|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
פגישה קודמת עם הנשיא [צילום: חיים צח/לע"מ]
המו"מ הקואליציוני / הסיכויים הקשיים והמעקפים

התוכנית של נתניהו-וגנץ: ידווחו
לנשיא - הצלחנו להקים ממשלה

הדיווח יימסר לנשיא בפגישה שיערכו עמו נתניהו וגנץ יחד נתניהו הוא שיכריז בכנסת על הקמת הממשלה ויציג את השרים ואת מחליפו בהגיע הרוטציה בדרך זו "עוקפים" הצדדים קשיים במסירת מנדט לנתניהו ההסכם תלוי בכיבוד ההבנות: מינויים בכירים בסקטור הממשלתי יבוצעו רק בהסכמת הצדדים נתניהו עומד על קיום ההבנות, להן הסכים יחד ובמקביל להסכמתו לרוטציה ולממשלה שוויונית; גנץ כופר בהן ודורש להחריג שגרירים ושופטים
09/04/2020  |   יואב יצחק   |   כתבות   |   בחירות 2020   |   תגובות
אשכנזי. דורש בלעדיות במינוי שגרירים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

חיות. עקיפה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

ההודעה על חתימת הסכם להקמת הממשלה, אם אכן יצליחו הצדדים להגיע להסכם סופי, תימסר יחד לנשיא המדינה ראובן ריבלין, בפגישה שיקיימו עמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן, בני גנץ - המחזיק עתה במנדט להקמת ממשלה. ל-News1 נודע, כי זו התוכנית המתגבשת מצד שני הצדדים.

ההליכה המשותפת לנשיא, בימים שגנץ מחזיק עדיין במנדט להקמת ממשלה, נובעת מהסיכום המתגבש, לפיו נתניהו הוא שיעמוד בראשות הממשלה במשך 18 החודשים הראשונים, ובפועל - לפחות מבחינה משפטית - נתניהו הוא שמקים את הממשלה, מציג את השרים בכנסת ישראל, ומבקש אישור הכנסת להקמת הממשלה ומינוי שריה.

הסכם הרוטציה מחייב שינוי חקיקה. על-פי החוק, הפסקת כהונה של ראש ממשלה כמוה כפיזור הממשלה, וכך גם הפסקת כהונת נתניהו ולו לשם רוטציה. על-פי הסיכום המתגבש בין הליכוד מזה וכחול לבן מזה, יבוצע שינוי בחוק, כך שניתן יהא להציג בפני הכנסת שני ראשי ממשלה: נתניהו - לתקופה של 18 חודשים ראשונים; וגנץ - לתקופה של 18 חודשים לאחר מכן.

תלויים זה בזה

נתניהו וגנץ הפכו לבני ברית קרובים ביותר, תלויים זה בזה, מתוך אינטרס משותף: להוציא אל הפועל את ההסכם המתגבש. ההסכם טוב לנתניהו, אישית, בין היתר כי הוא מאפשר לו להוביל את יישום עסקת המאה של הנשיא דונלד טראמפ לפחות בסוגיית סיפוח בקעת הירדן, ולאחר מכן "להחליק" מכס ראש הממשלה בלא שיוכתם כאילו פרש בגלל כתב האישום, ולכהן לאחר מכן בתפקיד מ"מ ראש הממשלה וכמייצג הממשלה מול ראשי המעצמות (ארה"ב, סין, רוסיה, הודו וכו'); ההסכם טוב לגנץ, אישית, משום שהוא מעניק לו תפקיד בכיר בממשלה, בתקופת משבר, וכן סיכוי ממשי לכהן, בחלוף 18 חודשים, בתפקיד ראש ממשלה (בתנאי שההסכם יכובד, בבוא הזמן, על-ידי בכירי הליכוד, ובראשם גדעון סער, ישראל כ"ץ, גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, מירי רגב ואחרים).

נודע, כי במסגרת ההבנות בין גנץ לנתניהו, לא מן הנמנע שנתניהו עצמו לא יתנגד שנשיא המדינה ריבלין יאריך את המנדט של גנץ בכמה ימים נוספים (המנדט הנוכחי מסתיים ביום שני, 13.04.20). במסגרת זו, ונוכח צוק העיתים, תוצאות הבחירות לכנסת, ונזקי מגיפת הקורונה המחייבים הקמת ממשלת חירום, רותמים השניים את הכנסת להכשרת ההסכם המיוחד על-אף כתב האישום נגד נתניהו.

הטקטיקה: עקיפת מכשולים


נודע, כי טקטיקה זו נועדה לאפשר יישום ההסכם, בנסיבות המיוחדות שנוצרו, ותוך ניטרול סיכונים וקשיים, גם במחיר עקיפת שני אורגנים:

  • נשיא המדינה, ראובן ריבלין - ממנו ייחסך הצורך לדון בשאלת העברת המנדט לנתניהו, נגדו תלוי ועומד כתב אישום;

  • בית המשפט העליון, הנשיאה אסתר חיות - מהם תיחסך הדילמה, נוכח עתירות שיוגשו, קרוב לוודאי, האם יש מקום לשלול את סמכות נשיא המדינה ליתן מנדט להקמת ממשלה בידי מי שתלוי ועומד נגדו כתב אישום.

ההסכם בין הצדדים תלוי, כאמור, בשאלה אם יתגברו על הקשיים העומדים בפניהם. אם אכן יצליחו, תימסר הודעה לנשיא ריבלין עוד בימים הקרובים. הנשיא יתבקש ליתן בפועל בידי שניהם את האפשרות להוציא לפועל את ההסכם - גם אם משפטית יופקד/יוארך המנדט בידי גנץ. הליכי החקיקה בכנסת יחלו רק לאחר חג הפסח ויימשכו מספר ימים, ועם סיום החקיקה תוצג כאמור הממשלה בפני הכנסת. החלטה/השבעת הכנסת תהא סופית. בית המשפט העליון לא יוכל להתערב.

הטקטיקה: עקיפת מכשולים
מנדלבליט. ניגוד עניינים [אוליבה פיטוסי/פלאש 90]


נודע, כי טקטיקה זו נועדה לאפשר יישום ההסכם, בנסיבות המיוחדות שנוצרו, ותוך ניטרול סיכונים וקשיים, גם במחיר עקיפת שני אורגנים:

  • נשיא המדינה, ראובן ריבלין - ממנו ייחסך הצורך לדון בשאלת העברת המנדט לנתניהו, נגדו תלוי ועומד כתב אישום;

  • בית המשפט העליון, הנשיאה אסתר חיות - מהם תיחסך הדילמה, נוכח עתירות שיוגשו, קרוב לוודאי, האם יש מקום לשלול את סמכות נשיא המדינה ליתן מנדט להקמת ממשלה בידי מי שתלוי ועומד נגדו כתב אישום;

  • היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - חוות דעתו בסוגיה תהא בלתי רלוונטית. עקיפתו נחוצה, שהרי בעצם זאת שהגיש כתב אישום (בעייתי, י.י.) נגד נתניהו, הוא קלע עצמו לניגוד עניינים, וחזקה עליו שהוא חפץ בהסתלקות נתניהו מראשות הממשלה.

ההסכם בין הצדדים תלוי, כאמור, בשאלה אם יתגברו על הקשיים העומדים בפניהם. אם אכן יצליחו, תימסר הודעה לנשיא ריבלין עוד בימים הקרובים. הנשיא יתבקש ליתן בפועל בידי שניהם את האפשרות להוציא לפועל את ההסכם - גם אם משפטית יופקד/יוארך המנדט בידי גנץ. הליכי החקיקה בכנסת יחלו רק לאחר חג הפסח ויימשכו מספר ימים, ועם סיום החקיקה תוצג כאמור הממשלה בפני הכנסת. החלטה/השבעת הכנסת תהא סופית. בית המשפט העליון לא יוכל להתערב.

סוגיית המינויים עומדת לרועץ
ניסנקורן. השר המיועד [יונתן זינדל/פלאש 90]

חתימה על הסכם בין הצדדים מותנית עתה בפתרון הסוגיה העיקרית העומדת לרועץ בין הצדדים: נסיגת כחול לבן, ובראשה בני גנץ ושר המשפטים המיועד אבי ניסנקורן, מההסכמה העקרונית לפיה מינוי בכירים בסקטור הממשלתי יבוצעו בהסכמה ולאחר התייעצות בין הצדדים. נתניהו וצוות המ"מ של הליכוד, ובראשו ח"כ יריב לוין, דורשים מגנץ לקיים את הסיכום בעניין זה - שניתן במקביל להבטחת נתניהו לממשלה שוויונית בין הצדדים. שילמנו ב-15 שרים, נאמר קיימו את חלקכם.

נודע, כי גנץ-ניסנקורן מבקשים להחריג מינוי שגרירים (גבי אשכנזי הוא המיועד לתפקיד שר החוץ) (שגריר באו"ם ובוושינגטון בסמכות נתניהו). כמו-כן הם מבקשים להחריג מינוי שופטים ובכירים במשרד המשפטים, כולל פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. את עמדתם, באשר למינויים במערכת המשפטית, הם מנמקים פומבית בכתב האישום נגד נתניהו, המחייב הרחקתו מעניינים אלה. על-כך משיבים בכירים בליכוד לגנץ: קשוט עצמך תחילה. "הנימוק" הוא בפועל תירוץ. כתב האישום מצוי בידי שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, וחזקה על שופטיו שינהלו את התיק באופן רציני ומקצועי; ואילו החקירה בפרשת המימד החמישי, בראשה עמדת בתפקיד יושב-ראש, מלווה על-ידי הפרקליטות - שקידום ועתיד בכיריה תלויים יהיה בידי שר המשפטים.

בשורה התחתונה מבהירים בליכוד: לא נסכים לנסיגה מסיכום זה. מינויים בכל הסקטור הממשלתי יבוצעו רק בהסכמה ולאחר היוועצות. ולא, לא יהיה הסכם, גנץ ילך להתרסקות תחת יושב-ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, וצפויות הפתעות באשר לצירופים אפשריים לקואליציה עם גוש הימין.

תאריך:  09/04/2020   |   עודכן:  10/04/2020
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התוכנית של נתניהו-וגנץ: ידווחו לנשיא - הצלחנו להקים ממשלה
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
9/04/20 13:49
 
שמחה חן
9/04/20 14:13
 
מגיב ותיק
9/04/20 20:20
 
אתה לא העם שלי.
9/04/20 16:39
 
מגיב ותיק
9/04/20 20:23
 
מישהי
9/04/20 22:06
 
מגיב ותיק
9/04/20 22:59
 
כרמלי
10/04/20 14:32
 
אפילו נתניהו מודה
10/04/20 00:21
 
תום
11/04/20 12:47
 
נגעלת
11/04/20 14:42
 
נגעלת
11/04/20 14:42
2
חשדנית
9/04/20 16:51
3
אני1
9/04/20 16:57
4
שאלה לראש הממשלה
9/04/20 16:59
5
משה ג.
9/04/20 17:42
6
Yodinu
9/04/20 19:07
7
א.ל. רמת-גן
9/04/20 19:14
8
משה דורון
9/04/20 21:03
9
נביאים
9/04/20 21:57
10
אקטואלי
9/04/20 22:09
11
איתי וייס
9/04/20 22:25
12
אור-צפון
10/04/20 20:56
13
נאורי
11/04/20 00:26
 
יהודה דרורי
13/04/20 14:47
14
S
11/04/20 10:16
15
שמרון קופון
16/04/20 23:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2020
בין אם אנו מאמינים בהשגחה עליונה ובין אם לאו, עלינו להבין שמשבר הקורונה הוא טיול שנתי לעומת מה שצפוי לנו בתרחישים מורכבים ומסוכנים יותר. ולו בגלל העובדה שהמים זורמים ואינם מזוהמים, שהכבישים שלמים, המחסנים לא התמוטטו, וממשיכים להתמלא, והתקשורת בין הציבור לממשל ובין הציבור לציבור פועלת כסדרה. אך לא לעולם חוסן.
מאז שבני גנץ נכנס לפוליטיקה צחקו עליו שאינו יודע לקבל החלטות קשות ושאינו מנהיג. משה בוגי יעלון אמר פעם בראיון, בהתייחסו לפקודו לשעבר, כי הוא הבכיר וגנץ הוא הבחיר; יאיר לפיד חשב במשך כל הזמן כי הוא המנהיג מאחורי הקלעים, זה שמוביל את גנץ. רק שיו"ר כחול לבן הוכיח כי הוא יודע לשחק את המשחק הפוליטי יותר טוב ממה שהרוב חושבים: הוא נתן ליעלון לחשוב שהוא בכיר ממנו וללפיד נתן לחיות באשליה כי הוא המושך בחוטים, אך ברגע האמת הוכיח שהוא המנהיג האמיתי, זה שיודע לקבל החלטות קשות מבלי להתבלבל.
08/04/2020  |  טל בן יעקב  |   יומני בלוגרים
אנחת רווחה גדולה נשמעה עת התבשרנו על פיצוץ המתן ומתן עם כחול לבן, או יותר נכון מה שנותר ממנה (גנץ, ניסנקורן ושות'). הימים ימי קורונה ואנו בעיצומו של משבר חוקתי שכן המבוי הסתום והשיתוק האוחזים בנו מחייבים לכאורה פתרון. אלא שלעתים "פתרון" הנדמה כנכון ונצרך הוא רע, רע במידה כזו שיש לדחותו ולהמשיך אפילו את המצב הקיים.
08/04/2020  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
ביום רביעי יסבו היהודים בכל העולם, איש איש בביתו, סביב שולחן הסדר הערוך, הילדים הקטנים ישאלו 'מה נשתנה' ולגדולים יהיה הרבה מה לספר ולא רק ביציאת מצריים. ארבע הקושיות ישאלו ואליהן תצטרפנה קושיות נוספות, נוקבות ומהותיות לא פחות. עורך הסדר יוביל ב'עבדים היינו' ויגלה פתאום שכמעט ואין מי שישיר איתו את 'והיא שעמדה לאבותינו'. הבן הבכור עם רעייתו וילדיו נשארו בביתם, הבת נשארה עם אישה וילדיה בביתם, נותרו רק הוא, רעייתו, ההגדה וריח עצוב של החג המשפחתי שביומן חגי ישראל והוא כל כך בודד, כל כך לבד.
הממשלה עדיין לא קמה, 'אומרים' שיש מחלוקות והמו"מ נמשך. ואני פונה לראש הממשלה בנימין נתניהו: אל לך לעשות מהלך שכולנו נצא נפסדים ממנו. אם צריך ללכת לבחירות, נלך ! לא רק ל-ד' אפילו ל-ת'.
רשימות נוספות   /   בחירות 2020  /  מי ומי  
ההסכם: ריבונות בתוך חודשיים וחצי  /  עידן יוסף
יו"ר הכנסת גנץ מבקש לקיים פעילות בחול-המועד  /  עידן יוסף
אם אין הסכם - אקדם חקיקה נגד נתניהו  /  עידן יוסף
לפני שיהיה מאוחר מדי  /  אביתר בן-צדף
עריקי ההצבעה  /  יורם דורי
אמרנו לכם!  /  מנחם רהט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il