|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

בעקבות הכרזת טראמפ:

הפרטים הם שיכריעו

העיצומים על אירן הם התוכנית החילופית של טראמפ, ולכן לכל פרט בהם תהיה חשיבות ניכרת טראמפ צדק בהחלטה, הנימוק שנתן הוא בעייתי - כמו גם הדרישות שהציב
09/05/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
"הייתי נוהג כמותם" [צילום: אוון ווצ'י, AP]


ההנמקה
שום מגבלות על הטילים [צילום: וחיד סאלמי, AP]

"כוונתך רצויה, מעשיך אינם רצויים" – אומר המלאך למלך כוזר באחד המשפטים הידועים ביותר שכתב ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי. על דונלד טראמפ והסכם הגרעין עם אירן אפשר לומר "כוונתך רצויה, מעשיך רצויים, הסבריך בעייתיים".

הסכם הגרעין היה ונותר איום ונורא. הוא מעניק לאירן את האפשרות חסרת המגבלות לפתח טילים לטווח ארוך, ורק דוחה את הקץ בנוגע לפיתוח הנשק הגרעיני. בתמורה, כמו שאמר טראמפ בצדק, קיבל משטר האייתולות הרבה מיליארדי דולרים, וגם עסקות כלכליות המעניקות לו את הבסיס ארוך הטווח למימון הפרת זכויות האדם, הטרור והתוקפנות עליהם הוא מתבסס. ההסכם הזה לא היה צריך להיחתם.

משנחתם ההסכם, ארה"ב מחויבת אליו. ההסכם הוא בין מדינות, לא בין ממשלות. לאורך המו"מ בין ישראל למצרים בשנות ה-70 ריחפה באוויר השאלה, מה יקרה אחרי אנואר סאדאת – כי מדינות בלתי דמוקרטיות אינן מכירות בעקרון המשכיות השלטון וכל שליט עושה מה שבא לו. אסור שזה יהיה המצב במדינות בעלות משטר תקין. אם ארה"ב מבטלת היום את ההסכם עם אירן, היא יכולה לבטל מחר את הסכם הסיוע הצבאי לישראל.

טראמפ נימק את הפרישה מההסכם בכך שהוא "רקוב", "מביך" ושאר מחמאות. זו העובדה הנכונה, אבל זה לא הנימוק הנכון. חשיפת הארכיון הגרעיני האירני בידי המוסד נתנה לטראמפ שתי הצדקות מצוינות לנסיגה מההסכם: הוא התבסס על מרמה והאירנים לא קיימו אותו. על מרמה – משום שהאירנים טענו שאין להם כוונה לפתח נשק גרעיני. על הפרה – משום שאירן לא קיימה את חובתה למסור בדצמבר 2015 דיווח מקיף על תוכניתה הגרעינית. זה היה צריך להיות הנימוק.

תוכנית ב'
המצב הכלכלי לא השתפר [צילום: וחיד סאלמי, AP]

מבקריו של טראמפ טוענים, שאין לו תוכנית חילופית להסכם הגרעין. לא נכון. יש לו והוא הציג אותה: חזרה לעיצומים שקדמו להסכם במטרה להכריח את טהרן לשוב לשולחן המו"מ כדי להשיג הסכם חדש. האירנים לא מוכנים לכך ("הייתי נוהג כמותם", העיר טראמפ), אבל יש סיכוי שהם יחשבו שוב אם וכאשר העיצומים יאיימו על עצם הישרדותו של המשטר.

המצב הכלכלי באירן גרוע ובשלוש השנים שחלפו מאז החתימה על ההסכם לא הרגישו התושבים שיפור של ממש. השחיתות נותרה בעינה, תקציב הביטחון רק גדל, ההשקעות הזרות אינן מתורגמות לרווחה חברתית. רבבות אירנים יצאו לרחובות בתחילת השנה – מספר קטן ביחס ל-80 מיליון אזרחי המדינה, אך תופעה רבת משמעות במדינה המדכאת באכזריות כל גילוי של אופוזיציה.

עיצומים של ממש ירעו עוד יותר את המצב. ההיסטוריה הקרובה והרחוקה מלמדת שמשטרים מתמוטטים מבפנים, בעיקר בשל שילוב של שחיתות ומצוקה. זה מה שהפיל באירן עצמה את משטרו של השאה, זה מה שהפיל את הגוש הקומוניסטי. בטווח הבינוני והרחוק, זוהי תוכנית ב' של טראמפ: או שהעיצומים יביאו את האייתולות לחשב מסלול מחדש, או שהאזרחים יפילו אותם. אפשר להתווכח עד כמה זה מציאותי – הטלת העיצומים היא עסק מסובך מאוד (ראו במאמר הסמוך) – אבל אי-אפשר לומר שאין תוכנית חילופית.

הפרטים
מה עם מי שיקנה נפט? [צילום: מתיו בראון, AP]

כמו תמיד, אלוהים נמצא בפרטים. אלו עיצומים בדיוק יוטלו? האם ממשל טראמפ ישים על הכוונת בצורה אישית בכירים באירן? האם הם יחולו רק על חברות אמריקניות? האם הם יחולו על כל חברה בעולם שתעשה עסקים עם אירן ושתידרש לבחור בין אירן לבין ארה"ב? מתי הם יתחילו? ומה לגבי עסקים קיימים? האם הם יוטלו רק על מי ומה שקשורים לתוכניות הגרעין והטילים? או שמא על כל סוג של פעילות עסקית מול אירן? מה יהיה דינם של רוכשי נפט מאירן?

מדובר על מאות ואולי אלפי פרטים ושאלות אליהם צריך להתייחס. ממשל טראמפ איננו ידוע בעבודת המטה הסדורה שלו, בלשון המעטה, והנשיא לא נתן אפילו קווים כלליים פרט לכך שאלו יהיו "העיצומים החזקים ביותר" – ואצל טראמפ כל דבר הוא "ביותר". הממשל גם צריך להחליט ברמה האסטרטגית האם הוא מוכן להתעמת עם מדינות אחרות כדי לאכוף את העיצומים – החל בבעלות ברית קרובות כמו גרמניה וכלה במדינות בעייתיות כמו רוסיה וטורקיה. ולא מדובר בשאלות טכניות, אלא בלב-ליבו של הצעד. בלי עיצומים ממשיים וכואבים, אירן גם תוכל לפתח פצצה וטילים וגם לא תשלם מחיר כלכלי.

הדרישות
רוחאני. אירן לא תשנה את אופיה [צילום: AP]

טראמפ הציג ארבעה נושאים שמבחינת ארה"ב צריכים לעמוד במוקד של הסכם חדש: הנשק הגרעיני, תוכנית הטילים, התמיכה בטרור והחתרנות. כולם נושאים חשובים ביותר, אבל רק את שני הראשונים אפשר לקשור לעסקת הגרעין. למה הדבר דומה? לאדם הרוצה לרכוש דירה, ודורש מהמוכר לשפץ את האמבטיה ולהרחיב את הסלון, וגם למכור לו את מכוניתו.

הבעייתיות בדרישות הללו איננה רק במישור ההגיוני – להסכם הגרעין מכניסים מה שנוגע לגרעין; דברים אחרים עושים בנפרד – אלא גם ברמת ההיתכנות שלהם. לדרוש מאירן להפסיק את תמיכתה בטרור ואת חתרנותה במזרח התיכון, פירושו של דבר לדרוש ממנה להפסיק את הפצת המהפכה – וזהו עקרון יסוד של המשטר החומייניסטי. הגרעין והטילים הם אמצעים להשגת מטרה זו, למענה מוכנה אירן להקריב הרבה מאוד חיי אדם והרבה מאוד ברווחת תושביה. אולי זה מופרע, אבל זהו סדר העדיפויות שלה בארבעת העשורים האחרונים.

מי שרוצה שאירן תפסיק את הטרור והחתרנות, רוצה שהיא תשנה לחלוטין את אופיה. הלוואי שזה יקרה, אבל הסיכוי להגיע לכך במו"מ עם המשטר הנוכחי איננו אפסי; הוא בלתי קיים. לכן, מו"מ מחודש על הגרעין צריך לעסוק בפצצה ובדרכים לשיגורה. בשאר צריך לטפל בנפרד: להילחם בצורה נחושה בטרור, להכות את שלוחיה של אירן, להיאבק מולה בסוריה. אם ארה"ב עומדת על העיקרון הצודק לפיו אין מנהלים מו"מ עם טרוריסטים, ודאי שאין מנהלים מו"מ על טרור עם מדינות טרור. ובפרפראזה על דבריו של דוד בן-גוריון על הספר הלבן: להילחם באירן כאילו אין הסכם, ולקיים את ההסכם כאילו לא נלחמים בה.

בעלות הברית
כמו הפייסנות של שנות ה-30

תומכי ההסכם מדגישים שבעלות בריתה של ארה"ב – בריטניה, גרמניה וצרפת – מתנגדות לפרישתה ממנו והודיעו שידבקו בו. אכן מדינות חשובות שיכולות להקהות במידה זו או אחרת את עוקצם של העיצומים האמריקניים. אבל הן אינן בעלות בריתה היחידות של וושינגטון. סעודיה, מצרים וכמובן-ישראל – בעלות הברית החשובות ביותר שלה במזרח התיכון – היו ונותרו מאוחדות בהתנגדותן הנחרצת להסכם הגרעין. ואלו הן המדינות שהושפעו ומושפעות ויושפעו בצורה הישירה ביותר מהתנהלותו של משטר הטרור בטהרן.

ההתנהלות האירופית מול אירן מזכירה בצורה מבהילה את זו של שנות ה-30 מול גרמניה הנאצית. זוהי פייסנות-פחדנות, חוסר רצון להתעמת המוביל לעצימת עיניים בפני העובדות. במובן מסוים, אירן גרועה עוד יותר מאותה גרמניה: זוהי המדינה היחידה בעולם, המצהירה בגלוי על שאיפתה להשמיד מדינה אחרת. היטלר דיבר על השמדת היהודים, אירן מדברת על השמדת מדינת היהודים. היטלר עשה, אירן רוצה לעשות. להיטלר לא היה נשק גרעיני, אירן חותרת אליו.

אירופה אינה חשה בסכנה האירנית המיידית ואיננה מבינה, שהטרור איתו היא מתמודדת בשנים האחרונות יונק במישרין מהמהפכה החומייניסטית. לא משנה אם זה דאעש או אל-קאעידה, חמאס או חיזבאללה; זוהי אותה תפיסה קנאית ולפיה האיסלאם נמצא במלחמת השמד עם הנצרות. בנוגע להסכם הגרעין ישנו גם מרכיב של עצלנות, של חוסר רצון לפתוח מחדש את העסקה, וכמובן – חוסר נכונות להודות שהיא הייתה שגויה ושהאירנים עבדו בעיניים על כולם. את כל זה צריך להסביר לאירופים, גם אם נדמה יהיה שמדברים אל הקיר. אולי בסוף משהו יחדור.

התקשורת
לא מפרגנים לו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

אמצעי התקשורת המרכזיים בארה"ב, המתעבים את טראמפ, יצאו כמובן נגד החלטתו. טראמפ נותן להם לא מעט סיבות לשנוא אותו: הבריונות המילולית שלו, יחסו המחפיר לנשים, התוהו ובוהו בממשלו, שקריו הבוטים, הפרשה הרוסית. וזה לצד העובדה שהתקשורת ברובה ליברלית ואינה מסוגלת לסבול את תפיסות העולם השמרניות של טראמפ. תוסיפו לכך שטראמפ מנפץ את ההישג הגדול ביותר בו התהדר ממשל אובמה בתחום החוץ – ותקבלו מתכון מושלם לביקורת מקיר לקיר.

מצב דומה קיים אצלנו. אמצעי התקשורת המרכזיים מתנגדים לבנימין נתניהו (בהגדרה עדינה) ומתקשים להחמיא לו גם כשזה מגיע ולהסכים איתו גם כשהוא צודק. בזמן ממשל אובמה שמענו קולות בכי ונהי על הקרע בין ירושלים לוושינגטון. ואילו כאשר הממשל הנוכחי מאמץ לחלוטין את עמדתו של נתניהו בנושא הביטחוני החשוב ביותר לקיומנו – לא תשמעו כמעט אף מילה אחת של פרגון.

מה שעושה התקשורת האמריקנית הוא עסק שלה ושל צרכניה. אותי מטריד מה שקורה אצלנו, מה שמלמד על הטיה אישית ופוליטית כה קיצונית, עד שאפילו הסוגיות הקיומיות שלנו נסוגות מפניה. זו לא עיתונאות; זו פנקסנות.

תאריך:  09/05/2018   |   עודכן:  09/05/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרטים הם שיכריעו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הג'וקר
9/05/18 10:38
2
באום
9/05/18 13:16
3
אלטע קאקער
9/05/18 19:18
 
פשוט מאוד
10/05/18 02:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הצהרה בעקבות הכרזת הנשיא דונלד טראמפ בנושא אירו, ובה נאמר: "הנשיא טראמפ קיבל היום החלטה אמיצה, החלטה נכונה. לו היה הסכם הגרעין עם אירן נשאר על-כנו, תוך כמה שנים הוא היה מאפשר לאירן להעשיר מספיק אורניום כדי לייצר ארסנל שלם של פצצות גרעין.
08/05/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארה"ב פורשת מהסכם הגרעין עם אירן ומטילה עליה עיצומים כלכליים רבי עוצמה - הודיע (יום ג', 8.5.18) נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הוא לא מסר פרטים על העיצומים ומתי ייכנסו לתוקף.
08/05/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
על-רקע שורת זיהויים חריגים בקרב הכוחות האירניים בסוריה, הוחלט בצה"ל לחדד את הנחיות ההתגוננות במרחב רמת הגולן ולהנחות את הרשויות על פתיחת מקלטים. בצבא אומרים כי יש להמשיך ולהישמע להוראות שיימסרו על-ידי צה"ל ככל שיידרש.
08/05/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
״אירן מתכננת להציב כלי נשק מסוכנים מאוד על אדמת סוריה״ - אמר רה"מ בנימין נתניהו בביקורו בקרפריסין, שעות ספורות לפני הכרזת טראמפ על הישארות או פרישה מהסכם הגרעין.
08/05/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
"אני מקווה שנשיא ארה"ב דונלד טרמאפ יודיע בעוד מספר שעות, שארצות הברית פורשת מהסכם הגרעין עם אירן". כך אמר (יום ג', 8.5.18) שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. הוא דיבר באירוע כלכלי בתל אביב.
08/05/2018  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il