|   15:07:40
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קורות הבית

"וְעִם כָּל מַדְרֵגָה שֶׁיָּרַדְתִּי/עָלִיתִי מַעְלָה מַעְלָה"
11/05/2017  |   אדלינה קליין   |   כתבות   |   תגובות


יפה שלומוביץ מהלכת בדקויות שירתה הנעה בין העולם הרוחני והגשמי, בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה, כאשר העולמות הללו נעים בגלגלת הזמן - שבין העבר להווה. בין הנעלה והנשגב לבין בור תחתיות של האופל.

אך השירה לעולם אינה תלויה בדבר וזורמת בהמשך כמים צלולים וזכים.

המשוררת חדת מבט בשירת האמת שבצקלונה. מסוגלותה להתהלך בין העולמות ולהשאר עם ראש על הכתפיים, מוכיח את יכולותיה לנווט נכון של ספינת חייה על מי מנוחות. כתיבתה על העולם הרציונאלי, מתבטאת בלשון שאין עמה כל קישוט או מטפוריקה לבד מעובדות מעשיות וענייניות העומדת על הפרק.

ראה פסוק מהשיר: "עזרי" (ע' 13): ..." שׁוּב סָתְמוּ שָׁרְשֵׁי הָאֶרֶז אֶת הַבִּיּוּב הַמֶּרְכָּזִי./כְּבָר יוֹמַיִם שֶׁהַמַּיִם לֹא יוֹרְדִים אֶצְלִי בַּשֵּׁרוּתִים"...

ברור שלסאטירי יש חלק אינטגרלי (בלתי נמנע), מהתרחיש והתפאורה. הווה אומר: ..." אֶרֶז מַרְשִׁים./הַגֹּבַהּ, הַצֶּבַע, הָעֹבִי שֶׁל הַגֶּזַע/ רַק הַשָּׁרָשִׁים"...

ללא ספק הנחרצות לפסוק באופן ישיר וחד בין 'העיקר' ל'טפל' הוא אבן הבוחן למעשיות המרשימה שבכתיבתה המובאת לא אחת בכפל לשון (ראה בהמשך): ..." עֶזְרִי בָּא/פּוֹתֵחַ/לֹא מֻטְרָד מֵהָרֵיחַ./מוֹצִיא, מוֹצִיא/וְאֵין לְזֶה סוֹף."... ניתן לחשוב שהמעשיות בטיפול במטרד הנקודתי, מגיע בפסוק זה לקיצו. אך לא כן. ההשלכות של הנזק שנגרם בביוב, מגיעות 'בהיפוך' אל התודעה. אותו 'עֶזְרִי' אשר בא לתקן את הנזק, רואה את מה שמכיל 'בור התחתיות' ונבעת: ..." יָא אֱלֹהִים, הוּא צוֹעֵק/עִם הָרֹאשׁ בִּפְנִים./אֲנִי עוֹמֶדֶת עַל שְׂפַת הַבּוֹר/הוּא מִסְתַּכֵּל אֵלַי מִלְּמַטָּה/עֵינָיו פָּנָּסִים/הַהֵד שֶׁלּוֹ חוֹזֵר אֵלַי כְּמוֹ מֵהָרִים/הִים, הִים, הִים."...

כך האיש ' עֶזְרִי ', מרים עיניו מחשכת הבור (בעודו מסונוור מקרני האור הנופלות עליו מלמעלה), והוא זועק את שם האל הכל יכול. הדי קולו נקלטים בתודעתה של בעלת הבית על נזקי הביוב. הסיטואציה הזאת מסייעת למשוררת לקלוט ולהבין עד מה 'רב' ועד מה 'קצר' יכול להיות הפער בין אי-הוודאות, לוודאות. בין החשכה ושאול תחתיות. לבין האור הנשקף מהאמונה בנשגב ובנעלה הישות העליונה שהוא אדון עולם השולט על פני כל, הוא זה המסתיר והמגלה נסתרות. ואין האדם הפשוט אלא כלי שרת בידיו.

כזאת אנו פוגשים בשיר נוסף: "רחוב מדרגות גן עדן, עין כרם" (ע' 14). בשיר הזה נמצא את אותן האלמנטים (הגלויים והנסתרים) שפגשנו בשיר הקודם. אלא שהפעם, נתעמת עם נושא שונה לחלוטין.

המשוררת מציגה בשיר שלפנינו את שורשי משפחתה ומקור הולדתה. ביהדות, המספר שלוש עשרה הוא מספר המסמל, מזל. ובהסתמך על מקור האמונה היהודית רשמה: ..."רַגְלַי הוֹבִילוּנִי בְּמוֹרַד הַמַּדְרֵגוֹת/שְׁלשׁ עֶשְׂרֵה בְּמִסְפָּר/וְאֵיךְ קִפַּצְתִּי בִּקְלִילוּת מִמַּדְרֵגָה לְמַדְרֵגָה/וְלֹא חָשַׁשְׁתִּי לְקִיּוּמִי כָּאן וְעַכְשָׁו/ וְהִמְשַׁכְתִּי לְדַלֵּג"...

הקטבים שלעיתים מתרחקים ולעיתים מצטלבים בשירתה, נגלים באותן פעמים שהכותבת מסירה מעטה של רובד אחד, על-מנת לגלות רבדים נוספים שהשלימה עם קיומם. קרי: ..."וְעִם כָּל מַדְרֵגָה שֶׁיָּרַדְתִּי/עָלִיתִי מַעְלָה מַעְלָה/עַד שֶׁעָטִיתִי עָלַי טַלִּית/בּוֹהֶקֶת פַּסִּים שֶׁל שֶׁמֶשׁ"...

(כמו שאותו 'עזרי' שצעק בשיר הקודם), כן עתה. המשוררת החווה את החוויה של ירידה במדרגות בקטנותה, הנה עתה בבגרותה, היא עולה במדרגות עם הכרה ותובנות בוגרות, באמונתה החזקה.

עצם עטית הטלית המסמן קדושה מעלה אותה לרף גבוה של העצמה. סנוור השמש (במקרה שלפנינו), מגיע מתוך הנפש בהארה פנימית אשר משרה עליה שלווה ושקט.

ברגע מסוים אנו חווים יחד עמה, כיצד כנף ציפור נעלמה (בתת-הכרתה), עוטה עליה תחושה שמימית בעולמה הפנימי. היא חופנת רגעי קסם בלתי נמחים אלו המהווים לדידה דימויים מופלאים על סביבתה הקרובה-הרחוקה. או אז פרי יצירתה נכתב בשפה פיוטית (ככתוב בהמשך): ..." מֵעַל כָּל הָעֵמֶק הַזֶּה הַתָּחוּחַ/

אֲנִי רְכוּנָה מֵעָלָיו/פָּנַי נִבָּטִים מִן הַשְּׁלוּלִית שֶׁנְּקְוְתָה בְּאֶמְצַע הַכְּבִישׁ/

הַיּוֹרֵד בְּמוֹרַד הָהָר/וְכַמָּה נַחַת הָיְתָה לָהּ לָרוּחַ/שֶׁרִחֲפָה עַל פָּנֶיהָ/

עָשְׂתָה עִגּוּלִים עִגּוּלִים/שֶׁל מַיִם וְאוֹר"...

עולם הדימויים של המשוררת עוטף את העולם המעשי וברגעי התבשמות והתעלות שכזאת היא יוצרת 'יש מאין'. (ראה את פסוק המסיים של השיר): ..." וְלֹא הָיָה לָהּ וְלֹא כְלוּם/עִם הַהֹוֶה וְהַמִּתְהַוֶּה/עִם מַה שֶּׁהָיָה/וּמַה שֶּׁעָתִיד לִהְיוֹת."...

מכאן משתמע, כי ראיית התוצר המופלא של היצירתיות ככלל

בעולמה המטפיזי של המשוררת, מאפשר בידה לראות את 'הדרך'

באין ספור זוויות הבטה.

יפה שלומוביץ (שירים). (הוצאת 'מקום לשירה' - תשע"ו - 2016).
תאריך:  11/05/2017   |   עודכן:  11/05/2017
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם קבוצת רחובות "סודיים" אלה, נמנה גם רחוב בשם גבעת בן-יהודה. נא לא להתבלבל: לא מדובר ברחוב בן יהודה הידוע והמיתולוגי, אלא ברחוב גבעת בן יהודה.
11/05/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בתקופה ההלניסטית גדלה הקהילה היהודית במצרים שמרכזה היה באלכסנדריה באופן משמעותי. הקהילה הושפעה מהתרבות ההלניסטית אבל, רוב היהודים נשארו נאמנים לדתם ושמרו על קשרים הדוקים עם הארץ. מספר אלה שעזבו את הקהילה ונטשו את היהדות היה זניח.
11/05/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
בדרום טוניסיה שבצפון אפריקה ישנו אי-מופלא וקסום - ג'רבה שמו. אי-בו הזמן כמו עמד מלכת שכן החיים בג'רבה איטיים מאוד. סבלניים ושומרים על מסורת עתיקה. ג'רבה מכונה גם האי המופלא. יש המסווגים אותו כפלא השמיני של העולם.
10/05/2017  |  ציפורה בראבי  |   כתבות
ראשיתה של התפוצה היהודית במצרים הייתה בימי המלך המצרי פסמתיך ה-2 (594 - 589 לפנה"ס). באגרת אריסטיאס סופר שצבאו של המלך המצרי כלל שכירי חרב יהודים שהתגייסו לצבא המצרי. כנראה, שעוד לפני חורבן ממלכת יהודה היו יהודים שהיגרו למצרים בשל קשיי פרנסה. הם השתתפו במלחמתו של המלך המצרי בכושים ולאחר מכן הוקמה ביב מושבה צבאית יהודית שתפקידה היה להגן על גבולה הדרומי של מצרים מפני הכושים. כתובת יוונית מאבו סימבל מאשרת שבחילו של מלך מצרים היו גם שמיים.
10/05/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
סיירתי אתמול בדרום תל אביב ובאזור התחנה המרכזית הישנה. אזור מתחם התחנה המרכזית כידוע לא מלבב ושומר נפשו ירחק, אולם בסיור באזור התחנה המרכזית הישנה נתגלתה לעיני הפתעה מעניינת וחיובית: מבנה טרמינל התחנה המרכזית הישנה, שעמד במשך שנים לא מעטות שומם נטוש ומוזנח והיה מקום לעיסוק בזנות ועישון סמים הפך לא מכבר ל...תחנת משטרה (נקודת משטרה) ובקומתו הראשונה אף נפתח גן ילדים. בחזית מבנה הטרמינל הוקם גן משחקים ונשתלו מדשאות. מי היה מאמין. על השטח בו נשתלו מדשאות שכנו עד לפני אי-אלו שנים רציפי התחנה המרכזית הישנה בתל אביב-היו ימים.
10/05/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il