|   15:07:40
  אפרים ענבר  
נשיא מכון ירושלים מכון ירושלים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
לבנוניזציה של יו"ש [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

תוהו ובוהו בשטחים אינו תסריט כה גרוע

הרשות הפלשתינית עשויה לקרוס לאחר מותו של אבן-מאזן, ואם השטח ישקע בכאוס - ייתכן שהעולם כולו יבין שיש לחפש פתרונות אחרים לבעיה הפלשתינית
04/02/2023  |   אפרים ענבר   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

אחד האתגרים העומדים בפני ממשלת ישראל החדשה הוא המצב ביהודה ושומרון והחששות המתגברים מקריסת הרשות הפלשתינית והידרדרות במצב הביטחוני. נראה, כי אבו-מאזן אינו מסוגל לשלוט ביעילות בשטחי הרשות, כלומר: לשמור על חוק וסדר. הוא איבד את עזה כשהחמאס השתלט על הרצועה ב-2007, ובתקופה האחרונה אנו רואים את ה"לבנוניזציה" של שטחי הרשות הפלשתינית: הופעתן של מספר גדול של קבוצות חמושות, שחלקן מפגינות נאמנות מוגבלת לרשות הפלשתינית. אחרות, בייחוד איסלאמיסטיות, מנסות לערער את המשטר הנוכחי. בנוסף, ההידרדרות במצב הכלכלי, כתוצאה משנים של ירידה בסיוע הבינלאומי ומדיניות כלכלית כושלת, מקרבת את הממשלה הפלשתינית ואת מגזר הבנקים לסף חדלות פירעון. כל אלו מגבירים את השחיקה בסמכותה ובלגיטימציה של הרשות הפלשתינית.

בין הפלשתינים גוברת התפיסה שהאליטה השלטת היא מושחתת ודיקטטורית. הרשות הפלשתינית עלולה להפוך למדינה כושלת - תופעה האופיינית למדינות ערביות אחרות כמו עירק, לבנון, לוב ותימן, שממשלותיהן איבדו את המונופול על שימוש בכוח בשטחן. התפרקותה של הרשות הפלשתינית לאזורים שונים, בהנהגת שליטים מקומיים שלרשותם כנופיות חמושות, היא תרחיש סביר. ההסתברות לתרחיש כזה גדלה במסגרת מאבק ירושה צפוי ואלים אחרי מותו של אבו-מאזן.

תרחיש זה מפחיד את התומכים בפרדיגמת פתרון שתי המדינות ואת אלו החוששים מתוהו ובוהו בשטחים. הנחת היסוד של פרדיגמת פתרון שתי המדינות הייתה שבהינתן ההזדמנות, יוכלו הפלשתינים להקים מדינה ולמנוע טרור נגד ישראל, בדומה למצרים וירדן. יצחק רבין קיווה שהקמת ישות מדינית פלשתינית תצליח להביא לשליטה בצורה יעילה. אדריכלי תהליך אוסלו ניסו לשכנע את הישראלים שהפלשתינים יכולים להקים ישות פלשתינית שיהיו לה יחסי שכנות טובים עם ישראל. זה לא הצליח במיוחד.

יאסר ערפאת ויורשו, אבו-מאזן, לא היו מוכנים להתעמת עם קבוצות האופוזיציה החמושות (חמאס והג’יהאד האיסלאמי) שהמשיכו לעסוק בטרור נגד ישראל. הם נמנעו מלהיכנס למלחמת אזרחים כדי להבטיח את המונופול על השימוש בכוח, המאפיין הנדרש של מדינה מודרנית. הימנעות זו הובילה בסופו של דבר להופעתן של שתי ישויות פלשתיניות (עזה ויהודה ושומרון) ולפוטנציאל לפיצול נוסף.

יתרה מכך: הרשות הפלשתינית אינה מגלה כל נטייה להתפשר על מטרותיה המוצהרות ולחיות בשלום לצד ישראל. היא עדיין דורשת את חלוקת ירושלים, העברה של פליטים פלשתינים רבים לתוך ישראל ונסיגה לגבולות 1967. מערכות החינוך והתקשורת של הרשות ממשיכות להפיץ עוינות אדירה כלפי יהודים, תוך האשמות ללא קץ שישראל אחראית לכל הבעיות הפלשתיניות. שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל נוגע בעיקר לתפיסת פעילים חמושים שהם מתנגדי המשטר (בעיקר איסלאמיסטים), כאשר הרשות הפלשתינית מעלימה עין מניסיונות רבים לפעולות טרור נגד ישראל.

מובן מאוד החשש מתוהו ובוהו המאפיין מדינות כושלות. זהו המניע העיקרי לניסיונות לחזק ולייצב את הרשות הפלשתינית. עם זאת, צריך לזכור את המגבלות של סיוע חוץ ללא תשתית פוליטית פנימית, היכולה לנצל בצורה טובה את העזרה המושטת. רוב מדינות העולם הנזקקות לסיוע חוץ אינן מצליחות לעלות על דרך המלך מבחינה כלכלית. התערבות מבחוץ לשנות או לשמר מערכת הפוליטית אינה מצליחה בדרך כלל, בייחוד לא במזרח התיכון. ישראל צריכה לזכור את כשלונה בלבנון, שם התגלתה יכולתה המוגבלת להינדוס פוליטי מעבר לגבולותיה. ארה"ב, החזקה פי כמה מישראל, נחלה כישלונות דומים בעירק ובאפגניסטן. האמונה שהפלשתינים ניתנים לשינוי ולהתנהגות סבירה, או שרשות חזקה מועילה לישראל, מוטלת בספק.

בקיצור: אבו-מאזן וחבורתו הם חלק מהבעיה ולא מהפתרון. לכן על ישראל לשקול בכובד ראש את קידום המאמצים לשמר את שלטון הרשות ולמנוע הידרדרות לתוהו ובוהו. כמו-כן, אין להיענות לפיתוי לכבוש מחדש את הגדה ו"לעשות סדר".




לבקש ממצרים וירדן לחזור
מאבק ירושה במקום מאבק בישראל [ג'וליה ניקינסון, AP]

אכן, כאוס פוליטי איננו תרחיש מועדף. תוהו ובוהו בשטחים מהווה בעיה ביטחונית לישראל, אך בעיה כזו חריפה פחות אם המיליציות הפלשתיניות המתמודדות על השפעה מתחרות זו בזו. מאבק ירושה בעקבות מותו של אבו-מאזן עשוי להסיט את תשומת הלב מלחימה בישראל השנואה ולמנוע תיאום בסכסוך הממושך נגד ישראל. בנוסף, האנדרלמוסיה בשטחים עשויה להעניק לגיטימציה לישראל לנקוט יד חופשית יותר בטיפול במחבלים.

תוהו ובוהו עשוי אולי גם להניב תוצאות חיוביות. קריסת הרשות תחליש את התנועה הלאומית הפלשתינית, שהייתה עד כה מקור לאלימות קבועה נגד ישראל ומהווה סיבה לאי-יציבות אזורית. הרשות הפלשתינית תמכה במדיניות של משטרים קיצוניים כמו אירן; היא גם במובהק אנטי-אמריקנית. יתרה מכך, היא מאיימת על לפחות שתי מדינות סטטוס-קוו - ישראל וירדן.

קריסת הרשות וכישלון התנועה הלאומית הפלשתינית להקים מדינה עשויים להפחית את התיאבון של הפלשתינים לישות עצמאית. התפוררותה של הרשות הפלשתינית תהווה תקלה גדולה ביחסי ציבור עבור הפלשתינים ותצמצם את כוח המשיכה שלהם בקרב תומכיהם התמימים והמתחסדים ברחבי העולם ובין הישראלים. כישלונות התפקוד של הישות הפוליטית הפלשתינית יתבררו לכולם ויעוררו הבנה גדולה יותר לפחדים הישראלים מההשלכות ההרסניות של הלאומיות הפלשתינית.

אי-סדר בשטחים יכול להוות תמריץ לחשיבה רעננה על הנושא הפלשתיני מצד הפלשתינים ובמקומות אחרים. תוהו ובוהו בשטחים עשוי לפתוח הזדמנויות חדשות לייצב את המצב. האכזבה מהתפרקות הרשות עשויה להביא לקדמת הבמה מנהיגות מציאותית ופייסנית יותר.

האלימות הפנימית של האינתיפאדה הקודמת הובילה לקבלת נוסחת ועידת מדריד מ-1991 - תסמין לריאליזם פוליטי גובר בקרב הפלשתינים. הניסוי הכושל של הרשות הפלשתינית יכול להיות גורם נוסף ליצירת גוף בוגר יותר מבחינה פוליטית. לדוגמה, הפלשתינים בעזה עשויים לבקש מהמצרים לחזור, בעוד שביהודה ושומרון שלטון ההאשמים עשוי להיראות נוח יותר ויותר בהשוואה לשלטון הרשות הפלשתינית.

למרות עליית כוחו של החמאס, מטעה להציג ארגון זה כחלופה יחידה להנהגת הרשות. שלטון חמאס בעזה אינו ניסוי מוצלח; והפיתוי של האיסלאם הקיצוני הולך ומתפוגג. תוהו ובוהו, כמצב זמני, אינו בהכרח התרחיש הגרוע ביותר. ישראל אינה צריכה להצטמרר מהסיכוי שהרשות הפלשתינית תיפול.

הכותב הוא נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  04/02/2023   |   עודכן:  04/02/2023
פרופ' אפרים ענבר
+בצה"ל מתקנים: לא יורט מל"ט מהרצועה
01:57 05/02/23  |  עידן יוסף
מסתמן שלא שוגר מל״ט הערב מהרצועה. בצה״ל יבחנו מחר את המערכות כדי לגבש תשובה מה הפעיל את המיירטים. הפיצוץ התרחש בגובה 5,000 רגל - לא גובה סביר למל״ט במזג אוויר כזה, וגם לא ציפורים. ייתכן שמדובר בטעות אנוש.
+צה"ל יירט מעל שדרות כלי טיס עויין שחדר מרצועת עזה
21:31 04/02/23  |  עידן יוסף
לוחמי כיפת ברזל שיגרו הערב טילים מיירטים מעל שדרות לעבר כלי טיס בלתי מאוייש שחדר מעזה. אין הנחיות מיוחדות לתושבים. ליירוט לא קדמה התרעת צבא אדום.
+הג'יהאד האיסלאמי: ישראל רוצה לגרור אותנו להסלמה
19:49 04/02/23  |  עידן יוסף
בכיר הג׳האד האיסלאמי חדר חביב: "הממשלה הישראלית מנהלת מלחמה מטורפת נגד כל פלשתיני. ישראל רוצה לגרור את רצועת עזה להסלמה ולהעביר אליה את המשבר הפנימי שלה. עזה לא תעמוד בחיבוק ידיים, לנוכח הפשעים המתמשכים של ישראל כלפי הגדה והאסירים".


מקורות פלשתיניים: המשלחת של הג'יהאד האיסלאמי בראשות המזכ"ל זיאד א-נח'אלה שהגיעה לקהיר, נפגשה עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ודנה עימו בהתפתחויות האחרונות בירושלים ובאיו"ש, בעיקר בג'נין. בג'יהאד האיסלאמי אמרו כי "האווירה בפגישה הייתה חיובית, לאור דבריה של מצרים שתמשיך במאמצים כדי לתמוך בסוגיה הפלשתינית בכל הרמות. שני הצדדים הסכימו להמשיך במגעים ובהתייעצויות בכל הנושאים שקשורים לסוגיה הפלשתינית.

+נשלל החשד לחדירת מחבלים בשומרון
19:29 04/02/23  |  עידן יוסף
תושבי כוכב יעקב ותל ציון נדרשו (מוצ"ש) להיכנס מיד למבנה, לנעול את הדלתות ולסגור את החלונות, בעקבות חשד לחדירת מחבלים. התנועה באזור נאסרה וחל איסור להיכנס אליו.

בבדיקה התברר כי רכב חשוד נתקע בגדר ויצר בה פרצה, נהג הרכב נעצר על-ידי כוחותינו. השגרה חזרה ליישובים אלה.
+צה"ל סיכל הברחת נשק בבקעת הירדן
19:23 04/02/23  |  עידן יוסף
בפעילות יזומה אמש (ו'), בסמוך לכפר עוג'ה שבמרחב חטיבת הבקעה והעמקים, כוחות צה״ל, מג"ב ומשטרת ישראל סיכלו הברחה שבמהלכה עצרו שני חשודים כשברשותם שלושה כלי נשק מסוג קלצ’ניקוב ואם-16.

בנוסף, כוחות צה״ל עצרו מבוקש החשוד במעורבות בפעילות טרור והחרימו נשק מסוג קרלו בכפר רמה שבמרחב חטיבת מנשה. החשודים שנעצרו הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.
+נעצר תושב הפזורה החשוד באונס בגדרה
18:53 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
החשוד פרץ לדירתה של הקורבן, קשר את האם, ואנס אותה לעיני בנה הפעוט תוך שהוא גונב מהבית תכשיטים וכסף  ▪  החשוד עובד בגדרה ועקב אחר הקורבן  ▪  השר בן-גביר: מעריך - אונס על-רקע לאומני
האנס בזירה [צילום: מצלמת אבטחה]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוהו ובוהו בשטחים אינו תסריט כה גרוע
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ציוני
7/02/23 09:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הותר לפרסום (יום ו', 3.2.23) כי שני אזרחים ישראלים, תושבי כפר מועאוויה שבאזור רמות מנשה - מחמד אמין מוסלח (24) ומחמד פיאד מחאמיד (28) באזור רמות מנשה, נעצרו על-ידי שירות הביטחון הכללי ויחידת הפשיעה במרחב מנשה במשטרת ישראל לחקירת השב"כ.
03/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
אני רואה בדיון, האם יש או אין מימון זר לפעולות ארגון "קֹהֶלֶת", נושא שולי. אני מודאג מהעובדה המכאיבה, שהנושאים את השם "קֹהֶלֶת" אינם קשובים למסרים ההומאניים והאנושיים של ספר "קֹהֶלֶת". קיימת עוצמת פער בין האמירות החוזרות ונשנות של אנשי ארגון "קֹהֶלֶת", הדורשות מאתנו, שנטיל את מבטחנו על הכרעה צבאית ולשם כך דרושה מאתנו הירתמות להגברת העוצמות צבאיות, ובין השלילה המוחלטת של גישה זו בספר "קֹהֶלֶת". אטול לדוגמה את האמירה החד-משמעית המופיעה בספר "קהלת" בפרק ט' פסוקים ט"ז-י"ח - "טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה ... טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב".
ביקור מזכיר המדינה אנתוני בלינקן במצרים, ישראל והרש"פ (31-29 ינואר 2023) היה ציון דרך נוסף במורשתו עתירת השגיאות במזה"ת, הפוגעת באינטרס ארה"ב, ביציבות האזור ובחתירה לשלום.
02/02/2023  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
ב-2000 הבין נשיא ארצות הברית דאז כי יש לעשות מאמץ אדיר למנוע את האינתיפאדה השנייה. הוא נתן יד ליוזמתו של אהוד ברק לכנס את ועידת קמפ דייוויד השנייה בהשתתפות יאסר ערפאת ואבו מאזן. הפלשתינים חששו. ביל קלינטון הבטיח להם כי לא ייטה לצד ישראל. כך היה.
02/02/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
התרעות צבע אדום הופעלו הלילה (יום ה', 2.2.23) במספר יישובים בעוטף עזה, בהם שדרות, כפר עזה, איבים, ניר עם ובארי. במקביל, חיל-האוויר תקף באופן מדוד ברצועה אתר ייצור ואחסנת חומרי גלם כימיים המשמש את מערך הייצור הרקטי של חמאס ואתר לייצור אמצעי לחימה, שניהם במרכז רצועת עזה.
02/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il