בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
קו של אקסטרה בנתניה [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
מה גרם לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית בנתניה
|
ב-2022 הושקה בנתניה מערכת תחבורה ציבורית חדשה עם קווים אורכיים, תדירות גבוהה יותר ומסלולים ישירים יותר. המערכת החדשה שיפרה את הקישוריות בין השכונות למוקדי המשיכה בעיר, והביאה לעלייה של 17% בהיקף הנסיעות. לאחר היישום התעורר כעס ציבורי בעקבות אוטובוסים שלא הגיעו או הגיעו באיחור, וכן בשל שינויים ברשת שלא התאמו לצרכי חלק מהנוסעים. התאמות ושינויים ברשת הביאו לשיפור בשירות
|
במשך לא מעט שנים העיר נתניה התאפיינה בתחבורה ציבורית מיושנת המורכבת מרשת של קווים מעגליים ומסורבלים שיצאו והסתיימו בתחנה המרכזית במרכז העיר, אזור עמוס שהפך להיות סיוט תפעולי. התפנית התרחשה בחודש אוגוסט 2022, עם החלת יישומו של תכנון חדש במסגרתו הוטמעה רשת חדשה של קווים אורכיים שחולפים ליד התחנה המרכזית וחוצים את העיר מצפון לדרום. התכנון החדש התמקד בפשטות מערכת הקווים ולאחר השינוי נותרו בנתניה פחות קווים מבעבר, אך עם תדירות גבוהה יותר ומסלולים ישירים יותר. בנוסף, התכנון החדש שיפר באופן משמעותי את הקישוריות בין השכונות לבין מוקדי המשיכה בעיר כגון תחנות הרכבת, אזור התעשיה הדרומי, בית החולים לניאדו ועוד. במסגרת התכנון החדש נתניה נהנתה מתוספות שירות משמעותיות: מ-1.1 מיליון ק"מ שירות (כלומר, המרחק אותו נוסעים האוטובוסים) ברבעון שני של 2022 (לפני השינוי) ל-1.7 מיליון ק"מ ברבעון שני של 2023 (לאחר השינוי) - עלייה של כ-60%. התכנון שם דגש על הגברת תדירות השירות והביא למצב שבו 56% מהקווים בשעות השיא יוצאים בתדירות של כ-4 פעמים ומעלה בשעה לעומת 20% מהקווים לפני השינוי.
|
|
|
ביחידה למחקר תחבורה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית אומרים כי השינוי התחבורתי שעברה נתניה הביא למגמה חיובית מבחינת השימוש בתחבורה הציבורית. אם ברבעון השני של 2022 נרשמו בעיר 2.8 מיליון נסיעות נוסע, הרי שברבעון השני של 2023 בוצעו כ-3.3 מיליון נסיעות. מדובר בגידול של כ-17% לעומת גידול של כ-10% בלבד במגמה הארצית. עם זאת, אחרי היישום התעורר כעס ציבורי והתקבלו תלונות רבות על השינויים ברשת. התלונות התמקדו בשני גורמים: - הראשון - אוטובוסים שאיחרו או לא ביצעו את הנסיעה, תופעה שהתרחשה בעיקר בעקבות עבודות במחלף פולג אשר בוצעו במקביל ליישום;
- השני - תלונות הגיעו מנפגעים לא מעטים אשר הרשת החדשה פחות התאימה לצרכיהם, או שנאלצו לבצע שינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה בעקבות השינוי.
דוגמאות לאזורים שנפגעו מהשינוי ניתן לראות במפות מטה המציגות את ניתוח הזמינות בנתניה לפני היישום ואחריו. נתניה חזרה למקום הראשון בממוצע באשכול עם הביצועים הטובים ביותר - מה שמעיד על שביעות רצון וגם כי הבעיה הייתה בעיקר במחלף פולג. רמת הזמינות מדורגת באופן כזה שהציון באזור הבנוי גבוה יותר ככל שיש תחנה במרחק של עד 5 דקות הליכה וככל שתדירות הנסיעות בה גבוהה יותר. ניתן לראות שלמרות העלייה בציון הזמינות הכלל עירוני, הרי שהזמינות בשכונות המזרחיות בעיר נפגעה כתוצאה מהשינוי התחבורתי.
|
|
|
עקב התלונות, ובתיאום עם עיריית נתניה, בוצעו התאמות ושינויים ברשת זמן קצר אחרי היישום. ההתאמות כללו בין היתר הוספת תחנות למספר קווים, תגבור בצירים מרכזיים, שירות נוסף למספר שכונות, לרבות באזור המזרחי, ועוד. מעבר להטמעה של מפת קווים חדשה עבור הנוסעים והנהגים, דרשה הרפורמה מחברת אקסטרה, המפעילה את שירות התחבורה הציבורית בנתניה, היערכות לוגיסטית מקיפה, הכוללת רכישת 60 אוטובוסים חשמליים והכשרת חניון עם עמדות טעינה. בנוסף, הושקו קווים על בסיסי מיניבוסים, שחיברו שכונות שבהן לא היה שירות במשך שנים. "שינוי זה דרש שיתוף פעולה הדוק עם משרד התחבורה ועיריית נתניה, כשבשטח ניכרת התרומה של נהגי אקסטרה והנהלת הסניף", אומר מנכ"ל אקסטרה שוקי פרי. לדברי פרי, "הנהגים לא נתנו לקשיים - לעבודות בפולג ולביקורת הציבורית שליוותה את תחילת הרפורמה - להשפיע עליהם ועם רמת מסירות שמשיגה כ-100% ביצוע, קנו את הקשב הציבורי שהביא לעלייה באמון בשירות". עם זאת, ציין, "עדיין נדרשים עוד צרכים והתאמות שיש לבצע, ואנחנו מאמינים ששיתוף הפעולה עם העירייה ומשרד התחבורה יביא למימושם".
|
|
תאריך:
|
17/08/2023
|
|
|
עודכן:
|
17/08/2023
|
|
עידן יוסף
|
מה גרם לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית בנתניה
|
|
עיריית תל אביב-יפו, בשיתוף משרד התחבורה, הודיעה כי תחל להפעיל לרווחת התושבים קו חדש - "אלנבית" - שנוסע ברחובות קטנים במרכז העיר ומאפשר להגיע מאזור אלנבי/הכובשים לתחנת הרכבת ההגנה ולשכונות פלורנטין והתקווה.
|
|
|
ההצלחה של קו 200 היא עדות להשקעה בתשתיות והתחשבות בצרכים של הנוסעים.
|
|
|
ביום ראשון הקרוב (20.8.23) אמורה הייתה להיכנס לתוקפה הנחיית הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, לפיה לא תתאפשר כלל הפעלת קבלני משנה באוטובוסים בתקופות שגרה בימי אמצע השבוע, ראשון עד חמישי, אך יתאפשר למפעילים להעזר בקבלנים בסופי-השבוע, במועדים ובאירועים חריגים בהם קיים ביקוש חריג.
|
|
|
בחודשים האחרונים סובלים תושבי בנימין משירות ירוד של חברת 'אלקטרה אפיקים' זכיינית משרד התחבורה לקווי התחבורה הציבורית בבנימין, מעלה אדומים, גוש-עציון ומקומות נוספים.
|
|
|
הוועדה לתשתיות לאומיות שבמינהל התכנון, החליטה (יום ב', 14.8.23) על קידום התוכנית שיזמה חברת נתיבי ישראל לתוואי הרכבת הקלה בבאר שבע. הקו החדש ישרת את המוקדים המרכזיים בעיר באר שבע, את תחנות רכבת ישראל בעיר, מוקדי ביקוש לאורך כביש 60 ואת קריית המודיעין החדשה ההולכת ומוקמת בליקית. התוכנית היא חלק משמעותי לקראת מעבר צה"ל לנגב, והיא תיתן מענה להגעת משרתים מתחנות רכבת ישראל והאוטובוסים לשער הכניסה בקריית המודיעין החדשה.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
|
|
|
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
|
|
|
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002 תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|