|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שיפוט מהיר

שמונה תיקים, שמונה דחיות

יום פלילי באולמו של השופט נעמן אדריס חושף שורה ארוכה של ליקויים מערכתיים: נאשמים שלא מתייצבים, סניגורים שאינם מוכנים, דוחות שאינם מוגשים. את הבעיות הללו, הגוזלות זמן שיפוטי יקר וגורמות לעינוי דין, יש לפתור בצורה רוחבית
20/10/2015  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
אדריס. "מוכנים לעוד משהו?"

ערבויות מראש
כיום, אם נאשם אינו מתייצב - התביעה יכולה לבקש להוציא נגדו צו הבאה, ואז המשטרה אמורה לעצור אותו והוא משתחרר בערבות של כמה אלפי שקלים. אלא שהמעצרים הללו מתבצעים, אם בכלל, אחרי שבועות ארוכים. לכן, צריך לשנות את הגישה ולהטיל מראש על הנאשמים ערבויות משמעותיות להבטחת התייצבותם לדיונים בעניינם, אשר יחולטו אוטומטית אם לא יתייצבו

זה ייצוג ראוי?
סניגור נכנס לאולם, מתיישב בספסל הראשון של הקהל ומשוחח עם מרשו היושב בספסל שמאחוריו. הם ישבו ממש לידי ואי-אפשר היה שלא לשמוע את השיחה, ולהבין שזו כנראה הפעם הראשונה שהסניגור רואה את התיק ומשוחח עם הנאשם. קשה מאוד לקרוא לזה ייצוג ראוי

עדיין עם פקסים
בתיק הבא שמתי לב למשהו מוזר, שהוא לגמרי ברמה המערכתית: בשלהי 2015 עדיין משתמשים בתי המשפט בפקסים ולא בדואר אלקטרוני. כאשר השופטים רושמים פרטי התקשרות של עורכי הדין, הם משתמשים במספרי הפקס ולא בדוא"ל. ממש לא ברור למה; הדוא"ל לא פחות בטוח מאשר הפקס, והרבה יותר קל לוודא שההודעה הגיעה

למה רק עכשיו?
נעמן מדווח לצדדים שקיבל חוות דעת לפיה הנאשם בתיק הבא אינו סובל ממחלת נפש, הוא אחראי למעשיו וכשיר לעמוד לדין. למרות שמדובר בחוות דעת של עמוד אחד בלבד, הסניגור מבקש זמן כדי ללמוד אותה - ואני תוהה: מדוע הוא רואה אותה רק בזמן הדיון? בכל מקרה, לנעמן אין הרבה ברירה והוא דוחה את התיק ל-15.11.15

השופט: נעמן אדריס, בית משפט השלום בנצרת

המועד: יום חמישי, 15.10.15, שעה 10:00

הנושא: תיקים פליליים


מדי פעם נתקל המדור באולם המנקז אליו שורה של בעיות מבניות, כאשר עם כל הרצון הטוב של השופט/ת - קשה ואולי בלתי אפשרי להתגבר עליהן. זה היה המצב ביום הדיונים הפליליים של השופט נעמן אדריס, שניסה כמיטב יכולתו להתקדם ביעילות המירבית - אך נתקל שוב ושוב במכשולים מכל הכיוונים. הפתרון לבעיות הללו נמצא ברמה המערכתית, וכדאי שראשי המערכת - הנשיאה מרים נאור והמנהל מיכאל שפיצר - ישמעו את נעמן ועמיתיו, שיספרו להם ממקור ראשון על המתרחש. בינתיים, הנה דגימה מיום אחד.

הבעיה הראשונה היא בעצם מילכוד. נוהג ישן הוא, שכאשר שופט דן יום שלם בתיקים פליליים - מזמנים קבוצה גדולה של נאשמים לשעת תחילתו של יום הדיונים. התוצאה היא, שרבים מהם ממתינים - עם סניגוריהם - שעות ארוכות. תוצאת-משנה היא, שמאחר שכולם יודעים שזה המצב - רבים מאחרים ומעכבים את כל היום. הדרך החילופית היא לזמן רק שניים-שלושה נאשמים כל חצי שעה. אבל מה שקורה אז, כפי שהתרחש באולמו של נעמן, הוא שאם נאשם או שניים מאחרים (או לא טורחים להגיע, וגם זה קורה), אזי זמן שיפוטי יקר יורד לטמיון.

הפתרון המערכתי לבעיה הזאת הוא החמרה והקפדה ניכרות בנושא התייצבות הנאשמים. כיום, אם נאשם אינו מתייצב - התביעה יכולה לבקש להוציא נגדו צו הבאה, ואז המשטרה אמורה לעצור אותו והוא משתחרר בערבות של כמה אלפי שקלים. אלא שהמעצרים הללו מתבצעים, אם בכלל, אחרי שבועות ארוכים. לכן, צריך לשנות את הגישה ולהטיל מראש על הנאשמים ערבויות משמעותיות להבטחת התייצבותם לדיונים בעניינם, אשר יחולטו אוטומטית אם לא יתייצבו. פגיעה כזאת בכיס תביא את רובם המכריע להגיע במועד.


הזדמנות אחרונה


בעיית-משנה של זו שתוארה כאן מתגלה בתיק הראשון שנדון כאשר ישבתי באולם: הנאשם לא התייצב בשירות המבחן, וממילא אין תסקיר ולא ניתן לטעון לעונש. הסניגור מבקש לאפשר לו שוב להתייצב, והתובעת מסכימה לדחייה אחרונה. אדריס פונה לנאשם בערבית ומסביר לו שזו ההזדמנות האחרונה שיש לו. הוא דוחה את הטיעונים לעונש ל-11.1.16: "נתתי לו מספיק זמן, אם שירות המבחן רוצה לזמן אותו עוד פעם ועוד פעם".

עובדה אחת נשכחה בעסק הזה: ההתייצבות בשירות המבחן היא אינטרס של הנאשם ושלו בלבד. זוהי ההזדמנות שלו להשיג חוות דעת שאולי תצליח להקל בעונשו. אם הוא אינו מתייצב - מדוע הצדדים ובית המשפט צריכים לבזבז זמן על דחיות? ומדוע האינטרס הציבורי של ענישה מהירה ככל האפשר צריך להיפגע? גם כאן, דומה שיש מקום לקביעה מערכתית לפי נאשם שאינו מתייצב בשירות המבחן אחרי זימון או שניים - ייחשב כמי שוויתר לגמרי על אפשרות זו.

הנה עוד תמונה: סניגור נכנס לאולם, מתיישב בספסל הראשון של הקהל ומשוחח עם מרשו היושב בספסל שמאחוריו. הם ישבו ממש לידי ואי-אפשר היה שלא לשמוע את השיחה, ולהבין שזו כנראה הפעם הראשונה שהסניגור רואה את התיק ומשוחח עם הנאשם. קשה מאוד לקרוא לזה ייצוג ראוי. לפי כל הסימנים מדובר בנציג הסניגוריה הציבורית, העושה עבודה חשובה תחת עומס רב. אך אין סיבה שההגנה תיעשה על רגל אחת; חלוקת זמן היא משחק סכום אפס, ואת אותה פגישה אפשר וצריך לקיים יום-יומיים קודם במשרדי הסניגוריה.

כאשר הם ממתינים לאדריס, הסניגור והתובעת משוחחים בערבית - בעוד הנאשם הוא דובר עברית בלבד. לא קלטתי האם השיחה היא על התיק הזה, אך דומה שכן - ואם אכן כך הוא, אין זה ראוי. כאשר אדריס נכנס לאולם, הוא נאלץ לבקש מהתובעת את כתב האישום, משום שהתקלה התורנית ב"נט המשפט" מונעת ממנו לראות את המסמך במסך שלו. כאן אדריס מצליח להתקדם: הנאשם מודה ששלח מסרונים לגרושתו אך כופר בכך שאיים עליה.

הסניגור אומר, בתשובה לשאלתו של אדריס, שקיבל הצעה מהתביעה אך לא הושגה הסכמה; אדריס אינו מנסה לקרב בין העמדות. במקום זאת הוא שואל כמה מבין עדי התביעה ירצה הסניגור לחקור, נענה שמדובר בשניים בלבד והוא קובע את התיק להוכחות ל-13.1.16 במשך שעה. רגע, זה לא מסתדר: הנאשם מוסר שהוא נכנס לניתוח ב-16.12.15 ויזדקק לחודש של התאוששות; אדריס דוחה את ההוכחות ל-4.2.16.


לא הביאו אותו


"מוכנים לעוד משהו?", שואל אדריס ובדיוק אז נכנס לאולם סניגור המדווח ששירות המבחן זקוק לדחייה כדי שהנאשם יוכל להשתלב בקבוצה טיפולית. התביעה מסכימה ואדריס דוחה את הטיעונים לעונש ל-3.3.16. עוד תיק שמתעכב בשל העומס בשירות המבחן.

כאשר חזרתי כעבור כשעה לאולמו של אדריס, עמדה התובעת והשיבה לטענות משפטיות שהעלה הסניגור בדיון הקודם. מדוע בעצם היה צורך בדחייה הזאת? את הטענות שלו יכול היה הסניגור להגיש בכתב לפני הדיון הקודם, התביעה הייתה יכולה לענות עליהן בכתב או באולם, והיה אפשר לחסוך דיון אחד. כל מה שהושג הוא שאדריס מגיע למסקנה, כי אין מנוס מלקבוע את התיק להוכחות ב-27.1.16 מהשעה 13:00 ועד סוף היום.

הלאה, לבעיה מוכרת היטב: יחידת נחשון של השב"ס לא הביאה את הנאשם. הדיון בעניינו היה קבוע ליום הקודם ונדחה, ואדריס מבקש מהקלדנית להתקשר לנחשון ולשאול מה קורה. התשובה: לא הביאו אותו, ואין ממש הסבר מדוע. הסניגור מדווח, שביום האתמול הוגשה חוות דעת לפיה מרשו סובל ממחלת נפש, לא היה אחראי למעשיו ואינו כשיר לעמוד לדין. הוא מבקש לדחות את הדיון ל-19.10.15, אבל שוב יש תקלה במערכת המחשב ואדריס אינו יכול לראות את יומנו. "אתם אצלי ב-19?", שואל אדריס את התובעת. לבסוף הוא מחליט לחכות שהתקלה תיפסק.

בתיק הבא שמתי לב למשהו מוזר, שהוא לגמרי ברמה המערכתית: בשלהי 2015 עדיין משתמשים בתי המשפט בפקסים ולא בדואר אלקטרוני. כאשר השופטים רושמים פרטי התקשרות של עורכי הדין, הם משתמשים במספרי הפקס ולא בדוא"ל. ממש לא ברור למה; הדוא"ל לא פחות בטוח מאשר הפקס, והרבה יותר קל לוודא שההודעה הגיעה.

לצד זאת, גם התיק הזה מדגים את השלבים הרבים המסרבלים את ההליך. אחרי שהתקבלה חוות דעת של שירות המבחן, הסניגור מבקש גם חוות דעת של הממונה על עבודות שירות. זה כמובן אומר עוד דחייה בטיעונים לעונש, אותם קובע אדריס ל-2.12.15. צריך לחשוב על איחוד של חוות הדעת הללו או לפחות על זיקה כלשהי ביניהן, כך שבמקרים המתאימים לא יהיה צורך לחזור לבית המשפט ולבקש עוד חוות דעת ולקבל עוד דחייה.


הנחיה גורפת חמורה


הנאשם הבא לא התייצב וסניגורו מדווח שהוא עובר טיפולים כימותרפיים קשים והטלפון שלו סגור לגמרי. "מתי אדוני היה איתו בקשר בפעם האחרונה?", שואל אדריס ונענה: "בשבוע שעבר". הסניגור מבקש לתת למרשו הזדמנות נוספת להתייצב בפני שירות המבחן. התובעת מוכנה, לפנים משורת הדין, שלא לבקש צו הבאה ומדגישה שלא תסכים לדחיות נוספות. אדריס מסכים להפנות שוב לממונה, ומדגיש שעל הסניגור להבהיר למרשו שיוצא נגדו צו הבאה אם לא יתייצב לטיעונים לעונש ב-3.12.15. מעבר לכך שאנחנו חוזרים לבעיית האי-התייצבות שכבר צוינה, כדאי לשים לב שהסניגור לא הציג תיעוד רפואי כלשהו ואדריס גם לא ביקש שיציג.

התיק הבא מוציא מהתובעת הצהרה מפתיעה: יש אצלם הנחיה גורפת שלא להסכים לגישור פלילי. לפי סוגי העבירות נראה שמדובר בתביעה המשטרתית ולא בפרקליטות, ובכל מקרה - זוהי הודעה בעלת משמעויות רוחב חמורות. בתי המשפט משקיעים מאמצים ניכרים בייעול ההליכים ומקצים שופטים לגישור פלילי, והנה מחליט מאן דהוא שמבחינתו - המדינה לא תהיה צד להליך כזה, נקודה, סוף. אדריס לא מתערב - בכל זאת, התובעת באולם היא רק השליחה - ומאחר שהסניגור מדבר על מגעים שיכולים להביא להסכמה, הוא דוחה את הדיון ל-21.10.15.

ולבסוף: אדריס מדווח לצדדים שקיבל חוות דעת לפיה הנאשם בתיק הבא אינו סובל ממחלת נפש, הוא אחראי למעשיו וכשיר לעמוד לדין. למרות שמדובר בחוות דעת של עמוד אחד בלבד, הסניגור מבקש זמן כדי ללמוד אותה - ואני תוהה: מדוע הוא רואה אותה רק בזמן הדיון? בכל מקרה, לאדריס אין הרבה ברירה והוא דוחה את התיק ל-15.11.15.


השורה התחתונה:
כל שמונת התיקים שנדונו כאשר ישבתי באולמו של אדריס, חייבו דחיות מסיבות שונות ומשונות. פה הנאשם חולה, שם הוא לא התייצב בשירות המבחן; פה השב"ס לא הביא אותו, שם הסניגור לא מוכן לדיון. ונא לזכור, שמדובר בתיקים פליליים המיועדים גם להגן על הציבור מפני עבריינים - והללו מסתובבים חופשיים למרות שחלקם כבר הורשעו. אם מדברים על פגיעה באמון הציבור במערכת המשפט, כאן היא מתחילה ובצורה משמעותית.

תאריך:  20/10/2015   |   עודכן:  20/10/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שופט בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, תומך בביקורת פרטנית על הפרקליטים בידי נציבות הביקורת, וסבור שאת הביקורת המערכתית צריך לבצע משרד מבקר המדינה. מזוז אמר זאת לשופט בדימוס אליעזר גולדברג, ודבריו במלואם מתפרסמים לראשונה ב-News1, כחלק מכל הפרוטוקולים של האישים שהופיעו בפני גולדברג.
19/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
סוכן הביטוח ציון שגב קלימי טוען (13.10.15), כי סחבת בת 13 שנים במתן פסק דין בתביעה שהגיש נגד הפניקס לעיכוב הליכי הוצאה לפועל נגדו, עלול לעלות לו 3 מיליון שקל - גובה ריבית הפיגורים בו מבקשת הפניקס לחייב אותו בגין שנות ניהול התיק.
18/10/2015  |  יצחק דנון  |   חדשות
הפרקליטות אינה יכולה לעשות שימוש לצרכיה במסמכים שהגישו לה חשודים במהלך השימוע. אם ברצונה להשתמש במסמכים אלו כחומר תביעה, עליה לבצע השלמת חקירה, לתפוס אותה בעצמה ולבחון אותם לעומק. כך קובעת (25.9.15) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דניאלה שריזלי, המותחת ביקורת על התנהגותה ותפישותיה של פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) כפי שעלו בפניה.
18/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
סגן נשיא בית המשפט לתעבורה בפתח תקוה, שוקי צימרמן, תיקן והחמיר גזר דין בניגוד לחוק בתי המשפט ובניגוד לפסיקה. כך קובעת (27.9.15) שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, נגה אהד.
15/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אם ייקבע שנציבות הביקורת על הפרקליטות מיותרת וגורמת יותר נזק מאשר תועלת - אניח את המפתחות ואלך. אחרי שנה וחצי בתפקיד, אני משוכנעת שיש לה תפקיד חשוב מאוד". כך אומרת (יום ד', 14.10.15) נציבת הביקורת, הילה גרסטל, בכנס באוניברסיטת חיפה. לדבריה, עצם נוכחותה של הנציבות מביאה להסתכלות פנימה ולשינויים ותיקונים בגופים המבוקרים.
14/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
נרקומן ישב בכלא במקום עבריין בנייה  /  איתמר לוין
שקד ווינשטיין: נציבות הביקורת תמשיך לפעול  /  איתמר לוין
פרקליטות מיסוי וכלכלה מסיימת תיקים במועד  /  איתמר לוין
הלכת בלוף  /  איתמר לוין
"מגוחך לנהל את התיק"  /  איתמר לוין
שקרן מקצועי, משפטן חובב  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il