|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק
הץחנה המרכזית בת גלים [צילום: אלי אלון]

סיפורה של התחנה המרכזית בת-גלים

תחנת האוטובוסים המרכזית בת גלים שבמשך כ-30 שנה שימשה כתחנה המרכזית הראשית היחידה בעיר חיפה, הייתה מהגדולות והמשוכללות והחדשניות בארץ. היא השתרעה על שטח של כ -60 דונם. אלפי נוסעים עברו מדי יום בשעריה במאות אוטובוסים. בתחילת שנות ה-2000 נסגרה ומזה שנים רבות עומדת נטושה שוממה ומוזנחת. עד מתי?
12/11/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

התחנה המרכזית בת גלים הנמצאת בשכונת בת גלים בחיפה בצמוד לתחנת הרכבת בת גלים, עומדת מזה שנים רבות, נטושה ושוממה. היא נמצאת כיום במצב מוזנח מאוד - גרוטאות ולכלוך בכל פינה, חנויות פרוצות שדלתותיהן עקורות, אלפי זכוכיות קטנות פזורות במרחבי שטח התחנה, שמקורן כנראה בחלונות שנשרו או נופצו ממגדל המשרדים הנטוש בן 12-11 קומות הנמצא במרכז התחנה, כתובות גרפיטי מכוערות "מקשטות" את קירות התחנה.

ידעה ימים יפים יותר

התחנה המרכזית בת גלים ידעה ימים יפים יותר. הייתה זו התחנה המרכזית מהגדולות והמשוכללות ביותר בארץ. היא השתרעה על שטח גדול של למעלה מ-60 דונם. זו היא אולי התחנה המרכזית הראשונה בארץ בה הופרדו נסיעות עירוניות מנסיעות בין עירוניות. בשעריה יצאו ונכנסו מדי יום אלפי נוסעים במאות אוטובוסים. לפני הקמת התחנה המרכזית בת גלים, שכנה התחנה המרכזית של העיר חיפה בשדרות הכרמל.

בתחילת שנות ה-60 עם גידול האוכלוסייה בעיר חיפה ובערים סביבותיה וגידול במספר הנוסעים, התחנה בשדרות הכרמל הייתה קטנה וצרה מלהכיל את כמות הנוסעים הגדולה, ונוצר הצורך להקים תחנה מרכזית ראשית גדולה בחיפה. המקום שנבחר הוא בפאתיה המזרחיים של שכונת בת גלים בצמוד לתחנת הרכבת בת גלים שהייתה אז תחנת הרכבת הראשית של העיר חיפה.

בניית התחנה וחנוכתה

במרס 1965 אישרה עירית חיפה בראשות ראש העיר המיתולוגי אבא חושי את הקמתה של תחנת בת גלים ואושר תקציב להקמתה. ביוני 1968 החלה בנית התחנה על-ידי "סולל ובונה" שהייתה אז מחברות הבנייה הגדולות בארץ . התחנה נבנתה במשך כ-5 שנים ועלתה בסיכום כללי על-פי הערכה וכפי שנימסר, כ-44 מיליון ל"י. התחנה הוקמה על-ידי "מפעלי תחנות" של אגד וחברת "אמות". במרכזה של התחנה הוקם מגדל משרדים בן 12 קומות שנחשב באותה תקופה למגדל גבוה מאד. חלק ניכר מהמשרדים במגדל, שימשו למשרדי אגד במחוז חיפה והצפון וחלק למשרדי חברת חשמל.

בתחנה כפי שדווח בעיתונות דאז, היו 51 רציפים מהם 31 לקווים הבין עירוניים, 16 רציפי הורדה, 8 רציפים לקליטת והורדת נוסעים מהשירות העירוני. הרציפים היו פזורים על גבי שני מפלסים, כשהעליון משמש לשירות העירוני והתחתון לשירות הבין- עירוני. לצד הרציפים כללה התחנה כ-40 חנויות, קיוסקים, מסעדות, שני סניפי בנקים, סניף דואר,20 תאי טלפונים ציבוריים ומקלטים לשעת חרום. בתחנה פעלו, חניונים רחבי ידיים מספר תחנות תדלוק, מתקנים לרחיצת אוטובוסים וחניון בצד הצפוני של התחנה עבור כ-200 אוטובוסים. בכניסה הראשית לתחנה נסלל כביש המוביל אל מרתף חניה ל-200 מכוניות (בתשלום). באולם הנוסעים המרכזי נתלה תבליט אלומיניום פרי יצירתו של האמן גרשון קניספל, באורך שמונה מטרים וברוחב שני מטרים.

צוות התכנון של התחנה כלל שורה של אדריכלים יידועי שם, ובהם שמואל וארי רוזוב אריה שרון, בנימין אידלסון אריה פריברגר ועוד .

התחנה נחנכה בטקס חגיגי שנערך ב-30 במאי 1974, במעמד ראש עיריית חיפה דאז, יוסף אלמוגי, מנכ"ל משרד התחבורה, דן חירם, חברי מועצת עירית חיפה, ראשי "אגד", ונקראה על שם מרדכי עופר (1924-1971),חבר הנהלת קואופרטיב אגד, שהיה חבר כנסת בין השנים 1965-עד לפטירתו בשנת 1971.

חדשנות נוספת שהופעלה בתחנת האוטובוס המרכזית בת גלים הייתה - הצמדתה לתחנת הרכבת בת גלים והקמת מנהרה תת-קרקעית שחיברה בניהן ושימשה למעבר נוסעים בין שתי התחנות וליציאה לקריית אליעזר. דומה כי אין ישראלי שחיי בארץ בשנות ה70-90 שלא עבר לפחות פעם בחייו דרך מנהרה זו. קצין ששירת בבסיס בחיפה סיפר לי. כי במנהרה היה נוהגים באורח קבע להסתובב שוטרים צבאיים ולהפתיע את החילים ולרשום תלונות על הופעה מרושלת וכדומה. כמו תחנות אוטובוסים מרכזיות ראשיות אחרות באותן שנים גם בתחנת בת גלים נפגשו לראשונה זוגות רבים. וזאת לדעת התחנות המרכזיות באותן שנים היו מקום מפגש אידיאלי ל"דייטים" בין גברים לנשים.

סגירתה של התחנה

לקראת שנות ה-2000 הוחלט לפצל את תנועת האוטובוסים בתחבורה הציבורית לשתי תחנות אוטובוסים מרכזיות – "מרכזית המפרץ" במזרחה של העיר חיפה ותחנת "חוף הכרמל" בפאתי דרום חיפה ובמקביל לסגור את התחנה המרכזית בת גלים.

עם פתיחת תחנות האוטובוסים מרכזית המפרץ בשנת 2002 ומרכזית חוף הכרמל בשנת 2003 נסגרה תחנת בת גלים ב-2003. בשלב הראשון נשארו עדיין במתחם התחנה רציפים של מספר קווים עירוניים, אך אלה הוצאו ממנה זמן מה לאחר פתיחת מרכזית חוף הכרמל ב-2003. עד אמצע שנת 2012 פעל בקצה שטח התחנה שנסגרה מסוף "בת גלים", אך כיום האוטובוסים מגיעים לתחנת הרכבת חיפה בת גלים הסמוכה לתחנת הרכבת.

לאחר סגירת התחנה נעשו ניסיונות להפיח בה חיים ונפתחו במקום כמה מיזמי בילוי ובניהם מועדונים פאבים, אולם גם אלה לבסוף נסגרו, ומזה שנים לא מעטות עד היום הזה, עומדת התחנה הענקית על קומותיה ומפלסיה, נטושה שוממה ומוזנחת.

מה יהיה גורלה של התחנה

אם אני מבין נכון, התחנה נרכשה על-ידי חברת נצב"א. לא ברור לי במדויק מי הבעלים כיום של מתחם תחנת האוטובוסים בבת גלים. בעבר הועלו כמה תוכניות לשיפוץ המקום והחייאתו ובהן הפיכת מגדל המשרדים לבית דיור לעולים חדשים. כן הועלה רעיון לבנות בתחנה קריית מדע שתתחבר לבית החולים רמב"ם ולפקולטה לרפואה של הטכניון ששוכנת בבת גלים ועוד הצעות כהנה וכהנה. למרות ערכו ויחודו האדריכלי של מבנה תחנת האוטובוסים בת גלים, הוא לא מוגדר, ככל הידוע לי כמבנה לשימור.

מגדל המשרדים הנטוש בתחנה המרכזית בת גלים [צילום: אלי אלון]
תאריך:  12/11/2017   |   עודכן:  12/11/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של התחנה המרכזית בת-גלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
סאלח אזבארגה, נהג בדואי של חברת מטרופולין, טוען שהוכה (יום ג', 6.11.17) בידי מאבטח של התחנה המרכזית באר שבע. לטענתו, מנע ממנו מאבטח של התחנה להיכנס אליה דרך שער צדדי. בין השניים התפתח ויכוח סוער, ולטענת הנהג החלו המאבטחים להכותו.
06/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המשנה לבטיחות בדרכים שבה והתכנסה (יום ב', 6.11.17) לדיון מעקב אחר הטיפול במעורבות אוטובוסים וכלי רכב כבדים בתאונות דרכים, וקידום השימוש בטכוגרף הדיגיטלי. היו"ר ח"כ יעקב אשר פתח את הדיון והזכיר כי מדובר בישיבה ה-11 של ועדת המשנה, שמתכנסת לעיתים תכופות כדי להמשיך במאבק ליישום דוח השימוע הציבורי לבלימת הקטל בדרכים, שיזם יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל. אשר ביקש לקבל פרטים על ההתקדמות במעבר לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי והאם יש תאריך יעד לתחילת השימוש בו.
06/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית. נוסעים יכולים כעת לטעון את כרטיס הרב-קו שלהם, באמצעות כרטיס אשראי וללא כל עמלה בכל אחת מ-3,000 עמדות כספונט הפרוסות בכל רחבי הארץ וכן במכונות הטעינה החדשות הסמוכות לתחנות הרכבת הקלה ולתחנות האוטובוס המרכזיות.
06/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
מחלוקות בנושא תחבורה בין משרדי הביטחון והאוצר בקשר למעבר צה"ל לנגב נחשפה (1.11.17) בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.
01/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
עומסי תנועה רבים נרשמו במהלך היממה האחרונה,כאשר האחרונים שבהם נרשמו הערב בכביש החוף ובנתיבי איילון, עקב סגירת חלק מקו החוף של הרכבת. נכון לשעה 20:00 נע ממוצע איחורי הרכבות הארצי (מעל 5 דקות) סביב 10%.
31/10/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים    הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
למדנו בדרך הקשה ביותר, הכואבת ביותר, כי אל לנו להיות שאננים גם בגזרת הבקעה    בינתיים עיקר תשומת הלב ועיקר הפעילות נתונות לרצועת עזה ולדרום לבנון, כמו גם לסיכולים ברחבי יו"ש    בממלכ...
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il