|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

המרווח שבינינו

האם משורר יכול להיקרא משורר רק לאחר שפרסם שיריו בדפוס, כרך אותם לספר, הפיץ אותם ברבים, הוציא אותם מרשות עצמו למשפטם של אחרים בלי הבדל אם הוא ספון בפינתו הפרטית, הוגה וכותב דברי שירה - ועל דרך ההיפוך, האם כל מי שגיבב שורותיו והביאן לדפוס יכול להיקרא משורר? ומה היא אם כן סימה כהן שאביא את שורותיה כאן?
23/08/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות
עלה ברשת

זוהי רשימה קצרה על שיר קצר עוד יותר, הרבה יותר, שעלה ברשת והוא כולל חמש שורות ובו שתים-עשרה מילים בסך הכול, ועל הדיון שהיה עליו. כבר כתבתי במקום אחר, ברשימה אחרת ואני מרשה לעצמי לחזור כאן, כי לא נכון בכל מקרה להלעיז על הרשת החברתית, כי טיבה של קבוצת רשת הוא טיב חבריה, ואם מרבית החברים ועיקרם אנשי אמנות, הרי שרוח הקבוצה תהיה רוח של אמנות ובכך תתמקד. אין להלעיז היות שבאה הרשת, במקרה זה, ונותנת חינם ובזמינות מידית במה ראשונית המאפשרת קבלת תגובות מחברים, עידוד או ביקורת מצד הקוראים, הסקת מסקנות ואלו השגות מצד הכותבים עצמם.

אומר כי לא אחד ולא אחת צמחו ובנו עצמם כיוצרים בזכות הרשת החברתית, שהקנתה להם את הביטחון הראשון כדי להתקדם לקראת פרסום שורותיהם כספר, ואף את ההכרה הראשונה או המוקדמת בם. מעבר לכך, גם יוצרים ותיקים וכאלה שקנו כבר את עולמם מפרסמים ברשת לעתים, כדי לקבל חוות דעת ראשונה ובעיקר לשמור על קשר עם קוראים של יצירתם ולהישאר מחוברים, וכותב שורות אלה נמנה ביניהם.

אני רוצה להביא לכאן את השיר הקצר שעלה בזמנו ברשת, שיר ללא כותרת מפרי עטה של סימה כהן, כאמור. היא כתבה כמי שלא כינתה עצמה משוררת אך אני מרשה לעצמי לכנותה כך, היות שזה מתגחל ורומץ בה ומבעבע בקילוחים צנועים מתוכה, ולאמונתי היא עושה דרכה לאט ובזהירות לשם.

כל זה עלה בערב של דיון בשירה בקבוצת כותבים ותיקים, יש לומר, בבית הסופר בתל אביב, שבו השמענו דברינו על יצירות שבחרנו כיוצרים להביא משל אחרים. כפי שכפר הובן, הפתעתי בבחירתי בשירה של סימה כהן מתוך הרשת, והריהו לפניכם:

אֲנִי שׁוֹמֶרֶת עַל גַּעְגּוּעֵי הַמִּרְוָח שֶׁבֵּינֵינוּ.
בַּשּׁוּרָה הַתַּחְתּוֹנָה,
אֲנַחְנוּ נִתְלַכֵּד
וְנִהְיֶה
שִׁיר

כאמור ראיתי, קראתי, התרשמתי, עורר בי מחשבות והחלטתי להביאו לדיון. השאלה ששאלתי הייתה: האם השורות האלה הן ליריקה בנגיעה ארספואטית, או שמא ארספואטיקה בנגיעה רומנטית. האם הארספואטיקה הייתה המניע לכתיבה, או שמא הייתה זו הרומנטיקה. מה הוא אם כן המרכיב העיקרי ומהו, בכל אופן, פשר "המרווח" שביניהם, מיהו זה אשר לו היא שומרת את געגועיה. עם זאת אולי אותו מרווח אינו אלא הבחירה המודעת שלה, מתוך שיקולים ששקלה בינה לבין עצמה.

עולמות פנימיים

היות ואין תגובה של הצד השני בשיר, דהיינו שלו, והוא נותר נעדר, עלום, לא מוכר ולא מוסבר, הרי שלא נוכל להתייחס אליו או לייחס לו דברים שיהיו בגדר השערה. היות שכך באה השאלה: האם מתקיים ביניהם המרווח בהיותו רחוק ממנה פיזית, וגעגועיה הם אלה המחזקים אותה בציפייה לבואו? או ייתכן שהמרווח הוא רק נפשי? דהיינו, אין בקרבה שלהם עומק מספיק עדיין והמרווח הוא מרווח בוחֵן? האם זהו מרווח העולמות הפנימיים שלהם, מה שמניע אותה לקיים ולטפח בתוך עצמה תחושות של געגוע, לכאורה, כדי להישאר לצדו ולקיים תחושות שאולי אינן אמתיות במידה הראויה? האם שניהם אוהבים והמרחק נכפה עליהם בתוקף נסיבות, שלא באשמתם? או שמא כפו על עצמם, שניהם, פרידה מתוך נסיבות שאינם יכולים לגבור עליהן?

ומדוע, עולה השאלה, מדוע לאחר הכול, בבוא היום, בהתלכדם יחד יהפכו להיות שיר? או שמא רק כשיר הם יכולים למצוא דרך ולהתלכד, בשל היותם חסרי קיום, נעדרי ממשות? שמא אינם אלא רעיון, שיר ששואף להיכתב, כּמֵהַ לבקוע, והשניים אינם אלא ביטוי ארספואטי בלבד, שלא לומר מטפיסי? הנה כי כן, החסר בשיר הוא המרובה שבו, מה שעושה אותו אניגמטי ומציב לקורא אפשרויות של הרחבת התיאוריה.

אפשרות אחת היא היפרדותם-היכחדותם בשל כפיית הפרידה עליהם, או ההרחקה שלהם זה מזה, כאב שנולד והופך אותם לשיר. אולי דוגמת אותם רומיאו ויוליה ידועים, שאהבתם לא יכולה הייתה לעבור את סף התחושות והרגשות אל אזור המציאות. האפשרות השנייה היא אכן איחודם באהבה גדולה, כזו שתזרה עליהם שירה יומיומית, חיים של שמחה.

ויש פן נוסף והוא המעבר בין שני עולמות, בצורה מסוימת, שמתרכז בשיר עצמו באחת משתי דרכים: דרך אחת היא דרך השיר, שנכתב ויצר את הגעגוע מעצם ההשראה של כתיבתו. דרך אחרת היא דרך רגשות הלב והכמיהה שהולידה אותו. כך, כאילו מתרגם השיר את עצמו משפה לשפה, מקיום אחד לקיום אחר, מדמיון יוצר אחד לדמיון יוצר אחר, מה שמחזיר אותי, לאחר כל הקווים המשיקים האפשריים שהעליתי, לשאלה שהבאתי בתחילת הרשימה: האם זו רומנטיקה במעטה של ארספואטיקה או שמא ההפך מכך, ארספואטיקה בעטיפה רומנטית.
היות והמטרה הייתה "לחפור" ולמצוא דברים, ניסיתי להקיף את המילים המעטות מכאן ומכאן, מכל זווית שיכולתי, גם כאשר נגעו אלה באלה וכמובן בלי לשאול לדעת הכותבת. כי כבר אמרנו שדברים נכתבים והם של הכותב, אך לא מרגע שהתפרסמו, ולא חשוב באיזו צורה ובאיזו מדיה הם נקראים. מרגע הפרסום עוברת זכות השיפוט לקורא. לפי כך אומר, כי איני יודע אם התכוונה גברת כהן ככותבת לכל הדברים האלה, - הן לא פעם זורמת כתיבתנו מאליה, כאילו משהו דוחק בה לצאת - אך אני, כקורא, נטלתי את הרשות ואת הזכות לומר אותם.

אני מאמין שעוד יוצרת מנצה ועושה דרכה בצנעה החוצה, לאט ובזהירות והרשת נראית, בשלב הזה, בהחלט כמקום מתאים להגיע דרכו אלינו ומכאן לפרוץ אל החוץ, אל הכרה רחבה יותר שתבוא במועדה.

תאריך:  23/08/2015   |   עודכן:  01/12/2015
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המרווח שבינינו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
23/08/15 16:02
2
מדריך לעברית
23/08/15 19:06
3
מדמוני אסף
23/08/15 21:04
 
מרחיב עין
23/08/15 22:22
4
סימה כהן
23/08/15 22:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקייטנות נגמרו ורובנו מבלים עם הילדים. יוצאים הרבה ומתפתים לאכול דברים זמינים ומהירים מחוץ לבית. אוכלים בחוץ לרוב מבלי לתת לעצמנו דין וחשבון על איכות ובריאות המזון.
23/08/2015  |  נעמה בן-דוד-טרבלסי  |   כתבות
'יצר', שהכתוב המקראי קראו רַ֖ע - כִּ֠י יֵ֣צֶר לֵ֧ב הָאָדָ֛ם רַ֖ע מִנְּעֻרָ֑יו- ו'יצירה', ירדו כרוכים לעולם. חכמי הדורות, לא קראו לו ליצר 'רע'. גם 'טוב' הניחו לו להיות. קראו לו 'השאור שבעיסה' - "רבון העולמים", אמרו, " גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב? שאור שבעיסה (ברכות י"ז,א') ומפרש רש"י, "ומי מעכב - שאין אנו עושים רצונך?שאור שבעיסה - יצר הרע שבלבבנו, המחמיצנו". היצר היה אפוא לקורט הנעלם המתסיס את האדם, לטוב ולמוטב, המעמיד את ייחודו, הגואל אותו משלטונו הבלתי מעורער של האינסטינקט שאינו כושל לעולם ומפקיד את גורלו בבחירה החופשית, בשיקול הדעת, ואלה, עליהם אמרו Errare humanum est (סנקה?) משגים את האדם באשר הוא אדם מן הדרך שהוא יודע שהיא ישרה, אף על-פי שהוא יודע שהיא ישרה.
23/08/2015  |  יצחק מאיר  |   כתבות
יופיטר הוא הכוכב שכולנו אוהבים לאהוב ולפני כשבועיים סיפרתי על תכונותיו... ולמי ששכח, הנה תזכורת.
23/08/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
השימוש בכמה רבדי זמן בעלילה, בא לידי שימוש בסרטים ובמחזות רבים. אלא שבמקום לחזור אחורה ואח"כ לנוע קדימה בזמן שוב ושוב, בחר פלוריאן זלר (1979) לנוע בין המציאות לבין דימיונו של החולה; דמיון שקורע מהזיכרון קרעים ומשבץ אותם כראות מוחו המתעתע בו. יש בזה תרגיל אינטלקטואלי מבריק, המעניק לסיפור טויסט והופך אותו מסיפור רגיל ונדוש לסיפור מרתק ובעל יסודות קומיים רבים. כן, במקום לכאוב ולהתייסר למראה אב שחי במקום בהווה בתקופות שונות בעבר, כשהכל מתערבב לו בתוכו - משחקו הפנומנלי של ששון גבאי יוצק בתכנים העצובים לכאורה הרבה חיוכים ורגעים קומיים למכביר. גבאי הוא שחקן מהחשובים ביותר של התיאטרון הישראלי, וכל ניע וזיע של קולו מניעים את הקהל, ומהווים את "כתב היד" האישי שלו. אין לו מתחרה בתחומו.
23/08/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
זר כי היה בוחן את התנהלות גורמי אכיפת החוק בשורה ארוכה של פרשות, היה משתומם, קרוב לוודאי, כיצד הפך היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לגורם המסרס אכיפת חוק. זר כי היה מנסה לבחון את פעולותיו הספציפיות של וינשטיין, היה מגלה כי וינשטיין פועל תוך ניגוד ענייני מובנה, פסול ואסור, וכי לפחות בחלק מהפרשות הגדולות שעמדו על-סדר היום הציבורי הוא פעל תוך הפרת אמונים.
22/08/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il