|   15:07:40
דלג
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
השופטת רות בדר-גינזבורג [צילום: The Collection of the Supreme Court of the United States] ד"ר שרון פרילינג [צילום: לירן ברשדסקי]

השופטת רות בדר-גינזבורג - כמקור השראה <br>

עו"ד ד"ר שרון פרילינג, דוקטור למשפטים ובין עורכות הדין המובילות בישראל בתחום דיני המשפחה והירושה, בראיון על נקודות השקה והשראה
01/06/2020  |   חובב לויטס   |   כתבות   |   תגובות

"אמי לימדה אותי: "Be a lady, and be independent" (רות בדר-גינזבורג).

  • משונה לחשוב על תקופה בה לא היה מובן מאליו שלנשים זכות לשוויון, ועל כן אני נושאת עיני לכל מי שהוביל את המהפכה בזמן שהיא קרתה. והראשונה שבהם היא רות בדר-גינזבורג שופטת בית המשפט העליון בארצות הברית מאז שנת 1993, שהפכה לאייקון תרבותי ופמיניסטי, עד כדי שתמונותיה וסיסמאותיה מופצים בארה"ב על סמלים, חולצות ומזכרות.

  • רות גינזבורג הייתה אחת מתשע נשים מבין 500 תלמידי משפטים בהרווארד. בד-בבד עם היותה סטודנטית ואם טרייה, היא ערכה כתב עת למשפטים, מעמד מכובד ביותר לאישה בשנות ה-60. אף על-פי שסיימה ראשונה בכיתתה התקשתה מאוד להשיג עבודה לאחר סיום לימודיה, וספגה אינספור דחיות ממשרדי עורכי דין (ואף שופטים) שסירבו להעסיקה אך ורק בשל היותה אישה. טרם שמונתה לשופטת, ניהלה תיקים בולטים שקבעו תקדימים שסייעו בביסוס עקרון שוויון ההזדמנויות בין נשים לגברים ומשם כבר הדרך לרישומה בספרי ההיסטוריה נסללה.

  • בדומה לה (הגם שבעידן קצת אחר), גם אני מגיל צעיר חונכתי ע"י אמי לשוויון מגדרי מוחלט, לתפיסה שאישה יכולה להגיע לכל פסגה ואין אף תקרה שמגבילה אותה. כמו-כן, חונכתי לעצמאות כלכלית באופן שאמי החדירה בי מגיל צעיר את היעדר התלות באיש, אפילו לא במעסיק, כך שאהיה עצמאית לחלוטין גם בתחום ובמבנה העיסוק שאבחר בו. לאחר סיום תואר ראשון ושני במשפטים, המשכתי, לצד ניהול משרד עורכי דין מצליח בתחום דיני המשפחה והירושה, ללימודי דוקטורט ששילבו גם לימודי פסיכולוגיה, בהינתן תחום הדוקטורט שכל כולו בדיני המשפחה ומשכך משיק לעולם הפסיכולוגיה המרתק בפני עצמו.

"זכויות נשים הן חלק חיוני בסדר היום של זכויות אדם, המכוונים למען שוויון, מתן כבוד ומתן הזדמנות לחיות בחירות שכל אדם זכאי ליהנות ממנה" (רות בדר-גינזבורג).

  • ואלו מילים חשובות ביותר שאנחנו חייבים לאמץ. בתחום עיסוקי, אני מסייעת לנשים להשמיע את קולן ולעמוד על זכויותיהן, אותן זכויות שנבנות ונוצרות בתוך התא המשפחתי, הן מבחינה משפטית והן מבחינה ערכית. ליוויתי תיקים רבים במסגרתם קיימים פערי כוחות עצומים בין הגבר לאישה. לצערי נוכחתי לגלות שהמערכת המשפטית אינה רגישה דייה לאותם פערים ביחסי הכוחות, כמו גם ליחסי התלות שנוצרים בתאים משפחתיים בהם האישה מוחלשת (בין אם במכוון ובין אם כתוצר לוואי של חלוקת התפקידים המגדרית).

  • כך למשל, הוכשרה בפסיקה החתמת אישה מוחלשת בתא המשפחתי על הסכם ממון, הגם שלא קיבלה ייעוץ משפטי והבעל שיזם את ההסכם (הוא הצד החזק כלכלית) דאג לניסוחו וקיבל ייעוץ צמוד; כך, אישה שהבעל הימר בהשקעה מסוכנת על עיקר העתודה הכלכלית של בני הזוג ללא הסכמתה, לא קיבלה סעד של שיפוי על מלוא חלקה שהופסד, אך מפאת שלא באה לביהמ"ש בזמן.

"נשים ישיגו שוויון אמת כאשר גברים יחלקו עמן את האחריות לגידול הדור הבא" (רות בדר-גינזבורג).

  • דבריה מדויקים. בהקשר זה ראויה תשומת הלב לכך, שנשים שמשלבות כיום בין חיי משפחה לחיי קריירה ללא פשרות, עושות זאת לרוב בסיוע של דמות נשית תומכת (סבתא, מטפלת וכו') ולא בסיוע בן הזוג על דרך של חלוקת תפקידים אמיתית ושוויונית.

  • לחלוקת התפקיד המגדרית בכל הנוגע לגידול הילדים, מחיר כלכלי והתפתחותי משמעותי, הן בהיבט של גירושין בחברה שבה אחוזי הגירושין גבוהים (אחד משלושה זוגות) ובהינתן שנשים אינן מקבלות פיצוי כלכלי הולם בעת הגירושין על אותה הקרבה למען הגבר, והן בהיבט חברתי של מיעוט נשים המשתלבות בתפקידי מפתח בחברה. במציאות של שוויון אמת, לא יהיה צורך באותה הקרבה, שכן תפקיד גידול הילדים מלכתחילה, ועוד בתא המשפחתי המתפקד, יהיה מחולק בשוויוניות בין בני הזוג. מציאות שכיום לא מתרחשת לרוב.

"מצטטת אני את דברי מורי אלפרד בטלהיים שפעם אמר: דעות קדומות חוסכות לנו טרדה כואבת, את הטרדה של לחשוב" (רות בדר-גינזבורג).

  • הדעות הקדומות שאוחזות בחברה, בין היתר ביחס למגדר, הן אלו שמקבעות את אותם פערים שלא מצטמצמים באמת. הדעות הקדומות, כדבריה של בדר-גינזבורג, מאפשרות קטלוג של מוסכמות, תפיסות וגישות, ללא מחשבה מעמיקה.

  • הייתי מוסיפה ואומרת שגם עקרון השוויון, כאשר השימוש בו נעשה ברמה הרטורית, יותר מאשר ברמת המעשה, תוך החלתו הר כגיגית על מציאות שאינה שוויונית, אף הוא מייצר שינוי שלא נבחן ברמה מעמיקה דייה ואינו מייצר את התיקון החברתי והערכי שלשמו יושם.

  • כך למשל, עקרון המשמורת המשותפת שיושם במשפט הישראלי כברירת מחדל, נעדר כל מבט בוחן על המציאות המשפחתית טרם הפירוד, על טובת הילדים הספציפיים ועל היכולת הממשית ליישמו. כך, לא נערכים כל מנגנוני בחינה ובקרה לאחר פסק הדין או ההסכם, לבדיקת יישומו של המודל ואף לא מיושמות סנקציות להפרת ההסדר ע"י האבות, לאחר קבלת ההטבות הנגזרות ממנו (ובכלל זאת הפחתת המזונות). גם הרפורמה המקיפה שאירעה בעניין מזונות ילדים, הביאה להחלשה דרמטית של נשים וילדים, אשר רמת התמיכה הכלכלית המתקבלת עבורם ירדה פלאים, גם במציאות שאינה תואמת כלל את מקרי הקצה החריגים שהביאו לשינוי ההלכה.

"לפעמים, כשאני נשאלת מתי תהיינה מספיק נשים בבית המשפט העליון, אני עונה "כאשר יהיו תשע" (כמספר השופטים בביהמ"ש העליון בארה"ב). אנשים נדהמים. אבל כשהיו תשעה גברים, אף אחד אף פעם לא חשב שזה מוזר" (רות בדר-גינזבורג).

  • ובהמשך ישיר לדבריה אלה, מציינת היא: "אינני מבקשת טובה לבנות מיני. אני מבקשת מאחינו להוריד את רגלם מצווארנו".

  • מילים אלו עבורי מהוות את תמצית המאבק לשוויון מגדרי. כי בדיוק לנקודה זו, בה שוויון בין נשים לגברים אינו נתפס כמוזר, עלינו לשאוף. כל עוד מציאות בה נשלטות עמדות הכוח בידי נשים בלבד, תתקבל כבלתי נתפסת, בעוד שמציאות כזו הנשלטת בידי גברים בלבד נחשבת מקובלת וטבעית, הרי שלא יצרנו עולם אמיתי של שוויון.

  • נשים רבות עודן חשופות גם בחברה הישראלית לקיפוח, תקרות זכוכית ואפליה בשכר בהשוואה לאותה משרה שמאוישת על-ידי גבר. נשים פעמים רבות אף מנותבות למשרות חלקיות, משרות אם, בהינתן חלוקת התפקידים המגדרית השוררת במרבית התאים המשפחתיים, ובכך מוגבלת מיסודה יכולתן לתפוס עמדות השפעה ומפתח בחברה. לאור זאת, התהליך לשוויון מגדרי מצוי בעיצומו וטרם כבש יעדים רבים אליהם יש לכוון.

אפילוג - "ניכור הורי"

  • "ניכור הורי", ספר פרי עטי העוסק ברובו בבחינה מעמיקה של סוגיות המגדר ביחס למלחמת המינים ששוררת בבתי המשפט, דרך האספקלריה של תופעת הניכור ההורי. ספר מעניין העוסק באחת התופעות המשפטיות המאתגרות של תחום דיני המשפחה, המצויה על קו התפר שבין עולם המשפט לעולם הרגש.

  • יש לי כל כך הרבה מה לומר בנושא ...אבל זה כבר נושא לראיון אחר לגמרי. לכן אומר רק בהקשרו של ראיון זה והזווית הפמיניסטית במסגרתו, כי אף שקיים קונצנזוס במערכת המשפט אודות קיומה של תופעת הניכור ההורי ואין ספק בחומרתה שעה שהיא קיימת, לרבות האמצעים למיגורה כפי שאני מנתחת בספרי, הרי שבה בעת יש להימנע מלהפוך אותה ככלי ניגוח טקטי כלפי אימהות והשתקת קולן במצבי מצוקה ואלימות במשפחה מחשש שתוכרנה כאימהות מנכרות.

תאריך:  01/06/2020   |   עודכן:  07/06/2020
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופטת רות בדר-גינזבורג - כמקור השראה
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הילה המקסימה
1/06/20 13:48
 
חובב
1/06/20 22:09
2
אזרח משכיל
1/06/20 13:53
 
חובב
1/06/20 22:14
3
אחד שמבין
1/06/20 14:15
 
חובב
1/06/20 22:28
4
ענת כהן ויג
1/06/20 15:43
 
חובב
1/06/20 22:42
5
משוררת חדשה
2/06/20 11:02
 
חובב
2/06/20 22:42
6
משפטנית
2/06/20 12:09
 
חובב
2/06/20 14:39
7
מבין ענין
2/06/20 12:20
 
חובב
4/06/20 00:49
8
zeny
2/06/20 13:55
 
חובב
2/06/20 14:53
9
נפלאה ובעלת נס
2/06/20 16:49
 
חובב
2/06/20 23:05
10
אזרח משכיל
2/06/20 21:33
 
חובב
2/06/20 23:11
11
רואה חשבון
11/06/20 13:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סליחה על השאלה, אבל מה ייצא לישראל מבחינה מעשית מסיפוח חלקים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן? ועוד שאלה: האם המחיר הצפוי מצדיק את התועלת, אם ישנה כזאת?
01/06/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
אנחנו מנסים, כחלק משגרת היום-יום ההורית שלנו, להתחבר לעולמם של ילדינו ולהכיר את המרחבים שהם פעילים בהם דרך שיחה על נושאים שרלװנטײם להם - שיחה רציפה, ישירה ומכבדת, מותאמת גיל, תוך הצבת גבולות ברורים ושימוש בידע ובניסיון ההורי, שיחה אשר תאפשר לילדינו לסמוך עלינו ולתפוס אותנו כרלװנטײם לשיתוף, להתײעצות ולמתן עזרה.
כשאנחנו מדברים עם אחרים ברשת, הם לא רואים אותנו ואנחנו לא רואים אותם. אין הבעות פנים ותנועות גוף כדי לתווך את כוונותינו, לפעמים גם אין שם או תמונה שיכולים לתת לפחות רעיון כללי של מי נמצא מהעבר השני. ולכן לא קל לנו להבין שדברים שאנחנו אומרים ועושים עלולים לפגוע במישהו.
עונת הרחצה נפתחת והחופים הולכים להיות גדושים במתרחצים. זה כיף, זה מהנה והאבטיח והמלון בטוח יהיו גם טעימים. אבל, חשוב מאוד לא לשכוח, ימי הקיץ הם ימים חמים וקרינת השמש חזקה. גם בימים אלה, כשכולנו התגעגענו למרחב הפתוח, חשוב מאוד להגן על העור ועל הבריאות ולשמור על כללי ההתנהגות החכמה בשמש - חיפוש צל, כובע, משקפי שמש, ביגוד מתאים, שעות בטוחות, מסנן קרינה ושתייה מרובה, והכי חשוב, להגן על העור בשעות בהן עוצמת הקרינה הכי מסוכנת ולהימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש בין השעות 16:00-10:00.
31/05/2020  |  יניב בנימיני  |   כתבות
אבץ הוא מתוספי התזונה שמומלצים במינונים גדולים באינטרנט וברשתות החברתיות בתור משהו שיכול למנוע או להקל בהתמודדות עם נגיף הקורונה. לשם כך נבחן מה תפקידו בגוף, באיזה מצבים הוא יכול לסייע והאם קיימים מקרים בהם הוא עלול להזיק.
31/05/2020  |  אולגה רז  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בנתב"ג חונה המטוס שתוכנן במקור לטיסות הנשיא או ראש הממשלה, אבל המטוס "כנף מציון" מושבת    מדוע לא יוכשר מטוס זה לטיסותיהם של הבכירים לארה"ב?
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il