|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
הפצצה סעודית, צנעא [צילום: האני מוחמד, AP]

האם נוצר סיכוי ממשי לסיום המלחמה בתימן

לאחר שבע שנים בהן הפכה תימן לאסון ההומניטרי החמור בעולם, הושגה הפסקת אש והחלו חילופי שבויים יוזמות דומות קרסו בעבר, אך כעת יש לכל הצדדים - ובראשם סעודיה והחות'ים - תמריצים לנהל מו"מ
17/04/2022  |   ענבל נסים-לובטון   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מדינות ערב מנסות לתמרן בין רוסיה לאוקראינה
  קטר מחזקת את מעמדה הבינלאומי
  איחוד האמירויות: התקרבות לאירן וקשרים עם ישראל
  סעודיה מבטיחה לנטוע 10 מיליארד עצים
  אירן וסעודיה מדברות. לאן זה יוביל

שורת התפתחויות צבאיות ופוליטיות פותחת לכאורה פתח להסדר העשוי לקרב את סוף המלחמה בתימן, שהחלה במרס 2015. משמעותית מבין התפתחויות אלו היא ירידתם מהבמה של הנשיא, עבד רבה מנסור האדי, ושל סגנו, עלי מוחסיין אל-אחמר, והעברת סמכויותיהם למועצת מעבר נשיאותית. כמו-כן, הוכרזה תוכנית מפרצית לסיוע לתימן ולשיקומה, החלו חילופי שבויים בהיקף גדול ונמשכת הפסקת האש (הודנה) שנכנסה לתוקף בראשית אפריל, עם תחילת רמדאן.

ההתפתחות המשמעותית ביותר היא הקמת מועצת הנשיאות. המהלך, שנרקח בריאד בהתכנסות של שרי החוץ של מדינות המפרץ, כלל לחץ לא מבוטל על האדי לפטר את סגנו ולאחר מכן להתפטר בעצמו. האדי, שהיה סגנו של עלי עבדאללה סלאח, נשיאה הקודם של תימן, כיהן מאז 2012 ונתפס כמכשול בפני הסדר. גם מוחסיין, איש צבא שהיה מקורב לסאלח, נתפס כאבן נגף בדרך להסכם. מוחסיין מזוהה עם גורמי האחים המוסלמים בתימן (ובראשם מפלגת האיסלאח), שאיחוד האמירויות רואה בהם ארגון טרור, על-אף שותפותם בקואליציה נגד החות'ים.

לראשות המועצה האנטי-חות'ית מונה ראשד עלימי, שר הפנים לשעבר ויועץ להאדי, המקורב לסעודים. עם שמונת החברים במועצת הנשיאות, המחולקת באופן שווה בין אנשי הדרום לצפון, נמנים נציג מטעם הבדלנים הדרומיים של "מועצת המעבר הדרומית" (STC), שזוכים לתמיכת איחוד האמירויות וכן נציג של איסלח.

גם אירן תומכת במהלך
האדי. הסכים להתפטר [צילום: חוסיין מאלה, AP]

הפסקת אש בחסות האו"ם בין הקואליציה בראשות סעודיה וכוחות הממשלה בתימן לבין המורדים החות׳ים הוכרזה רשמית למשך חודשיים (עם אפשרות להארכה). מדובר בצעד חשוב, הכולל התחייבות של הצדדים לחדול מפעולות צבאיות בתחומי תימן ומתימן. שליח האו"ם לתימן, האנס גרונדברג, הגדיר את הפסקת האש כחשובה אך שברירית. עדות לכך מספקות תקריות אלימות שאירעו בימים האחרונים, בעיקר סביב העיר מַארבּ, ממוקדי הלחימה המרכזיים בשנים האחרונות.

היבט נוסף של הפסקת האש מתייחס להקלות במצור האווירי והימי שהטילה סעודיה על החות'ים, כמעט מראשית המלחמה. במסגרת ההקלות כבר התירה סעודיה כניסת מכליות דלק לנמל חודידה ונמל התעופה הבינלאומי בצנעא ייפתח לטיסות מסחריות (בפיקוח ובהגבלה מספרית) לקהיר ולרבת עמון.

בנוסף להפחתה המשמעותית בלחימה ולהקלות במצור הימי והאווירי על תימן, המגעים בין הצדדים הובילו לחילופי שבויים. העסקה בין החות'ים לבין הממשלה המודחת אמורה להתפרס על פני כמה פעימות ולכלול חילופי מאות אסירים, וביניהם מספר אזרחים סעודים (ואחיו של האדי) וסודנים. חלקה הראשון והצנוע של העסקה הושלם ב-7 באפריל. בעקבות מהלכים אלו הביע שליח האו"ם תקווה, שהצדדים יוכלו לשוב בשבועות הקרובים אל שולחן המו"מ ולהסכים גם על פתיחתם של דרכי גישה ומסדרונות הומניטריים לזירות לחימה נוספות, ובהן תעז.

מהלך הפיוס, שברירי ככל שיהיה, מבשר רגיעה זמנית אחרי הסלמה בלחימה בתימן ומחוצה לה - בסעודיה ואיחוד האמירויות - ואף זכה לתמיכה מצד אירן, בעלת בריתם של החות'ים. לרגיעה זו קדמו לחימה עזה באזורי מארב ושבווה העשירים בנפט, ומעורבות איחוד האמירויות בשינוי מאזן הכוחות הפנים-תימני, שגררה תקיפות מצד החות'ים על אבו-דאבי ודובאי בינואר השנה.

איחוד האמירויות השלימה אומנם את הסגת כוחותיה מתימן בפברואר 2020, אולם כוחות מקומיים, שאת נאמנותם טיפחה בשנות מעורבותה הישירה במלחמה, פגעו במאמצי החות'ים ובהישגיהם הצבאיים בזירות שהיו משאת נפשם: שבווה ומארב. הם התקדמו גם בחזיתות הלחימה בתעז ובאזור אל-ג'וף בצפון-מזרח תימן.

הפסדים טריטוריאליים אלו, שאיחוד האמירויות נתפסה אחראית להם, הובילו את החות'ים לתקוף באיחוד האמירויות. סעודיה ואיחוד האמירויות הגיבט בהפגזות מאסיביות מהאוויר, בעיקר על צנעא ועל אזורים נוספים בצפון תימן, והחות'ים תקפו בג'זאן, בסמוך לגבול עם סעודיה. בסוף מרס פגעו התקיפות במתקני חשמל, מים ונפט בסעודיה וגרמו לשריפת ענק בג'דה, במתקן של חברת הנפט הסעודית ארמקו.

סעודיה רוצה לסיים את המלחמה
400,000 הרוגים, רובם ילדים [צילום: האני מוחמד, AP]

עם זאת, ההיסטוריה של מאמצי פיוס ושל שביתות נשק בתיווך מקומי ובינלאומי מראשית המלחמה מלמדת, כי סיכויי ההצלחה של המהלך הנוכחי אינם גבוהים. בנוסף נראה, כי הצעדים בוני האמון בין הצדדים והצעות הפשרה, ביניהן ההקלות במצור וחילופי האסירים, אינם מרחיקי לכת יותר מאשר בעבר. דוגמאות לכך אפשר למצוא בהצעה הסעודית לחו'תים מלפני כשנה וב"הסכם שטוקהולם" מ-2018 המעידים, כי הדרך להפסקת אש בתימן רצופה בהסכמים ובהבנות שלא מומשו.

הרבה לפני פרוץ המלחמה כבר הייתה תימן המדינה הערבית הענייה ביותר ודורגה במדד המדינות השבריריות במקומות האחרונים, לצד סומליה. מצבה הורע עוד יותר ובשנות המלחמה היא הפכה, לפי הערכות האו"ם, לאזור האסון ההומניטרי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, שבו קיפחו את חייהם קרוב ל-400,000 נפש, רובם ילדים.

מה הביא את הצדדים כעת להסכים להפסקת אש בתנאים הנוכחיים? לביקורת הבינלאומית על תרומת סעודיה לאסון ההומניטרי בתימן יש השפעה מכרעת על רצונה לסיים את המלחמה. לכך יש להוסיף את הגברת תקיפות החות'ים על יעדים אסטרטגיים בממלכה והקושי שלה להעמיד מערכת אפקטיבית להגנה מפני טילים ומל"טים. הסעודים נענו כעת למרבית הדרישות של החות'ים, בראשן פתיחה מוגבלת של שדה התעופה הבינלאומי בבירה והקלה על מעבר סחורות בעורק החיים הראשי - נמל אל-חודידה, שניהם בשליטת החות׳ים.

למרות דרישת החות'ים בעבר וכעת לפתוח באופן מלא את המצור, נראה, כי הם מסתפקים לעת עתה בוויתורים הסעודיים ואף נטלו חלק בעסקת חילופי האסירים הראשונה מאז סוף 2020. עם זאת הם טוענים שלא יכירו במועצת הנשיאות החדשה כגוף לגיטימי לניהול מו"מ, טענה שהפנו הסעודים כלפיהם מאז תפסו החו'תים את השלטון בסוף 2014 ובראשית 2015.

גם מו"מ הגרעין נמצא ברקע
הפצצה סעודית, צנעא [צילום: האני מוחמד, AP]

בכל זאת, מוכנות הצדדים להפסקת אש נובעת משילוב גורמים ובהם מגעים המתנהלים בין טהרן לריאד, חוסר היכולת להכריע צבאית את המלחמה והביקורת הבינלאומית ששניהם סופגים בגין חלקם ביצירת האסון ההומניטרי בתימן. הגורם המיידי היה הפסדי החות'ים לכוחות הנאמנים לאיחוד האמירויות באזור מארב, והתקפות החות'ים על איחוד האמירויות וסעודיה בחודשים האחרונים, שנתנו את אותותיהם בשני הצדדים. בהעדר הכרעה צבאית, גבר כוח המשיכה של הנתיב הדיפלומטי. ייתכן שעליית מחירי המזון בעקבות המלחמה באוקראינה, שפגעה באוכלוסייה שבשליטת החות'ים, אילצה אותם להסכים להפסקת האש.

התפטרות האדי, הפסקת התקיפות מצד הקואליציה הערבית לצד ההקלות בשטח וההבטחה לסיוע מפרצי בסך 3 מיליארד דולר, מעידים על המוטיבציה הסעודית להביא לסיום הלחימה. התפתחויות אלו, ובעיקר הקמת המועצה המאגדת את מרבית גורמי הכוח בתימן, עשויות להביא את החות'ים, שתפסו את עמדת המיקוח שלהם כעדיפה, בחזרה לשולחן המו"מ.

אולם לא מן הנמנע, כי הם ינצלו את הפסקת האש כדי להתעצם ובסיומה לחדש את המתקפה על מארב, העשירה בנפט, אלא אם יימצא פתרון פוליטי לחלוקת משאבי המדינה. בתרחיש של קריסת הפסקת האש יתבקשו חברי מועצת הנשיאות לתפקד כקואליציית מלחמה. הסעודים מקווים, כי איחוד הכוחות הפוליטי יתן להם לראשונה יתרון במו"מ מול החות'ים, ובמקרה של קריסת השיחות - יסייע האיחוד במאמצי הלחימה נגד החות'ים. יכולתה של המועצה המאוחדת לפעול בשיתוף פעולה בין רכיביה מהווה אתגר בפני עצמו, שכן חבריה מייצגים כוחות שונים, שאף לחמו בעבר זה בזה ולכל אחד מהם חזון שונה באשר לעתידה של תימן.

השפעת אירן על החות'ים מוגבלת ביחס להשפעתה על חיזבאללה, למשל, אך בסיועה הם הפכו לשחקן בעל משמעות שמעבר לתימן תוך שיפור יכולותיהם הצבאיות אם אפשרה להם לעמוד מול שתי מעצמות אזוריות - סעודיה ואיחוד האמירויות. כן איימו החות'ים בפגיעה בישראל, שלטענתם פועלת נגדם. אירן אומנם בירכה על הסכם הפסקת האש, אך ביכולתה לפגוע בסיכוי להשיג הסדר שיביא את המלחמה לידי סיום. מבחינתה, הסיוע לחות'ים הוא מנוף לחץ אפקטיבי כלפי שכנותיה-יריבותיה, שבה בעת היא מנהלת עימן דיאלוג: הוא מאפשר לה לאיים על נתיבי מים קריטיים ועל סמלי שלטון ומתקנים אסטרטגיים שלהן. במקביל מסתייעת אירן בקשר לחות'ים, המאפשר לה להפעיל לחץ על המערב, המבקש להגיע עימה להסכם גרעין ובמקביל להביא את המלחמה בתימן לסופה.

להערכת מדינות המפרץ, הסכם גרעין מחודש ייטיב עם עוצמתה ומשאביה של אירן וירע את מצבן הביטחוני. הסדר ארוך טווח בתימן עם החות'ים, לו פוטנציאל לתקוע טריז בינם לבין אירן, הוא לפיכך אינטרס סעודי מובהק. מנגד, אירן תתקשה להפסיק לחלוטין את תמיכתה בחות'ים, גם אם יושג הסדר, בעוד החות'ים מצידם יתקשו לוותר על הקשר עם בעלת ברית חשובה זו, בוודאי לנוכח ההשפעה הסעודית הרבה על הפוליטיקה בתימן.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  17/04/2022   |   עודכן:  17/04/2022
יואל גוז'נסקי, ענבל נסים-לובטון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם נוצר סיכוי ממשי לסיום המלחמה בתימן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
5/05/22 08:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
יציאת מצרים הייתה הפעם הראשונה בה עבדים השתחררו, אבל במאה ה-21 עדיין ישנם רבים כאלה רבבות מהם מועסקים בתנאים מחפירים ומסכני חיים בהכנות לגביע העולמי בקטר בעוד שבעה חודשים
15/04/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
הנסיך חמזה בן חוסיין אחיו למחצה של עבדאללה מלך ירדן, שנתון מאז חודש אפריל שעבר במעצר בית, הודיע ב-3 באפריל בציוץ בטוויטר כי הוא מוותר על התואר המלכותי שלו כנסיך.
על-פי גורמים ביטחוניים בישראל, מתקיימים מגעים מואצים בין ראש המל"ל אייל חולתא לבין הגנרל עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי כדי למנוע את המשך ההסלמה בתקופת חודש רמדאן בעקבות גל הטרור בערים המרכזיות בישראל. מצרים מתנגדת לגל הטרור החדש ומגנה אותו כפי שבא לידי ביטוי בהצהרת שר החוץ המצרי סאמח שוכרי ב"פסגת הנגב".
האמירויות שינתה ב-180 מעלות את יחסה למשטר אסד. אם בתחילת מלחמת האזרחים תמכה הנסיכות באופוזיציה, הרי שלקראת סופה הביעו השלמה מלאה עם ניצחון צבא המשטר הסורי, פתחה את השגרירות בדמשק ב-2018 ובשנתיים האחרונות אף שלחה נציגים דיפלומטיים רמי-דרג לדמשק. אולם הזמנת בשאר אל-אסד לאבו דאבי ביום שישי (18.3.22) הייתה צעד קיצוני, שהצליח להפתיע אפילו את תומכיו של נשיא סוריה בעולם הערבי.
24/03/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
החסות של בית המלוכה הסעודי לצליינות מקנה לו כבוד ויוקרה בעולם המוסלמי. מלך סעודיה מכונה "חַ'אדִם אל-חַרַמַיין" - משרתם של שני המקומות הקדושים. בנוסף, בית המלוכה מרוויח מהתיירות הדתית כ-12 מיליארד דולר בשנה (עד לתקופת הקורונה). גם אם יימצא תחליף לנפט, תמשיך סעודיה לצבור הון עתק מתיירות דתית. מה הם שני המקומות הקדושים?
16/03/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il