|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סיפורו של מקום: בית העלמין במשמר העמק

חבר הכנסת יעקב חזן, המשורר ע.הלל, מזכ"ל ההסתדרות ה-12 חיים הברפלד, השופט משה טלגם, מבקר התיאטרון והמחול גיורא מנור, אשת התיאטרון שולמית בת-דורי, פעילת העלייה ואשת הריגול רות קליגר עליאב - הם רק חלק מרשימת אישים יידועי שם בתחומי הפוליטיקה, התרבות והחברה הקבורים בבית העלמין במשמר העמק
15/05/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
בית העלמין משמר העמק [צילום: אלי אלון]

קברי חברי הכנסת מאיר ואמה תלמי [צילום: אלי אלון]

בפאתי קיבוץ משמר העמק, סמוך למערת הפלמ"ח שוכן בית העלמין של הקיבוץ. בית עלמין זה מגונן (מלשון גינון) ומטופח להפליא. הכיתוב על מצבותיו ברור ויפה. כאן כמעט לא תמצא מה שקיים בבתי קברות רבים בארץ-כיתוב מחוק ודהוי. מקום מכובד ומכבד הוא בית העלמין של משמר העמק.

בבית העלמין קבורים מייסדי הקיבוץ וחברי הקיבוץ לדורותיו אולם לא רק הם - בין הקבורים בו גם נפטרים שלא היו חברי הקיבוץ אך יש להם קשר משפחתי ואחר קרוב למשמר העמק.



"יהודית שפיצר נפלה בת תשע"

בסיור שערכתי בין שבילי ומצבות בית העלמין, צדה עיני במיוחד מצבת קבר של ילדה בת 9 ועליה הכיתוב הבא: "יהודית שפיצר נפלה ב-14.12.1948, בת תשע". בירור שערכתי העלה כי מאחורי קבר זה מסתתר סיפור מרגש: המדובר בילדה שנהרגה בהפצצה של מטוסים עירקיים על בית הילדים של משמר העמק בחנוכה בדצמבר 1948.
נוסף לה נהרגו בהפצצה זו שני ילדים נוספים, עילית הורוביץ ואריה ברכות, ברכות אף הוא בין 9 במותו, היה בנו של רופא מכפר סבא ששלח את בנו למשמר העמק כי חשב שזהו מקום בטוח יותר. הקיבוץ כולו היה תחת האפלה ורק על בית הילדים, שהיה ועודנו בית קומתיים דלקו נרות חנוכה, המטוסים הפציצו את מה שכנראה חשבו לבסיס חיל-האוויר רמת דוד.

יהודית שפיצר(שוהם) נולדה ביולי 1939 לשמואל ורבקה שפיצר במשמר העמק הוריה נמנו עם "חבר העובדים" במוסד-החינוכי. יהודית הייתה חניכת קבוצת "רימון" ומספרים כי הייתה "ילדה יפה ורגישה, אהבה תנועה וריקוד". השאירה הורים ואחות נאוה. אחיה עידית, נילי ודורון נולדו אחרי מותה.

לא פחות מחמישה חברי כנסת!

לא פחות מחמישה חברי כנסת קבורים בבית העלמין המשמר העמק ואילו הם: יעקב חזן, מרדכי בנטוב, מאיר תלמי ורעייתו אמה תלמי (שניהם היו חברי כנסת) וחבר הכנסת אמרי רון.

אחת מהדמויות הידועות הקבורות בבית העלמין משמר העמק הוא יעקב חזן (1899-1992) ממייסדי "השומר הצעיר", מנהיג "הקיבוץ הארצי" ומפ"ם ולידו קבר רעייתו ברטה. חזן היה חבר קיבוץ משמר העמק במשך כ-70 שנה. מחנך ומורה דרך, חבר כנסת מקום המדינה עד 1973 ואחת הדמויות המרכזיות בקיבוץ הארצי ובציונות הסוציאליסטית.

לא רחוק מקברו של חזן שוכן קברו של מרדכי בנטוב (1900 1985) שהיה אף הוא ממייסדי "השומר הצעיר". בנטוב שכונה בפי מכריו "מיטק" נולד בוורשה להלנה ויוסף גוטגלד. היה עורכו של בטאון מפ"ם "על המשמר" חבר מנהלת העם מחותמי מגילת העצמאות, חבר הכנסת הראשונה עד החמישית, שר השיכון ושר הפיתוח בממשלות ישראל. בתו אורה רון, אמנית המציגה יצירותיה בתערוכות שונות, היא אלמנתו של חבר כנסת אמרי רון (2013-1936) שאף הוא קבור בבית העלמין במשמר העמק.

חברי כנסת נוספים הקבורים בבית העלמין הם בעל ואשה: מאיר ואמה תלמי. מאיר תלמי (1909-1994)נולד בוורשה בפולין, עלה לארץ בשנת 1932, הצטרף כעבור שנה לקיבוץ משמר העמק, היה מזכיר הקיבוץ הארצי והמזכיר הכללי של מפ"ם וכן חבר כנסת בכנסות השמינית והתשיעית. על קברו נחרטו המילים: "חכם לב ממפלסי דרך בקיבוץ ובתנועה". לידו נקברה רעייתו אמה לוין תלמי שהייתה ממקימי משמר העמק וכיהנה כחברת כנסת לפניו משנת 1955 עד 1969 ושימשה אף כסגנית יו"ר הכנסת. על מצבת קיברה נכתב "אשת חיל, אם ושליחת ציבור, אשת רוח וספר".

אנשי תרבות וחברה ידועי שם

שורה ארוכה של אנשים יידועי שם בתחומי התרבות ואמנות והחברה קבורים בבית העלמין במשמר העמק הנה כמה מהם: הסופר והמשורר וגם אדריכל הנוף הלל עומר (ע. הלל), איש התיאטרון ומבקר המחול גיורא מנור, המורה למוזיקה ומנצח המקהלות בנימין עומר, המשורר עמנואל לין, החלילן יחיעם פלד, המורה והבלשן אברהם אברונין, מזכ"ל ההסתדרות ה-12 חיים הברפלד, השופט משה טלגם, אשת התיאטרון שולמית בת-דורי, פעילת העלייה ואשת הריגול רות קליגר עליאב, איש הכדורסל יואש אזוב, איש החינוך ישעיהו (שייק) בארי איש המודיעין אל"ם יגאל תלמי ואיש הקומנדו הימי סרן שי שוהם.

הלל עומר - ע. הלל (1990-1926)היה סופר, משורר ואדריכל נוף. נודע בשם העט ע. הלל, הוא בנו של המוזיקאי והמלחין בנימין עומר ע.הלל זכה בשורה של פרסים ספרותיים ובהם: פרס יעקב פיכמן (1986), פרס זאב לספרות ילדים ונוער על מפעל חיים (1987) ובעיטור אנדרסן על ספרו "ענן ביד"(1990). בתו נולי עומר היא שחקנית קומיקאית וסטנדאפיסטית מהצמד דבי ונולי.

גיורא מנור (2005-1926) - היה במאי תיאטרון ומבקר תיאטרון ומחול בעיתון "על המשמר" ובגלי צה"ל. מנור נולד בפראג שבצ'כיה בשנת 1926. עלה לארץ בהיותו בן 13 והצטרף אל דודו ודודתו גדעון ורחל מנור בקיבוץ משמר העמק. הוריו ואחותו נשארו מאחור ונספו. גיורא היה ממקימי להקת הנח"ל ושימש מפקדה. בהמשך היה מיוזמי הקמת "תיאטרון בימת הקיבוץ" תיאטרון התנועה הקיבוצית.

בנימין עומר - ("חתולי") אביו של המשורר ע. הלל נולד בפולין בשנת 1902 לצבי וחנה קוטוביץ .עלה לארץ ב1920.היה מוזיקאי ומלחין, מורה למוזיקה ומנצח מקהלות, בן השאר לימד והדריך וניצח על מקהלות במוסד החינוכי במשמר העמק. שכל את בנו אסף שנפל בעת שירותו הצבאי בשנת 1951

עמנואל לין (1985-1901) (לנקובסקי) - היה משורר ששירו הידוע ביותר הוא 'שיר השומר' ('מעל המגדל סביב אשקיפה'). שיר זה נכתב ב-1938 והולחן על-ידי חברו, גם הוא איש משמר העמק, בנימין עומר (אביו של המשורר ע. הלל).. עמנואל לין נולד בבסרביה עלה עם משפחתו לארץ בשנת 1919. בשנת 1922 הצטרף למשמר העמק ועבד במשך שנים רבות כיערן מטעם הקק"ל. בנוסף לכתיבת שירה ניגן במנדולינה באירועי תרבות . אחיינו של עמנואל הוא חבר הכנסת לשעבר אמנון לין.

אברהם אברונין (1869–‏1957) - היה מורה בלשן וסופר נולד ברוסיה ליעקב ולנחמה אברונין בצעירותו למד בחידר ובישיבות בהמשך הפך למורה לעברית ופרסם מאמרים בעיתונים שונים בנושא הלשון העברית. נישא לשמחה פריידל מאירסון, פעילה ציונית. עלה לארץ ישראל בשנת 1910 והשתקע בתל אביב. בארץ הוסיף ללמד את הלשון העברית, והיה מורה בבתי ספר בתל אביב, בהם בית הספר "אחד העם",‏ עד פרישתו לגמלאות. אברונין היה חבר ועד הלשון העברית השתתף בייסוד ובעריכה של כתב-העת ללשון "לשוננו". ילדיו בנימין ארנון וציפורה התגוררו במשמר העמק.

יחיעם פלד - היה חלילן, חבר התזמורת הסימפונית ראשון לציון. נפטר בשנת 2013 בגיל 67. שירת בלהקת הנח"ל לצדם של שלום חנוך, ששי קשת, וחנן יובל. השתתף כנגן בהרכבי נגנים במופעים שונים ובניהם עם יוסי בנאי ובתוכניות "קול ישראל" על קברו נחרטו המילים "לא יוצא מהבית בלי חליל".

חיים הברפלד (2002-1931) - היה מזכ"ל ההסתדרות העובדים ה-12 וכן יו"ר ההתאחדות לכדורגל. הברפלד נולד בצ'כיה ועלה בהיותו כבן כשנתיים בשנת 1933 עם משפחתו לראשון לציון. למד בפנימית בן שמן ושירת במלחמת השחרור בחיל התותחנים. לאחר שחרורו היה אזרח עובד צה"ל בצריפין ושימש חבר בארגון עובדי צה"ל. בהמשך היה חבר בהנהלת ההסתדרות העובדים הכללית וכיהן כמזכ"ל ההסתדרות בשנים 1994-1992 הוא החליף בתפקיד את ישראל קיסר, כמו-כן שימש יו"ר ההתאחדות לכדורגל. על שמו אצטדיון הברפלד בראשון לציון. על קברו נחרטו המילים: איש של אנשים, הטביע חותמו על ציבור העובדים כי כולנו ריקמה אנושית אחת".

השופט משה טלגם (2004-1930) נולד בפנמה עלה לארץ בשנת 1932 .בצה"ל שירת כקצין מודיעין. כיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. נפטר בנובמבר 2004 לאחר מחלה קשה.
רות קליגר עליאב (1910-1980) הייתה פעילה ציונית חברה במוסד לעליה ב'. נולדה כרות פולישוק בקייב ברוסיה. בשנת 1934 עלתה לארץ ישראל ב-1935 התיישבה במשמר העמק עם בעלה עמנואל קליגר בהמשך עזבה את הקיבוץ. היא עסקה בהבאת עולים ארצה במשימות ריגול במצרים. כתבה ספר זיכרונות בשם "המפלט האחרון" שזכה בשנת 1977 בפרס יצחק שדה לספרות צבאית.

שולמית בת-דורי (1904 –1985) - הייתה במאית, מחזאית ושחקנית ומייסדת תיאטרון הקיבוץ. שולמית נולדה בוורשה בתם של הלנה ויוסף גוטגלד. היא אחותו הצעירה של מי שהיה ח"כ ושר בממשלות ישראל מרדכי בנטוב הקבור אף הוא במשמר העמק. שולמית למדה בגימנסיה פולנית ובאוניברסיטת וורשה ונחשפה למוזיקה קלאסית, תיאטרון ומחול. עלתה לארץ בשנת 1923 עם קבוצה מ"השומר הצעיר" והצטרפה לקיבוץ משמר העמק והדריכה בו חוג דרמטי. בשנת 1925 כתבה וביימה את המחזה הראשון שלה בארץ, "לחם", שעסק בבעיותיהם של הפועלים. בהפקה הופיעו עשרות מחברי הקיבוץ. שולמית הייתה פנמיסטית בהשקפת עולמה וטענה כי על הנשים לעבוד במקצועות שנחשבו לגבריים כדי להגיע למעמד שווה. היא התעקשה לעבוד כטייחית. בשנת 1925 יצאה יחד עם בן זוגה, יעקב חזן, לשליחות מטעם התנועה באירופה, ובוורשה. בשנת 1930 נסעה ללמוד תיאטרון ומחול בברלין: בשנת 1934 חזרה לארץ, והחלה לשחק בתיאטרון המטאטא. בהמשך הקימה את להקת התיאטרון של הקיבוץ הארצי.

בשנת 1939 נישאה בת-דורי לראובן זיו (וייס). לזוג נולדו בן, יורי (1943–1949) ובת, אורנה (1945). ב-1949 נהרג בנה יורי בתאונת דרכים והוא בן 7 בלבד. עד יום מותה נשאה את כאב האסון ויש הטוענים כי האסון השפיע רבות על חייה ויצירתה של בת-דורי. בת דורי ביימה והמחיזה הצגות רבות ואירועים מיוחדים הן במסגרות קיבוציות והן בתיאטרונים כמו האוהל והקאמרי. בת-דורי נפטרה בפברואר 1985 במשמר העמק לאחר מחלה קשה. הותירה אחריה את בעלה ראובן זיו (1917–2004),‏ שהיה במשך שנים רבות איש חברת "אגד" ואת בתה אורנה ספיר-קם.

ישעיהו בארי (1999-1905) שכונה בפי מכריו "שייק" היה ממייסדי משמר העמק ופעיל ב"קיבוץ הארצי" דמות מרכזית בחיים הציבורים בקיבוץ. היה מזכיר הקיבוץ מדריך מורה ומחנך. שימש מזכיר ארגון מגדלי הירקות. היה בעלה הראשון של הסופרת נעמי פרנקל ונולדו להם שתי בנות. אחרי שנים נפרדו וישעיהו נישא לאלישבע.

יואש אזוב (1993-1936) - בנם של ראשוני קיבוץ משמר העמק משה ופולה אזוב, היה כדורסלן בקבוצת משמר העמק בשנות ה-50 וה-60. לאחר שפרש ממשחק עבר לאימון. על מצבת קברו המרשימה ביופייה נכתב: "כדורסלן, רפתן, אדם ושירתו באמצע נפסקה".

אל"ם יגאל תלמי (1934-2001) - בנם של חברי הכנסת מאיר ואמה תלמי, היה קצין המודיעין של פיקוד דרום וראש מחלקת מודיעין שדה, בעל עיטור מופת על חלקו במבצע צבאי בשם "מבצע ירקון" – מבצע סיור עומק שערך צהל ביוני 1955, במסגרת ההיערכות לקראת מבצע קדש. לאחר שחרורו כיהן כמנכ"ל תמה במשך מספר שנים.

סרן שי שוהם ( 1951-1975) - בנם של גרשון והדסה (דשה) שוהם. ממייסדי קיבוץ משמר העמק. נולד גדל והתחנך במשמר העמק. מוסיקאי מוכשר וספורטאי מצטיין. למד בבית-הספר היסודי שבקיבוצו וסיים לימודיו בבית-הספר התיכון שבמוסד החינוכי 'שומריה' במשמר-העמק. התגייס לצה"ל בשנת 1969 שירת בקומנדו הימי. נפל בעת שירותו ב-10 אוקטובר 1975 שבועיים בלבד לפני שחרורו מצה"ל. השאיר אחריו הורים ושתי אחיות וחברה לה עמד להינשא.

מלבד אנשים ידועים ומוכרים מי יותר מי פחות, קבורים בבית העלמין משמר העמק נפטרים אלמונים יחסית שהיו ממייסדי הקיבוץ ומבוניו ומאחוריהם סיפורי חיים מרתקים ומעניינים וגם עשיה רבה. בגלל קוצר היריעה אי-אפשר לכתוב על כולם ולספר את סיפורם. ראיתי לנכון להזכיר בשורות הבאות כמה מהם:

זאב צלנוב (1905-1937) - בנם של יחיאל ורבקה נולד במוסקבה עלה לארץ ב-1921. נהרג לאחר שנפצע מגיחת פר בעת שטיפל בו בן 32 במותו.

ראובן שפירא (1912- 2001) - עלה לארץ ב1939 במשך שנים רבות היה מורה מחנך ובהמשך מפקח בבתי ספר. רעייתו בהירה שפירא (1998-1914) ילידת צכיה הקבורה לידו נפצעה פציעה קשה במלחמת השחרור בקרב על משמר העמק מידי צלף ערבי בעת פינוי ילדי שומריה ליער. היא השתקמה אבל צלקות הפציעה נותרו בה עד יום מותה.

חוה לין-לנקובסקי (1984-1900) - בת טוביה ושרה לבית פוקס נולדה בפולין. עלתה לארץ הצטרפה למשמר העמק ועבדה כגננת וחינכה קבוצות רבות של ילדים ונוער במשמר העמק. בנה הוא חבר הכנסת לשעבר אמנון לין.

אברהם גולדשלגר (1938-1902) - נולד בגליציה שבפולין לברוך ובלומה גולדשלגר, מראשוני משמר העמק בשנת 1929 הקים את הרפת וריכז את הענף. הוא בנה משפחה עם רוזה ונולדו ילדיו עוזי וצבי. הוא היה מוכתר הקיבוץ ודאג לטפח יחסי שכנות טובה עם ערביי הסביבה. אברהם גולדשלגר נרצח ע"י ערבים ממארב, בעת שהלך בשביל הצר בוואדי, בדרכו לביתו, מג'וערה למשמר העמק, ביום, 28.2.1938. בן 36 היה בנופלו.

קברי יעקב וברטה חזן [צילום: אלי אלון]
תאריך:  15/05/2016   |   עודכן:  15/05/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מקום: בית העלמין במשמר העמק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בברנז'ה הקולינרית מרבים באחרונה לדבר בשבחה של ה"קיטשן מארקט" התל אביבית כמסעדה המיטיבה להפיק את המקסימום מן הפרודוקטים שלה. אלא שהמציאות נראית קצת אחרת ומוכיחה, משום מה, שיש לא מעט הגזמה בדברים.
15/05/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
מבקר המדינה יוסף שפירא נוקט בכפל לשון: מחד-גיסא, הוא מבקש מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, "לבדוק": מי הדליף לכלי התקשורת טיוטת דוח שהוכנה במשרד המבקר בנושא הליקויים והכשלים שאירעו במבצע צוק איתן ובאופן הטיפול במנהרות בדרום; מאידך-גיסא, נמנע שפירא מלבקש מהיועמ"ש לפתוח בחקירה ולהעמיד לדין את אותם גורמים שפרסמו, ביודעין, חלקים מהדוח, וזאת באופן הנוגד את החוק.
14/05/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
אריה אבנרי ז"ל הותיר חלל גדול עם פטירתו (79). אריה חסר מאוד לבני משפחתו, לחבריו ולקוראיו הרבים. הוא חסר אפילו ליריביו ומתנגדיו, ואלה רבים מאוד, שראו בו יריב חזק, הוגן, ששמר על קווים אדומים.
14/05/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
נמרץ ובוטח עמד בשבוע שעבר (יום ג', 3.5.16) עמוס לוזון, 54, על בימה, בכינוס נדל"ן מטעם היומון כלכליסט, בתל אביב, וסיפר על תוכניות של שתי חברות הנדל"ן שרכש לפני ארבעה חודשים, דורי קבוצה והחברה-הבת שלה, דורי בניה. הסבריו של לזון, ומידע נוסף שהגיע ל-News1, חושפים לפחות חלק מסדר היום החדש של שתי החברות.
13/05/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ניצב בפני המבחן הגדול הראשון של הקדנציה שלו - ויש לי תחושה שהוא ייכשל בו. מנדלבליט צריך להחליט האם לפתוח בחקירה נגד צבי בראל, מבכירי הארץ, בחשד להמרדה.
13/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il