|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
הפוך או משוגע [צילום: AP]
שישה בשישי / ההפיכה לא לבד

עולם הפוך ראיתי

התגובה להורדת הדירוג ההסברה של ההפיכה המשטרית פריחת השטנה והשקרים הד לתיק 4000 טכס המשואות וההספדים שלא יהיו את מי מעריצים דתיים ושמרנים
21/04/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות


כולם טועים חוץ מהם
"לא מבינים כלום בתחום המשפט"

שמעתם למה מודי'ס הורידה את תחזית האשראי של ישראל מחיובית ליציבה? כי היא לא מבינה בתחום המשפט. זה היה ההסבר של בצלאל סמוטריץ, שר האוצר שאינו מבין כלום בכלכלה. נכון שכל המומחים וכל הפרשנים וכל המנהלים הבכירים אומרים שזהו צעד משמעותי לרעה. נכון שכולם הזהירו ומזהירים שההפיכה המשטרית פוגעת ותפגע קשות במשק. נכון שאלפי מומחים בכל התחומים יצאו ויוצאים נגד ההפיכה. אבל מה הם מבינים? במקרה הטוב הם סתם בורים חסרי כל ידע, במקרה הגרוע – אנרכיסטים שמאלנים שונאי נתניהו.

בחיי היום-יום כולנו מקשיבים היטב למומחים: לרופאים, למורים, לרבנים, למהנדסים, מה לא. בעולם שפוי ברור שיש משקל רב לדעתו של מי שמקצועו בכך. ודאי שייתכנו חילוקי דעות וטוב שכך; יש דרכים להכריע במחלוקות כאלה, אבל לבטל כלאחר יד את הדעה שאיננה מתאימה לרצונותי – זוהי הגרועה ביותר. היא ילדותית, היא מטומטמת, היא מסוכנת.

בעולם ההפוך בו אנו חיים, הקומץ המקדם את ההפיכה המשטרית משוכנע שכולם טועים חוץ ממנו, שכולם אשמים חוץ ממנו, שהוא היחיד שיודע מה טוב, שהוא היחיד שאכפת לו מטובתם של המדינה ואזרחיה. יודעים מה? זה לא עולם הפוך, זה עולם מנותק מהמציאות, זה עולם רודני, זה עולם מטורף, זה עולם של סכנה קיומית.

הם לא נכשלים בהסברה
הצד של התומכים דליל ביותר [צילום: אריק מרמור, פלאש 90]

לעובדה שאלפי מומחים יוצאים נגד ההפיכה המשטרית ומאות אלפים מפגינים נגדה מדי שבוע, בעוד הצד של התומכים דליל ביותר – לעובדה הזאת יש למחוללי ההפיכה הסבר מעניין: נכשלנו בהסברה. אם היינו מסבירים יותר טוב במה מדובר, הציבור היה משתכנע. הרי יש שרת תעמולה, סליחה: שרת הסברה, שזה התפקיד שלה? הרי יש לכם את גדול אשפי התקשורת בפוליטיקה הישראלית – בנימין נתניהו? הרי יש לכם ערוץ טלוויזיה שלם? הרי יש לכם מיקרופונים בכל פינה? לזה אין ממש תשובה, אבל הרי לא ציפיתם מהם להגיד את האמת.

אם כבר, אזי האמת היא הפוכה. מחוללי ההפיכה עושים עבודת הסברה מעולה: הם מסתירים מהציבור פרטים מהותיים של תוכניתם. איך אני יודע? כי יוצא לי לדבר עם לא מעט אנשים משכילים, כולל משפטנים, שנדהמים לשמוע שההפיכה מבקשת לבצע פוליטיזציה של מינוי כל השופטים, ולא רק בבית המשפט העליון; שלוועדה לבחירת שופטים יש סמכות גם להדיח שופטים; שאין שום דמיון ולו הקלוש ביותר בין שיטות הממשל והמשפט בארה"ב ובישראל. כאשר אני אומר את זה לבני שיחי, כולל כאלו שתומכים ברפורמה, התגובה השכיחה היא: לא ידעתי, לא יכול להיות, אני צריך לחשוב על זה שוב. אז ממש אין להם בעיית הסברה; עבודת הטשטוש וההסתרה מבוצעת בצורה מעולה.

השקרים והצעקות מנצחים
לא להדהד את השטנה והגסות [צילום: ג'ף צ'יו, AP]

האם צריך לתת הד תקשורתי לדברי הסתה ושיסוי? בעיה לא פשוטה. אם עונים בחיוב, אזי מענקים למסיתים ולמשסים את שביקשו: תפוצה נרחבת לדברי הבלע שלהם ואולי אף קהל שישתכנע. אם עונים בשלילה, אזי מסתכנים בהעדר התרעה על מה שעלול להפוך מדיבורים למעשים. אין לזה תשובה חד-משמעית, היא תמיד תלוית נסיבות, וגם הן לא בהכרח מסייעות להכריע.

לטעמי, התשובה פשוטה יותר בדור הטוויטר, הטיקטוק והפייסבוק. דווקא משום שכיום קל ביותר להפיץ שקרים ושטנה ולעשות זאת בלשון גסה ומשתלחת, התקשורת המקצועית אינה צריכה להדהד את הדברים. הם ממילא הגיעו לקהל נרחב, במיוחד למי שמעוניין בהם, אז למה לתת להם סוג של מכובדות על-ידי אזכור עיתונאי? למה להביא אותם לקהל רחב שאינו רוצה סירחון שכזה? הרי איש לא יפול מן הכסא למשמע הדברים, במיוחד כאשר עסקינן באנשי ציבור (ע"ע טלי גוטליב, דוד אמסלם ואחרים). העמדות ידועות, הסגנון מוכר, הפרובוקציות אינן חדשות.

לשקרנים ולצעקנים תמיד היה יתרון על פני אומרי האמת המדברים בשקט. השקר מעניין יותר, צבעוני יותר, מאפשר להפיל אשמה ולהתחמק מאחריות. הצעקות פשוט מנצחות בצורה פיזית. כיום אנו עדים לאבסורד עצום, ההפוך מזה שהיינו מצפים לו: זהו הדור עם הכי הרבה מידע והכי פחות ידע. דווקא כאשר כל המידע האנושי מצוי בקצות אצבעותינו, פורחים הדיסאינפורמציה והתעמולה והפייק ניוז והבורות. אז לכל הפחות, שלא יקבלו תגבורת מצד מי שאמור לדעת את האמת והעובדות.

נתניהו וערוץ 14
לכל הפחות הפרה מינהלית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

לפני מספר שנים הסביר בנימין נתניהו, שהוא אינו מתראיין לאמצעי התקשורת לקראת ראש השנה, משום שעליו לדבר עם כולם – וזה יגזול יום-יומיים. אני לא יודע אם זה היה הנימוק האמיתי, אבל הדברים נכונים לגמרי. יש הרבה מאוד אמצעי תקשורת בכל המדיות, זמנו של ראש ממשלת ישראל יקר מאוד והוא אינו רשאי להפלות לרעה אף אחד מהם.

נתניהו השתנה מאוד בשנתיים-שלוש האחרונות, והשינוי הוא לרעה כמעט בכל המובנים. כחלק מאותו שינוי, הוא מחרים את אמצעי התקשורת הישראלים לעומת שפע הראיונות שהוא נותן לאמצעי תקשורת זרים. בשבוע שעבר הוא חרג ממנהגו: קיים את מסיבת העיתונאים הראשונה מאז נכנס לתפקידו (לאחר צניחה דרמטית בסקרים) וגם העניק ראיון – לערוץ 14.

כאשר ראש הממשלה מתראיין בצורה בלעדית לערוץ תקשורת אחד ויחיד, זוהי לכל הפחות הפרה מינהלית של חובת השוויון החלה על עובדי ציבור ונבחריו. אם ערוץ תקשורת אחר היה מגיש עתירה בבקשה לחייב את נתניהו להתראיין לכולם או לאף אחד, יש סיכוי ממשי שהיא הייתה מתקבלת. זה בדיוק כשם שראש הממשלה אינו יכול להחליט שרק כלי תקשורת מסוימים יורשו לסקר את פעילותו.

במקרה של נתניהו, זה חמור עוד יותר. הוא התראיין בלעדית לערוץ הבית שלו, זה שכל-כולו מגויס לטובתו בכל המישורים. אז מצד אחד נתניהו מקבל ערוץ אוהד ומלטף, ומצד שני – מתראיין רק אצלו. לא נשמע לכם מוכר? זה לא מהדהד את תיק 4000? תקשורת אוהדת תמורת העדפה שלטונית? הייתם מצפים שנתניהו יהיה זהיר ביותר, אבל בעולם ההפוך והמנותק שבו הוא חי – הוא מצפצף על הכל ועל כולם.

רודנות תרבותית ותקשורתית
כמו רוסיה, אירן וקוריאה הצפונית [יונתן זינדל, פלאש 90]

אמרתי שוב ושוב, שאת הרפורמה המשפטית יש לראות גם בהקשר רחב יותר, המלמד שמדובר בקואליציית רודנות המבקשת להנציח את שלטונה. הצבעתי למשל על נסיונותיה (הכושלים, למרבה המזל) להשתלט על הספרייה הלאומית והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – שני מוסדות שאין להם שום קשר ל"שלטון בג"ץ" ול"הפיכה של אהרן ברק" ושאר ססמאות נבובות.

השבוע קיבלנו הוכחות נוספות, בתחומי התקשורת והתרבות. לא ברור האם יתממש הרעיון שהעלתה מירי רגב, ולפיו במקרה של מחאה בטקס המשואות – יוחלף השידור החי בהקלטה של החזרה הגנרלית. אבל עצם העלאת הרעיון מצרפת את ישראל למועדון המכובד של רוסיה, אירן וקוריאה הצפונית. רק שם, בעולם ההפוך לחלוטין מזה הדמוקרטי, הממשלה מצנזרת אירועים חדשותיים כדי להסתיר מחאה נגדה. שמישהו בכלל יחשוב על זה בממשלת ישראל – זהו טירוף מערכות.

כאשר הלך לעולמו מאיר שלו, נדרשה לבנימין נתניהו יממה שלמה עד שאמר כמה מילים בשבחו. יהונתן גפן לא זכה אפילו לזה. המשותף להם? עמדות פוליטיות שמאלניות וביקורת על נתניהו. אפשר כמובן לחלוק על עמדותיהם, גם אחרי מותם. אפשר כמובן להביע דעה שלילית על יצירתם, גם אחרי מותם. לא צריך להספיד אותם בצורה צבועה. אך אם נתניהו החילוני המוחלט ידע לומר מילות הערכה לרב חיים דרוקמן, אפשר לצפות שהוא ימצא גם כמה מילים ליוצרים שהוא חלוק על עמדותיהם. אבל בעולם שלו, קובע רק מה הם אמרו עליו ומה האינטרס הפוליטי שלו.

גם טראמפ
גם אחרי שניסה לבצע הפיכה [צילום: רבקה בלקוול, AP]

עוד הערה על נתניהו החילוני המוחלט. הערתי כאן בשבוע שעבר, כי נשגב מבינתי כיצד מיליונר אשכנזי חילוני הפך לאליל של הספרדים המסורתיים בני מעמד הביניים ומטה. באותה מידה, לא ניתן להבין כיצד זולל נבילות וטריפות ונואף עם אשת איש, זוכה להתבטלות מוחלטת מצד שומרי מצוות ואפילו מצד מי שמגדירים את עצמם כחרדים. עולם הפוך לגמרי.

זה לא רק אצלנו. יש המון נקודות דמיון בין נתניהו לבין דונלד טראמפ, בין האגף המטורלל של הימין שלנו לבין האגף המטורלל של הימין האמריקני. בהקשר האישי, טראמפ הוא אדם חילוני לחלוטין, מיליארדר שעשה את הונו בדרכים עקלקלות, נשוי בפעם השלישית ומי שהתגאה בקולו בהטרדות מיניות – ובכל זאת הוא נערץ על עשרות מיליוני אמריקנים דתיים ושמרנים, שיצביעו עבורו גם לאחר שניסה לבצע הפיכה מתוככי החדר הסגלגל. עולם הפוך? עולם משוגע.


תאריך:  21/04/2023   |   עודכן:  21/04/2023
איתמר לוין
+שכרון הכוח של אהרן ברק
14:19 21/04/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה
הטריק ברור והשטיק שקוף: באמצעות קריאה להגדלת מספר המפגינים ברק מפעיל ומגביר - מבחוץ - לחץ על נציגי הממשלה במשא-ומתן, וזאת - תוך שהוא מציב בפניהם שני קווים אדומים במילים ברורות ובקצב הכתבה: הפוליטיקאים לא יוכלו למנות שופטים, ועיקרון הסניוריטי יישאר על מכונו
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+מהומה בקונגרס הציוני: 'בושה' לעבר רוטמן
12:44 21/04/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
צירים רבים ממפלגות מרכז-שמאל המשתתפים בקונגרס הציוני בבנייני האומה צרו על אולם שבו שהה יו"ר ועדת החוקה של הכנסת  ▪  השוטרים הוציאו את רוטמן מדלת אחורית
רוטמן. קריאות "בושה" [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+אסור יותר להסכים לפוליטיקה של קצוות ושל לייקים
12:27 21/04/23  |  אלדד יניב   |   לרשימה המלאה
תא"ל במילואים גל הירש אופטימי למרות המחלוקות הפוליטיות ומתפלל שביום הזיכרון אנשים ינשכו שפתיים ויבינו שלמען הנופלים דרושה דממה  ▪  "אנחנו חברה שסועה ומפולגת כי המנהיגות - בכל הקשת הפוליטית - לא משקיעה מספיק ב'אנחנו' לפני 'אני'"
[צילום: מתוך הפודקאסט של אלדד יניב]
+התיוג - כוחו וחולשתו
12:06 21/04/23  |  עדו נתניהו   |   לרשימה המלאה
תיוג הימנים כהמון נבער ומוסת, כמו גם השימוש בסיסמאות, מונע לא רק דיון על התכנים הרעיוניים בין הצדדים בעלי הדעות המנוגדות, אלא גם דיון אמיתי בתוך השמאל עצמו  ▪  לרעש הסיסמאות החודרות לאוזניים יש כוח רב. אבל כך גם לעובדות כשבוחנים אותן
[צילום: גיל יערי, פלאש 90]
+הישמרו מלסדוק את כד הדמעות הלאומי
07:54 21/04/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
ארבעים ושמונה שעות של זיכרון לאומי, של התייחדות, של שיח חרישי מתחת לעצים הסוככים על הקברים, מבינותיהם מגיחות מעת לעת קרני החמה, כמו מתחננות באילמותן, למרות המשא הכבד, המשיכו לצעוד בנתיב החיים
שיח חרישי [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+ברק: בזכות ההפגנות בכוחנו לעצור את העריצות
00:11 21/04/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אלפי מתנגדי הרפורמה המשפטית הגיעו מול ביתו של נשיא העליון לשעבר, כדי להביע בו תמיכה לאחר הפגנת מחאה שקיימו תומכי הרפורמה נגדו  ▪  ברק יצא אל המפגינים, שר התקווה ומחה דמעה
תשובה להפגנת תומכי הרפורמה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עולם הפוך ראיתי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תמר
21/04/23 11:04
2
איל הקורא
22/04/23 03:53
3
גזיבמכר יצחק
22/04/23 11:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
אל נא תחללו את הזיכרון, אל נא תעזו לחלל את קדושת המתים, אל נא תשלחו ידכם אל אש התמיד המחברת, המהדקת, המנחמת, המספרת את סיפור תקומת העם היהודי השב למכורתו. בל תעזו להטיל רבב, כתם, פגם, בפרוכת הלאומית המזהרת העוטפת את מצבות הגיבורות והגיבורים הנופלים, בל תהינו מפגוע בזכרם, בקדושת המתים, ברוח החיים והנופלים המנשבת יחדיו, יום יום, שעה שעה.
אלפי מפגינים הגיעו הערב (יום ה', 20.4.23) למפגן תמיכה בנשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק. ההפגנה, שבה נשאו המפגינים את דגלי ישראל, התקיימה מתחת לביתו של ברק כתשובה להפגנה שהתקיימה שם אתמול בהשתתפות תומכי הרפורמה המשפטית, שבמהלכה נקראו קריאות גנאי לעבר ברק בן ה-86.
21/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קרא לפוליטיקאים להימנע מהתייחסות לויכוח הפוליטי המבעבע בישראל בבתי העלמין הצבאיים במהלך יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. הוא נמנע מלהתייחס לאפשרות של הימנעות פוליטיקאים מן הקואליציה מנאומים בבתי העלמין בשנה הנוכחית.
20/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
פרופסור אהרן ברק סיים את כהונתו כנשיא בית המשפט העליון לפני 17 שנים. הוא המגדלור הגבוה של המשפט בישראל. מאז הוא עוסק בעבודה אקדמית בספריו ומלמד באוניברסיטת "רייכמן" בארץ וב"יל" בארצות הברית.
20/04/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
  • צפינו הלילה חברות וחברים ב"ליאופולדשטאדט" לטום סטופארד ב"הבימה". זכות נפלה לתיאטרון הלאומי להעלות לבימה 23 שחקניות ושחקנים, ולספר מה עלה בגורלה של משפחה יהודית אחת באוסטריה, שאגפיה ניסו להשתחרר מקסמי ומייסורי היהדות והמירו דתם, אך נדחו על-ידי הנאצים ועוזריהם. 130 דקות חזקות, שבמהלכן הוסחה דעתי מדי פעם לשאלה למי מנבחרי הציבור המשיחיים ברצוני להזמין על חשבוני כרטיסי כניסה להצגה הבאה. מי יודע? אולי יחכים.
20/04/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il