בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
הרצל ובלפור מנשקים ידי אמם בר מצווה
|
|
|
זמן מכושף, זוהר אחר
|
השיר שאני מעלה כאן זוכר הכול, זוכר את הקערה משכונת הילדוּת ● גדלנו בבתי סיידוף ורחשנו כבוד לקערת הפסח שצפנה בחובה סודות, סימנים, היסטוריה
|
|
התאומים עם סבא יצחק חבשה בחגיגת בר מצווה
|
|
|
|
סעידה ואמה תופחה
|
|
|
|
קערת פסח
|
|
|
|
|
פֶּסח כּבר באוויר, פֶּה סָח לנו: אַל תשכּחו את האווירה, את השִׁיר. השיר הזה הלך איתי זמן רב, לא הניח ללֵב לשכוח אותו. סיפורה של קערת פסח. לא רק אנו משתַנים, גם הקעָרה עברה שינוּי, אוּלי עברה טראומה. השיר שאני מעלה כאן זוכר הכול, זוכר את הקעָרה משכונת הילדוּת. גדלנו בבתי סיידוף ורחשנו כּבוֹד לקערת הפסח שצָפנה בחובּה סודות, סימנים, היסטוריה. בשיר זה אני מעלה זיכרונות משכונת בתי סיידוף, שם גדלתי בילדותי. זה וידוּוֹ של ילד שבגר, זוֹ מגילתה של אותה קערת פסח קדושה, סיפורו של בּור המים בשכונה... ועל העולם שהשתַּנה מֵאז... כיצד נוצר השיר: הזיכרונות מן הילדוּת נפְגשו לרֶגע, נָגעו לרֶגע בביקור מאוחר. כל הרחָשים הובילו לפֶסח בִּתקופה אחת: הכל צָרב את נשמתָה של קערה פשוטה, קערת הפּסח הקסוּמה בתקופת הילדות. בשיר זה אני מספר מפגָּש עם קערה דוֹמה בעיר העתיקה - והמֶתח בין הקערות מֵציף הכל בגעגוּעים, גם בדמָעות, כאב על עולם שהשתַּנה. השיר נקרא 'זמן מכושף, זוהַר אחר', ואכן משהו מתַעתֵעַ מרחֵף מעֵבר למפגש המאוחָר הזה, והזוהַר הישָׁן כמו השתַּנה, זה זוהַר אחֵר לחלוטין. נגעתי בשיר זה לא רק בשתי קעָרות, אלא גם בשתי דְּמויות יקרות, אימא וסבתא. יש חשמל באוויר: המֶתח בין הזמנים, המֶתח בין דמות האם לדמות הסבתא, הרהורים על חֲלוף הזמנים, על הַקֶּשר בין ימי החול שמחקו לכאורה הכל לבין חֶלקת הקודש שנותרה בלב מאז ומתמיד. העולם נסדק, אולי נשבר, אבל נותרה משהו מאותו זמן יקר ושביר ששמר על כוחו... שיישאר לתמיד. זוהר הימים ההם יוותר בלתי נשכח. משמעות הפסח: טעם האביב שב כמקדם, היופי הזה אינו פוסח עלינו, ויש קשר בין הזמנים: אותם לחשים שעברו בירושה, אותה תחושת ייחוד שנתן החג, שנתנה הקערה, כמה אנו שונים בהיותנו חלק ממורשת עתיקה. הָאָבִיב נִרְאָה כִּמְאַחֵר, וְשָׁאַלְתִּי עַצְמִי אִם פָּסַח עָלֵינוּ, כַּמָּה קַר לָעוֹנָה, אִם דְּבָרִים מִשְׁתַּנִּים בִּירוּשָׁלַיִם, כְּמוֹ הִרְגַּשְׁתִּי לְרֶגַע בִּזְּמַן אַחֵר. בְּשׁוּק הַכֻּתְנָה בֵּין בָּתֵּי הַחֹשֶׁךְ שָׁם בָּעִיר הַקְּדוֹשָׁה שֶׁלִּי, בָּעִיר הָעַתִּיקָה רָאִיתִי מוֹכְרִים קְעָרָה מִנְּחֹשֶׁת, קֹדֶשׁ עֲמֻקָּה. שִׂפְתֵי סָבָתִי נִגְּנוּ בָּאֲוִיר, מַרְאֶה הַקְּעָרָה שֶׁלָּנוּ בְּבָתֵּי סַיְדוֹף. אוֹתוֹ פֶּסַח שֶׁבּוֹ הֶעֱלוּ מַיִם מִן הַבּוֹר, מַיִם זַכִּים, טִהֲרוּ הַקְּעָרָה וְיָצְקוּ עַל רֹאשָׁהּ. לְסַבְתָּא שֶׁלִּי הָיוּ לְחָשִׁים שֶׁעָבְרוּ בִּירֻשָּׁה. בְּשׁוּק הַכֻּתְנָה מַצִּיעִים אוֹתָהּ כִּקְעָרָה לְמִתְרַחֲצִים. זוֹ קְעָרָה שֶׁלְּעוֹלָם לֹא תִּשָּׁבֵר, כָּךְ הַמּוֹכֵר לוֹחֵשׁ וּמְלַהֲטֵט בְּמַחְרֹזֶת הָעִנְבָּר. בְּפֶסַח שֶׁלָּנוּ בַּשְּׁכוּנָה הַיְּשָׁנָה, יָדַעְנוּ שֶׁהַקְּעָרָה לֹא נִשְׁבֶּרֶת, חַשְׁנוּ שׁוֹנִים, מִתְכַּבְּסִים לִקְרַאת הֶחָג, מְבַקְּשִׁים מָזוֹר: זְרוֹעַ, וְכַרְפַּס וּבֵיצָה וּמָרוֹר וְיוֹדְעִים שֶׁהַנְּחֹשֶׁת תִּתְמַלֵּא אוֹר. עָזַבְתִּי אֶת שׁוּק הַכֻּתְנָה וְחִפַּשְׂתִּי לִי פָּנָס שֶׁל פַּח, לְזֵכֶר אוֹתוֹ פֶּסַח תָּמִים. שֶׁעָשִׂינוּ וְהִשְׁאַרְנוּ נֵר שֶׁיִּזְרַח. אוֹתוֹ נֹגַהּ מְהַלֵּך אֱמֶת וּקְסָמִים. פְּנֵי סָבָתִי הַטּוֹבָה מְחַכּוֹת שֶׁאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא יָבוֹא וִיחַמֵּם כָּאן יָדָיו. וְסִפַּרְתִּי לְאִמִּי עַל קִמְטֵי הַשְּׁכוּנָה. וְעֵינֶיהָ. וְהִיא שֶׁזָּקְנָה וְדָמְתָה לְאִמָּהּ נִרְאֲתָה זוֹרַחַת, זוֹכֶרֶת וּמְבִינָה, רַק שְׁאֵלָה דַּלָּה עַל פָּנֶיהָ: מַה נִשְׁתַּנָּה?
|
תאריך:
|
28/03/2018
|
|
|
עודכן:
|
28/03/2018
|
|
הרצל חקק
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
א. וינשטיין
|
28/03/18 14:56
|
|
חופש ובחירה, ומצד שני עיצוב זהות, בריחה מזהות. ננסה להבין את החרות באמצעות הגותם של יוצרים יהודים, את המשבר הרוחני שעבר על היהודים מאז הרוחות החדשות שסערו בקרבם, בתקופת ההשכלה ופרוץ התנועה הציונית. כיצד ניתן להבין את 'המצב היהודי' החדש בדורות האחרונים? ננסה לתהות על משבר הזהות הזה באמצעות הגותו של אלבר ממי בספרו "נציב המלח" שיצא לאור לפני 65 שנים, ובעקבות ספרו פורץ הדרך של אריך פרום "מנוס מחופש", ספר שיצא לאור לפני 77 שנים.
|
|
|
דפי הספר "אוטהון" נוטפים "דבש", הורמונים זכריים ואירוטיקה בלשון נועזת, בעיקר בשירים על אנה, נערת הליווי. גם הרומן "אמת" (הקיבוץ המאוחד, 2016) נוטף סצינות סקסואליות נועזות באמצעות דמותה של האדריכלית.
|
|
|
בכינוס שאורגן בשיתוף החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המועצה המקומית כפר תבור וגופים נוספים, הרצו חוקרים ואנשי טבע על הבתה לסוגיה, מאפייניה וחשיבות שימורה, והעלו הצעות כיצד להגן עליה. המסר הברור שעולה מהכינוס, שהבתה, למרות היותה תצורת נוף חיונית לשמירת המגוון הביולוגי בישראל, לא מוגנת בארץ כראוי ולא מקבלת הכבוד המגיע לה ויש לפעול כדי לשמר את שטחי הבתה ההולכים ונעלמים מארצנו. בסיום יום הדיונים בכינוס, יצאו המשתתפים לסיור בשטחי בתה בגליל התחתון. מובאת בזה סקירה מקיפה על שטחי הבתה בארץ ומצבם המתבססת על סמך דיוני הכינוס, מחקרים, וחומרי הסברה להפצה שחולקו מטעם החברה להגנת הטבע.
|
|
|
תמונות קשות הופצו מבירת הנגב ביום א' השבוע. ילדה כבת שמונה קפצה באומץ רב מגובה של כשמונה מטרים אל תוך שמיכה שמתחו עבורה לוחמי אש כשתי קומות מתחת למקום המצאה.
|
|
|
שבוע של פסח מעלה שאלות רבות אצל אנשים רבים בנוגע לשמירה על משקל ובריאות. וזאת בשל הגבלות מסורתיות הקשורות לחג (איסור אכילת חמץ) וריבוי זמן פנוי במהלך שבוע החג, וזאת מבלי להזכיר את סעודת החג הדשנה.
|
|
|
|