|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

קיבוצים עירוניים בירושלים יפנו דיור ציבורי

שני הקיבוצים העירוניים בירושלים - ראשית ובית ישראל, ייאלצו להתפנות בהדרגה מעשרות דירות הדיור הציבורי בהן הם מחזיקים משלהי שנות ה-90' של המאה שעברה ועדת ההיגוי שאמורה להוביל את הפינוי לא התכנסה בגלל מגפת הקורונה
25/04/2020  |   איילת פישביין   |   כתבות   |   תגובות
הקיבוץ העירוני בית ישראל [צילום: האתר הרשמי]

לאחר מאבק של שנים התקבלה החלטה לפינוי הדרגתי של עשרות דירות ממאגר הדיור הציבורי בירושלים המוחזקות בידי שני קיבוצים עירוניים: ראשית ובית ישראל. ההחלטה התקבלה במשרד השיכון, בעקבות חוות דעת שהצביעו על-כך שאין הצדקה להקצות לאוכלוסייה החזקה של הקיבוצים דירות שנועדו לזכאי הדיור הציבורי.

שני הקיבוצים קיבלו ממשרד השיכון רשות להחזיק ב-110 דירות ממאגר הדיור הציבורי בירושלים. זאת בתמורה לפעילות חברתית בשכונות בהן נמצאות הדירות. במשך שנים התעלם משרד השיכון מדוחות מבקר המדינה ומפורום הדיור הציבורי, שדרשו לפנות את הדירות. עם חילופי המנכ"לים במשרד, מונו ועדות לבדיקת הנושא והוחלט על פינוי הדרגתי.

שני קיבוצים לשני אחים

ראשית ובית ישראל הוקמו בהובלת שני אחים יוצאי הקיבוץ הדתי: ירמיהו והושע פרידמן בן שלום. כל אחד מהקיבוצים שהקימו קיבל ממאגר הדיור הציבורי עשרות דירות, שיועדו לאוכלוסייה החלשה - 48 דירות לראשית ו-68 לבית ישראל.

אנשי פורום הדיור הציבורי וארגון המעברה, שמובילים את המאבק, מוחים. אם דורשים לשחרר את הדירות לטובת הייעוד שנקבע:

  • "אין גבול לציניות של מקבלי ההחלטות במשרד השיכון, שאיפשרו למקורבים להשתלט על דירות שאמורות להגיע למשפחות חסרות קורת גג. איך ייתכן שבמשך שנים גירשו באכזריות משפחות עניות שנכנסו לדירות כי לא הייתה להם ברירה, ולעומת זאת מאפשרים לשני אחים רבנים ממגזר מסוים להשתלט על מעל 100 דירות. נילחם עד הסוף כדי להחזיר את הדירות האלה. ננקוט בכל האמצעים המשפטיים והציבוריים להחזיר את הדירות לזכאים לדיור ציבורי".

אתי חן זקן, ממובילות המאבק, הוסיפה: "בלתי נסבל לחשוב ש-600 משפחות בירושלים ממתינות לדירות האלה. מי שמקבל את הדירות הם משפחות וסטודנטים שאין להם שום זכאות לדירות. כמה מנותקים הם אותם אנשים שיושבים בדירות האלה על חשבון אחרים ומאמינים שהם פועלים למען הקהילה?".

מוסדות חינוך לטובת מי

שני הקיבוצים ראשית ובית ישראל מספרים בשבחם באשר למוסדות החינוך שהקימו. ראשית בקריית מנחם הקים חמישה גני ילדים לגילאי 3-6 ובית ספר ממלכתי דתי אחד "ראשית" שמנוהל מאז הקמתו על-ידי תמי אשתו של ירמיהו. בהרצאה מצולמת מספרת תמי כי היא הייתה זו שהקימה את בית הספר והתמנתה לנהל אותו מהקמתו. את משכורתה מקבלת בן שלום ממשרד החינוך.

לדבריה, בית הספר מקבל את כל ילדי השכונה ללא מיון. לעומתה העידו אימהות מהשכונה שילדיהן נדחו מבית הספר. דיווח רשת אמי"ת המעורבת בניהול בית הספר, חשף ש-50% מתלמידיו הם ממשפחות מבוססות. לא מהשכונה.

קיבוץ בית ישראל הוקם במתחם מרכז הקליטה בגילה. הושע פרידמן בן שלום, אחיו של ירמיהו, הקים את המכינה הקדם צבאית בית ישראל שהוא עומד בראשה. אשתו אורלי משמשת כמנכ"לית עמותת קבוצת רעות המנהלת את המכינה. שני בני הזוג מקבלים משכורות מהמכינה. הם ובני משפחותים מתגוררים בדירות הדיור הציבורי בשכונה. אולם המכינה הקדם צבאית שהקימו אינה מיועדת לתלמידי השכונה. מתקבלים אליה לאחר מיון עשרות בוגרי תיכון מרחבי הארץ.

לאחרונה אושרה למתחם מרכז הקליטה בו נמצא הקיבוץ, תוכנית התחדשות עירונית בהשקעה ציבורית גדולה. במסגרת התוכנית, כל דירה במתחם תוגדל בחדר נוסף, חדרי המדרגות והבתים עצמם ישופצו וערך הדירות יגדל.

בדיוני הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים הועלתה שאלת הדירות שהוקצו לקיבוץ. הוועדה פסקה כי מדובר בהקצאה ולכן הקיבוץ אינו נמנה עם הבעלים של הדירות אליהם הוועדה התייחסה בחישוביה בתוכנית להתחדשות עירונית. הוועדה קראה למשרד השיכון להגדיל את מאגר דירות הדיור הציבורי "לטובת תושבי העיר ירושלים".

דובר משרד השיכון מסר: "הדירות המושכרות לקיבוץ העירוני בגילה, מושכרות בהתאם לחוות דעת משפטית, ובכפוף לוועדת היגוי שנתית הבוחנת את תרומתם לשכונה. הוועדה מתכנסת מדי שנה, דוחות אחרונים הוגשו למשרד בחודש יולי 2019. לפני כחודשיים הנחה מנכ"ל המשרד דאז את הוועדה להגיש את המלצותיה לצמצום הדירות המוחזקות בידי הקיבוץ העירוני. עקב המצב, הוועדה טרם התכנסה".

באשר לקיבוץ ראשית, מסר דובר משרד השיכון: "הדירות הוקצו לקיבוץ העירוני בתקופה בה לא היו להן ביקושים, עקב תרומתו החברתית לאוכלוסייה. בשנים האחרונות מתקיימת וועדת היגוי שנתית הבוחנת את תרומתו החברתית של הקיבוץ לשכונה ומעבירה את המלצותיה ביחס להמשך השכירות".

דובר הקיבוץ ראשית מסר: "בדירות מתגוררים אך ורק חברים ופעילים חברתיים כפי שהוגדר ע"י הגורמים האחראיים. שכר הדירה נקבע ומתעדכן תקופתית ע"י הגורמים המשכנים בכפוף לקריטריונים ולנהלים שנקבעו. הקיבוץ הוקם ע"י קבוצה של חברים מייסדים ולא קיימת "חלוקה" של דירות למשפחות כאלו או אחרות. אנחנו מברכים על-כך שבני הקיבוץ ממשיכים את פועלו החינוכי של הקיבוץ והם פעילים חברתיים בו. הקצאת הדירות נעשית לכל הפעילים החברתיים בקיבוץ, בין אם הם בנים ממשיכים ובין אם לאו - בהתאם לקריטריונים שנקבעו לכולם.

באשר לבית ספר ראשית נמסר בתגובה: "המנהלת הוסמכה לשמש בתפקידה לפי נהלי משרד החינוך וידוע לנו שיש לה ניסיון חינוכי קודם והכשרה אקדמאית. ביה"ס שייך לעיריית ירושלים שהיא הרשות המקומית ומפוקח ע"י משרד החינוך. מורי בית הספר אינם חברים באגודה. בית ספר "ראשית" הינו בית ספר הטרוגני ואיננו ממיין את הנרשמים אליו! הרישום לביה"ס מתבצע ע"י מנח"י - מינהל החינוך על-פי נהלי העירייה".

תגובת בית ישראל (ניתנה לכתבה קודמת): "חברי בית ישראל חיים ופועלים במתחם מרכז הקליטה בגילה משנת 1994. חברי הקיבוץ עברו לגור במתחם לבקשת משרד השיכון ועיריית ירושלים. כבר 26 שנה שהקיבוץ ביחד עם התושבים במתחם מפעילים פרויקטים רבים במתחם בהם: חונכויות אישיות, סיירת חסד ייחודית לנוער (סח"י), גינות קהילתיות, מוקד סיוע לקשישים, פרויקט הפגת בדידות לקשישים, ליווי חיילים וסיוע לימודי, קבלות שבת וארועים קהילתיים ועוד פרויקטים רבים.

"אנו שמחים על-כך שחלק מבני הדור השני של בית ישראל בחר להצטרף למפעל החברתי קהילתי הזה תוך לקיחת חלק בעשיה החברתית הענפה יחד עם תושבי השכונה. זאת על-אף תנאי המגורים.

"שכר הדירה הנגבה מאתנו נקבע על-ידי משרד השיכון בגובה המקסימלי האפשרי על-פי שמאות. באשר לעמותה, העמותה רשומה ברשם העמותות ופועלת על-פי חוק. מחזיקה באישור ניהול תקין בפיקוח הרשויות המוסמכות. הפעילות בשכונה מפוקחת על-ידי האגף לשיקום שכונות במשרד השיכון במשך שנים רבות. דוחות מקצועיים על השפעתה ופעילותה של בית ישראל במתחם נערכים על-פי הוראות משרד השיכון על ידיד צוותו המקצועי. מסקנות הדוחות הפיקוח בדבר חשיבות פעולתה של בית ישראל הן חיוביות וחד-משמעיות.

"המכינה הקדם צבאית של בית ישראל היא מוסד חינוכי מפואר הפועל בשכונה כבר 23 שנים. היא תמשיך לתרום לשכונת גילה, לירושלים ולמדינת ישראל ומתוכננת להתקיים על שטח חום למבני ציבור שעיריית ירושלים הקצתה לה בתוכנית לפינוי בינוי. הדבר כמובן לא מגיע על חשבונו של אף תושב ונעשה בתמיכת המינהל הקהילתי של גילה.

"במרכז הקליטה חיים יחד כלל התושבים בערבות הדדית ואכפתיות. אנו מצרים על כך שישנם גורמים המשתמשים בתקשורת ככלי שרת לפלג ולסכסך, ללא חקירה ובדיקה של העובדות".

תאריך:  25/04/2020   |   עודכן:  25/04/2020
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיבוצים עירוניים בירושלים יפנו דיור ציבורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחל - סמל ציוני או סמל תרבותי ?
25/04/2020  |  חובב לויטס  |   כתבות
הוגים, עיתונאים ואנשי מעשה מתייחסים בשבועות האחרונים להשלכות משבר הקורונה על העולם. אף שקיימות גם דעות אחרות, ברוב ההתייחסות מתואר המשבר כאירוע מכונן בקנה מידה היסטורי, שישנה מהותית את העולם שבו אנחנו חיים. זאת, בדומה למגיפות רחבות היקף שאירעו בעבר, מלחמות עולם, משברים כלכליים גלובליים ואירועים היסטוריים רבי השפעה והשלכות נוספים. לצד הסכמה כמעט גורפת זאת, ניתן לזהות בשיח המתעורר גם מספר מחלוקות עיקריות: האם הקורונה תייצר מגמות היסטוריות חדשות, או שמא תאיץ את אלו הקיימות? ומה תהיה דמותו של הסדר העולמי שיעוצב בהשפעת משבר הקורונה?
25/04/2020  |  איתי ברון  |   כתבות
המורים מנצלים את התלות בהם כדי למכור בלופים שאינם עומדים במבחני ההיגיון והמציאות מה שמכונה "הסיוע למגזר העסקי" מפליג למחוזות האבסורד מדוע מותר לכנס 2,000 מפגינים ואסור לכנס 20 מתפללים? מה לא מסתדר בנתוני הקורונה של כמה מדינות נתניהו יצר זיקה מקוממת בין השואה למגיפה ולמה ההיגיון מלמד שהחיסון יימצא מהר מכפי שחושבים
24/04/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
איש לא יודע את התאריך האמיתי שבו מגיפת הקורונה פרצה לחיינו. זכרו שמדובר בסין, מדינה קומוניסטית שהמידע הרשמי ממנה הגיע הרבה זמן אחרי שהחולי פרץ. מגיפה תמיד תגיע על בסיס הנפטון. ממה שכבר ידוע היום, בנובמבר 2019, נשמע ציוץ של עו"ד סיני שסיפר שהוא חולה במשהו שהוא חושב שהפך להיות מגפה (האיש נעלם או הועלם מיד). בדצמבר 2019 היה זה רופא שסיפר על המגיפה, ובהמשך נודע שהוא עצמו נדבק ומת. רק בינואר 2020 הודיעו רשמית שלטונות סין על המגיפה. יש להניח שהם דאגו שהמדינה שלהם לא תיפגע כלכלית, הסתירו הכל בהשראת נפטון (המסמל הונאה ורמייה), ואחרי שהכל "היה מסודר" לדעתם, הם סיפרו לעולם מה קורה.
24/04/2020  |  טובה ספרא  |   כתבות
1. הסגנון. אביחי מנדלבליט מינה את עצמו למתלונן, לעד, לחוקר, לתובע, לשופט ולתליין. הוא טוען שדן אלדד אינו מתאים להיות ממלא-מקום פרקליט המדינה, הוא מספר כיצד מעשיו של אלדד מוכיחים את צדקת טענתו, הוא בודק האם יש ממש במיוחס לאלדד, הוא מאשים אותו ב"כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים", הוא קובע שלפיכך אינו ראוי להמשיך בתפקידו, הוא מודיע שלא יגן בבג"ץ על מינויו, ולקינוח - הוא מוציא את כל זה לידיעת הציבור כולו.
23/04/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il