|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לא למהר בצירוף אוקראינה לנאט"ו ולאיחוד האירופי

אוקראינה מועמדת לחברות באיחוד האירופי ושאפה להצטרף לנאט"ו היא אומנם ויתרה לאחר הפלישה הרוסית על הצטרפות מיידית לנאט"ו, אך מבקשת לזרז את ההצטרפות לאיחוד מדובר במהלך סבוך וארוך, ולצורכי המו"מ עם רוסיה - מוטב שלא לעשות זאת
15/03/2022  |   עודד ערן, שמעון שטיין   |   כתבות   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
נותרה מחוץ לשני הארגונים [צילום: פטרוס קרג'יאס, AP]

התפוררות הגוש הסובייטי, שאותה מסמלת נפילת חומת ברלין ב-1989, התניעה מהלך היסטורי חשוב של שילוב מרבית המדינות שהרכיבו גוש זה לשני הארגונים החשובים ורבי המשמעות שקמו באירופה של אחרי מלחמת העולם השנייה - נאט"ו, ומה שהפך לאחר מספר גלגולים לאיחוד האירופי. כך הפכו בולגריה, רומניה, הונגריה, פולין, צ'כיה וכן שלוש המדינות הבלטיות לחברות מלאות בשניהם. מזרח גרמניה, אחת האדוקות ביותר בגוש הסובייטי, אוחדה מיד עם נפילת החומה שחצתה את בירתה.

אוקראינה, שתופסת שטח ניכר במרחב המזרחי של היבשת וגובלת ברוסיה, נותרה מחוץ לשני הארגונים - ללא אופק לחברות בעתיד. אומנם לאוקראינה יש מקום ב"מועצת השותפות" של נאט"ו שקמה ב-1991, היא חברה מאז 1994 ב-Partnership for Peace (PfP), שנועד למסד את היחסים בין נאט"ו לבין מדינות שאינן רוצות בחברות מלאה בו (שבדיה ופינלנד, למשל), או שהן מנועות מלהצטרף מסיבות פוליטיות או גאוגרפיות. באתר הרשמי של נאט"ו מוזכרת חוקת אוקראינה, שב-2019 נוסף לה היעד האסטרטגי להצטרף לנאט"ו.

האיחוד האירופי הציע לאוקראינה מעמד דומה לזה שניתן למדינות שכנות רבות, וישראל ביניהן, של אסוציאציה – התקשרות בקשת נושאים רחבה, שבמרכזה במרבית המקרים כינון אזור סחר חופשי, השתתפות בתוכניות שיתוף פעולה של האיחוד ומנגנון תיאום מדיני-כלכלי בילטרלי. בסוף 2013 דחה ראש ממשלת אוקראינה דאז, ויקטור ינוקוביץ, את האפשרות לכונן את הסכם האסוציאציה, בנימוק שהחבילה הפיננסית שהתלוותה אליו אינה מספקת. אך קרוב לוודאי, שהסיבה האמיתית הייתה לחץ שהפעיל עליו ולדימיר פוטין. ב-2014, לאחר שינוקוביץ ברח מקייב בעקבות הפגנות המחאה על החלטתו זו, אישרה אוקראינה תחילה את החלק הכלכלי ואחר כך גם את זה המדיני של הסכם האסוציאציה עם האיחוד האירופי.

נניח שאוקראינה הייתה חברה
הוגשה בקשה רשמית להצטרף [צילום: סטפני לקוק]

הפלישה הרוסית לאוקראינה מציפה מספר שאלות הקשורות להתנהלות אירופה בשלושת העשורים האחרונים מול המהפך ההיסטורי של נפילת המשטר הקומוניסטי ברוסיה ובשאר מדינות הגוש הסובייטי, ובפרט מול הנרטיב של פוטין לגבי הפלישה ותביעותיו מאוקראינה, שברור שאינן מוגבלות לאוקראינה בלבד. על-רקע זה, שאלה מרכזית היא האם חברות מלאה של אוקראינה בנאט"ו ובאיחוד האירופי הייתה מרתיעה את פוטין מכניסה לעימות כוחני עם שני ארגונים אלו, ומתעלת אותו לניסיונות בדרכים אחרות להציב בקייב משטר שיענה על שאיפתו האסטרטגית להשיב לרוסיה ולו חלק מהנכסים שאבדו לאימפריה הסובייטית.

סעיף 5 של אמנת נאט"ו קובע שהתקפה על חברה ברית תיחשב כהתקפה על כל החברות והן מחויבות להגן עליה. דהיינו, אם אוקראינה הייתה חברה בנאט"ו, פוטין היה צריך לשלב בשיקולי מדיניותו ביחס לאוקראינה תגובה כוחנית של נאט"ו בעקבות פלישה אליה. מאידך-גיסא, אין באמנה או בתקדימים דבר שניתן ללמוד ממנו כיצד היו חברות נאט"ו מגיבות להפיכה שלטונית, לו בוצעה על-ידי תנועה פרו-רוסית פנימית באחת או יותר מחברות הארגון.

סעיף 42 (7) באמנת האיחוד האירופי מחייב את חברות הארגון לבוא לעזרת חברה שהותקפה, אבל יש להניח שאוסטריה למשל תימנע מעזרה צבאית וכמוה גם מדינות חברות באיחוד האירופי שנמנעו מלהצטרף לנאט"ו. לכן, כל הערכה בהקשרים אלה לגבי המשבר באוקראינה תישאר בגדר השערה. בה בעת, ברור שהעיצומים שהטילו מדינות האיחוד האירופה על רוסיה, ואף חריפות יותר מאלה, היו מוטלות עליה לו הייתה אוקראינה חברה באיחוד האירופי. יש להניח שגם חבילות הסיוע המושטות כעת לאוקראינה ואלה שיוגשו לה בעתיד היו גדולות יותר.

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, נקט את הצעד הראשון בכיוון האיחוד האירופי, כאשר ב-28 בפברואר חתם על בקשה רשמית להצטרף לארגון. תוך יממה הגיבו נשיא המועצה האירופית (הגוף הבכיר בארגון המורכב מראשי המדינות החברות) צ'רלס מישל, ונשיאת הנציבות (הגוף המנהל את מהלך החיים השוטף של האיחוד בכל התחומים) אורסולה פון-דר-ליין, בנימה חיובית. כמותם הגיבו הפרלמנט האירופי ושמונה נשיאי מדינות שכנות לאוקראינה, החברות כבר בארגון.

שאלות מעשיות משמעותיות
יש צורך בהסכמה פה אחד [צילום: AP]

דעתם חשובה, אלא שהיא קודמת לתהליך ארוך ומורכב, שרק בסופו יכולות מדינות להתקבל, ואשר במרכזו אישור ראשוני לנציבות מטעם המועצה האירופית לנציבות לנהל מו"מ מובנה (35 פרקים שונים) עם המדינה המועמדת, ובסיומו הצבעה. החלטה בדבר צירוף אמורה להתקבל פה אחד על-ידי כל המדינות (כולל משאל עם, במדינות שבהן הוא נהוג, או אישור כל בתי הפרלמנט בכל אחת מהחברות).

מעולם לא הפעיל האיחוד האירופי נוהל מזורז של קבלת חברה חדשה. טורקיה, למשל, שמועמדותה אושרה בהחלטת האיחוד האירופי ב-2004 והמו"מ עימה החל שנה לאחר מכן, רחוקה עדיין מהשלמת התהליך. בפגישת ראשי המדינות החברות באיחוד האירופי, שנערכה ב-13-10 במארס, הם ביקשו את חוות דעתה של הנציבות לגבי בקשת אוקראינה להצטרף "בהתאם להוראות הרלוונטיות באמנות האיחוד", היינו, בלי הנחיה להקלות או נוהל מזורז, אבל עם משפט האומר ש"אוקראינה שייכת למשפחה האירופית".

בעתיד, על-אף התגובות הראשוניות החיוביות לפנייתה של אוקראינה, ראשי כל המדינות שידונו בה יאלצו להתחבט בשאלות מדיניות, משפטיות, כלכליות ומוסריות לגבי צירופה. הראשונה תיגע בהתנגשות שבין הרצון המוסרי-מדיני להגיב לתוקפנות מצד רוסיה, השכנה של האיחוד האירופי, המאיימת על הסדר המדיני-כלכלי שהאיחוד השקיע מאמץ אדיר בכינונו בשמונת העשורים שחלפו מאז תום מלחמת העולם השנייה, לבין הסיכוי להגיע עימה להסדרת הסכסוך באוקראינה בלי שימוש בכוח - שממילא אינו בארגז הכלים שלו.

תגובתו הנחרצת של פוטין ב-2013–2014 נגד הסכם פחות ערך בין אוקראינה לאיחוד מעידה על תגובתו הצפויה לכל מהלך דומה שהאיחוד ינקוט אותו בנסיבות הנוכחיות, אבל משאירה פתח לפשרה שתהיה תלויה בהתפתחות המו"מ בנושאים אחרים ובעיקר לגבי הצטרפות לנאט"ו. צריך לזכור שגם אם יחליטו ראשי המדינות החברות באיחוד האירופי להתעלם מההשלכות של פתיחת מו"מ לאלתר עם אוקראינה, יהיה זה צעד סמלי - שכן לשאלות משפטיות, וביניהן מידת שליטתה של ממשלת אוקראינה על כל חלקי המדינה, אין בשלב זה תשובות ברורות.

התנאים הרוסים קשים למימוש
זלנסקי הקל על ראשי הברית [צילום: וירג'יניה מאיו, AP]

ראשי המדינות החברות בנאט"ו הכריזו עוד בפגישת הפסגה שקיימו ב-2008, כי אוקראינה וגאורגיה יהיו בעתיד חברות בארגון. כדי לממש הצהרה זו, על הארגון להזמין את השתיים וגם את בוסניה-הרצגובינה, שהביעה אף היא רצון להצטרף, לדיונים עם צוות מטעם נאט"ו על אודות מידת יכולתן לעמוד מצד אחד בהתחייבויות המדיניות, המשפטיות והביטחוניות, הנגזרות מהחברות בארגון, ומצד שני - להתאים את יכולותיהן הטכניות-ביטחוניות לדרישותיו. בתום התהליך יועברו סיכומי הדיונים והמסמכים הרשמיים, שעליהם יחתמו שני הצדדים, לאישור ראשי המדינות החברות, ואז יזמן מזכ"ל נאט"ו רשמית את המדינה שמועמדותה אושרה להצטרף.

לקראת פתיחת שיחות ישירות בין רוסיה לאוקראינה, פרסם הקרמלין את תנאיו לסיום המשבר ובראשם הכרת אוקראינה בחצי-האי קרים כחלק מרוסיה, הכרה בעצמאות דונצק ולוהנסק, וניטרליות של אוקראינה שתהיה מעוגנת בחוקתה. על פני הדברים, תנאים אלה קשוחים, ובוודאי קשים עד מאוד למימוש. יתר על כן: יש להניח שראשי המדינות החברות בנאט"ו ובאיחוד האירופי יבקשו לבחון את סיכויי המאמצים למוצא מדיני מהמשבר הנוכחי, מתוך הבנה שלעצם תחילתו של תהליך הצטרפותה של אוקראינה אליהם יהיה אפקט מכשיל על המאמצים הדיפלומטיים.

מאידך-גיסא, מדינות אירופה וארה"ב נתונות תחת לחץ מצד דעת קהל המבקשת לראות תגובה תקיפה יותר נגד התוקפנות הרוסית וכיבוש חלקים מאוקראינה. זלנסקי הקל במידה רבה על התלבטויות ראשי נאט"ו כאשר הקדים והצהיר על אובדן עניינה של ארצו בחברות בנאט"ו.

לחפש נוסחאות יצירתיות
לשחזר את התקדים האוסטרי? [צילום: מיכאל גרובר, AP]

ההחלטה לגבי עתיד חצי-האי קרים ושני המחוזות הבדלנים שעצמאותם הוכרה על-ידי מוסקבה, היא של העם האוקראיני וממשלתו ותהיה קשה וכואבת. אשר לעניין הניטרליות של אוקראינה, כבר קיים התקדים של אוסטריה, שחוקתה המתוקנת מ-1955 קבעה שהיא לא תצטרף לכל ברית צבאית או תסכים להצבת כוחות זרים בשטחה. עם זאת, אוסטריה הצטרפה ב-1995 ל-PfP לאחר שרוסיה עשתה זאת.

בשלב מסוים בהידברות עם רוסיה, אם תתקדם, יצטרכו המדינות החברות באיחוד האירופי ובנאט"ו למצוא נוסחאות שיישבו את המתח בין המחויבות המוסרית למדינה באירופה שהותקפה ונהרסה חלקית, לבין ה"ריאל-פוליטיק" – כלומר הצורך להגיע להסדר עם יריב הקורא תיגר על הסדר הקיים במרחב האירו-אסיאני, שעימו יש לבסס דו-קיום.

אם התקדים האוסטרי של חברות מלאה באיחוד האירופי לא יתקבל על-ידי רוסיה, יהיה צורך בנוסחאות "יצירתיות" כגון יצירת מעמד חדש של "חברות מינוס", כאשר אוקראינה (ומדינות אחרות, וביניהן טורקיה וישראל) יהיו רשאיות להשתתף בגיבוש ההחלטות של האיחוד האירופי בנושאים הנוגעים להן ישירות (למשל, לטורקיה ולישראל כאחת אין ענין ישיר בנושאי הים הצפוני), אך בלי זכות הצבעה לאישורן. ייתכן שבשלב מאוחר יותר ולאור ההתפתחויות במשבר באוקראינה, אפשר יהיה להחיל הסדרים דומים גם על רוסיה - אם תרצה בכך.

תהליך התיווך בין יריבים הנושאים מטענים היסטוריים תרבותיים ומדיניים כבדים, קשה תמיד. אולם, כבר עתה ברור שהמחיר האנושי והחומרי של הלחימה המתנהלת באוקראינה הוא כבד יותר ולכן מצדיק חיפוש אחרי פשרה מהירה, שתהיה גם בת קיימא.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  15/03/2022   |   עודכן:  15/03/2022
עודד ערן, שמעון שטיין
+נדחתה הצעת השרה מיכאלי שהחיילים בנתב"ג לא ילבשו מדים
20:34 15/03/22  |  עידן יוסף
שרת התחבורה מרב מיכאלי ומנכ"ל משרדה מיכל פרנק העלו דרישה שחיילי צה"ל שמקבלים את העולים בנתב"ג לא ילבשו מדים אלא חולצה לבנה כדי שהעולים לא "יירתעו". יתר השרים פחות התחברו לרעיון (חדשות 12).
+נאום זלנסקי לכנסת: רוסיה דורשת הבהרות
20:23 15/03/22  |  עידן יוסף
שגריר רוסיה בישראל מבקש פגישה דחופה עם יו״ר הכנסת ח"כ מיקי לוי בנוגע לנאום המקוון של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי בפני חברי הכנסת, הצפוי להתקיים ביום ראשון בשש בערב. הפגישה צפויה מחר (כאן חדשות).
+התקדמות מסוימת במו"מ בין רוסיה ואוקראינה
20:13 15/03/22  |  עידן יוסף
גורמים ישראלים בכירים: יש תזוזה מסוימת במו"מ בין רוסיה ואוקראינה. הרוסים יצאו למו"מ עם דרישה לעזיבת זלנסקי ולפירוז, אך דרישה זו ירדה מן הפרק. גם האוקראינים ירדו מעצים עליהם טיפסו.

ישראל לא נכנסה לתיווך במטרה לארגן פסגה למצלמות בירושלים. התוצאה של המהלך היא התמתנות ניכרת של הלחץ על ישראל, שלו ישבה בחוסר מעש כבר הייתה נדרשת להתיישר עם שאר מדינות המערב, "ואם יש דרך לסייע להפסקת שפיכות הדמים זה כמובן ערך נעלה" (חדשות 12).
+האיחוד האירופי החליט להקפיא את נכסיו של רומן אברמוביץ
19:39 15/03/22  |  עידן יוסף

+שוחררה העיתונאית שמחתה נגד המלחמה
19:33 15/03/22  |  עידן יוסף
‏העורכת שהתפרצה לשידורי הטלוויזיה ברוסיה שוחררה ותשלם קנס של 30,000 רובל (920 ש"ח).
+ביידן צפוי להגיע לפסגת נאט"ו
19:17 15/03/22  |  עידן יוסף
ארה"ב מאשרת באופן רשמי שמשלחת בראשות הנשיא ביידן תצטרף לפסגת נאט"ו בשבוע הבא.

זלנסקי רומז שהוא עשוי לקבל את דרישת אי-הכניסה לנאט"ו לאחר שאמר שהמשא-ומתן הולך "די טוב". לפני פלישת רוסיה זלנסקי אמר שהוא רוצה שארצו תהפוך לחלק מהברית, אך כעת "התקרר" בנוגע לרעיון.
+דיווחים באוקראינה: ספינות קרב מתקרבות לאודסה
19:16 15/03/22  |  עידן יוסף

+צלם של פוקס ניוז נהרג סמוך לקייב
18:35 15/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מנכ"ל רשת החדשות האמריקנית הודיעה על מותו של פייר שרשבסקי, שנהרג בחילופי ירי סמוך לבירה האוקראינית  ▪  סיקר אזורי קרבות בעירק, באפגניסטן ובסוריה  ▪  יחד איתו נפצע כתב הרשת, בנג'מין הול
(צלם הקרבות נהרג במהלך משימה עיתונאית [צילום: ואדים חירדה, AP])
+הרשויות בספרד החרימו יאכטה של אוליגרך רוסי
18:20 15/03/22  |  איציק וולף
הרשויות בספרד החרימו את היאכטה הגדולה 'ליידי אנסטסיה' שבבעלות האוליגרך הרוסי אלכסנדר מיכאיב. היאכטה עוגנת בנמל מיורקה. היא באורך 48 מטרים והיא מניפה את דגלי סנט וינסנט והגרנדינים.
+האם האיחוד האירופי הופך למעצמת-על
18:20 15/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
התגובה האסרטיבית והמתואמת לפלישה לאוקראינה יכולה לפתוח עידן חדש בקידום הדמוקרטיה ברחבי העולם, אך כלל לא בטוח שאירופה עצמה תמשיך לצעוד בנתיב זה - מנתח ניו-יורק טיימס
(פסגת האיחוד האירופי, פריז [צילום: מישל אולר, AP])
+רוסיה הטילה עיצומים על ביידן ובלינקן
17:53 15/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הקרמלין הודיע על עיצומים שיוטלו על שורת בכירים אמריקניים כתגובה לעיצומים הכלכליים שהוטלו על בכירי הממשל הרוסי  ▪  בין השמות: הנשיא האמריקני ביידן ובנו האנטר, מזכיר המדינה, דוברת הבית הלבן, ראש ה-CIA, שר ההגנה וראש המטות המשולבים  ▪  דיווח: הרוסים נערכים להנחתת כוחות מהים לכיבוש אודסה  ▪  זלנסקי מודה: אוקראינה תהיה חייבת להכיר בכך שלא תצורף לנאט"ו
(לא ברורה היכולת של הרוסים לאכוף את העיצומים שהטילו [צילום: AP])
+נשיא צרפת הציע מקלט מדיני למניפת השלט בשידור
16:33 15/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
עמנואל מקרון התייחס למעצרה של מרינה אובסיניקובה שהניפה שלט נגד המלחמה ברוסיה בשידור הרשת הממלכתית הרוסית והציע לה מקלט מדיני בצרפת  ▪  הצהיר שישוחח על כך עם פוטין בשיחת הטלפון הבאה שלהם  ▪  גרמניה מזהירה את אזרחיה משימוש באנטי וירוס מתוצרת קספרסקי הרוסית
(אובסיניקובה בעת ההתפרצות לשידור אמש [צילום: יוטיוב])
+2,000 כלי רכב אזרחיים עזבו את עיר הנמל מריופול
15:46 15/03/22  |  מירב ארד
גורמים רשמיים באוקראינה אומרים כי 2,000 כלי רכב אזרחיים עזבו את עיר הנמל הנצורה מריופול - כך מדווחת (יום ג') סוכנות הידיעות AP.
(טנקים רוסים במריופול [צילום: יבגני מאלולטקה/AP])
+מתווה קליטת הפליטים החדש: 800 כבר אושרו
13:29 15/03/22  |  מירב ארד
ראש האגף הקונסולארי במשרד החוץ, אייל סיסו, המנהל גם את מבצע החילוץ מאוקראינה, עדכן בדיון בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, כי החל מיום ראשון נרשמו 1500 איש מאוקראינה בטופס החדש של מתווה שרת הפנים איילת שקד שלפיו כל מי שיש לו קרובי משפחה בישראל יוכל להיכנס לארץ ויוחרגו ממכסת קליטת הפליטים", הוא הוסיף כי . "מתוכם 910 כמעט טופלו - 800 כבר אושרו".
+רבבות רוסים עזבו את מולדתם מאז הפלישה
13:13 15/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נוהרים לאיסטנבול ולרפובליקות באסיה - מתוך התנגדות לפוטין או מתוך חשש לעתידם הכלכלי והמקצועי בשל העיצומים  ▪  ניו-יורק טיימס שוחח עם כמה מן העוזבים ומתאר כיצד הם מתחילים להתארגן כדי לסייע זה לזה
(הפגנה נגד המלחמה באיסטנבול [צילום: פרנסיסקו סקו, AP])
+קייב: הרוגים ושריפות בניינים; מנהיגים באירופה ייפגשו עם זלנסקי
12:31 15/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ראש העיר של קייב הודיע על עוצר מהערב עד יום חמישי  ▪  בריבנה עלה ל-19 מספר ההרוגים בהפצצת מגדל הטלוויזיה  ▪  הרוסים הודיעו שהתשלטו על כל מחוז חרסון  ▪  מנהיגי צ'כיה ופולין יגיעו לקייב להיפגש עם הנשיא זלנסקי
בניין נשרף לאחר הפגזה בקיב [צילום: אפרם לוקצקי/AP]
+האם אנחנו ואוקראינה מדינות אחיות
12:23 15/03/22  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה
ישראל מעניקה לאוקראינה עזרה כמיטב יכולתה במגבלות הנכפות עליה בשל תלותה בפוטין בסוריה  ▪  ישראל שולחת ציוד רפואי ואחר ואף הקימה בית חולים שדה, אבל, ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה להפקיר את גבולה הצפוני בידי אירן וחיזבאללה
(זלנסקי. לוחץ [צילום: AP])
+שר החוץ האוקראיני שוחח עם יאיר לפיד
11:43 15/03/22  |  מירב ארד
שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה שוחח עם שר החוץ יאיר לפיד: "בשיחה שלנו, הוא הבטיח לי שישראל לא תהיה הדרך שבה רוסיה תעקוף סנקציות. אני אסיר תודה על מאמצי התיווך והסיוע ההומניטרי של ישראל. דנו בדרכים לסיים את המלחמה באוקראינה. הוסכם שזכויותיהם של אוקראינים המגיעים לישראל יכובדו."
(קולבה. "אסיר תודה" [צילום: אוליבייה דולירי/AP])
+"זכור את אשר עשה לך עמלק"
11:21 15/03/22  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
כמה קל להתעלם מהחלשים, מאלו שמזלם לא שפר כמזלנו, מהזקנים, מבעלי המומים או המוגבלויות, מכל מה שלא נעים לעין, ממי שלא צועק או מקים סקנדלים  ▪  מניצולי השואה  ▪  מהפליטים מאוקראינה
(אוכלוסייה מוחלשת [צילום: מילנר משה/לע"מ])
+הצביעות, קווים גסים לדמותה
10:09 15/03/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
המלחמה שאין לה זכר בציבוריות הישראלית, שאינה פותחת מהדורות חדשות, שאינה מעוררת אמפתיה, המלחמה שמדינת ישראל מתעלמת ממנה ולא מתגייסת להציל את יהודייה
(עזרה על-פי צבע [צילום: מולוגטה איינה, AP])
+עמית סגל מבייש את ארון הספרים היהודיׁ (א')
09:56 15/03/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
עמית סגל שכח, כי בימים הקשים של "שפוט השופטים" בארץ כנען משפחות עבריות ירדו מארץ המולדת עקב אימת רעב ללחם
(סגל. שכח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+לוחמה פסיכולוגית במלחמת אוקראינה (9) - "פלשתין היא אוקראינה"
09:13 15/03/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
בשיחת עומק עם המומחה הישראלי ללוחמה פסיכולוגית, ד"ר רון שלייפר, על הלוחמה הפסיכולוגית של כל הצדדים במלחמת אוקראינה, הוא חשף שהפלשתינים משתמשים בה ומפיצים בהצלחה את הסיסמה "פלשתין היא אוקראינה"
הרס בערי אוקראינה [צילום: יבגני מלולטקה, AP]
+עידן השקרים
08:35 15/03/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה  ▪  כזבים פורחים בתקשורת, ומקורם בכל המעורבים במשבר - כולל ארצות-הברית  ▪  התקשורת המערבית עוינת לרוסיה ולפוטין, והיא קרקע נוחה לדיסאינפורמציה מערבית ואוקראינית  ▪  הסאגה של אי-הנחשים בים השחור  ▪  הפוסט-מרקסיסטים והפרוגרסיווים מכחישים את הלאומיות, למרות שהיא חיה ברחבי העולם, ובועטת
(הכל כזב [צילום: פליפה דנה, AP])
+"אנחנו מצויים במשבר האנרגיה העולמי הראשון"
07:39 15/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מנכ"ל סוכנות האנרגיה הבינלאומית: הדרך הנכונה ביותר היא להקטין את הצריכה; מקווה שהמשבר יהיה נקודת מפנה בדרך לאנרגיה ירוקה  ▪  נשיא הבנק העולמי: לא לאגור בנזין וקמח; תהיה אספקה שתאפשר להמשיך לפעול
(מלפס ובירו. המלחמה והעיצומים משפיעים [צילום: חוזה מגאנה, מישל אולר, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא למהר בצירוף אוקראינה לנאט"ו ולאיחוד האירופי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
"אנחנו מצויים כעת במשבר האנרגיה העולמי הראשון". כך אומר (14.3.22) מנכ"ל סוכנות האנרגיה הבינלאומית, פתיח בירו, במפגש וירטואלי עם מנויי וושינגטון פוסט. לצד זאת, הביע בירו תקווה שהעולם ינצל את המשבר כדי לחולל נקודת מפנה בדמות מעבר ניכר לאנרגיה נקייה.
15/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
הפרלמנט האסטוני אישר הצעת החלטה הקוראת למדינות החברות באיחוד האירופי ובברית נאט"ו לנקוט באמצעים להכרזה על אזור אסור בטיסה בשמי אוקראינה. זאת, בהתאמת לעמדה של אוקראינה המעוניינת באכיפת אזור אסור בטיסה באופן שיקשה על הרוסים להמשיך את התקיפות במדינה.
14/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
צוותים אמריקניים וסיניים נפגשו היום (יום ב', 14.3.22) ברומא לדיונים שארכו שבע שעות ובמהלכם דנו הצדדים ביחסים הבילטרליים בין המדינות ובסוגיות הקשורות למלחמת רוסיה באוקראינה.
14/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מרינה אובסיאניקובה, עורכת בערוץ הטלוויזיה הממלכתי הרוסי, הניפה בשידור חי כרזה נגד המלחמה באוקראינה. על הכרזה נכתב: "עצרו את המלחמה, אל תאמינו לתעמולה. פה משקרים לכם". אובסיאניקובה נעצרה זמן קצר לאחר מכן. על-פי התקנות החדשות ברוסיה היא עלולה להיות מועמדת לדין ולהישלח לעד 15 שנות מאסר.
14/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח (יום ב', 14.3.22) עם ראש הממשלה, נפתלי בנט. השיחה התקיימה על-פי בקשתו של בנט ונמשכה כשעה וחצי. היא התקיימה בזמן ישיבת הממשלה, ובשל כך נעדר בנט מרוב הישיבה. לאחר מכן שוחח בנט עם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי.
14/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il