|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
בית העם ברמות השבים לאחר הקמתו,1939 [צילום: באדיבות ארכיון הצילומים רמות השבים]

סיפורו של בית העם ברמות השבים

בית העם ברמות השבים הוקם בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת ובעוד מספר שנים ספורות יחגוג 80 שנה להיווסדו. המקום היווה לאורך רוב שנותיו, מרכז החיים התרבותיים והחברתיים של הכפר. סיפורו של בית העם הוותיק
14/03/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
ארתורי טוסקניני, ברוניסלב הוברמן ובניהם משה שלוש בצילום משותף

ב-9 לדצמבר 1939 נחנך ברוב עם והדר בית העם של רמות השבים-כפר שיתופי שהוקם כידוע על-ידי יוצאי גרמניה כ-6 שנים קודם לכן בשנת 1933.

מייסדי וחברי הכפר ייחסו חשיבות רבה לפעילות התרבותית והחברתית. רבים מהם היו צרכני תרבות עוד בארץ מוצאם, גרמניה ושאפו לקיים גם כאן, בארצם החדשה, את הרמה התרבותית אליה הורגלו. כבר בשנתו הראשונה של כפר רמות השבים התקיימו בו פעילויות תרבות רבות כגון: קונצרטים, אספות עם, הרצאות בנושאי ציונות, היישוב היהודי בארץ וגם נושאים כלליים מתחומי המדע, האמנות, החינוך והפסיכולוגיה. בהיעדר מקום מתאים, בתחילה, התקיימו אספות ופעילויות התרבות ב"אולם" מחסן "אל-על"- מחסן התערובת של הכפר, כשלא פעם משמשים השקים והארגזים במחסן, כמקום ישיבה לקהל. בקיץ התקיימה הפעילות בחצר הסמוכה למחסן.
בעלון הכפר "המודיע" מתפרסמת הודעה בזו הלשון: "ביום שישי, ה-20 בדצמבר 1935, בשעה 8 ו-15 דקות, יתקיים במחסן התערובת קונצרט קאמרי, מיצירות הידן, מוצרט ובטהובן. דמי כניסה ליחיד 3 פיאסטר, למשפחה 7 פיאסטר. ניתן לרכוש כרטיסים במכירה מוקדמת אצל המזכיר".

כבר בשנת 1934, ציינו בוועד ובאספות התושבים בכפר את בניית בית העם כמטרה ראשונה בחשיבותה. היה ברור לפרנסי ותושבי רמות השבים כי יש למצוא מקום מתאים וראוי לקיים בו את פעילות התרבות וכי יש לפעול ולחפש דרכים למימון להקמת בית עם או בית תרבות ראוי בישוב. בישיבת ועד מה-12 ביולי 1934 דובר על הצורך בהקצאת קרקע עבור צרכים ציבוריים - מאדמות קק"ל שנוספו לכפר, כולל עבור בנית בית עם.

סיפור הקמתו של בית העם
חנוכת בית העם [צילום: באדיבות ארכיון רמות השבים]

ההיסטוריונית, המחנכת והחוקרת אסנת שירן מצוות מרכז התיעוד של רמות השבים שלחה אלי את סיפור הקמתו של בית העם ברמות השבים כולל צילומים ומסמכים והוא בהחלט מרתק ומעניין ומאחר שהוא לא ידוע לרוב רובו של הציבור אני מבקש להביאו בפני הקוראים. הסיפור נתמך בפרוטוקולים עדויות ומסמכים.

לא רבים יודעים כי למאסטרו ארטורו טוסקניני, מנצחה הראשון של "התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית "יש חלק לא מבוטל בהקמת בית העם ברמות השבים. באחד מימי דצמבר 1936 הגיע המנצח המהולל לביקור מקרי בכפר. טוסקניני, כך מספרים, התרשם עמוקות מדבקותם של בני רמות-השבים, למרות תנאי החיים הקשים בעשיה התרבותית. ותיקי הכפר מספרים: "נוצר קשר חם בינו לבין תושבים והמייסדים, של הכפר שהכירוהו והתפעלו מעבודתו".

ידידיו של טוסקניני בתזמורת הפילהרמונית הארץ ישראלית ובעיריית תל אביב ביוזמתו של משה שלוש נשיא אגודת התזמורת ומחברי מועצת העיר תל אביב (החליף את דיזנגוף לאחר פטירתו וכיהן במקומו כראש העיר ל-10 ימים), החליטו להעניק למנצח הדגול טוסקניני כשי לאות הוקרה על פעילותו חלקת פרדס בכפר רמות השבים. במרכז הישוב נרכשה במהירות בזק מבעל קרקע שלא היה חבר הכפר, חלקת פרדס בת 2.5 דונם של עצי הדר בכ-350 לירות ארץ ישראליות. רמות השבים שילמה 50 לא"י ונאמני התזמורת וקרן התזמורת מימנו את השאר.

ב-30 בדצמבר 1936, הוענק 'פרדס טוסקניני' לבעליו בטקס רב רושם, בהשתתפות המנצח טוסקניני ואשתו, מנהל התזמורת הארץ הישראלית ברוניסלב הוברמן ואשתו, משה שלוש ואחרים, אנשי הכפר ותושבים מהסביבה. טוסקניני חתם על תעודת הבעלות ובעיתונות צוין כי "זכה לתפוזים במקום פרחים!"

בהסכם בין נאמני התזמורת הארץ הישראלית להנהגת הכפר, נאמר, כי" על חלקה זו יוקם בית העם כהוקרה למנצח המהולל" . לאחר רכישת הקרקע, הוחל בתכנון בית העם ובגיוס המשאבים הנדרשים. ביוני 1938 מתקבלת החלטה באסיפת המתיישבים לבנות על שטח "פרדס טוסקניני" בית עם בבנייה קלה "בתקציב עלות של 300 לא"י שיגויסו חלקם מהלוואות וחלקם מתרומות תושבים. באסיפה נקבע שעבודות הבנייה יחלו רק לאחר גיוס כל סכום התרומות.

עבודת תכנון בית העם כולל הצעת מחיר עלות הקמתו הוצע לכמה אדריכלים ובניהם רייכארד קאופמן שתכנן את רבים מבתיו הראשונים של הכפר. לבסוף נבחר האדריכל חנן (הנס) פאבל, שהציע את "ההצעה המתאימה ביותר לסכום הצנוע שהועמד לרשותו".

פאבל (1976-1909) עלה לארץ ישראל בשנת 1934, לאחר שסיים לימודיו כאדריכל ומהנדס בשטוטגרט. בתל אביב הצטרף למשרד הארכיטקטים של בת דודתו גרטרוד גולדשמידט. בין עבודותיו המוכרות ניתן לציין את בית העם בכפר ידידיה, "בית האיכר" ברחובות וכן בתים בכפר סבא, בית יצחק, רמות השבים, כפר ידידיה, בן שמן ועוד.

ב-9 בדצמבר 1939 נחנך בית העם. ההכנות לאירוע החלו כבר בספטמבר שנה זו. כל חבר-כפר התבקש לתרום לבית העם כסא או שניים והוחלט לשכור לאירוע פסנתר כנף. האירוע היה חגיגי ומרשים הוזמנו אליו אורחים רבים נישאו נאומים וברכות הושמעו קטעי נגינה של מיטב המלחינים ובהם בטהובן ועוד, ונערך נשף ריקודים שנמשך עד לשעות הלילה המאוחרות".

אכסניה לפעילות התרבותית והחברתית של הכפר

בית העם היווה במשך רוב שנותיו, אכסניה לפעילות התרבותית והחברתית של הכפר. הממונים על התרבות בכפר היו אנשי ועדת התרבות. ב-4 באפריל 1940 נבחרו לוועדה זו החברים הבאים: הנס סימון, הנס שטייניץ, רהפלד, לירס, הורביץ. פעיל תרבות בולט בכפר באותן שנים היה המורה למוזיקה המהולל הנס (חנן) שטייניץ. אבא של דן שטייניץ והסבא של השר ד"ר יובל שטייניץ. מלבד ועדת התרבות מונתה גם ועדת בית העם בהרכב גוטשלק ורהפלד, כשהראשון, כך מספרים ותיקי הכפר, הוא הדומיננטי ועל פיו יישק דבר בבית העם.

הקמת בית העם הפיחה רוח חדשה בחיי התרבות של הכפר. הבית הנאה והצנוע, אפשר הופעות של אמנים רבים, היווה מקום ראוי לאספות התושבים להרצאות ולחוגים. ושמו יצא לתהילה כמרכז תרבותי לאזור כולו. במקום פעל חוג דרמה שלימים נקרא – "להקת רמות השבים", בהנחייתו של פטר לירס. החוג העלה, בפני הקהל המקומי וצופים מהסביבה, מחזות ממיטב הרפרטואר הקלאסי, בשפה הגרמנית. בבניין נחוגו גם חגי היישוב, במיוחד זכורים לטוב נשפי פורים הסוערים והמשעשעים.

בבית העם התקיימו מלבד הצגות, קונצרטים גם קורסים והרצאות במדעי הטבע בהדרכת ולטר שטייניץ, קורסים מוסיקליים בהדרכת חנן שטייניץ, קורסים והרצאות לתולדות עם ישראל של אליאס אוארבך, קורסים בהיסטוריה חדשה של נחום לוין (שלימים יכהן מנהל מערכת החינוך של תל אביב). בשנה אחת שבין סתיו 1940 לסתיו 1941, הופיעו כ-15 מרצים חיצוניים, בניהם פעילים ציוניים ואינטלקטואלים ידועים כגון איש הרוח מקס ברוד, הגיאוגרף ברסלבסקי ועוד. כותב על כך אחד מראשי התרבות בכפר פטר לירס בספרו: "נראה שלא היה דובר אחד של העלייה מגרמניה שלא הופיע במסגרת תוכניותינו בבית העם".

בבית העם נערכו קונצרטים של מוזיקאים ידועים, כגון הזמרת ברכה צפירה, הפסנתרנית פנינה זלזמן, רביעית התזמורת הארץ ישראלית (הפילהרמונית) ואחרים. רכישת פסנתר כנף לבית העם, אפשרה הגברה של ההופעות המוסיקליות.על במת בית העם הוצגו הצגות של תיאטרונים יידועי שם כמו הקאמרי, המטאטא ועוד. בין השאר הופיעו בבית העם שחקני התיאטרון אורנה פורת, יוסף מילוא ועוד. אנשי ארכיון רמות השבים יודעים לספר כי באחד המקרים "שלח וועד הישוב מכתב התנצלות לתיאטרון "המטאטא", בגין השתתפות מאוד דלילה של הקהל. "המטאטא" היה תיאטרון סטירי עברי, ברמות השבים הייתה העברית תופעה לא שכיחה במיוחד וזו כנראה הסיבה לדלילות הקהל".

בשנת 1957 הוכפל שטח מבנה בית העם וב-1981 בוצע שיפוץ נרחב, כולל הכנסת מערכות מיזוג אוויר. גם סביבת בית העם השתנתה במהלך השנים. במקום "פרדס טוסקניני" הוצבה לאחר מלחמת העצמאות, בתכנונו של האדריכל הנס פאבל, אנדרטה לזכר יקירי הכפר שנפלו. בשנת 1970 נפתח בבית-העם בית ספר מקומי, ובהמשך הוכשרו בסביבת בית העם מגרשי ספורט, גן מטופח ופינת שעשועים.
בדצמבר 2014 נערך בישוב רמות השבים קונצרט חגיגי לציון 75 שנה להקמת בית העם שנבנה על שטח פרדס טוסקניני. באירוע הושמעו ונוגנו (איך לא) יצירות הקשורות בעבודתו האמנותית של טוסקניני וגם נקבע לוח זכרון המציין את הקשר בין טוסקניני לבית העם.

מכתב ועד המושבה רמות השבים בעיניין בית העם, יולי 1939 [צילום: באדיבות צוות תיעוד מרכז רמות השבים]
תאריך:  14/03/2016   |   עודכן:  14/03/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בית העם ברמות השבים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לכותב בכבוד
16/03/16 19:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חוף דייטונה הוא אתר נופש פופולרי בפלורידה. עיירה יפהפייה עמוסה במוזאונים, גלריות, מסעדות, והעיקר - חוף ים זהוב הנמשך לקילומטרים. מקום לא פחות פופולרי מהיעד הקבוע של יהודי צפון היבשת לעת החורף, מיאמי, בהימלטם מהקור העז לשמש החמימה והמפנקת שם. לנו כישראלים השם לא ידוע, כי אינו מהווה יעד ליהודים האמריקנים והקנדים.
13/03/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בעשרות שנותי כעיתונאי לענייני נדל"ן איני זוכר יזם פרטי או חברה שהחליפו יחצ"נים, כולם מקצוענים, בתדירות כה גבוהה, כמו ענבל אור. לא ראיתי דבר כזה. בשש שנים החליפה שמונה משרדי יחסי ציבור. לפני כשש שנים היה היחצ"ן שלה אבירם בלזר, היא עברה ממנו לצבי וילדר, והיחסים ביניהם נותקו לפני כשנה. משם עברה לאייל ארד. לפני זמן קצר קיבלנו הודעה, שמעכשיו היא במשרדו של רונן צור. היא נשארה שם כשנה וחצי. בין לבין, הייתה תקופה קצרה במשרד רימון-כהן-שנקמן.
13/03/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
הכוכב סטורן המוכר גם בשמו שבתאי ידוע ככוכב שגורם לנו לקחת אחריות, מעכב, מחנך ומלמד, נמצא השבוע בתחילת כניסתו לנסיגה למשך כל החודשים הקרובים ועד לחודש אוגוסט.
13/03/2016  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"חוף דייטונה" מאת המחזאי והשחקן האנגלי אוליבר קוטון, העולה בבית ליסין, הוא מחזה שבו חוגגים שלושה שחקנים וירטואוזים על הבמה ומגישים לקהל חוויה תיאטרלית מרגשת ומותחת, העוסקת בנקמה ובאהבה.
13/03/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
ככל שחולף הזמן הולכת ומתחדדת האמת העגומה: היועץ המשפטי לממשלה היוצא, יהודה וינשטיין, ופרקליט המדינה שי ניצן, שטייחו את פרשת אפרים ברכה - משיקולים זרים ואישיים עליהם עמדנו רבות, פעלו גם בחודשים האחרונים כדי לטייח גם את פרשת ראש להב 433 לשעבר, ניצב (בדימ.) מנשה ארביב ולהסתיר מידע מפליל הנוגע לתנ"צ אפרים ברכה. שניהם נמנעו ממיצוי הדין עם ארביב, למרות הממצאים החמורים שנגלו בפניהם. במקום להאשימו בעבירות שוחד, שיחייבו שליחתו לכלא, הוא מוצג עתה בהחלטה מטעם ניצן-וינשטיין רק כמי שביצע עבירות מרמה והפרת אמונים - בגין זאת שכשל כשלא דיווח על יחסיו עם הרב יאשיהו פינטו, "כשל" שיאפשר הסדר טיעון מקל ועונש מופחת של ביצוע עבודות שירות, לכל היותר.
12/03/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il