|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
אורנשטיין. בידיו הכוח [צילום: בוצ'צ'ו] רוסק. אחריות לציבור [צילום: בנק לאומי]

מי מכשכש בעיתון גלובס

נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין אמור להכריע למי למסור את השליטה בעיתון גלובס: לידיה של אלונה בר-און ומשפחתה; או לידיו של איל ההון דוד דוידוביץ', שמקורותיו הכספיים עלומים, ומעמדו כ'איש קש' מתחוור מפעולותיו הכרעת אורנשטיין תקבע: האם לפוטין-אברמוביץ' תהא דריסת רגל בשוק העיתונות בישראל, באמצעות גלובס, כמשקל נגד למעמדו של יריבם, ליאוניד נבזלין, המחזיק 25% ממניות קבוצת הארץ–דה-מרקר
11/03/2017  |   יואב יצחק   |   כתבות   |   תגובות
פוטין. אינטרסים בשוק הגז [אלכסיי דרוז'ינין]

נבזלין. קנה חסינות בעיתוני שוקן [קרן נדב]

דוידוביץ. מה הוא מחפש בגלובס [איתמר לוין]

ככל שנוקפים הימים הולך וגובר החשש: איל ההון דוד דוידוביץ', שהגיש הצעה לרכישת עיתון גלובס, שימש וכנראה משמש גם עתה זרועו הארוכה של המיליארדר רומן אברמוביץ', ומי שעומד מאחוריו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. דוידוביץ' ואנשיו לא עשו עד עתה מאומה כדי להזים תזה זו. ואולי לא בכדי. חשוב מכך: מתברר כי הבנקים הנושים בקבוצת אליעזר פישמן, ובראשם בנק לאומי (הנשלט על-ידי המדינה, קרי: הציבור), והעומדת בראשו רקפת רוסק-עמינוח, לא טרחו להבטיח את האינטרס הציבורי הרחב יותר, מעבר לזכותו של הבנק לכמה מיליונים לפה או לשם, שעיקרו: הבטחת השליטה בעיתון גלובס בידיים ראויות.

ככל שמתמשכים הליכי המכירת של גלובס בפני נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, מתחוור כי מישהו גדול וחזק מפעיל את דוידוביץ' במאמץ לרכישת העיתון, וכי שיקולי רווח-והפסד עתידיים אינם הקריטריון העיקרי. סימנים לכך לא חסרו. אחד מהם: דוידוביץ', שיועציו הגיעו עמו לאולם בבית המשפט, נמנע במהלך הדיון מליתן תשובות ברורות לשופט, אלא לאחר שיצא להתייעצויות בטלפון... דוידוביץ' הקפיץ את המחיר שוב ושוב, מחוץ לכותלי בית המשפט, משל המטרה מקדשת את האמצעים, בלחצם של גורמים שזהותם המלאה טרם התברר. הצעתו האחרונה של דוידוביץ' היא לשלם 110 מיליון ש"ח עבור מניותיו של אליעזר פישמן (75%) בקבוצת ממוניטין - השולטת בגלובס, בית דפוס וכן באופציות למניות הוט. וזה הרבה יותר מהסכום שתכננו בתחילה להציע: הם העריכו את שווי גלובס בתחילת ההתמודדות בכ-10-5 מיליון ש"ח. הצעתו האחרונה של דוידוביץ' מיחסת לגלובס לבדו שווי 50-40 מיליון ש"ח, מתוך החבילה הכוללת.

משקל-נגד לנבזלין החשוד בתיקי רצח
שוקן. רהביליטציה לנבזלין [צילום: פלאש 90]

ככל שהולכת ומתבהרת התמונה, מתחדד החשש כי גורמים חזקים ברוסיה משתמשים בדוידוביץ' כ'איש קש' ומנסים לתקוע יתד במוקדי הכוח בישראל בכלל ובעיתונות בישראל בפרט בדרך של רכישת השליטה בגלובס, הנחשב ייחודי: העיתון הכלכלי הוותיק ביותר, שהוא גם עיתון הערב היחיד בישראל. אם יצליחו בתוכניתם, יהווה הדבר משקל-נגד לעיתון הארץ–דה-מרקר, שבו מחזיק המיליארדר ליאוניד נבזלין, יריבו האישי של פוטין, ב-20% מהמניות.

נזכור נא: נבזלין מבוקש ברוסיה גם בימים אלה בגין חשד למעורבות בתיקי רצח. לא פחות. נבזלין, שזוכה גם להגנת הממשל האמריקני, נחשב 'סדין אדום'. המאבק נגדו נמשך, לדידו של פוטין - עד לתפיסתו או להרעלתו למוות, כמיטב המסורת במשטרים אפלים.

בנסיבות שנוצרו, ברי כי אם יחליט השופט אורנשטיין למסור את השליטה בעיתון לדוידוביץ', יוכל מיליארדר הנמנה עם נאמניו הישירים או העקיפים של פוטין לבחוש בפוליטיקה בישראל, וגם לתמוך בקידום אינטרסים כלכליים של רוסיה במזרח התיכון, כולל בעסקי הגז באזור (פוטין ביקש דריסת רגל בקידוח לוויתן; ישראל, בלחצו של הממשל האמריקני, השיבה בסירוב).

נאמניו של פוטין יוכלו, במקביל, להשיג לעצמם חסינות בישראל ולפעול למען אינטרסים זרים, בדיוק כמו נבזלין בקבוצת הארץ–דה-מרקר: מרגע שרכש 25% בקבוצת שוקן, הפך נבזלין, שהיא מושא לביקורת ולחשיפות בעיתון הארץ–דה-מרקר, לאישיות מוגנת ומלוקקת בישראל בכלל ובעיתוני קבוצת שוקן בפרט. עמוס שוקן נהנה מאוד מכניסתו של נבזלין, ששילם פי-כמה משוויין של המניות שהוקצו לו והציל בפועל את עיתונו של שוקן מכליה. בתמורה זכה נבזלין, לא במעט במעורבות אישית של שוקן להשגת רהביליטציה ומעמד-על בקהילה העסקית והתקשורתית בישראל. העובדה שנבזלין נפסל בעבר מלרכוש מניות בחברת פטרוכימיים - בשל סיבות משפטיות וביטחוניות רגישות והאישומים נגדו ברוסיה, לא עשתה רושם מיוחד על שוקן, שלא נמנע מהכנסתו כשותף בכיר. תמורת כספו, כמובן.

מי יגונן על אינטרס הציבור
אלונה בר-און. מפעל חיים [צילום: מן הטלוויזיה]

השופט אורנשטיין אמור בימים הקרובים לקבל הכרעה, למי ימסור את השליטה בעיתון: לדוידוביץ', שהציע 110 מיליון ש"ח (פלוס התחייבות גם להעסקת עובדי המנהלה); או לאלונה בר-און, שהציעה 106 מיליון ש"ח, ומחזיקה יחד עם אמה ואחיה ב-25% ממוניטין, ומבקשת להמשיך את מפעל חייו של ראש המשפחה, המנוח חיים בר-און (אלונה סירבה לתת הבטחה 'על הקרח' לבכירי המינהלה, כפי שעשה דוידוביץ').

עורכי הדין איל רוזובסקי ורונן מטרי, שמונו לכונסי הנכסים של פישמן על מניותיו במוניטין, הודיעו לבית המשפט כי נוכח ההצעה הכספית הגבוהה יותר הם ממליצים למכור את חבילת המניות (75%) לדוידוביץ'. כך גם בנק לאומי, מטעמו מונו רוזובסקי ומטרי לכונסי נכסים; וכך גם בנק הפעלים, המחזיק במישרין שעבוד על 25% ממניות גלובס. נדגיש, כי בכל מקרה, גם לאחר ההכרעה שמורה לבר-און זכות סירוב ראשון למשך 20 ימים לרכישת השליטה בעיתון. השאלה באילו תנאים, והאם תסכים לעמוד בהם.

במסגרת ההליכים המתנהלים בבית המשפט, אנוס אורנשטיין, כביכול, לאשר את ההצעה הכספית-המיטבית, גם אם זו כוללת מתן התחייבויות 'על הקרח', כפי שניתנה, לדוגמה (ולא קוימה), מצד איש העסקים אלי עזור במסגרת רכישת עיתון מעריב; ומצד איש העסקים שלמה בן-צבי (שגם היא לא קוימה), בעסקה קודמת במעריב. אך למעשה, הדעת נותנת, כי מאחר שעסקינן בכל זאת בכלי תקשורת ולא ברשת להלבשה תחתונה, יש להבטיח לא רק את קיומו של גלובס ושרידותו הכלכלית לאורך זמן, ולא רק את טובת העובדים, כמובן, אלא גם את עצמאותו ותרומתו לדמוקרטיה בישראל.

טוב יעשה השופט אורנשטיין אם ילמד מנסיונו האישי-השיפוטי (ומהתוצאות), כשאישר למוטי בן-משה לרכוש חלק מגרעין השליטה באי.די.בי., למרות חוסר הוודאות שנראה כבר אז באשר למקורות ההון שהציג בן-משה (שותפותו עם המיליארדר אדוארדו אלשטיין התפוצצה ברעש גדול בגלל חוסר יכולתו של בן-משה לעמוד בהתחייבויותיו ולהביא כסף וגרמה נזקים לאי.די.בי.); טוב יעשה השופט אורנשטיין אם יחייב את דוידוביץ' להגיש תצהיר-חתום, שבו יגלה: מהם מקורות המימון לרכישת העיתון, והאם הוא מבקש לרכוש את השליטה בעיתון עבור עצמו או עבור אחרים; טוב יעשה השופט אורנשטיין אם יעשה מעשה וינוגרד - שהציל את כור מכליה, כשראה לנגד עיניו את האינטרס הציבורי הרחב ולא רק את בקשות-דרישות כונסי הנכסים, וייפעל כדי לבחון היטב: בידי מי בדיוק הוא מוסר את השליטה בעיתון כלכלי חשוב.

דוידוביץ' בשירות אברמוביץ'
אברמוביץ'. בוחש גם בישראל [צילום: AP]

דוידוביץ', יהודי-רוסי המדבר מעט עברית, נודע כיד ימינו של רומן אברמוביץ', וכמוציא-ומביא מטעמו גם בעסקות מפוקפקות. אחת מהן הוצגה בפני בית משפט בלונדון. על-פי הטיעון שהוצג, אברמוביץ', הידוע כנאמנו של פוטין, הוביל מהלך השתלטות שלא כדין על חברת הנפט יוגרהנפט (חברה פרטית) תוך שימוש מפוקפק בחוק הרוסי.

חברת הנפט יוגרהנפט הגישה תביעה נגד אברמוביץ' ונגד חברה אנגלית בשם מילהאוס, בטענה להונאה ענקית, אשר גרמה לכך שהאחזקות של התובעת בחברת סיבנט-יוגרה ירדו מ-50% ל-1% בלבד ולהפסד של מיליארדי דולרים. נטען עוד, כי דוידוביץ', שמונה למיופה כוח של יוגרהנפט, ניצל לרעה את המינוי, ופעל בתרמית ובשיתוף פעולה עם אברמוביץ' ואנשיו.

הטקטיקה שבה נקטו: מתן הלוואות סיבוביות באמצעות שלוש חברות מימון, שנועדו, כביכול, לממן את עסקי יוגרהנפט. בפועל, נטען, השליטה בחברה הוצאה במרמה לידי אברמוביץ', שלאחר התרגיל החזיק ב-99% מהמניות. התובעת טענה בבית המשפט בלונדון כי דוידוביץ' נטל חלק מרכזי בתרגילי ההונאה. בית המשפט בלונדון נמנע מלדון ולהכריע בסוגיות אלה, בנימוק של העדר סמכות. התובעת הגישה תלונות לגופי החקירה ברוסיה, אך אלה לא בוררו עד תום. בנסיבות אלה, השאלה האם דוידוביץ' הוא 'איש קש' שפעל במרמה, או איש עסקים לגיטימי ומוכשר, טרם הוכרעה. עם זאת, אין בכך כדי לשחרר את השופט אורנשטיין ואת מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק מלברר ולהבטיח מסירת-מכירת השליטה בעיתון גלובס לגורם ראוי בלבד.

תאריך:  11/03/2017   |   עודכן:  11/03/2017
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי מכשכש בעיתון גלובס
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אתי יהודה
11/03/17 11:00
2
כלנית פוסק עמירן
11/03/17 12:29
3
משה מושבבויץ
11/03/17 17:00
4
קורבן בנק
11/03/17 20:20
5
חשדנית
11/03/17 20:22
6
אחד העם
12/03/17 11:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שבועות אחדים, ב-11 בינואר, הוציאה עיריית ירושלים היתר בנייה לפרויקט "סביון וויו" במרכז העיר. זהו מאורע היסטורי בתולדות הנדל"ן של הבירה. אחרי עשרות שנים של תכנונים, עסקות, מחלוקות והליכים משפטיים, מתחילה אפריקה-מגורים לבנות מגדל מגורים יוקרתי, ולידו בנייני משרדים ומסחר, ברחוב יפו 60. כך מסתיימת הסאגה של מגרש בית מפא"י שהעסיקה שנות דור כמה מגדולי היזמים והקבלנים. הבעלים הקודם, ששון לוי, קבלן-צמרת שפשט רגל, מוריד דמעה על אבדן "מפעל חייו".
10/03/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
סימני הלחץ ניכרו השבוע היטב אצל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. אויביו הפוליטיים באופוזיציה הפלשתינית היכו בו ללא רחם וגם יריבו המר מחמד דחלאן, מתוך תנועת פתח התעורר לחיים, אחרי שעבאס היה בטוח כי הצליח להחלישו, והנחית עליו סטירת לחי פוליטית כואבת באמצעות מצרים אשר גירשה את בכיר פתח ג'בריל רג'וב משטחה.
09/03/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
במרכזה של כיכר, בשכונת הדר הכרמל בחיפה בצומת הרחובות חסן שוקרי וברוולד בחיפה (מול היכל העירייה וגן הזיכרון) ניצב פסל בשם "אחוות אחים". פרי יצירתו ועיצובו של האמן יוסל ברגנר חתן פרס ישראל ומחשובי האמנים באמנות הישראלית.
09/03/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
זוג צעיר בירח הדבש - טיול בארה״ב ובמקסיקו. בדרכם חזרה ארצה, בעוד הם ממש ברקיע השביעי ומסרבים לחזור למציאות, הייתה להם עצירה של שש או שבע שעות בשדה התעופה בלוס אנג׳לס. הם תכננו להשאר בשדה. בהמשך חיכו להם שבע שעות המתנה נוספות בציריך, שוויץ.
09/03/2017  |  ארי בוסל  |   כתבות
בקרוב יחגוג עם ישראל את חג הפורים. מדי שנה מטפלים צוותי מד"א בפציעות שונות של ילדים, בני-נוער ומבוגרים כתוצאה מעיסוק במשחקים מסוכנים, מלבישת תחפושות שאינן עומדות בתקני הבטיחות הנדרשים ועוד.
08/03/2017  |  זכי הלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il