בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הנחיות להורים בעקבות גל הטרור
|
עקרונות והדרכה להתמודדות עם ילדים, עקב גל הטרור הפוקד את ערי ישראל
|
הנחיות להורים המודאגים [צילום: משה שי, פלאש 90]
|
|
|
|
|
עם סיום חגי תשרי, ציפיתם לחזרה שקטה לשגרה המבורכת. לצערנו, עוד לפני סיום החגים החל גל טרור, שהותיר אלמנות, יתומים ופצועים. לאירועים נלווים תמונות וסיפורים קשים. להלן מספר עקרונות והדרכות שייתכן שיהיו לכם לעזר בהתמודדות (רוב העקרונות הכתובים לעזרת הורים לילדים, טובים גם למבוגרים): - אמון ביכולת ההתמודדות של הילדים - ככל שתאמינו בחוסן של ילדיכם וביכולתם להתמודד, כך יוכלו הילדים לגייס את כוחותיהם.
- דאגו לוויסות הרגשי שלכם - מצב רוחכם "עובר" לילדים גם אם אינכם מדברים אתם בגלוי על כך. ככל שילד צעיר יותר, הוא מושפע יותר. הקפידו לשדר להם מסרים של אופטימיות ותקווה. אם אתם מרגישים שאתם מתקשים לחזק, פנו לקבלת עזרה מהפסיכולוגים בשפ"ח המקומי ומיועצת ביה"ס. חשוב מאוד לא להיות לבד עם הדאגה!
- הקפידו על מסירת מידע מדויק - חשוב לשתף את הילדים במה שקורה, בקצרה וברמה המתאימה לגילם, רמתם ההתפתחותית וקרבתם לאירוע. יש להפריד בין שמועות לעובדות, ולמנוע הצפת מידע שאינה הכרחית. יש למנוע תכנים קשים, כגון תמונות חוזרות של נפגעים באמצעי התקשורת. יש לזכור שמושגי זמן ומרחב אצל ילדים צעירים נמצאים בתהליך התפתחותי ולכן אינם מזהים עד כמה הסכנה קרובה/רחוקה מהם, לדוגמה: הם אינם מודעים לכך שהמחבל פעל במרחק רב מביתם ואינו מהווה סכנה ממשית להם או שתמונות החוזרות שוב ושוב על המסך, אינם של אירועים חדשים. גם למבוגרים יותר, לא טובה החשיפה היתרה והיא גורמת נזק פסיכולוגי.
- הגבילו את החשיפה לחדשות-לצד המידע המשמעותי, אמצעי התקשורת מציפים אותנו בחזרות ופרשנויות. לעתים קשה לנו להתנתק מהמרקע ויש לנו צורך לראות שוב ושוב את האירועים. ילדים מושפעים מכך יותר ממבוגרים והם רואים ושומעים את החדשות גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. חשוב לאפשר להם לראות חדשות מותאמות לילדים ולאזן את הצפייה באמצעות תוכניות/פעילויות מתאימות לגילם ומפיגות מתח. יש להגביל ולווסת את הצפייה באירועים קשים, העלולים לגרום נזק ממשי להתפתחותם הרגשית התקינה.
- שמירה על שגרה - ילדים זקוקים לשגרה והיא מעניקה להם ביטחון ותחושת שליטה. יש לשמור ככל האפשר על שגרת חיים.
- חלוקת תפקידים - מלוי תפקידים במשפחה או בקהילה נותנים לילד תחושת ביטחון ויכולת. במקרים בהם הילדים הכירו מקרוב את הנפגעים או שהאיום הוא בסמיכות לביתם, חשוב ביותר למצוא תפקידים משמעותיים שעליהם למלא. הדבר חשוב עוד יותר אצל בני נוער. ניתן להציע לכתוב מכתבים למשפחות, ליזום פעילות חברתית מחזקת, לשמור על ילדי הנפגעים ועוד.
- פעילויות הסחה והרגעה- משחק, תפילה, סיפורים, יצירה, מוזיקה טובה, ופעילות ספורטיבית, מסיחים את הדעת מן הדאגות ומסייעים מאוד בהתמודדות של ילדים ומבוגרים.
- הקרנת תחושת מוגנות מצד המבוגרים- באופן טבעי ילדים חוששים להיפגע או שהוריהם ייפגעו. חשוב להסביר אילו אמצעי ביטחון הצבא והמשטרה נוקטים, כדי שלא ניפגע. במקומות פגיעים במיוחד, יש לשקול מפגש עם אנשי ביטחון להסברה ולהרגעה.
מתי חובה לפנות לעזרה מקצועית? מי שנפגע/ נחשף ישירות לאירוע או שהכיר את הנפגעים, ייתכן שיסבול מקשיי שינה, קושי בריכוז, עצב, חוסר תאבון, הסתגרות, חוסר עניין בפעילויות שהיו מהנות בעבר וכד'. - ברוב המקרים, אנשים יחלימו באופן ספונטני ובעזרת התמיכה הטבעית של משפחה, חברים וקהילה, הסימפטומים ייחלשו בהדרגה וייעלמו במהלך החודש שלאחר האירוע.
- במקרים בהם לא נצפית הקלה בסימפטומים ואנשים נמנעים מפעילויות שגרתיות, מגלים חרדה/ עצב קיצוני, מתלוננים על חלומות בעתה ועצב או קשיי ריכוז חמורים, חשוב ביותר להתייעץ עם איש מקצוע מומחה
|
|
הכותבת היא מנהלת היחידה להתמודדות במצבי לחץ וחרום, אגף א' שרות פסיכולוגי ייעוצי, משרד החינוך.
|
|
תאריך:
|
14/10/2015
|
|
|
עודכן:
|
14/10/2015
|
|
יוכי סימן-טוב
|
הנחיות להורים בעקבות גל הטרור
|
|
בזמן האחרון נערכים בישראל כינוסים שונים שמבקשים להיערך לקראת ועידת האקלים הבינלאומית פריז 2015. כך, למשל, נערך כנס "היערכות ישראל לשינוי אקלים", שדן בדרכים להתמודדות עם שינוי האקלים בארץ ובעולם ו"כנס חדשנות וקיימות בתחום שינוי אקלים", בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה ובמעמד השרים להגנת הסביבה של ישראל וגרמניה, שמטרתו הייתה לדון בפתרונות חדשניים ובני קיימא להפחתת פליטות גזי חממה, כדי להקטין או למנוע את שינוי האקלים, ובגיבוש יעד לאומי להפחתת פליטת גזי חממה.
|
|
|
הסיבה המרכזית לכך שאבו מאזן יזם לאחרונה את כינוס המועצה הלאומית של אש"ף, הינה להעניק לגאליות מחודשת לארגון, זאת על-ידי רענון שורות ההנהגה, ולצורך כך יזם שורה של התפטרויות פורמליות, הכוללת את התפטרותו שלו מהנהגת אש"ף. אך אבו מאזן נכשל בתמרוניו והמועצה הלאומית הפלשתינית לא תכונס במועדה, כאשר הכישלון רק חידד את שאלת ירושת אבו מאזן - הוא כבר בן 81, ורק טבעי שקרב הירושה כבר החל. הארגון הגדול והמוביל של אש"ף הוא הפתח, ארגונו של אבו מאזן, ומכאן שמלחמת הירושה מתחוללת בתוך הארגון הזה, ובתוכו תיפול ההכרעה.
|
|
|
"בא לך לנסוע לטייל?" שאל מוישה בקול עליז וזמזם לעצמו מנגינה מוכרת. הוריו של מוישה עלו מפולין או נכון יותר לומר, נותרו לפליטה ממשפחתו המפוארת שנעשנה במשרפות המוות של הנאצים, במלחמת העולם השנייה.
|
|
|
אריק איינשטיין ז"ל שר "אני ואתה נשנה את העולם", אבל בקצב הזה, נדמה שמי שיעשו זאת יהיו בעצם הילדים שלנו - אם רק נצליח להבהיר להם עד כמה השינוי הזה חשוב. ואכן, ב-2004 החל שיתוף פעולה בין המשרד להגנת הסביבה למשרד החינוך ליצירת תוכנית חינוך סביבתי, מתוך הבנה ששינוי אמיתי יצמח כנראה רק מחינוך של הדור הצעיר. "מטרת התוכנית היא קידום קיימות על-ידי חינוך, והיא נגזרת ממדיניות ברמה לאומית של עידוד קיימות בחברה", מסביר ד"ר אופיר רובין, כלכלן סביבתי, חבר סגל במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית וחבר הוועד המנהל של קמפוס ירוק באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. רובין, יחד עם ברית שי, תלמידתו לתואר שני, חקר את הקשר שבין ידע, עמדות והתנהגות. מה מניע את הפרטים בחברה לנקוט בפעולות סביבתיות. האם יש קשר ישיר בין רמת הידע של הפרט לבין עמדותיו, ובין עמדותיו לבין פעולותיו. ובאופן ספציפי יותר, בדקו זאת החוקרים בהקשר של תוכנית החינוך הסביבתי בישראל. המחקר שלהם יוצג בוועידה השנתית למדע ולסביבה 2015.
|
|
|
השופט: רונן פלג, בית משפט השלום בכפר סבא
|
|
|
|