|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

המלצות עמיתי מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון

11 משימות מרכזיות לממשלה ה-36

הלכידות הלאומית היא מרכיב מרכזי בביטחון יש לבלום את אירן ולחזק את הקשרים עם מדינות ערב המתונות חשוב להבטיח את התמיכה הדו-מפלגתית בארה"ב צה"ל צריך להתכונן ללחימה בתנאים מחמירים יש לחזק את השליטה בירושלים ולנהל את הסכסוך עם הפלשתינים
07/08/2021  |   News1 News1   |   כתבות   |   ממשלה 36   |   תגובות
מאת: מחלקה ראשונה  |    |  תגובות    ממשלה 36
לבנות עוצמה צבאית ומדינית [צילום: אמיל סלאן]

   רשימות קודמות
  ועידת הקיץ של קבוצת בשבע
  כנס שמונים שנה לפרהוד
  כנס ליבי במזרח
  מפגש חרום בנושא פירוז עזה
  ועידת התפוצות ה-2 של מקור ראשון

מדינת ישראל היא מדינה חזקה, על-אף הטלטלה הפנימית של השנים האחרונות. בהיבטים מסוימים, מצבה האסטרטגי הוא טוב מאי פעם, וגם משבר הקורונה וסבב הלחימה מול חמאס במאי 2021 המחישו את חוסנה של החברה הישראלית במצבי מצוקה. עם זאת, עדיין קיימים איומים חמורים על ביטחונה. האיום הראשון במעלה הוא התגרעונתה האפשרית של אירן והצורך שישראל תיאלץ לפעול בכוחות עצמה מול אירן, על כל הכרוך בכך באשר לסיכון גבוה לפגיעה בעורף הישראלי על-ידי אירן ושליחיה. יתר על כן: ישראל נמצאת בסכסוך אלים ממושך ולא פתיר בטווח הנראה לעין עם הפלשתינים. לכן, על ישראל להיות מוכנה למלחמה. זהו גם המבחן העליון של החברה בישראל.

ממשלת ישראל חייבת לתת את דעתה בראש ובראשונה על שמירת הלכידות הלאומית ובניית עוצמה צבאית ומדינית מול האיומים העיקריים. זאת, לצד שאיפה לנצל הזדמנויות מדיניות בהמשך להסכמי אברהם. בטווח הנראה לעין, מרחב הפעולה המציאותי הוא ניהול הסכסוך מול הרש"פ וחיזוק ההרתעה מול חמאס. בתוך כך, יש למקד מאמץ בשיפור היחסים עם ארה"ב, ולהעמיק ולבסס את מערך הקשרים שבנתה ישראל בזירת הים התיכון. בה בעת, יש לתת תנופה מחודשת לעשיה הדיפלומטית גם בגזרות נוספות, בדגש על איזון בין הקשרים המתרחבים עם סין והמדינות המנסות לבלום אותה.

1. לשמור על הלכידות הלאומית

הלכידות הלאומית היא תנאי הכרחי לחוסנה של ישראל במבחנים הביטחוניים הקשים שבפניה. לאחר טלטלה פוליטית ארוכה והרסנית, על הנהגת המדינה לטפח את כושר עמידתה של החברה הישראלית הכוללת היבטים כלכליים, חברתיים, חינוך יהודי, וחיזוק התודעה בצדקת הדרך - תוך בניית קונצנזוס רחב ככל האפשר. זאת, לקראת מהלכים מלחמתיים אפשריים, ניהול הסכסוך הבלתי פתיר עם הפלשתינים, והתנהלות יעילה בזירה האמריקנית והבינלאומית בעידן ביידן.

2. לבלום את אירן

השיבה להסכמה משנת 2015 בין אירן לארה"ב לא תסיר את הפוטנציאל לפריצה אירנית לנשק גרעיני; אולי מימושה יידחה. לפיכך, על קהיליית המודיעין וצה"ל לבנות יכולת אמינה לפעול עצמאית לסיכול תוכנית הגרעין האירנית. יכולת זו תתרום גם למאמץ האמריקני להשיג הסכם "ארוך יותר וחזק יותר", כלשונו של ממשל ביידן. נדרש גם המשך המערכה בין המלחמות על-מנת למנוע הקפת ישראל במעגל אש על-ידי בניית תשתית לטילים לטווח ארוך בעירק, סוריה, לבנון, עזה, ואף יהודה ושומרון (מכאן גם החשיבות של סיכול כוונותיה של אירן לערער את היציבות בירדן).

3. להתכונן ללחימה במתארים מחמירים

הממשלה, תוך דו-שיח רציף עם צה"ל, צריכה להנחות את הצבא להיערך למגוון תרחישי לחימה על בסיס הנחות מחמירות ולהקצות את המשאבים לכך. יש להתכונן למלחמת טילים רב-זירתית ולבנות כוח קרקעי בעל יכולת תמרון והכרעה על-ידי העברת הלחימה לשטח האויב; מאמץ "המודיעין-אש" אינו חלופה, אלא גורם תומך. נכונות הציבור להמשיך את מבצע שומר החומות (ובשעתו, צוק איתן) מצביעה שהרגישות לאבידות בישראל היא נמוכה מזו שמעריכים בדרך כלל.

4. לשמר את התמיכה הדו-מפלגתית של ארה"ב בישראל

אין תחליף לתמיכתה של ארה"ב. לצד המערכת הפוליטית יש להדק את הקשר עם המערכת הצבאית-ביטחונית וקהיליית המודיעין, ולהטות אוזן קשבת לעמדת ארה"ב כלפי סין. ישראל צריכה להקפיד על טיפוח הקשר עם שתי המפלגות, נוכח הכרסום באהדה לישראל במפלגה הדמוקרטית. הגיעה העת לצמצם נזקים ביחסים עם יהדות ארה"ב, בייחוד מול הדור הצעיר - שלצד תהליכי עומק בחברה האמריקנית, נגרמו גם בשל התנהלות בסוגיות דת ומדינה בישראל. יש לעודד מתן אפשרות לחינוך יהודי לכל ילד יהודי אמריקני גם במחיר השקעה מצד ממשלת ישראל.

5. להציב את ירושלים במקום גבוה בסדר העדיפות

מבצע שומר החומות אותת על המשך הנסיונות לאתגר את שליטת ישראל בירושלים. לפיכך, יש להציב את ירושלים במקום גבוה בסדר העדיפות הלאומי, גם בגלל שביטחון ישראל מחייב שליטה בירושלים ובמרחבים שסביבה. יש לחזק את הרוב היהודי בעיר על-ידי בנייה נרחבת גם בשטח 1-E לכיוון מעלה אדומים. בה בעת, יש למשול במזרח העיר בתקיפות ובהגינות, לחזק את מגמת האינטגרציה אצל ערביי מזרח העיר על-ידי השקעה משמעותית בתשתיות ובחינוך, ולפעול נגד הגורמים החותרים לערעור ריבונות ישראל בבירה.

6. לנהל את הסכסוך עם הפלשתינים

ישראל צריכה להמשיך באסטרטגיה של ניהול הסכסוך שביסודה ההכרה (שייתכן כי גם ממשל ביידן שותף לה) שהסדר קבע עם הפלשתינים אינו עומד בפתח; ולכן היעד המציאותי הוא לצמצם את מחיר הסכסוך לשני הצדדים. מרכיביה הם: שימוש מדוד בכוח, גזרים כלכליים, שיפור המשילות בשטח C ושמירת החתימה ההתיישבותית הנוכחית בשטח, להוציא בנייה בעוטף ירושלים ובבירה, שיש להרחיבה. יש להתכונן למניעת השתלטות חמאס על הרשות בעידן שלאחר אבו מאזן, ולקיים ככל הניתן את שיתוף הפעולה הביטחוני. גם אם תוכנית טראמפ ירדה מסדר היום, יש להבהיר במבט לעתיד מה לא ניתן למיקוח במסגרת הסדר פשרה אפשרי - ברוח הרעיונות שהנחו את יוזמתו של הממשל הקודם.

7. להגיב נמרצות על "טפטופים" מעזה ולהתעקש על שחרור שבויים תמורת שיקום עזה

גם לאחר מבצע שומר החומות, ראוי שישראל תמשיך במדיניות "כיסוח הדשא" הכוללת מהלומות חזקות במרכיבי הכוח של חמאס וניסיון להשיג הרתעה לתקופות ארוכות ככל האפשר. היעד הוא לצמצם את הנזק החומרי והפסיכולוגי לאזרחי ישראל, ולמנוע את הנזק המדיני הנובע מהתפרצויות אלימות. איומים מעזה הם משניים לעומת הזירה העיקרית, בצפון (דעה אחרת במכון גורסת שיש לטפל קודם בעזה כדי להפנות את עיקר הכוח מול אירן וגרורתה בלבנון).

למרות שההרתעה הישראלית אינה תלויה רק במכות שמנחיתים על החמאס, תחזוקה של ההרתעה מחייבת תגובות נמרצות לכל שיבה ל"טפטופים". יש לנצל הפרה של הפסקת האש לחיסול בכירים, אם יש מודיעין מתאים. אין למהר בשיקום עזה, אשר ישרת את בניית כוחו הצבאי של חמאס. יש להתעקש על החזרת שבויים ונעדרים כמחווה הומניטרית תמורת שיקום עזה. דרישות לפירוז אינן מעשיות ללא כבוש עזה, אבל יכולות לשרת תכליות טקטיות: דחיית שיקום עזה עד להשגת הסדרה רחבה, ובניית מנגנון שיעצים את השפעתה של מצרים על חשבון קטר.

8. לשלב אכיפה מוגברת עם טיפול במצוקות האוכלוסייה הערבית

המשקעים בין המגזר היהודי והערבי בתוך ישראל שלאחר מבצע שומר החומות לא ייעלמו בגלל הסכסוך האתנו-דתי הממושך. אין זה מונע להמשיך בשילוב הציבור הערבי בכל המישורים האזרחיים, ולהקנות עדיפות לטיפול במצוקות מתמשכות של ערביי ישראל. חייבים לסמן בתקיפות גבולות ברורים להתנהלות מקובלת ולגבות מחיר עבור התנהגות אלימה, תוך השבת שלטון החוק בכל רחבי הארץ. מבצע איסוף נשק במגזר הערבי הוא משימה ראשונית.

9. לתת עדיפות למצרים וירדן, לצד הרחבתם של הסכמי אברהם והתייצבות מול ארדואן

מצרים וירדן הן שותפות אסטרטגיות (גם במזרח הים התיכון) ויציבותן היא בעלת חשיבות מרחיקת לכת. יש להעמיק את התיאום עם מצרים ובמקביל לשקם את היחסים עם מלך ירדן, שנסדקו בשנים האחרונות. מעמדה של האחרונה בהר-הבית הופך את המציאות הקיימת בירושלים לאינטרס משותף. יש לפעול במתואם עם איחוד האמירויות ושאר השותפות להסכמי אברהם (שיש להמשיך ולחתור להרחבתם) לא רק מול אירן, אלא גם מול טורקיה, כל עוד הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן תומך בחמאס (האחים המוסלמים) וחותר תחת הריבונות הישראלית בירושלים. יש להדק את הקשרים במשולש האסטרטגי - ישראל, יוון וקפריסין - כמשקל-נגד. נדרש מעקב גם אחר הפעילות הטורקית בתחום הגרעיני. בה בעת, טורקיה היא מדינה מוסלמית חשובה שיש בה גם קולות אחרים, וראוי להמשיך בקשרים מסחריים ותרבותיים איתה ועם עמה.

10. לטפח את הקשר האסטרטגי עם הודו - אך להימנע מקרע עם סין

שאלת מאזן הכוחות באסיה היא כיום הסוגיה החשובה בסדר היום העולמי. ישראל אינה יכולה לחמוק מבחירה במחנה האמריקני. עליה לטפח את היחסים המיוחדים עם הודו ושאר ה-Quad (מערך הכוחות האינדו-פאציפי, הכולל את ארה"ב, הודו, יפן ואוסטרליה). ישראל צריכה לגלות זהירות גדולה יותר ביחסיה הכלכליים עם סין כדי להפחית תלות מסוכנת וחששות אמריקניים. בה בעת חשוב להימנע מקרע עם סין, ולהמשיך בזיהוי תחומים שבהם יש אפשרות לעשייה משותפת.

11. להרחיב את העשייה הדיפלומטית

מבחינה ארגונית, הגיעה העת להיפוך במגמת השחיקה ביכולותיו של שירות החוץ הישראלי. יש להשיב חטיבות שפוזרו במשרדי ממשלה אחרים, ולהשיג את המשאבים הדרושים לניהול פעילות דיפלומטית. חשוב לחזק ולהרחיב גם מנהל סחר החוץ - בעידן שבו חצה הייצוא הישראלי את סף ה-400 מיליארד שקל (כשליש מההכנסה הלאומית). כמו-כן, יש להמשיך בהעצמת יכולותיה של קהיליית המודיעין. יש לבסס מתכונת סדורה של דיונים בין-משרדיים בכל סוגיות המפתח, בהובלת המטה לביטחון לאומי.

בין הדגשים לדיפלומטיה הישראלית, מעבר לאלו שפורטו לעיל, יש להוסיף:

  • לפעול להעמקת הקשר עם אוכלוסיות במדינות דוברות הערבית.

  • לשמר את הדו-שיח עם ההנהגה במוסקבה ואפיקי הקשר עם כוחותיה של רוסיה בסוריה, המאפשרים הימנעות מעימות.

  • לבסס עוגנים של שיתוף פעולה מדיני וביטחוני עם מדינות מפתח באירופה (כולל שותפות אינטרסים עם צרפת במזרח הים התיכון) לצד מאמץ להנחיל את עמדות ישראל במכלול האירני, ולהעמיק את ההבנה למאבק בטרור.

  • להתמיד בניסיונות לשנות את דפוסי ההצבעה של מדינות ידידות בארגונים בינלאומיים.

  • לחתור ליחסים גלויים עם אינדונזיה ובנגלדש, בהמשך להסכמי אברהם.

תאריך:  07/08/2021   |   עודכן:  07/08/2021
מחלקה ראשונה
+צילו של האקס המיתולוגי
10:47 07/08/21  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
פחות מחודשיים מאז נכנס לתפקיד ונפתלי בנט כבר הצליח להשיג את הבלתי יאמן: לעורר געגועים לממשלה הקודמת
(נתניהו. היה הראשון [צילום: מארק ישראל סלם/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
11 משימות מרכזיות לממשלה ה-36
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיפון
7/08/21 12:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 36
תא"ל מיכאל (מייק) הרצוג ימונה לשגריר ישראל בארה"ב - הודיעה (יום ו', 6.8.21) לשכתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט. הרצוג הוא אחיו של הנשיא יצחק הרצוג ובנו של הנשיא השישי חיים הרצוג (שהיה שגריר ישראל באו"ם). הוא יחליף את גלעד ארדן, אשר עם הקמת הממשלה ביקש לשחררו מהתפקיד בוושינגטון ולהמשיך לשמש כשגריר באו"ם. ארדן, לשעבר שר מטעם הליכוד, מונה לתפקיד הכפול אשתקד בידי בנימין נתניהו. המינוי הוסכם על בנט ושר החוץ, יאיר לפיד, והרצוג ימשיך בתפקידו גם לאחר הרוטציה בין השניים.
06/08/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה נפתלי בנט ענה בשידור חיי בפייסבוק לשאלות הגולשים והעיתונאים, והישב לסגויות הבוערות כיום.
05/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
אני מבקש להזהיר את מי שעדיין הולכים שולל אחרי נפתלי בנט, איילת שקד ושותפיהם; את אלו שעדיין מגדירים את עצמם ימין או ציבור דתי, ועוד קונים את ההונאות ואת השקרים בתמימות, בחוסר ידע. אלה שמתנגדים לממשלה שהורתה בחטא, לידתה בחטא וקיומה בחטא, אבל אומרים: תראו, אחרי שהיא קמה, בואו ניתן לה צ'אנס, נשתף איתה פעולה. נפתלי בנט חצה את הרוביקון. נפתלי בנט מבין מצוין שאין לו עתיד בימין. הוא יחפש לעצמו בסיס מצביעים אחר ולא יעצור באדום. איפה שהוא יזהה את בסיס המצביעים הזה - לשם הוא ילך.
05/08/2021  |  בצלאל סמוטריץ'  |   נאומים
"צריך לעשות הכל כדי להימנע מסגר. בתחילת המשבר, שבוע של סגר עלה מיליארדים רבים, אבל מאז המשק למד להתארגן, וגם סגר בחגים עולה פחות. עם זאת - זהו צעד הרסני ומחירו גבוה משניים או שלושה מיליארד ש"ח בשבוע". כך אמר (יום ה', 5.8.21) מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב בראיון לגלי צה"ל.
05/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה (יום ד', 3.8.21) את הודעת הממשלה על-פי הצעת ראש הממשלה לצרף את חבר הכנסת אלי אבידר לממשלה כשר, בעל זיקה לראש הממשלה החליפי. בהצבעה שמית תמכו 54 בהודעה מול 48 שהתנגדו. עם פתיחת הדיון יצא אבידר מן המליאה, כדי שלא לשמוע את ביקורת האופוזיציה בעניין.
03/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 36  /  מי ומי  
"הממשלה גדולה מדי, דרושה סבלנות"  /  איציק וולף
"נתניהו ממשיך לפגוע ביחסי ישראל-ארה"ב"  /  איציק וולף
ועדה ציבורית תבחן מבנה הפיקוח הפיננסי  /  עידן יוסף
פייק-ממשלה  /  אהרן פאפו
גדעון סער מאכזב  /  רפי לאופרט
זהירות, דיקטטור  /  דוד ארגז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il