|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
דובאי. צמיחה של קרוב ל-6% [צילום: קמראן ג'ברילי, AP]

סחר עם מדינות המפרץ כמענה לאי-ודאות כלכלית

ביצועיה הכלכליים של ישראל מרשימים בהשוואה למדינות העשירות - הרבה יותר צמיחה, הרבה פחות אינפלציה אולם, בסופו של דבר התנודות העולמיות ישפיעו גם עלינו - וזה הזמן לפנות לעבר המפרץ הפרסי עתיר האנרגיה
03/09/2022  |   תומר פדלון, אסטבן קלור   |   כתבות   |   תגובות
   רשימות קודמות
  ישראל מול מפת הסיכונים

בחודשים האחרונים החלו להתממש התחזיות בדבר האטה בכלכלה העולמית, בעיקר בנתוני המקרו של ארה"ב וסין. כלכלת ארה"ב רשמה רבעון שני רצוף של צמיחה שלילית. התוצר התכווץ בשיעור של 1.6% ברבעון הראשון ובשיעור של 0.9% ברבעון השני. בסין נרשמה צמיחה חיובית ברבעון השני אך בשיעור של 0.4% בלבד, לעומת תחזיות מוקדמות של 1%. נתוני חודש יולי שופכים אור על הרבעון השלישי ומעידים, כי קיימת האטה בכלכלה השנייה בעולם. הייצור התעשייתי עלו ביולי ב-3.8% לעומת תחזיות ל-4.6%; המכירות הקמעונאיות עלו ב-2.7% בלבד לעומת צפי לעלייה של 5%. בתגובה, הבנק הסיני המרכזי נקט צעד מפתיע המנוגד למגמה העולמית והוריד את הריבית ל-3.65%.

המוסדות הכלכליים הבינלאומיים לא נותרו אדישים לנתונים אלו, ובזה אחר זה חתכו פעם נוספת את תחזיות הצמיחה העולמיות. הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה ל-2.9% לעומת תחזית מוקדמת של 4.1%; קרן המטבע הורידה ל-.49% ל-3.2%; ואילו OECD צופה כעת 3% לעומת 4.5% לפני כן. שלושת המוסדות צופים, כי התחזיות צפויות להתעדכן כלפי מטה בחודשים הקרובים וקיים חשש מפני מיתון ממושך. לנתונים עגומים אלה שלושה גורמים עיקריים, המעצימים זה את זה ומייצרים גורמים נוספים.

אינפלציה. חזרתה של האינפלציה למרכז הבמה אחרי היעדרות של 40 שנים היא תוצאה צפויה של מדיניות פיסקאלית ומוניטרית מרחיבה, שננקטה במשבר הקורונה. אולם, אם תחילה בנקים מרכזיים טענו, כי האינפלציה היא תופעת לוואי זמנית בלבד, השנה התברר שהיא לא נעלמת, היא גבוהה מהציפיות ומשפיעה על רוב המדינות בעולם.

הדאגה המרכזית של פוליטיקאים וקובעי מדיניות היא שהצעדים הדרושים על-מנת לרסן את האינפלציה הגבוהה גם מצננים את הפעילות במשק. הפדרל ריזרב העלה את הריבית מרמה אפסית בתחילת השנה ל-2.5% באוגוסט. בבריטניה היו חמש עליות ריבית מתחילת השנה וכעת היא עומדת על 1.75%. ישנם מומחים הטוענים כי הצעדים שננקטו אינם אגרסיביים מספיק והם עלולים להוביל לסטגפלציה - אינפלציה בשילוב עם צמיחה נמוכה (או אפילו שלילית) ואבטלה גבוהה. לדעתם, כדי לרסן את האינפלציה הגבוהה יש לנקוט עליות ריבית דרמטיות יותר.

ישראל גורפת מחמאות
הסגרים בשנגחאי פוגעים בכל העולם [צילום: AP]

מלחמת רוסיה-אוקראינה. למלחמה השלכות שליליות ניכרות על הכלכלה, בין היתר עקב החשש מהרחבת הלחימה לאזורים אחרים. העיצומים על הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם פוגעים ועוד יפגעו בכלכלה הרוסית, והם משפיעים גם על שאר מדינות העולם. צמצום הייצוא הרוסי של גז ונפט הוביל לעלייה ניכרת במחירי האנרגיה בעולם, ומדינות האיחוד האירופי, שפיתחו תלות בגז הרוסי, הן הנפגעות העיקריות. גם מחירם של מוצרים חקלאיים עלה דרמטית בעקבות חלקן המרכזי של רוסיה ואוקראינה בייצוא חקלאי (כשליש מייצוא החיטה העולמי). כמו-כן, העדר פתרון קרוב לסכסוך וגלישתו לעונת החורף הקרב מעלה חששות כי הרע ביותר עוד לפנינו.

שרשראות האספקה. משבר שרשראות האספקה, שמקורו בחוסר האיזון בין ההיצע לביקוש שנגרם במשבר הקורונה, נמשך עמוק לתוך שנת 2022 לצד הימשכות המגיפה. מדיניות "אפס קורונה" של ממשלת סין הובילה לשורה ארוכה מאוד של סגרים ברחבי המדינה, לרבות בשנחאי, הלב הכלכלי והפיננסי של סין, והכבידו על שרשראות האספקה שממילא לא חזרו לאיזון. משבר האקלים, המקשה על שינוע סחורות, וכן המלחמה באוקראינה מכבידים גם הם על שרשראות האספקה. בעיה זו גורמת לצמצום היצע המוצרים וגורמי הייצור בטווח הקצר, ובכך תורמת גם היא לעליות מחירים ולירידה בפריון ובצמיחה כלכלית.

גורמים אלו הופכים את רכיב האי-ודאות לדומיננטי באקלים הכלכלי הנוכחי ופוגעים ברווחה הכלכלית של אזרחים ברוב מדינות העולם. בולטת במיוחד הירידה בתחזית הצמיחה בכלכלות הגדולות.

יחסית לשאר העולם, ישראל מגלה יציבות כלכלית מעוררת הערכה. תחזיות האינפלציה השנה הן 4% בלבד ואילו הצמיחה צפויה להיות גבוהה – קרוב ל-5%, לאחר 6.8% ברבעון השני בקצב שנתי. ביצועים אלה גרפו מחמאות בקרב ארגונים כלכליים בינלאומיים, המבליטים את תרומתו של ההיי-טק לייצוא ולהשקעות הזרות בישראל.

נתונים נוספים מציגים את איתנותה של כלכלת ישראל במחצית הראשונה של השנה. שיעור האבטלה ביוני עמד על 3.4% בלבד וחזר לרמתו ערב משבר הקורונה; ייצוא הסחורות עלה בחדות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה; בעקבות שחרור ביקושים כבושים ממשבר הקורונה, פריחה בהיי-טק וצמיחת שוק הנדל"ן, ההכנסות ממיסים היו גבוהות במחצית הראשונה של השנה ב-50 מיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הצפי, לפי הכלכלנית הראשית באוצר, הוא לגבייה של 456 מיליארד שקל כאשר העודף התקציבי הצפוי הוא 45 מיליארד שקל.


עלייה בסחר גם עם מצרים וירדן
הסחר עם בחריין מתחיל להתפתח

אולם, ההשפעות הגלובליות ניכרות במדד יולי שהפתיע לרעה ורשם עלייה של 5.2% אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. כך גם מדד מחירי הדיור, שרשם עלייה של 17.8, שיא של 14 שנים. האינפלציה בישראל היא עדיין נמוכה ביחס לעולם הודות לגורמים המרסנים אותה, ביניהם שקל חזק המוזיל את הייבוא, והסתמכות על גז מקומי המנטרל את ההשפעות האקסוגניות.

עם זאת, מחשש שהאינפלציה תצא משליטה ותגיע לרמות הגבוהות שנרשמו במדינות מפותחות אחרות, בנק ישראל העלה שוב בחודש אוגוסט את הריבית לרמה של 2%. מכיוון שהמשק נמצא כמעט בתעסוקה מלאה והצמיחה היא גבוהה ויציבה, אין חשש בישראל (לעומת החשש הקיים ברוב מדינות העולם) מכך שעליות הריבית יביאו את המשק לסטגפלציה.

יתרה מכך: לאור הנתונים על צמיחה גבוהה השנה, יש ציפיות שבנק ישראל יעלה את הריבית עד לרמה של 3% עד סוף השנה אם הצעד יהיה נחוץ על-מנת לרסן את הלחץ האינפלציוני. הורדת האינפלציה בישראל חשובה נוכח ההקשר הרחב שאליו משתייכת עליית המחירים הנוכחית. למרות האינפלציה הנמוכה יחסית, היא הוסיפה ליוקר המחיה שהיה גבוה עוד לפני האירועים הגלובליים האחרונים. השכבות החלשות, הפגיעות יותר לכל עלייה במדד, שייכות למגזרים שהתאוששו פחות ממשבר הקורונה - מה שמעצים את תחושת הפערים בחברה הישראלית ומוסיף למתחים בחברה, במיוחד בתקופה זו של ערב בחירות ואי-יציבות פוליטית.

לא לעולם חוסן, וישראל כמשק קטן התלוי בסחר בינלאומי, עלולה בחודשים האחרונים של השנה להרגיש ביתר שאת את השלכות האי-ודאות הכלכלית הגלובלית. אפילו אם כעת המדדים המקרו-כלכליים של ישראל הם מרשימים, מוערך שבשנת 2023 נתחיל לראות השפעות של המיתון העולמי גם על כלכלת ישראל. לדוגמה, האטה באירופה עלולה להביא ב-2023 לירידה בייצוא הישראלי לשוק זה, המהווה כעת יותר משליש ממנו. על-מנת להתמודד עם האתגרים האלה, ישראל צריכה להמשיך לנקוט מדיניות כלכלית אחראית, לצד חתירה להתרחבות לשווקים חדשים שבהם אין לה עדיין נוכחות חזקה.

מדינות המפרץ המייצרות אנרגיה אינן נפגעות מהמיתון העולמי וצפויות לצמוח בקצב של כמעט 6% בשנת 2022. הגיעה העת שישראל תמנף את הקשרים הדיפלומטים שרקמה עם חלק ממדינות אלה במסגרת "הסכמי אברהם" ותרחיב את הקשרים הכלכליים איתן. מהנתונים העדכניים של הסחר הבינלאומי נראה שישראל אכן מזהה את ההזדמנויות האלה. במחצית הראשונה עלה הסחר עם איחוד האמירויות ב-117% ל-1.2 מיליארד דולר, והסחר עם בחריין – שלא היה קיים עד אשתקד – מתחיל להתפתח. בנוסף, ישראל הגדילה השנה ב-49% את המסחר עם מצרים וב-48% את הסחר עם ירדן. פיתוח קשרים כלכלים בשווקים חדשים יגדיל את היציבות הכלכלית של ישראל ואת הרווחה של אזרחיה.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  03/09/2022   |   עודכן:  03/09/2022
תומר פדלון, אסטבן קלור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סחר עם מדינות המפרץ כמענה לאי-ודאות כלכלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנת המשפט תשפ"ג נפתחת בשבוע הבא, ותוצאות הבחירות בעוד חודשיים עשויות להיות גורליות למערכת המשפט - ועוד יותר מזה עבור הדמוקרטיה שלנו ניצחון של גוש נתניהו יעמיד בסכנה ממשית את עצמאותה, שבלעדיה לא תיתכן דמוקרטיה
02/09/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
הטופו הוא מאכל מסורתי שמקורו בסין, השייך למשפחת הקטניות. תהליך ייצור הטופו מזכיר תהליך של ייצור גבינה - משרים את פולי הסויה במים, לאחר מכן טוחנים אותם ומוסיפים חומר מגבן, לרוב אצה או מלח. את הגבן מעבירים תהליך של דחיסה עד שהוא נהיה גוש. את הגוש שוטפים במים קרים זורמים למשך כמה שעות ולאחר מכן חותכים לגודל הרצוי ואורזים אותו. זהו תהליך עיבוד מסורתי ולכן, על-אף שהטופו אינו מוצר גולמי, הוא לא נחשב מוצר מעובד. כאשר ברשימת הרכיבים שעל האריזה מופיעים רק סויה, מים ואצה, ניתן לדעת שהמוצר אינו מעובד ומומלץ לצריכה. ככל שרשימת הרכיבים מתארכת, כך המוצר מעובד יותר. בנוסף, על האריזה יצוין האם הטופו עבר הנדסה גנטית או לא.
30/08/2022  |  אפרת בן שץ פורשיאן  |   כתבות
בשנים שבהן עמדתי על דעתי האזרחית והפוליטית, היה ישראל קיסר פרצופה ודמותה של ההסתדרות הכללית של העובדים בישראל. הוא היה זה שהכריז על סכסוכי עבודה; הוא זה שנאם בהפגנות בקריית הממשלה; והוא זה שהודיע - בצוותא עם שר האוצר - על חתימתה של "עסקת חבילה". באחת מאותן ההפגנות, כך מסופר, מצא אותו עיתונאי מופתע כשהוא מתבודד הרחק משאר המפגינים, ומעיין בספר קטן ממדים. לשאלתו של העיתונאי השיב קיסר, שההפגנה תוכל ללא ספק להימשך בלעדיו. לעומת זאת, אם הוא עצמו יגיע לתפילת שחרית של שבת, בלא שהכין תחילה כראוי את הקריאה בתורה, יהיה הדבר מביך במיוחד... דמותו הייחודית של קיסר - על הקוטב האישי והציבורי שבה - היא זו שהביאה ליצירתו של סידור תימני שנשכח כיום מלב - "תפילת שבטי ישראל".
29/08/2022  |  ד"ר ראובן גפני  |   כתבות
בזמן שיו"ר חברת נת"ע, עו"ד מיה ליקוורניק, שוקדת על מצוות שרת התחבורה מרב מיכאלי, לבצע ניתוח השלכות תפעוליות ותקציביות על-מנת לאפשר את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בשבתות באופן קבוע, מתפרסמת עבודה בעניין, שהוכנה לבקשת העמותה החילונית הרדיקלית "ישראל חופשית".
27/08/2022  |  עידן יוסף  |   כתבות
כינון היחסים בין ישראל לסין ב-1992 לא גרם לאקדמיה הישראלית לשנות את כיווני המחקר הקלאסיים בהם עסקה, ומחקרים חדשים בנושא סין לא עמדו בראש סדר העדיפות שלה. למרות זאת, פרופ' אהרן שי, מוותיקי הסינולוגים בישראל, הקדיש לנושא ספרים רבים, ביניהם הספר "סין וישראל: בין סינים ליהודים, בין בייג'ינג לירושלים".
27/08/2022  |  גליה לביא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il