|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קריקטורה של חמאס

קרב התודעה: ישראל נופלת לפח שטומן חמאס

כלי התקשורת והרשתות החברתיות מעבירים תחושה של חרדה והתרופפות הביטחון האישי - בדיוק מה שרוצה חמאס התקשורת חייבת להיות יותר אחראית ושקולה, מערכת הביטחון צריכה לעבור למתקפה תודעתית ויש להקדיש תשומת לב גם למערכה בעולם
28/05/2022  |   יורם שוייצר, דוד סימן-טוב, דוד סימן-טוב   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

מערכת תודעה יעילה כשהיא מופעלת באופן מאסיבי ושיטתי, תוך שילוב הצהרות גלוית לצד מהלכים שקטים מאחורי הקלעים או מאחורי המקלדת, המניעים קהלים או מפגעים בודדים לפעולה. כך מצליח חמאס מזה זמן רב להנחיל לציבור הפלשתיני מסרים התואמים את האסטרטגיה שלו. גם הציבור בישראל קונה את מסרי חמאס ומייחס לו עוצמה גדולה בהרבה מיכולתו בפועל. הפיגועים והמהומות שהתרחשו בחודשיים האחרונים, גם בהשראת חמאס, גבו מחיר כבד בחיי ישראלים וקיבלו הד תקשורתי רחב היקף ואינטנסיבי ויצרו תחושות חרדה בציבור.

המערכה על התודעה שמנהל חמאס מאז מבצע "שומר חומות" במאי 2021 נועדה לשרת מספר תכליות אסטרטגיות. האחת: העתקת מוקד המלחמה מרצועת עזה בעת הזו, שבה ישראל יכולה לגרום לו נזקים קשים על-ידי פעילות צבאית ישירה, לזירות מזרח ירושלים ועומק ישראל, שבהן מעורבותו הישירה גלויה הרבה פחות ושם הוא נתפס בעיקר כגורם המסייע לאחרים להיקלע לחיכוך עם ישראל, ובה בעת לשמור על דימויו כמצית התקריות האלימות. כך מלבה חמאס את התסיסה, בלי שהוא נדרש לשלם מחיר ברצועה, הגם שבישראל הוא נתפס בחודשים האחרונים כ"יד שמנענעת את העריסה".

את מבצע "שומר החומות" מִסְגר חמאס ככזה שהתנהל על-מנת לשמור על הריבונות האיסלאמית במסגד אל-אקצה, על-אף שהעימות עם ישראל התנהל רובו ככולו בין רצועת עזה לערי ישראל. הכינוי שבחר חמאס להעניק לעימות היה "חרב ירושלים" ("סיף אל-קודס") בשל הקונוטציה הדתית המובהקת של המונח, וישראל מצידה ושלא בטובתה סייעה לארגון משכינתה אותו "שומר החומות". בתום המבצע הצליח הארגון להנחיל לקהלי היעד השונים שלו את הנרטיב שלפיו ידו הייתה על העליונה, וכך גם לחזק את דימויו כמגן המקומות הקדושים בירושלים, תוך הבלעת כישלונותיו המבצעים ברקע.

שנה לאחר מבצע "שומר החומות" ובהמשך לרצף הפיגועים בישראל בחודשיים האחרונים, מתגבר קמפיין תודעתי שמוביל חמאס. ואלה מסריו העיקריים:

  • חמאס הוא העומד מאחורי רצף הפיגועים בישראל ובכלל זה ההתקוממות בהר-הבית ובמרחבים שונים ביהודה ושומרון, ושיגור רקטה מלבנון ב-25 באפריל. על הפיגוע באריאל אף נטל הארגון אחריות ישירה, למרות שלא היה אחראי לו. חמאס פרסם דברי שבח והלל למבצעי הפיגועים, כולל לאלה שבוצעו בידי יריביו מקרב גורמים המזוהים עם דאעש. נטילת אחריות זו הביאה לידי ביטוי גם את תסכולו העמוק של חמאס מסיכול עשרות פיגועים על-ידי ישראל במהלך חודש רמדאן, שחלקם תוכננו בידי הארגון.

  • הגבהת הלהבות סביב הר-הבית וחידוד המחלוקת האזורית והגלובלית לגבי הריבונות במתחם, במטרה להגביר לחץ מדיני על ישראל.

  • ביסוס דימויו ומעמדו של חמאס כגורם המוביל את המאבק הפלשתיני הישיר בישראל.

  • התערבות בפוליטיקה הפנימית בישראל באמצעות הפעלת לחץ ישיר על רע"ם לפרוש מהממשלה.

לשבש את מהלכי ההסתה
קריקטורה נוספת של חמאס

הרושם של חמאס עוצמתי, המסוגל להפעיל במקביל מספר זירות פיגועים נגד ישראל, בא לידי ביטוי גם בנאומים ובאיומים מצד בכירי חמאס. אסמעיל הנייה חזר וטען, כי ירושלים ומסגד אל-אקצה הם לב הסכסוך, ואף התרברב, כי ההתנגדות בראשות חמאס היא שקובעת כיום את משוואת הכוחות באיזור. מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, איים, כי המשך כניסת כוחות משטרה ישראלים להר-הבית יצית מלחמת דת אזורית, לגלג על ישראל שהיא חלשה כקורי עכביש וקרא לכל פלשתיני ליטול רובה, סכין או גרזן ולצאת ורצוח יהודי.

לאחר חקירת ששת הפיגועים שאירעו בחודשיים האחרונים, אשר עלו בחייהם של 19 הרוגים ישראלים, ציינו גורמים במערכת הביטחון, כי לא נמצא קשר ישיר בין מבצעיהם לבין חמאס. מסקנה זו תואמת את האסטרטגיה של חמאס – ניהול מערכה תודעתית, בעיקר במרחב הדיגיטלי, שעיקרה הסתה והתססה, אך בלי עדות לקשר ישיר בינו לבין הפיגועים, וביסוס דימויו של הארגון כמוביל ההתנגדות המזויינת נגד ישראל וכאחראי לתחושות החרדה שעוררו הפיגועים בקרב אזרחי ישראל. זאת, בעיקר לנוכח הדימוי של הרשות הפלשתינית, יריבתו הראשית של הארגון, כרופסת, מושחתת ומשתפת פעולה עם ישראל.

ישראל נופלת לבור אותו כורה לה חמאס. חרדה והתרופפות הביטחון האישי הן תחושות מובנות בעקבות התרחשות פיגועי טרור קטלניים. אולם אווירה זו נתמכת על-ידי כלי התקשורת הממוסדים והרשתות החברתיות בישראל, המביאים שוב ושוב בשידורים ישירים מזירות הפיגוע מראות קשים ובלתי מסוננים של דם, הרג וכאוס - לעיתים גם בשם אינטרס פוליטי או פופוליסטי.

כדי להתמודד באופן אפקטיבי בשדה התודעתי עם מדיניות חמאס מומלץ לקדם את הצעדים הבאים. ראשית, ראוי שאנשי תקשורת, מומחים ופרשנים, יקפידו על פרשנות מקצועית מבוססת עובדות תוך הפעלת שיקול דעת מקצועי ומודעות למערכה התודעתית המופעלת מול ישראל, כאשר הם מייחסים באופן חד-משמעי לחמאס את האחריות לפיגועים ולמהומות בישראל. הדהוד מסרי היריב ללא בקרה והבנה מעמיקה הוא מכפיל כוח עבור מחוללי הטרור, הבונים על התקשורת בישראל שתקדם את מסריהם ותעצים אותם.

שנית, הפיגועים בערי ישראל והמהומות שאירעו באחרונה בירושלים ממחישים, כי נדרשת תשומת לב הן למימד ההתקפי של השפעה על קהלי יעד פלשתינים וקהלים אחרים, לצד פעולה במימד ההגנתי ושיבוש מהלכי ההסתה והתעמולה של חמאס בקרב קהלי היעד הפלשתינים ובזירות הבינלאומית והאזורית. מול המערכה שמנהל חמאס נדרשת מערכה ישראלית משולבת, התקפית והגנתית, שתסנכרן בין המאמצים השונים ותשבש את פעולות התודעה של היריב באופן רציף ורחב. פעולה משולבת זו נדרשת בשגרה וכמובן בעתות משבר – כפי שבא לידי ביטוי בחודש האחרון בהתגייסות של כל כוחות הביטחון (צה"ל, שב"כ, משרד החוץ ומערך ההסברה הלאומי), כחלק ממאמץ ההשפעה הלאומי ותוך פיתוח והרחבה המימד ההגנתי.

שלישית, בזירה הבינלאומית, שבה בדרך כלל נהנים הפלשתינים מתמיכה והזדהות בשל היותם הצד החלש בסכסוך עם ישראל, נדרש להגביר את הפעולה בעיקר בממד הדיגיטלי. יש לפעול גם בעתות שגרה על-מנת לבסס אמון ואמינות למערכות התודעה של ישראל ולהעברת המסרים הישראלים, תוך רתימת משפיענים בארץ ובעולם ובאמצעות רתימת הציבור הרחב, בארץ ובחו"ל.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  28/05/2022   |   עודכן:  28/05/2022
יורם שוייצר, דוד סימן-טוב
+ח"כ בן-גביר יעלה מחר בבוקר להר-הבית
22:40 28/05/22  |  
ח"כ איתמר בן-גביר צפוי לעלות מחר להר-הבית. על-פי סיכום מוקדם ולבקשת כוחות הביטחון לא יעלו איתו עיתונאים אל ההר.
+ח"כ אדלשטיין: לא נקבל תכתיבים מארגוני טרור, מצעד הדגלים - קונצנזוס
21:52 28/05/22  |  איציק וולף
ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) טוען כי יום ירושלים ומצעד הדגלים הם קונצנזוס. "לא נסכים לקבל תכתיבים מארגוני טרור או מכל גורם אחר. הסכסוך בין החמאס לבין הג'יהאד האסלאמי לא צריך לעניין את ישראל. כל איום - חייב להיענות ביד קשה. כל ניסיון פגיעה בישראל - חייב להיענות בצורה אחת: חיסול מהיר ומיידי של ראשי הטרור", טען.
+חגיגות יום ירושלים נפתחו בצל חשש ביטחוני
21:41 28/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, טוען כי האינטרסים של גורמים שמנסים לחמם את השטח והזלזול שלהם בהשלכות שיהיו להסלמה אינם חדשים  ▪  "מצעד הדגלים מתקיים כבר 30 שנה וגם המסלול שלו לא חדש, לא נאפשר פגיעה בסטטוס-קוו"
תפילה חגיגית המונית התקיימה בצאת השבת בכותל המערבי [צילום: מתוך מצלמות הכותל]
+חמאס: פגיעה באל-אקצה - עילה למלחמה
21:40 28/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ארגון חמאס הודיע כי קיום מצעד הדגלים מחר בירושלים יגבה מישראל מחיר כבד  ▪  "כל פגיעה במסגד אל-אקצה או ניסיון לשנות את הסטטוס-קוו יעוררו מלחמה חדשה עם הכיבוש, נגן על אל-אקצה בנפשנו"
חמאס מאיים במלחמה חדשה [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
+עימותים בין המשטרה לבין פעילי שלום בהתנחלות חומש
12:54 28/05/22  |  יוני בן-מנחם
עימותים פרצו בצהרי יום שבת בין המשטרה לבין פעילי שלום שניסו להרוס את התנחלות חומש. עשרות שוטרים ניסו להרחיק את הפעילים ולפתוח את ציר התנועה - שאותו חסמו הפעילים, ששכבו על הכביש.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קרב התודעה: ישראל נופלת לפח שטומן חמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
28/05/22 16:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אלימות כלפי אנשי צוות רפואי, לדאבון הלב, אינה דבר חדש. היא חלק ממנעד רחב של התרסה כלפי כל מה שמסמל מוסד שלטון ישראלי. יאמר מייד, אלימות, אינה נחלת הציבור הערבי בלבד. האלימות מתקיימת בציבור היהודי ובציבור הערבי, אלא שאין כל מקום להשוות ביניהן בשל העוצמה, המידתיות והתדירות. האלימות הנוראה הפושה בחברה הערבית, מנצחת בנוק אאוט את זו של הציבור היהודי.
מתברר בפעם המי יודע כמה שהמנהיגים המוליכים את הספינה הזו, מדינת ישראל, באמת ובתמים סבורים שאנו הנתינים טיפשים גמורים וכי ניתן לסובב אותנו בכחש פעמים רבות, בלא שנבחין בכך, בלא שנמחה ובלא שנסיק ביום כי יבוא את המסקנות המתבקשות.
26/05/2022  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
ישראל בורחת כבר מאז 1968 מהכרעה לאומית מרכזית של קביעת גבולותיה הריבוניים של המדינה. אחרי המאמץ הגדול של הכרזת העצמאות (1948) והמלחמות שלאחריה, סיפקה מלחמת ששת הימים לישראל הזדמנות היסטורית להשלים את הישגי-היסוד של מלחמת השחרור ולעצב מציאות גיאופוליטית חדשה ויציבה יותר באזור. הסכמי אוסלו (1992) חיבלו בשעת כושר זו וההתפתחויות כיום מאפשרות שוב הכרעה שאי קבלתה תהיה בכיה לדורות. בל נטעה: זו הכרעה פרו-ציונית או פוסט-ציונית ואוי לנו אם הפוסט ציונית תנצח.
25/05/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
חודש רמדאן הסתיים וגורמי הביטחון של ישראל פועלים בימים אלה לחשוף את תשתית הטרור של חמאס שפעלה במזרח ירושלים כדי להשתלט על הרב הבית במהלך חודש רמדאן. שירות הביטחון הכללי פירסם ב-24 במאי הודעה רשמית על חשיפת תשתית טרור של חמאס במזרח ירושלים שתכננה להוציא שורה של פיגועים במזרח ירושלים, לבצע הפרות סדר ולחזק את מעמדה של חמאס בהר-הבית.
חברי הטוב, ערבי ישראלי מעמק יזרעאל, פטריוט ערבי ישראלי המכבד את סמלי המדינה ומיום עומדו על דעתו פעל לחיבורים ולהשתלבות ערביי ישראל בחברה הישראלית, צמצם מאוד את כתיבתו ברשתות החברתיות. חברי השתמש בפלטפורמות הדיגיטליות להטמעת נושא חשיבות הקיום המשותף, הגיב על אירועי המתרחשים במדינה, גינה טרור, מחה על חילול קדושת אל-אקצה על-ידי כופרים במסווה מאמיני איסלאם, נאבק בכל כוחו נגד הבדלנים, נגד המסיתים לפילוג ולא לחיבור עם החברה היהודית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף יריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il