|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

נסראללה נחוש לבסס את משוואת ההרתעה

חיזבאללה שוב נוטל סיכונים

לאחר איפוק בן מספר חודשים, הארגון מנסה לפגוע בישראל - מתוך הנחה שהיא אינה פנויה לנהל מערכה מלאה לישראל מומלץ לערב את ממשל ביידן בנעשה בלבנון
06/03/2021  |   יורם שוייצר, אורנה מזרחי   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
ביקורת ציבורית גוברת [צילום: חסן עמאר, AP]

לאחרונה מסתמנת עליית מדרגה בנכונותו של חיזבאללה ליטול סיכונים מול אפשרות של עימות צבאי עם ישראל. ניתן לייחס זאת לסיום תקופת האיפוק שהוא גזר על עצמו בחודשים האחרונים לכהונת ממשל טראמפ. לאחר חילופי הממשל בארה"ב, הדבר בא לידי ביטוי בעיקר במימוש איומי חיזבאללה לנסות ולפגוע בטיסות ישראליות בשמי לבנון, לאחר תקופה ארוכה של הימנעות מכך (מאז אוקטובר 2019), כאשר ב-3 בפברואר שיגר טיל נ"מ (שהחטיא) נגד כלי טיס בלתי מאויש ישראלי. דוברי הארגון התפארו בירי כעדות לנחישות למנוע את פעילות ישראל במרחב האווירי הלבנוני ולשמר את משוואת ההרתעה מולה.

נראה, כי עליית המדרגה בתעוזה של חיזבאללה מתואמת עם אירן ונובעת מהערכת הארגון, כי ישראל טרודה בענייניה הפנימיים בשל השלכות הקורונה והמשבר הפוליטי ואינה פנויה לנהל מערכה צבאית הרת סיכונים, לצד ההזדמנות שנוצרה בעקבות חילופי הממשל בארה"ב. כזכור, בחודשים האחרונים לממשל טראמפ, ניכר היה שהארגון נוהג משנה זהירות בפעולותיו לאורך גבול ישראל-לבנון, והוא מתקשה לבסס את משוואת ההרתעה שנסראללה הבטיח לממש בכוח מול צה"ל. בתוך כך:

  • לאחר שני ניסיונות נקם כושלים, חיזבאללה נמנע מהפעולה שהבטיח לבצע נגד ישראל כתגובה על הריגת לוחם הארגון בסוריה (יולי 2020). ההישג היחיד שאותו יכול היה חסן נסראללה להציג בהקשר זה הוא עומס היתר שהוטל על צה"ל בעקבות המתיחות המתמשכת בגבול לבנון, שהובילה לתיגבור כוחותיו. נסראללה ייחס היערכות זו לכוח ההרתעה של חיזבאללה ולחששות של צה"ל מעוצמתו.

  • העדר תגובה של חיזבאללה לתקיפות הנרחבות שבוצעו לאחרונה ואשר יוחסו לישראל, על נכסיו של הארגון בסוריה, שנועדו לסכל העברות אמצעי לחימה מאירן ולפגוע בתשתיות שלו ברמת הגולן.

  • חיזבאללה נמנע גם מכל פעולה נגד ישראל לאורך הגבול הלבנוני בעקבות חיסול מדען הגרעין האירני פחריזאדה (נובמבר 2020), שיוחס לישראל, בטענה, כי התגובה צריכה לבוא מהצד שנפגע - אירן. נראה, כי פרסום עמדה זו נועדה גם להרגיע את הביקורת הפנימית בלבנון על כך שהארגון משרת את אירן.

בנאום שנשא נסראללה ב-16 בפברואר (לאיזכור יום מותו של קודמו, עבאס מוסאווי, אשר חוסל בידי ישראל) הוא דן באפשרות של עימות מול ישראל. הוא התייחס לנאומו של הרמטכ"ל, אביב כוכבי, בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (26 בינואר) ולהערכת המודיעין הישראלי שפורסמה לאחרונה לגבי היתכנות סבבים של "ימי קרב". דבריו של נסראללה הדגישו את החשיבות שהוא מייחס לביסוס משוואת ההרתעה מול ישראל ואת נחישות הארגון – למרות שטען שאינו מעוניין במלחמה – להגיב בתקיפות על כל מהלך ישראלי.

כוכבי דיבר בזכות הלגיטימציה לצה"ל לקדם תקיפה "מוסרית ואפקטיבית" על מצבורי הטילים של חיזבאללה המוסתרים בקרב האוכלוסייה האזרחית בלבנון. נסראללה הזהיר בתגובה, כי אם ישראל תפגע באזרחי לבנון, חיזבאללה יגרום פגיעה קשה בעורף הישראלי - החמורה ביותר מאז 1948, וגם לו יש צידוק לכך, שהרי כל הישראלים הם חיילי מילואים. לגבי ההערכה לפיה חיזבאללה מעוניין ב"ימי קרב" מול צה"ל, נסראללה הבהיר, כי ישראל "משחקת באש" כשהיא חושבת שחילופי מהלומות בין הצדדים יוגבלו ולא יתלקחו למערכה רחבה, וכי למרות שאינו רוצה בעימות, אם זה יתרחש - ארגונו ישיב מלחמה שערה.

ביחס לארה"ב: אמנם, ממשל ביידן טרם השלים את תהליך גיבושה של מדיניותו מול הזירה הלבנונית וקונקרטית ביחס לחיזבאללה, אך נראה שהארגון, בדומה לפטרוניתו אירן, מעריך, כי נוצר חלון הזדמנות לקדם אינטרסים שלו נוכח השינוי הצפוי במדיניותו של ג'ו ביידן בהשוואה לזו שהוביל הנשיא דונלד טראמפ ביחס לציר השיעי.

ממשל טראמפ דגל במדיניות "מקסימום לחץ" מול חיזבאללה, במקביל ללחץ שהפעיל על אירן (הרחבת הסנקציות על אנשי הארגון ועל תומכיו במערכת הלבנונית; הצגת דרישה לצמצום השפעת חיזבאללה בממשלה החדשה בלבנון, וזאת בשונה ממדיניות צרפת, המוכנה להשלים עם מעמדו הפוליטי של חיזבאללה במערכת הלבנונית; ולחץ על לבנון להתפשר ולהתקדם במו"ם עם ישראל על סימון הגבול הימי). במקביל, חיזבאללה נחל בשנה האחרונה כשלונות בזירה הבינלאומית, שבאו לידי ביטוי בעיקר בגל החדש של 13 מדינות שהצטרפו להכרה בו כארגון טרור.

בהקשר זה יצויין, כי לאחרונה הועבר לממשל ביידן מסמך המלצות של International Crisis Group הוושינגטוני, שבראשו עמד רוברט מאלי, עד מינויו לשליחו של ביידן לנושא האירני. מאלי ואנשיו המליצו לממשל החדש לשנות את נקודת המבט האמריקנית ביחס ללבנון ובמקום לקדם מאמץ להחלשת חיזבאללה, לאמץ תפיסה חדשה שמטרתה לחזק את מדינת לבנון ולמנוע את קריסתה, על-ידי תמיכה ביוזמה הצרפתית ובהרכבת ממשלה בהשתתפות חיזבאללה.

גם בזירה הפנימית בלבנון, על-אף הטענות לפיהן חיזבאללה יוצא נשכר משיתוקה של המערכת הפוליטית וממשיך לחזק את בסיסי הכוח שלו בקרב האוכלוסייה השיעית במדינה, המציאות הלבנונית העגומה הובילה להתגברות הביקורת על הארגון מצד הציבור. כך עולה מתוצאות סקר דעת קהל שנערך (נובמבר 2020) בהובלת דייוויד פולק מ-Washington Institute, שהצביע על ירידה ברורה בתמיכה בחיזבאללה בקרב הציבור הלבנוני, כולל מצד העדה השיעית, בשנים האחרונות. גם הקמפיין הנרחב של חיזבאללה, שגבל בפולחן אישיות של קאסם סולימאני, לציון יום השנה לחיסולו (ינואר 2020), עורר ביקורת נרחבת בלבנון לפיה הוא פועל בשירות אירן.

בהסתכלות קדימה נראה, כי השינוי האפשרי במדיניות האמריקנית כלפי אירן, ובראיית חיזבאללה ייתכן שגם ביחס לארגון עצמו, לצד המשך ההידרדרות על עברי פי פחת של לבנון, כמו גם תחושת הארגון לפיה ישראל טרודה בענייניה הפנימיים, עלולים להגביר את תעוזתו מול ישראל. ייתכן שהארגון ינסה שוב לממש את פיגוע הנקמה המובטח, שעלול ליצור סבב עימות - ברוח הערכת אגף המודיעין.

המטרה המיידית של הארגון היא לבסס את משוואת ההרתעה, אך נראה, כי חידוש המתיחות בגבול ישראל-לבנון עשויה בראייתו לשרת אותו גם לשיפור דימויו בזירה הפנימית כ"מגן לבנון" ואולי אף לסייע בעקיפין לאירן כמנוף מול הממשל החדש בארה"ב - לפחות בתקופה שעד לחידוש המו"מ בנושא הגרעין. עם זאת, סביר שבעקבות חידוש המו"מ בין ארה"ב לאירן, חיזבאללה דווקא ירסן את פעילותו מול ישראל כדי לא לחבל בהידברות, האמורה לשרת את אירן.

לאור זאת, המדיניות המומלצת לישראל היא:

  • שימור ערנות צה"ל בגבול הצפון נוכח האפשרות, כי חיזבאללה ינסה לממש את איומיו ולהגביר בחודשים הקרובים את המתיחות. לצד זאת יש לבחון שוב את דרך התגובה שיש בה לשרת באופן מיטבי את האינטרס הישראלי. שתי האפשרויות העיקריות הן: הקפדה על תגובה הולמת אך מדודה, שתגביל את האירועים ותמנע הידרדרות ללחימה רחבת ממדים; או ניצול האירוע על-מנת לבצע פעולה נרחבת לפגיעה ניכרת ביכולת הטילים המדויקים של חיזבאללה, המהווה איום אסטרטגי על ישראל.

  • מומלץ להעלות בהקדם גם את הנושא הלבנוני בדיאלוג בין ממשלת ישראל לבין הממשל האמריקני החדש, ולעודדו להמשיך את מעורבות בנעשה בלבנון תוך סיוע בגיבוש מדיניותו מולה, אשר צריך שתכלול שני מאמצים במקביל, שאין כל סתירה ביניהם: המשך הלחץ הכלכלי – מדיני על חיזבאללה, בצד סיוע למדינה הלבנונית, המצויה על סף קריסה.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  06/03/2021   |   עודכן:  06/03/2021
יורם שוייצר, אורנה מזרחי
+אויבה המושבע של אירן
11:49 06/03/21  |  ירון פרידמן   |   לרשימה המלאה
מוחמד בן סלמאן יכול להיחשב כרפורמטור מתון בתחומים מסוימים אך הוא אינו אדם נאור. ערכיו רחוקים מאוד מהתרבות המערבית. בן סלמאן לא שינה את מערכת המשפט החשוכה בסעודיה, הכוללת הוצאות להורג בירי או בעריפת ראשים בכיכרות לרוצחים, טרוריסטים, אנסים וסוחרי סמים
הישגים וכשלונות של יורש העצר הסעודי [צילום: עאמר נביל/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיזבאללה שוב נוטל סיכונים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כוכבי מחרחר מלחמה
6/03/21 13:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בנאום מצב האומה בינואר 1980 תיאר הנשיא ג'ימי קרטר בצבעים קודרים את הסכנה של אובדן הגישה האמריקנית לנפט המזרח-תיכוני. הוא יצר את "דוקטרינת קרטר", ולפיה כל ניסיון להשתלט על המפרץ הפרסי ייחשב כהתקפה על אינטרסים חיוניים של ארה"ב וייענה בכל האמצעים, כולל שימוש בכוח. הדוקטרינה הזאת תקפה עד היום, למרות שהמצב האנרגטי השתנה כליל. כיום ארה"ב היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם ומייבאת ממקסיקו יותר מאשר מסעודיה.
05/03/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
האחראים הסעודים לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ישלמו את המחיר והממשל יציג אותם כמות שהם – מנודים. זו הייתה הבטחתו של המועמד ג'ו ביידן בעימות בין המועמדים הדמוקרטים. אבל הנשיא ג'ו ביידן רחוק מלמלא אותה. נכון, הוא אינו מחבק את מוחמד בן סלמאן כפי שעשה דונלד טראמפ, אבל הוא גם אינו מתכוון להעניש אותו במישרין על הרצח שבוצע בהוראתו הישירה.
02/03/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא ג'ו ביידן אינו מתכוון לפעול במישרין נגד יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, למרות אחריותו הישירה לרצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י באוקטובר 2018. כך מדווח (שבת, 27.2.21) ניו-יורק טיימס, לאחר פרסום עיקרי דוח המודיעין האמריקני על הרצח.
27/02/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בעוד ממשל ביידן נכנס לתפקידו, עיקר השיח על הגורמים המערערים את היציבות במזרח התיכון מתמקד בצדק באירן. אלא שבחסות התוהו ובוהו ששורר באזור מאז אירועי "האביב הערבי", הופיע גורם בעייתי נוסף שאותו יש לבלום. זוהי טורקיה של הנשיא רג'פ טריפ ארדואן, המאתגרת את שכנותיה ומנצלת לשם כך את מעמדה כמדינה גדולה וחשובה וגם כחברה בברית נאט"ו.
הממשל האמריקני פרסם (יום ו', 26.02.21) את דוח המודיעין שהוכן בשנת 2018. הדוח קובע, כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, עמד מאחורי רציחתו של העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י באותה שנה. הממצאים אינם חדשים, אך פרסומם הוא חלק משינוי מדיניותה של ארה"ב כלפי מוחמד בעקבות חילופי השלטון בוושינגטון.
26/02/2021  |  מחלקה ראשונה  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
"לא פוסלת חזרה לפוליטיקה של עירק"  /  ירון פרידמן
הרש"פ מנסה להטעות את ממשל ביידן  /  יוני בן-מנחם
החשש לגורלה של בתו של שליט דובאי  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il