|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
אולם הכניסה של המרכז [צילום: יגאל יששכרוב]

יש תקווה לחולי אלצהיימר ודמנציה

65 מיליון שקלים הושקעו בהשלמת האגף החדש של המרכז הרפואי לאלצהיימר ברמת-גן בית החולים משתרע על שטח של שבעה דונמים ומתנשא לגובה של שש קומות
07/12/2017  |   יגאל יששכרוב   |   כתבות   |   תגובות
פרופ' מיכאל דודזון, יו"ר המרכז הרפואי לאלצהיימר [צילום: יגאל יששכרוב]

ניתאי אליאש המנהל הכללי של המרכז הרפואי לאלצהיימר [צילום: יגאל יששכרוב]

המרכז הרפואי לאלצהיימר [צילום: יגאל יששכרוב]

במרחב הציבורי בחצר הבניין [צילום: יגאל יששכרוב]

במרחב הציבורי בחצר הבניין [צילום: יגאל יששכרוב]

חדר המוסיקה [צילום: יגאל יששכרוב]

המנכ"ל ניתאי באולם ההרצאות של האגף החדש [צילום: יגאל יששכרוב]

מאזינים להרצאה [צילום: יגאל יששכרוב]

חדר מגורים [צילום: יגאל יששכרוב]

קומת המשרדים [צילום: יגאל יששכרוב]

לוח הפעילויות [צילום: יגאל יששכרוב]

אחת מגינות הנוי [צילום: יגאל יששכרוב]

"אחוז אחד מתושבי אוכלוסיית העולם חולים בדמנציה. בישראל - כ-80 אלף תושבים חולים באלצהיימר. רובם הגדול של חולי האלצהיימר נפגעים על-ידי המחלה, נטולת המרפא, במחצית השנייה של העשור השביעי לחייהם.

עד תחילת שנות התשעים של המאה הקודמת לא הייתה קיימת תרופה כלשהי לטיפול במחלת האלצהיימר. רק אז החלו לייצר תרופות למחלה זו, אבל יעילותן הייתה נמוכה מאד. בשנות האלפיים הוסיפו עוד כמה תרופות יעילות למחלת האלצהיימר, אבל אלו עדיין עוזרות רק לחלק קטן של החולים, מעכבות את החמרת המחלה אבל לא ממש מטפלות בה". את הדברים הללו אומר לי פרופ' לפסיכיאטריה מיכאל דודזון, בן ה-67 המכהן כיו"ר המרכז הרפואי לאלצהיימר ברמת גן. בנוסף לתפקידיו הרבים, הוא משמש גם כפרופ' באוניברסיטת הר-סיני בניו-יורק.

פרופ' דודזון מבהיר, כי הטיפול באלצהיימר אינו שונה מהטיפול בכל המחלות הכרוניות של הזקנה. לדבריו, קיימות תרופות יעילות להורדת לחץ דם, לטיפול בסוכרת, להורדת רמת הכולסטרול וכל אלו נועדו להוריד את הסיכויים להתקף לב, ולאירוע מוחי ובכל זאת כל האנשים שנוטלים את התרופות הללו - חשופים למחלות שאותם מנסים למנוע. כלומר, התרופות אינן מטפלות במחלה. הדבר אמור גם לגבי מחלת האלצהיימר.

יש להבדיל בין מחלת דמנציה (שיטיון) למחלת האלצהיימר.

דמנציה - אצל החולה באה לידי ביטוי בפגיעה בזיכרון, בפגיעה בשיפוט ובשלבים מאוחרים יותר בפגיעה ביכולת ללכת, לבלוע, ובכלל לשרת את עצמו.

מחלת האלצהיימר אצל החולה מתוארת כפי שצוין בדמנציה, אלא שבבדיקה שלאחר המוות יש בה ממצאים מאוד מסוימים ברקמת המוח, כדוגמה: חלבון ששמו אמילואיד. לעומת זאת, יש אנשים אחרים הסובלים משיטיון, שבבדיקה שלאחר המוות התגלה אצלם פגיעה בכלי דם של המוח.

פרופ' דודזון מרחיב את היריעה ונותן דוגמאות: מחלת האלצהיימר מתחילה בזאת שאתה שוכח שקבעת פגישה, אחר כך אתה שוכח שהזמנת את בני משפחתך לארוחה ותוך כמה שנים אתה שוכח את שמות ילדיך ולקראת סוף המחלה אתה שוכח איך ללכת ואיך לבלוע.

מה בין מחלת אלצהיימר לפרקינסון?

שניהם, לדברי פרופ' דודזון, מחלות ניווניות של רקמת המוח. ההבדל ביניהן הוא שבמחלת פרקינסון מתנוון קודם האזור שמפקח על תנועתיות הגוף ורק לקראת סוף המחלה נפגע האזור שאחראי על תפקודים קוגניטיביים.

במחלת אלצהיימר הסדר הוא הפוך. קודם נפגעים התפקודים הקוגניטיביים ולאחר מכן התנועתיים. למעשה, קובע פרופ' דודזון, שתי המחלות הללו הן "בני דודים"...

מה הן ההמלצות להורדת הסיכון לחלות במחלת האלצהיימר?

"מומלץ לשמור על משקל תקין, לשמור על לחץ דם תקין, אם יש סוכרת - לטפל בה. לאכול מאכלי דיאטה המורכבים מירקות רבים (דיאטת ים תיכונית) כולל שמן זית. הדברים הללו מפחיתים את הסיכון לחלות במחלת האלצהיימר.

יש מקרים נדירים שמחלת האלצהיימר פוגעת באנשים בני 60-50 ואצלם יש משקל גנטי מאוד משמעותי. כלומר, במשפחתם - אחד ההורים חלה באותה מחלה גם הוא בגיל צעיר".

הפתרון למחלת האלצהיימר

"קרוב לוודאי, טוען פרופ' דודזון, שהפתרון למחלת האלצהיימר יהיה טיפול, אשר ידחה את הופעת המחלה בכחצי עשור, כך שרוב האנשים אם יחלו - הדבר יקרה אחרי שנות ה-80 לחייהם כאשר ממילא תוחלת החיים גדלה".

65 מיליון שקלים הושקעו בבניין החדש של המרכז הרפואי לאלצהיימר ברמת גן שבנייתו מושלמת בימים אלה. המרכז הרפואי לאלצהיימר, הנמצא ברחוב אהרון קציר 1 ברמת גן, סמוך לבית החולים שיבא, הינו בית החולים היחיד בארץ המתמחה בטיפול באלצהיימר ודמנציה. הוא הוקם בסיוע סופי ואברהם סטוצ'ינסקי בשיתוף פעולה ובתמיכה של המוסד לביטוח לאומי, וועידת התביעות, א.ש.ל. ועיריית רמת גן. בית החולים, שנפתח בשנת 2001, מנוהל על-ידי עמותה ללא מטרת רווח. ההוגה, המייסד, והרוח החיה של הקמת מרכז רפואי זה על כל הפיתוח והפעילות שבו - הוא יושב-ראש הוועד המנהל של העמותה עו"ד אמוץ אליאש.

בית החולים משתרע על שטח של שבעה דונמים ומתנשא לגובה של שש קומות. בכל קומה כ-1,500 מ"ר. בימים אלה משלימים את בנייתו של האגף החדש בהשקעה של 65 מיליון שקלים המשתלב עם הבניין הישן. אולם הכניסה למרכז הרפואי, מעניק הרגשה שאתם נמצאים ב"לובי" של מלון מהודר. מצאנו כאן כורסאות ישיבה ושולחנות מהודרים לשרות החולים עצמם ולבני משפחותיהם. קומות הבניין מכילים שטחים ציבוריים רחבים ובהם חדרים המעניקים פרטיות מרבית לחולים ומאפשרים להם טיפול ברמה הגבוהה ביותר. בנוסף, יש כאן גם גני נוי המשלימים את האווירה.

המנהל הכללי של המרכז הרפואי לאלצהיימר, ניתאי אליאש, איש חייכן ומסביר פנים, מספר לי, שכיום נמצאים כאן 140 חולים ועם השלמת האגף החדש יתווספו אליו 100 מיטות נוספות. כבר החודש תיפתח מחלקה חדשה עם אכלוס של 36 מיטות. בנוסף, יוקם באגף החדש בית חולים יום שיאפשר לחולים מהקהילה, שעדיין נמצאים בבתיהם, להגיע לכאן ליום אחד או יותר, לשהות לילה, לקבל טיפול ולהשתחרר חזרה לבתיהם, כך שגם בני המשפחה יוכלו להמשיך ולתפקד. השנה אמור גם להיפתח מוקד טלפוני וטיפולי יחד עם הביטוח הלאומי, שיענה לפניות טלפוניות של משפחות חולים ובמקרים מסוימים יגיעו אחות ורופא עד לביתו של החולה. הדבר יתבצע בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות על סמך תוכנית שגובשה עם המרכז הרפואי.

צוות העובדים המיומן שעבר הכשרה מתאימה מונה אף הוא 140 איש ומעניק טיפול רפואי לחולים, בהפעלת חדרי מוזיקה, פיזיותרפיה, אמנות, מתן הרצאות תוך שילוב עם מחקרים הנעשים במקום.

מי מתקבל לבית החולים?

"חולה שאובחן כחולה אלצהיימר או דמנציה. חלק מן החולים מאובחנים בבית החולים על-ידי רופאים שהוסמכו לכך", מציין ניתאי אליאש ומוסיף: "אנשים גרים כאן עד סיום חייהם, בדרך כלל שנה ועד תשע שנים ויותר. יש כאלה המגיעים לאשפוז לתקופות קצרות לאיזון תרופתי".

גבי פארן, המכהן כסגן יו"ר הוועד המנהל אומר כי "המרכז הרפואי לאלצהיימר משמש דוגמה ייחודית לטיפול איכותי, ומגיעות לכאן משלחות מכל רחבי העולם. רק באחרונה אירחנו כאן משלחת של רופאים בכירים מתחום הגריאטריה ממשרד הבריאות במוסקבה. אנחנו מנסים כאן להפוך את חיי החולים ובני משפחותיהם לסבירים וקלים יותר", הוא מסכם.

תאריך:  07/12/2017   |   עודכן:  07/12/2017
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש תקווה לחולי אלצהיימר ודמנציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אולם אודיטוריום מוזאון א"י ברמת אביב היה מלא וגדוש במעריצי חנה לסלאו, וביניהם כיתה שלמה של נערים ונערות מתיכון בהוד השרון. הסיבה: הצגת המחזה שכתבה דפנה זילברג בחן כה רב, שאין לו דבר וחצי דבר עם הטרגדיה היוונית הנודעת, על אדיפוס שרצח את אביו והתחתן עם אמו (מבלי לדעת על כך) ושהפך למושג אודות אהבת בן לאמו. להפתעת הקהל, הסיפור מתרחש בקהילה היהודית בניו-יורק, והמיבטא המקסים של חנה'לה בהצגה הן באנגלית, ביידיש או בעברית, מוסיף לקסם שלה את הממד הקומי, ומשדרג עוד יותר את הסיפור שגרעינו נעוץ באופי האם היהודיה באשר היא: פולניה, מרוקאית או ישראלית. כולן מתערבות בחיי בניהן.
07/12/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
פעילותה המדינית והצבאית של אירן משתרעת מתימן ועד עירק - והאייתולות אינם מתכוונים לעצור שם. סקירה מקיפה מציגה את האיום בפניו ניצבים ישראל והמערב
06/12/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
המעבר של בני-האדם מקהילות ציידים-לקטים לקהילות חקלאיות בתקופת האבן החדשה נחשב להתפתחות המשמעותית ביותר בהיסטוריה האנושית. אולם כבר בתקופת האבן הקדומה התפתחה תרבות קדם-חקלאית של ציידים-לַקָּטים אשר בנו בתים וטיפחו צמחי מאכל. לפי תיאוריה רווחת, ערש התרבות הקדם-חקלאית היה בהרי הכרמל והגליל, ומשם התפשטה לחלקים אחרים במזרח התיכון. מחקר חדש של צוות מדענים וארכיאולוגים ממכון ויצמן למדע ומאוניברסיטת קופנהגן שהתפרסם באחרונה בכתב-העת המדעי Nature Scientific Reports, קורא תיגר על תפישה זו.
06/12/2017  |  עידן יוסף  |   כתבות
סיפורו מחזהו של גיא מרוז, שדרן הטלוויזיה הפופולרי ונעים ההליכות, מתמקד לא רק בשחיתות העיתונות, הנכנעת לסחטנות בעלי ההון והשלטון, ומשמשת להם שופר תעמולתי. כל פיפס שאומר מאן דהוא, ממשיך ועובר בהשפיעו על מיגזר אחר, והלה ממשיך בשקרים ובצביעות הלאה והלאה, וכל זה - תוך טשטוש המציאות והאכלת הציבור בבלופים עד בלי די. והציבור אוכל את "הידיעות" המושתלות כמו כבשה הלוחכת את עשב יומה. מרוז מעז לבעוט ולדקור הרבה מעבר לסידרה "פולישוק" המעודנת והחביבה. מאידך-גיסא, אינו יורד לדרגת תוכניות ערבי שישי הלועגות בצורה בהמית ומחקות כל מי שבשלטון, בתת-רמה של הומור להמונים.
06/12/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לפני כשבועיים פנה אלה חבר לדף הפיסבוק ד"ר אבישי טייכר והסב תשומת ליבי לניסוח שגוי, מוזר ושלומיאלי של שלט רחוב נחלת יצחק בתל אביב. וכך כותב לי ד"ר טייכר: "שכונת נחלת יצחק שייכת לתל אביב עוד מתקופת המנדט. היום עברתי ברחוב נחלת יצחק וראיתי את שלט הרחוב נחלת יצחק המוזר הזה בו כתוב שנחלת יצחק היא שכונה ממזרח לתל אביב שנקראה (בלשון עבר) על שם... זה כמו שיכתבו על שכונת מרום נווה ברמת גן שהיא שכונה מדרום מזרח לרמת גן. מעניין שאף אחד מתושבי שכונת נחלת יצחק שהיא שכונה גדולה, לא שם לב לכך..."
06/12/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il