|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

סיפורו של מקום: בית העלמין בבית אלפא

בית העלמין שליד קיבוץ בית אלפא, קיים מזה כ-90 שנה לערך קבורים בו ותיקי העמק, סופרים, משוררים ורמטכ"ל - סיפורו של המקום וסיפורם של כמה מהקבורים בו
10/09/2015  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
בית העלמין בית אלפא [צילום: אלי אלון]

בפאתי דרום מזרח קיבוץ בית אלפא, נושק להר הגלבוע, שוכן בית העלמין בית אלפא-חפציבה המשותף לקיבוצים בית אלפא וחפציבה. קבורים בו ילדים ומבוגרים מאז ימי ראשית בית אלפא בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

בין הקבורים בו דמויות ידועות שם ובהם: הרמטכ"ל ה-12, רב-אלוף, משה לוי, הסופר ישראל זמיר בנו של יצחק בשביס זינגר, הסופרת נעמי פרנקל, שושנה הר ציון, אחותו של מאיר הר ציון, איש הפלמ"ח גדעון אילת. טייס הניסוי אברהם הכהן, המוזיקאי דוד עורי ועוד.

בית העלמין בית אלפא - תעודת זהות

שמו הרשמי של בית העלמין: בית העלמין בית אלפא חפציבה והוא כאמור משותף לשני משקים אלה. סיירתי לא מכבר בבית העלמין זה. שטחו קטן יחסית ומספר קבריו לא עולה להערכתי על כמה מאות. הוא עטוף בצמחיה ירוקה והעצים הגבוהים הנטועים בו בכל פינה מצילים (מלשון צל) את המקום. חלק מהקברים ממוקמים על טרסות מדורגות למרגלות הר גלבוע והנגישות אליהם לא תמיד נוחה.

באחרונה לאחר שכמעט ולא נותרו בו מקומות פנויים לקבורה, הורחב מעט בית העלמין מעבר לכביש מזרחה ליד הפרדסים, שם נפתחה חלקת קבורה נוספת.

החלקה הצבאית
קבר הרמטכ"ל ה-12 [צילום: אלי אלון]

בצידו המערבי של בית העלמין, חלקה צבאית בה קבורים כמה עשרות חללים בני ובוגרי בית אלפא וחפציבה שנפלו במלחמות ומערכות ישראל.

האיש אולי המפורסם ביותר הקבור בבית אלפא הוא הרמטכ"ל ה-12 של צה"ל רב אלוף משה לוי (2008-1936) המכונה "משה וחצי". הוא קבור בחלקה הצבאית של בית העלמין. על מצבתו בנוסף לסמל צה"ל שמו מספרו האישי ודרגתו - חרוטים המילים: "נחסר אותך לעד".

תקופת שירותו של משה לוי בצה"ל מתפרסת על-פני כ-30 שנה. בין השאר היה בסוף שנות ה-60 מפקד חטיבת הבקעה בתקופת "המרדפים", מפקד חטיבת הצנחנים 226, אלוף פיקוד המרכז, סגן הרמטכ"ל, ובשנים 1983-1987 כיהן בתפקיד הרמטכ"ל. לוי התגורר בקיבוץ בית אלפא. רעייתו, רעיה לוי (הלפרין) הייתה חברת קיבוץ בית אלפא.

סמוך לקברו של משה לוי בחלקה הצבאית, קבורים האחים סרן עמוס ויינטרוב ורב-סרן שלמה ויינטרוב נ(נבות), בניהם של פניה ושמעון ויינטרוב. שלמה היה טיס חיל-האוויר ונהרג ב-1970 בפעילות בשמי סוריה ואילו אחיו עמוס היה שריונר ונהרג במלחמת יום כיפור 1973 בסיני.

בחלקה הצבאית קבורים עוד: סגן אלוף אמנון אליעז בנו של המשורר רפאל אליעז שנהרג בדצמבר 1982 בעלות רכבו על מוקש, הטייס סגן נדב נהוראי, טייס חיל-האוויר שנפל במהלך פעילות חיל-האוויר בשמי ירדן כנגד חיל המשלוח העירקי. מטוסו הופל. הוא צנח בשלום על הקרקע ואז רצחוהו תושבים מקומיים בירייה מטוח קרוב. עוד קבורים בחלקה הצבאית הטייס אלישע שילוני שנהרג בהתרסק מטוסו ב-13 ביוני 1967.

ידוענים הקבורים בבית העלמין
קבר זאב חבצלת [צילום: אלי אלון]

שורה של אנשי התיישבות ביטחון, סופרים, משוררים, יידועי שם, קבורים בבית העלמין בית אלפא והרי כמה מהם:

טייס הניסוי אברהם הכהן (1970-1924). בנם של אליעזר ותמר הכהן מראשוני בית אלפא. אברהם גדל בחברת-הילדים בקיבוץ, התחנך במוסד שבמשמר-העמק, וחלם מילדותו להיות טייס. הוא נספה בתאונה בעת טיסת מבחן במטוס "ערבה" של התעשיה האוירית. מטוסו התרסק ב-19 בנובמבר 1970 מעל הכפר סלפית שבשומרון, שבריו התפזרו על שטח רב, יחד איתו נהרגו שניים מאנשי צוות פרויקט "הערבה": איתן עוזרי ואיתן שפיגל. שניים מבניו של אברהם הכהן היו טייסים: אבנר, טייס מסוקים קרבי, ויונתן-יוני ז"ל, שנהרג ב-1980 בהתרסק מטוס הכפיר שהטיס בעת טיסת אימון בנגב. יונתן שהיה בן 28 במותו אף הוא קבור בבית אלפא לא הרחק מקבר אביו.

שושנה הר ציון (1954-1936) אחותו של מאיר הר ציון המיתולוגי. שושנה נולדה בהרצליה להוריה שרה ואליהו גולדנברג, גדלה במושב רשפון, והגיעה לבית-אלפא בגיל 11, עם אמה שרה גולדנברג ואחותה רחל. שושנה התחנכה במוסד החינוכי, בקבוצת "דרור". נשלחה מטעם קבוצתה להדריך בקן "השומר הצעיר" ברמת גן ובמקביל למדה בסמינר הקיבוצים.

בדצמבר 1954 כשבוע לפני שהייתה אמורה להתגייס לצבא, ערכה טיול יחד עם חברה עודד וגימסטר. באזור נחל ערוגות, במדבר יהודה. השנים שהיו כבני 18 בלבד הותקפו על-ידי בדואים ונרצחו. גופותיהם כוסו בגל אבנים והתגלו לאחר חיפושים שארכו שבועות והובאו לקבר ישראל. החווה "אחוזת שושנה" שמצפון לבית שאן נקראת על שמה.

בצמוד לקבר שושנה הר ציון קבורה אמה. שרה גולדנברג-הורוביץ (1902-1985) שרה ילידת ראשון לציון גדלה והתחנכה בעיר למדה בבית מדרש לגננות לוינסקי והייתה גננת בראשון לציון. גולדנברג נישאה בשנת 1933 לאליהו הורוביץ ושניהם היו ממקימי מושב רשפון (1938-1947) לימים נפרד הזוג. שרה הגיעה לקיבוץ בית אלפא בשנת 1947 עם שתי בנותיה שושנה ורחל ואילו אליהו גולדנברג עבר להתגורר עם בנו מאיר (הר ציון) בקיבוץ עין חרוד. משה הר ציון בנו של מאיר הר ציון, מספר לי, כי מאיר הר ציון ואחותו שושנה היו קשורים מאוד והרבו לטייל ביחד ואף נקם את מותה אליהו גולדנברג נקבר בבית העלמין עין חרוד איחוד.

סמל מאיר יעקובי (1935-1956) בן הקברים בבית העלמין בית אלפא גם קברו של לוחם הצנחנים סמל מאיר יעקובי. מאחוריו סיפור מרגש ועצוב: יעקובי למד בירושלים בבית-הספר "עמל". בגיל 11 הצטרף לקן השומר-הצעיר, יחד עם חבורה שנקראה "תל-ארזים". הוא הגיע למוסד החינוכי "גלבוע" כילד-חוץ בכיתה י' לקבוצת "רימון". בהגיע גיוסו לצה"ל התנדב לצנחנים ונטל חלק בפעולות רבות שביצע צה"ל מעבר לגבול. יעקובי הפך לסגנו של מאיר הר-ציון, למרות שהיה סמל בלבד. בדצמבר 1954 פיקד על חוליה שעברה את הגבול עם סוריה ועשתה דרכה להחליף סוללות חשמל למתקן האזנה, שהיה מחובר לקווי הטלפון של הצבא הסורי. אלא שהסורים ארבו לחוליה וזו נאלצה להיכנע. אנשי החוליה עברו עינויים קשים בשבי הסורי. אחד מחברי החוליה, אורי אילן מגן-שמואל, שם קץ לחייו. במרס 1956, לאחר כשנה-ורבע שוחררו השבויים, במסגרת עסקה לחילופי שבויים. מאיר חזר כעבור זמן לקיבוץ והכיר את בת-זוגו תמרה (קלדרון). בסוף אוקטובר 1956, גויס מאיר לצנחנים והשתתף בקרב המתלה, במבצע סיני. במהלך הסתערות על המצרים נהרג. לאחר מותו נולד בנו מאיר הנושא את שמו.

גדעון אילת (2015-1924) חבר בית אלפא, היה איש הפלמ"ח, שהיה מג"ד הגדוד השלישי של הפלמ"ח במלחמת העצמאות. אילת היה פעיל בכיר בתנועת הנוער "השומר הצעיר" ובמוסדות הקיבוץ הארצי, וממייסדי המשמר האזרחי במשטרת ישראל.

בבית העלמין בבית אלפא קבורים כמה אנשי תרבות ידועים בתנועה הקיבוצית וגם מחוצה לה ובניהם: הסופרת נעמי פרנקל (2009-1918 ) היא נקברה על-פי בקשתה בצוואתה לצד בעלה השני, ישראל רוזנצוויג (1969-1902) שהיה מורה לעברית ולהיסטוריה יהודית סופר והוגה דעות.

בחלקה החדשה של בית העלמין, נקבר הסופר והעיתונאי חבר בית אלפא ישראל זמיר (2014-1929) שהיה חבר הקיבוץ. ישראל זמיר קבור לצד רעייתו המורה אביבה זמיר. אגב נכון לתאריך 6.9.15 אין עדיין מצבה על קברו של זמיר למרות שחלפה כמעט שנה מאז נקבר. שאול דובשני מנהל הקהילה בבית אלפא מסביר לי כי בגלל מיקומו של בית העלמין הצמוד להר הגלבוע קיימות תזוזות קרקע ולכן בבית העלמין בית אלפא נהוג מזה שנים להניח מצבה על הקבר רק לאחר שנה מתאריך הקבורה.

זאב חבצלת (1922-1962). איש תרבות בולט נוסף הקבור בבית אלפא הוא זאב חבצלת על קברו חרוטות המילים "זאב חבצלת אדם- אמן". חבצלת היה קצין התרבות של הנח"ל וממקימי להקת הנח"ל הראשונה. היה מורה ומחנך בקיבוץ בית אלפא ואמן רב גווני. הוא היה צייר, כתב סיפורים ושירים. בן שיריו המוכרים: "אשכולית", "לאן נושבת הרוח" ו"הורה אגדתי". בנוסף, הלחין מנגינות, עיצב ריקודים, ביים הצגות וסרטים. בין השאר ביים את הסרט "חבורה שכזאת" על הווי הפלמ"ח לפי ספרו של ישראל ויסלר (פוצ'ו), בו השתתפו השחקנים בומבה צור, יוסי בנאי, גילה אלמגור, אילי גורליצקי, עודד תאומי, גדעון זינגר ועוד. חבצלת השתתף כמנהל אמנותי בפסטיבלי הנוער הדמוקרטי בבודפשט, בוקרשט, ורשה ומוסקבה. בתחילת אפריל 1962 נהרג חבצלת כאשר הטרקטור עליו נהג בשטח בית אלפא התהפך עליו והרגו.
קברים מעניינים ומיוחדים שבם פגשתי בבית בבית העלמין בית אלפא.

דוד עורי (2011-1934) חבר קיבוץ בית אלפא היה מלחין, מנצח ומעבד מוזיקלי. מורה ומחנך מוערך, מנהל קונסרבטוריון למוזיקה בעמק.

הנקה (חנה) לזרסון (1980-1903) על קברה חרוטים המילים: עבדה 45 שנה בשדות בית אלפא בטיפוח והשבחת זני ירקות חדשים כלת פרס העבודה. חנה שכונתה בפי כל "הנקה" עלתה לארץ ב-1922 והצטרפה בשנת 1924 עם חלק מ"קבוצת מסחה" לקיבוץ בית-אלפא התמסרה במיוחד לטיפוח זנים חדשים של ירקות. ואף זכתה בשל כך ב"פרס העבודה". הרבתה לכתוב מאמרים, שהתפרסמו בעיתון הקיבוץ, וכן שירים ופזמונים שהוקדשו לאנשים, חגים ואירועים.

תאודור הולדהיים (1985-1923) נולד בברלין, גרמניה עלה לארץ עם הוריו בשנת 1933 והמשפחה התגוררה בתל אביב. למד בבית-הספר התיכון "שלווה". הצטרף לבית אלפא ב-1943. בשנים 1952-54 השתלם בקומפוזיציה בבית-הספר "ג'וליארד" בניו-יורק. הלחין עשרות יצירות. בנוסף לכך ניצח על מקהלות ולימד מוזיקה במקומות שונים. בהמשך, סיים לימודי מתמטיקה, פיזיקה וכימיה באוניברסיטה העברית בירושלים. לימד מקצועות ריאליים, פילוסופיה ומוזיקה במכון "כרם" להכשרת מורים של האוניברסיטה העברית וכן היה מחנך ומורה במשך שנים רבות במוסד החינוכי גלבוע.

דן לנס (2004-1926), בנם של קובה ושרה לנס מראשוני בית אלפא. למד במוסד החינוכי במשמר העמק. במלחמת העצמאות שירת ולחם בגדוד 13. שכל את בנו עופר במלחמת יום כיפור. היה רכז המופעים של התנועה הקיבוצית. ריכז את מועדון "צוותא" בחיפה.

תאריך:  10/09/2015   |   עודכן:  10/09/2015
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מקום: בית העלמין בבית אלפא
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב ל
10/09/15 17:23
2
רפי אשכנזי
10/09/15 18:15
3
אילן מעוז
10/09/15 20:25
4
אבי בניהו
11/09/15 01:46
5
אבנר הכהן
11/09/15 14:42
6
יפתח
15/09/15 10:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחקר שנערך בנושא תחושת בדידות בקרב קשישים ותוצאותיו פורסמו במאי 2015 במגזין Gerontology and Geriatric Medicine, מגלה כי 28% מהקשישים סובלים מבדידות קשה ו-27% מבדידות המוגדרת כ"מתונה".
10/09/2015  |  ד"ר רון בן-יצחק  |   כתבות
מזה זמן משקיעה רוסיה מאמצים דיפלומטיים ניכרים להחיות הידברות בין הפלגים הניצים בסוריה. לאחרונה קוימו בחסותה שני מפגשים בין הצדדים וסבבים נוספים אמורים להתקיים בקרוב. במקביל לתמיכתה במשטרו של בשאר אל-אסד, רוסיה מקיימת מגעים אינטנסיביים עם גורמי אופוזיציה סוריים, ראשי ובכירי מדינות ערב וכן עם ארצות הברית ומדינות אירופיות, במאמץ לקדם תהליך שיביא, אולי, בשיתוף האו"ם, לסיום המשבר. במקביל, רוסיה הכריזה, כי היא מצטרפת למאבק נגד 'המדינה האיסלאמית'. מהלכים אלה יש לבחון על-רקע מאמציה של רוסיה לשקם את מעמדה במזרח התיכון, אשר התערער בשנים האחרונות. וזאת, גם כחלק מהאסרטיביות המוגברת שמגלה מוסקבה בזירה הבינלאומית, אגב חיכוך עם המערב בעיקר בנושא המשבר באוקראינה.
10/09/2015  |  צבי מגן, שרה פיינברג  |   כתבות
שקט, דממה. באצטדיון ארנה בירושלים כחמש מאות נשים, שהגיעו מכל קצוות הארץ, מחכות בסקרנות לשיאו של הערב. הזמרת דין דין אביב עולה על הבמה, עטויה בכיסוי ראש ובלבוש צנוע שמשווים לה מראה אצילי, ומתחילה. העיניים שלה עצומות, ונדמה שהיא שטה שם על הבמה, לא זקוקה לאף אחד, גם לא ללהקה המרשימה שהצמידו לה, כדי לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב: לשיר. תוך שתי דקות כבר אפשר לראות כמה עיניים דומעות בקהל, ועוד כמה מאות נשים, שנסחפות לחלוטין אחרי העוצמות האדירות שלה, שוכחות עולם ומלואו ומתמכרות למוזיקה.
10/09/2015  |  אפרת כהן  |   כתבות
רבים טוענים, שאין לערבב עסקים ומשפחה - כי לא יכול לצאת מזה משהו טוב. סכסוך בחברת תעשיות חרט הגליל, שבבעלות משפחת גיגי, מוכיח את צדקתה של הטענה העתיקה הזו.
10/09/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
הוועדה למינוי דיינים מתכנסת היום לדיון ראשון מזה שנה במינוי דיינים לבתי הדין האזוריים. ההזדמנות הקודמת לאירוע הגדול של מינוי הדיינים התפספסה בשניה האחרונה כששרת המשפטים דאז, ציפי לבני, התפוטרה מהממשלה בבוקר שבו אמור היה להתקיים הדיון.
10/09/2015  |  איציק וולף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il