|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מי יסע בתחבורה ציבורית בשבת

מאחורי הפלתה של הצעת החוק לתחבורה ציבורית בשבת עומדים לא מעט נתוני כזב, ומידה לא מבוטלת של פוליטיקה קטנה
23/11/2018  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
כ"ץ ונתניהו. מחויבים לסטטוס-קוו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חילונים לא רוצים אוטובוסים בשבת
עידן יוסף
ההנחה כאילו ככל שידברו על הנושא יותר כך תגדל ההיתכנות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת אינה יותר מאשר זריעת אשליות. מעל 80 שנה בוחרים חילוניים ללכת עם הראש בקיר במקום להסיט את ההגה למציאת פתרונות יעילים שיתנו מענה לניידות תחבורתית
לרשימה המלאה

שורות המחץ בבג"ץ התח"ץ
עידן יוסף
העותרים בעד תחבורה ציבורית בשבת ניסו לאלץ את בית המשפט העליון לעקוף את החוק, וקיבלו אגרוף לפרצוף שהשיג את התוצאה ההפוכה
לרשימה המלאה

הרעש התקשורתי והפוליטי סביב הפלתה השבוע, ברוב של שני קולות, של הצעת החוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, הוא צל הרים הנדמה כהרים. ניתוח שערכתי, על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסיוע מחקר איכות החיים של ניצה (קלינר) קסיר ושל דמיטרי רומנוב מהמכון החרדי למחקרי מדיניות, מעלה כי בניגוד למקובל לחשוב בעקבות סקרים של ארגונים-מטעם, צודק משרד התחבורה כאשר הוא טוען ששירות תחבורה ציבורית בשבת אינו מצרך מבוקש וכי מדובר בשירות לא כלכלי הגורם הפסד למדינה.

בניגוד לסקרים סובייקטיביים, שבחנו את כלל הציבור ולאו-דווקא את משתמשי התחבורה הציבורית, הניתוח הנוכחי מעלה תמונה הפוכה לחלוטין. על-פי הנתונים, העדכניים לשנת 2016, שיעורם היחסי של נוסעי התחבורה הציבורית מקרב הציבור החרדי גבוה בהרבה מכפי שיעורם באוכלוסייה - 18% חרדים.

אליהם יש להוסיף 11.1% מהנוסעים שהם דתיים ועוד קצת מעל שליש מהמסורתיים שאינם נוסעים בשבת (8.55%), והם מהווים כ-37.65%.

גם הציבור החילוני והמסורתי שאינו שומר שבת אינו תמים דעים באשר לנחיצותה של תחבורה ציבורית בשבת, ובתוספת 10.93% המתנגדים לקיומה כבר הגענו ל-48.58%, לכל הפחות, שלא יסעו בשבת.

כעת נותר לשער כמה מהם באמת ישתמשו בתחבורה ציבורית בשבת. מאחר שרוב הנוסעים הם יוממים, העושים בתחבורה הציבורית שימוש לצורך הגעה לעבודה ולמוסדות חינוך ואחרים הסגורים בשבת, פוחת משמעותית שיעורם של המשתמשים (למעט מקצת קווי הלילה בחיפה המשמשים לבילויים). על-פי נתוני אגד, מהפעיל את שירותי התחבורה הציבורית בחיפה המורשים לפעול בשבת מסיבות היסטוריות, בשעות השיא אחר-הצהריים מגיע שיעור המשתמשים ל-20% לכל היותר מהשימוש בימי החול, וזאת בעיר חילונית מובהקת שבה שיעור גבוה של אוכלוסייה ערבית. ברוב שעות השבת נוסעים אוטובוסים כמעט ריקים, ואם בחיפה הביקוש כל כך דל, הוא צפוי להיות נמוך בהרבה בערים אחרות. בקיצור, לפני שמחוקקים היתר לאוטובוסים בשבת, כדאי שלפחות יהיו לזה קליינטים.

אגב, הטענה כאילו העדר תחבורה ציבורית בשבת מהווה חסם למעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית בשאר ימות השבוע היא יפה רק על הנייר, שכן בשאלות פתוחות בהן נשאלו נהגים להתעקשותם לנסוע דווקא ברכב פרטי לא עלתה כלל סוגיית השבת. הטענה הזו יכולה הייתה להיות נכונה אולי לגבי בתי אב המחזיקים יותר מרכב אחד, אך בפועל דווקא אלה ממעטים לרדת ברמת החיים ולעשות שימוש בתחבורה הציבורית.

ועוד כמה הערות לגבי ההצבעה השבוע:

דיכוטומיה לא מוחלטת
שרן השכל מחוברת לאינפוזיה [פייסבוק דב חנין]

גם דתיים תמכו בהצעת החוק לתחבורה בשבת - אלעזר שטרן ועליזה לביא (יש עתיד) ורויטל סויד (המחנה הציוני) ואפילו רחל עזריה (כולנו), שאליה אתייחס בהמשך. מנגד, חברי כנסת מהקואליציה שהשקפתם החילונית דומה יותר לזו של מרצ, כמו אמיר אוחנה ושרן השכל מהליכוד (שנעדרה בחוק המרכולים, והפעם הגיעה להצביע כשהיא מחוברת לאינפוזיה) הצביעו נגד. בעוד עם האחרונים יכולים מתפקדי הליכוד לבוא חשבון, עם הראשונים, הנמצאים במפלגות של איש אחד (לפיד או כחלון), אין כזו אפשרות.

אופורטוניזם עזריה
עזריה. "ח"כית בעייתית" [נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

גם חברת הכנסת רחל עזריה הפרה את המשמעת הקואליציונית, והצביעה בעד. עזריה, ח"כית אותה הגדיר דוד ביטן כ"בעייתית" גם כלפי כחלון וכלפי קואליציית ה-61, כבר חשבה על התמודדות חסרת סיכוי לראשות עיריית ירושלים לאחר שהבינה שבכנסת הבאה היא לא תהיה. כאחת שאין לה מה להפסיד, היא מנסה לצבור נקודות כדתייה ליברלית, תוך שהיא שוברת את המשמעת הקואליציונית בשם המצפון כביכול.

אם אכן היה זה מצפונה שהנחה אותה, הייתה יכולה לנהוג בשב ואל תעשה - להעדר מההצבעה או להגיע ולא להצביע או להימנע. ההתנהלות הפוליטית של עזריה היא גישה חדשה שלה, שמוּנעת מאינטרסים אופורטוניסטיים ולא ערכיים מצפוניים. וזאת מניין לי? כי אותה רחל עזריה שעד היום דיברה בזכות תחבורה ציבורית מצומצמת הקפידה להתנות זאת בהסדרה כללית של מעמד השבת בישראל ברוח אמנת גביזון-מדן, קרי: הפחתת המסחר בשבת וצמצום חילולי השבת. כעת מתברר כי הצהרות לחוד ומעשים לחוד, ועזריה מוכנה למכור את השבת בעבור נזיד עדשים של כבוד מדומה וחיבוק חילוני.

ומה תעשה הקואליציה בח"כית הסוררת, המשמשת כיושב-ראש ועדת הרפורמות? יו"ר הקואליציה דודי אמסלם: "כרגע הסוגיה הינה פנים מפלגתית [של סיעת כולנו, ע.י.], שוחחתי איתם, הם מודעים לנושא, והם יטפלו בסוגיה על-פי הבנתם". נחיה ונראה.

הפוזיציה ביתנו
היכן מרוחה החמאה? [יונתן זינדל/פלאש 90]

אצל סיעת ישראל ביתנו, היחס לסוגיית תחבורה ציבורית בשבת הוא כמו שבשבת, ותלוי בפוזיציה שלה בכנסת. כאשר היא נמצאת עמוק בקואליציה, חבריה מצביעים נגד, כאשר היא באופוזיציה, חבריה מצביעים בעד, וכאשר היא יושבת על הגדר ומצבה הפוליטי לא ברור כמו בערב הודעת ההתפטרות של אביגדור ליברמן - היא רגל פה רגל שם: חלק מחבריה הצביעו נגד, הצעות חוק תחבורה ציבורית בשבת של תמר זנדברג ודב חנין, חלק נעדרו וחלק נכחו ולא הצביעו.

החוק לא ישונה

סיעה נוספת ששינתה את עורה הייתה המחנה הציוני (מפלגת העבודה). שר התחבורה ישראל כ"ץ סיפר במליאת הכנסת על כך שכדי לזכות בתמיכתה של אגודת ישראל, הסכים שמעון פרס, מנהיגה בזמן ממשלת הרוטציה ב-1990, להשבית לחלוטין את התחבורה הציבורית בשבת, גם את זו שפעלה מכוח הסטטוס-קוו. דווקא עליית הליכוד לשלטון היא שהבטיחה את המשך פעילות התחבורה הציבורית בשבת, וזאת במסגרת החוק שהביא לצמצומה. גם יו"ר העבודה דהיום, אבי גבאי, למרות הצהרותיו בזכות אוטובוסים בשבת, מבין היטב שלא יוכל להרכיב קואליציה ללא תמיכת המפלגות הדתיות, וגם הוא ייאלץ לגנוז את רעיון התחבורה הציבורית בשבת, בדיוק כפי שעשו בזמנן מרצ של שולמית אלוני, שינוי של טומי לפיד ויש עתיד של יאיר לפיד, כאשר היו חלק מהממשלה.

רפיון חרדי
שאננות יתר? [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הפער הקטן בו נפלה הצעת החוק - שני קולות בלבד - אמור להטריד גם את החרדים. מצד אחד, הרשימה המשותפת הצביעה בעד תחבורה ציבורית בשבת, למרות הברית הכרותה עם החרדים שערבים לא מתערבים בעניינים של יהודים ומקבלים בתמורה תמיכה או הימנעות חרדית בהצבעות החשובות עבורם. מצד שני, השרה איילת שקד, יושב-ראש ועדת השרים לענייני חקיקה, אינה פוסלת על הסף הצעות חוק בנושאי דת ומדינה המנוגדות לקווי היסוד של הממשלה ולהסכמים הקואליציוניים, ודוחה את הדיון בהן בכמה שבועות או חודשים. ייתכן שבכך ממשיכה שקד את הקו של היו"ר נפתלי בנט, הבורח מאש מהכרעה בסוגיות דתיות, וזאת על-מנת לשוות לבית היהודי תדמית של מפלגה כלל ישראלית מסורתית, מעין ליכוד ב'. לפני כחצי שנה שלח יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, מכתב מחאה בעניין, אך השרה שקד לא ענתה לו עד היום.

כזבי זנדברג
זנדברג. עובדות פיקטיביות [יונתן זינדל/פלאש 90]

ימים לפני נפילתה של הצעת החוק הנוכחית, נפלה הצעת חוק די דומה של תמר זנדברג. כאשר הציגה היוזמת את הצעת החוק בפני מליאת הכנסת, היא לא אמרה אמת, בלשון המעטה. פעם אחת מתוך חוסר הבנה ושנייה בזדון:

- מחוסר הבנה, כאשר טענה שהצעת החוק שלה מיותרת וכבר היום יכול שר התחבורה לתת היתרים. היא טועה, התקנות בנושא אינן מדברות על מתן היתרים חדשים אלא על הגבלת קווים קיימים. במילים אחרות, הן אינן כמו תמרור הוריה כחול אלא כתמרור אין כניסה אדום.

- מזדון, כשאמרה: "עתרנו לבית המשפט על זה, ואנחנו עדיין בהליך משפטי שמתנהל כדי לחייב אותו (את שר התחבורה) לעשות את זה (לתת היתרים), או לפחות להסביר למה הוא נמנע מלהשתמש בסמכות הזאת". זהו שלא, אין שום הליך משפטי שמתנהל. זנדברג, שעתרה לבג"ץ, הגיעה לדיון בבית המשפט העליון ושמעה במו-אוזניה את פסק הדין. השופטים קבעו פה אחד שאין עילה לעתירה, וגלגלו אותה מכל המדרגות. מי שציפה לפוליטיקה ישרה ממנהיגת השמאל הצעירה - התבדה. מעניין מה שמו של היועץ הפוליטי שהציע לה לשקר.

תאריך:  23/11/2018   |   עודכן:  23/11/2018
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי יסע בתחבורה ציבורית בשבת
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה דב
23/11/18 06:43
2
פלמוני
23/11/18 09:39
 
איששש
24/11/18 12:41
3
הבורר
23/11/18 12:33
4
משה98765
24/11/18 02:59
5
איששש
24/11/18 05:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
רשות העתיקות הכריזה על קטע המיועד לשימוש נתיב התחבורה הציבורית בכביש 5 כאתר עתיקות, בעקבות גילוי קברים עתיקים במהלך חפירת בדיקה. בעקבות כך, הורתה הרשות לחברת נתיבי ישראל הסוללת את הכביש, לבצע חפירות הצלה בשטח של כ-600 מ"ר, שבסופן ייקבע האם ניתן יהיה לאפשר את עבודות תשתית בשטח האמור.
21/11/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בזמן שקומץ נכים, חברי הקבוצה האקטיביסטית "הנכים הופכים לפנתרים", חסמו את מפגש הכביש-מסילה בשפיים, התכנסו עשרות נכים בבני ברק, לאירוע שיתוף הציבור שקיימה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה במרכז הארץ. מולם ישבו נציגי משרד התחבורה ורכבת ישראל, כדי לשמוע את אשר על ליבם.
20/11/2018  |  עידן יוסף  |   מאמרים
סמוך לרמלה, התפרצה (יום ג', 20.11.18) משאית למפגש כביש-מסילה בעת הפעלת רמזורי האזהרה האדומים, צלצול הפעמונים וירידת המחסום, לקראת מעבר רכבת. המשאית נתקעה במפגש, ונגרמו שיבושים בתנועת הרכבות באזור המרכז, בעיקר בקו בית שמש-רמלה-תל אביב-נתניה.
20/11/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד הבריאות קורא לנוסעי כמה קווי אוטובוס בחיפה להיבדק באופן מיידי ולבחון האם נדבקו בחצבת. זאת, לאחר שתינוק חולה נסע באותם קווים.
20/11/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
החל ב-21 בדצמבר 2018 ייאסר בהדרגה השימוש בכסף מזומן בקווי גוש-דן. ההגבלה החלה בקווי ירושלים ובאר שבע, וכעת היא מגיעה גם למרכז הארץ.
19/11/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il