|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
"רמות בלתי נסבלות" [צילום אילוסטרציה: היסאם השלמון, פלאש 90]

עיצומים אישיים: ישראל בחברת רוסיה, סין ואירן

גם אם העיצומים האישיים שהטילו מדינות במערב, ובראשן ארה"ב, ממוקדים כרגע בקומץ מתנחלים קיצוניים – עצם השימוש בצעד זה חייב להדאיג את ישראל ולהוביל לשינוי במדיניותה
05/04/2024  |   פנינה שרביט-ברוך, יוליה ארפורט   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בתחילת דצמבר 2023 הכריז שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, על הטלת עיצומים נגד ישראלים שהיו מעורבים במעשי אלימות ביהודה ושומרון. למרות הצעד החריג, העיצומים היו מוגבלים בהיקפם והתמצו באיסורי כניסה לארה"ב ליחידים (לעיתים יחד עם בני משפחותיהם הקרובים). ההערכה היא שמדובר בעשרות ישראלים ובני משפחותיהם.

ב-1 בפברואר נרשמה עליית מדרגה. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם על צו מינהלי (executive order) המאפשר להטיל עיצומים על מעורבים במעשי אלימות ביהודה ושומרון. בצו מצוין ש"המצב ביהודה ושומרון - במיוחד רמות גבוהות של אלימות של מתנחלים קיצוניים, עקירה כפויה של אנשים וכפרים, והרס רכוש - הגיע לרמות בלתי נסבלות". מצב זה, קובע הצו, מהווה איום רציני על המצב ביהודה ושומרון ועזה, בישראל, ובאזור המזרח התיכון כולו, ופוגע באינטרסים של ארה"ב וביעדי מדיניות החוץ שלה, הכוללים את פתרון שתי המדינות.

הצו מאפשר הטלת עיצומים, הכוללים הקפאת נכסים ואיסור כניסה לארה"ב כלפי מי שאינם אזרחי ארה"ב, על מי שנחשד, בין היתר, בביצוע פעולות המאיימת על השלום, הביטחון או היציבות של יהודה ושומרון; תכנון, הזמנה, הכוונה או השתתפות במעשה אלימות או איום באלימות נגד אזרחים, הרס רכוש ותפיסה או נישול רכוש בידי גורמים פרטיים; וכן על העדר אכיפה נגד פעולות כאלו; כמו גם ביצוע או ניסיון לבצע מעשי טרור המשפיעים על יהודה ושומרון.

הצו מאפשר להטיל עיצומים לא רק על אזרחים בודדים, אלא גם על ארגונים וגופים מדינתיים. הצו יכול לחול גם על שרים ובכירים במשרדי ממשלה וצה"ל המעורבים בפעילות המנויה בו. בהקשר זה, על-פי פרסומים, בדוח פנימי של משרד החוץ נאמר שהממשל האמריקני ממתין לתשובות מישראל על טענות נגד כוחות צה"ל, ושוקל עיצומים גם נגד חיילים, ביניהם מפקדים בצה"ל, בגין העדר אכיפה כלפי מתנחלים הפוגעים בפלשתינים ביו"ש.

מיד לאחר הוצאת הצו, מחלקת המדינה הכריזה על עיצומים נגד ארבעה מתיישבים שנטען שנהגו באלימות בייהודה ושומרון כלפי פלשתינים. ב-14 במארס נוספו עוד שלושה אזרחים ישראלים ושני מאחזים לרשימת העיצומים. המעשים המיוחסים להם כוללים השתתפות בהפרות סדר, הצתות רכבים ומבנים, איומים ותקיפות של חקלאים פלשתינים והרס רכושם. לגבי המאחזים נטען שמדובר בבסיסים שמהם המתנחלים מבצעים אלימות ומונעים מחקלאים פלשתינים גישה לאדמותיהם.

השימוש של ארה"ב בעיצומים אישיים כנגד אלימות מתנחלים סלל את הדרך למדינות נוספות לנקוט צעדים דומים. כך, ב-12 בפברואר הוטלו עיצומים על-ידי בריטניה, הכוללים מגבלות פיננסיות ומגבלות מסע, על "ארבעה מתנחלים ישראלים קיצונים" (שחלקם מופיעים גם ברשימות של ארה"ב), שהפרו את "זכויות האדם של קהילות פלשתיניות ביהודה ושומרון". הגבלות מסע על "מתנחלים קיצוניים" הוטלו גם על-ידי צרפת ב-13 בפברואר ועל-ידי ניו-זילנד ב-28 בפברואר. גם ספרד הודיעה על פתיחת הליך להטלת עיצומים על מתנחלים וקנדה הודיעה שהיא שוקלת הטלת עיצומים כאלו.

התפתחות חשובה אירעה ב-18 במארס, כאשר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הודיע שהושגה הסכמה של מדינות האיחוד להטיל עיצומים על מתנחלים ישראלים קיצוניים, שיכללו הגבלות כניסה והקפאת נכסים שנמצאים בתחומי האיחוד. זאת לאחר שהונגריה הסירה את התנגדותה לצעד זה. ההחלטה תיכנס לתוקף אחרי האימוץ הסופי על-ידי נציגי מדינות האיחוד ופרסומה בכתב העת הרשמי של האיחוד האירופי.

ההשלכות של הטלת העיצומים חורגות מגדר הפעילות בשטחן של המדינות המטילות אותן. הדבר נכון במיוחד לעיצומים המוטלים על-ידי ארה"ב. העיצומים אוסרים על מימון מי שמוטלין עליו עיצומים, כך שהם משפיעים גם על בנקים וגורמים פיננסיים אחרים. בהתאם לכך, בנק לאומי ובנק הדואר הגבילו פעילות בחשבונות של המתנחלים שנכנסו לרשימת העיצומים שהטילה ארה"ב, למעט פעילות שהותרה במפורש על-ידי הממשל, הנדרשת לצרכים הומניטריים שוטפים.

בנק ישראל גיבה החלטה זו, תוך הבהרה ש"עקיפה של משטרי עיצומים כאמור, יש בה כדי לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים וביניהם סיכוני ציות, סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין. שמירה על הניהול התקין והפעילות הסדירה של התאגידים הבנקאיים בישראל נחוצה לשם שמירה על הפעילות הסדירה של המשק בכללותו, לקיום מערכת יחסים תקינה עם הכלכלה העולמית, ולבסוף לשם תפקודה התקין של הכלכלה הישראלית".

משמעויות העיצומים האישיים
צו חסר תקדים של הנשיא [צילום: אלכס ברנדון, AP]

עיצומים הם כלי במדיניות חוץ ומיועדים לשמש אמצעי להפעלת לחץ לשינוי מדיניות ולאכיפה נגד מדינות "סוררות" שאינן מקיימות את הנורמות המקובלות בקהילה הבינלאומית ואת הדין הבינלאומי. הם יכולים להיות כלליים – מופנים נגד המדינה כולה או מגזרים רבים בכלכלתה; או מצומצמים - נגד גורמים ספציפיים או מגזרים מסוימים בתוך המדינה.

עיצומים מצומצמים כוללים עיצומים אישיים, המכוונים כלפי יחידים ומבקשים להשפיע עליהם תוך מניעת פגיעה במי שאינם מעורבים במעשים שהובילו להטלת העיצומים. הם הפכו לפרקטיקה שכיחה בעשורים האחרונים, בשל יכולתם למקד את הלחץ על מי שאחראי או שמבצע את המדיניות הבלתי-רצויה, או שיכול להשפיע עליה או לשנותה. דוגמה בולטת לשימוש בעיצומים מסוג זה ניתן לראות במקרה של רוסיה, שם הוטלו עיצומים נרחבים נגד אנשי האליטה הפוליטית והכלכלית של המדינה המקורבים לשלטון.

עד כה ישראל נתקלה בהשפעות של עיצומים אישיים בעיקר כאשר היה מדובר ברוסים בעלי אזרחות ישראלית ונכסים או פעילות בישראל. העובדה שעיצומים כאלו מוטלים כעת על גורמים ישראלים, היא התפתחות מדאיגה מאוד, שכן היא שמה את ישראל בחברה אחת עם מדינות כמו רוסיה, סין ואירן. המהלך מצביע לכן על שינוי מדאיג בתפיסת ישראל כמדינה השייכת למועדון המדינות הליברליות שומרות החוק, בכך שנדרש להשתמש נגד אזרחיה באמצעי אכיפה חיצוני מאחר שאינה אוכפת את החוק בעצמה.

השימוש בעיצומים נגד מתנחלים קיצוניים נועד להביע את התנגדותן של מדינות המערב למדיניות הממשלה ביהודה ושומרון, ולאותת לה, כי אם היא לא תאכוף את החוק נגד גורמים אלה, הן לא יהססו לעשות כן. ללא ספק, הטלת העיצומים דווקא בעת הזו נובעת גם מחוסר שביעות הרצון שלהן מהתנהלותה של ישראל ברצועת עזה, ובפרט מהתעלמותה מהדרישות של בעלות בריתה המערביות לצמצם את הפגיעה באוכלוסייה הפלשתינית ולהציג אופק מדיני.

עם זאת ניכר, כי שני גורמים הנחו את המדינות שבחרו להטיל עיצומים אישיים כנגד מתנחלים. ראשית, הרצון להימנע מצעדים שעלולים לפגוע במאמצי הלחימה נגד חמאס בעזה. שנית, ניסיון לאותת לציבור הישראלי כי אין רצון לפגוע בכלל אזרחי המדינה, וכי קיימת הבחנה בינם לבין הממשלה, הנתפסת כתומכת בגורמים קיצוניים ואף מובלת על ידם.

עם זאת, קיים חשש משמעותי כי מרגע שארה"ב, ומדינות אחרות בעקבותיה, עשו שימוש בכלי של העיצומים האישיים, הוא ימשיך לשמש אותן גם בעתיד נגד גורמים ישראלים. בשלב זה הוא מופעל נגד אנשים פרטיים, אולם יש פוטנציאל שעיצומים יופעלו גם נגד גורמים רשמיים, בגין אי-אכיפת החוק נגד מתנחלים אלימים ואפשר שאף בגין פגיעה ברכוש של פלשתינים במישרין.

כיצד על ישראל לפעול
"הרוב המוחלט הם שומרי חוק" [צילום אילוסטרציה: חיים גולדברג, פלאש 90]

בתגובתה הרשמית לצו שהוציא הממשל האמריקני, ישראל הדגישה, כי "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק ורבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפירי חוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון". מעבר לכך, תגובת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הייתה איום בכך שישראל תמנע העברת כספים לרשות הפלשתינית דרך המערכת הבנקאית של ישראל.

ישראל צריכה להתייחס במלוא הרצינות לתופעה החדשה והמסוכנת של עיצומים אישיים נגד גורמים ישראלים. בכל הנוגע לגורמים קיצוניים הפועלים ביהודה ושומרון, מן הראוי שהמדינה תפעל נגדם באופן נחוש. מדובר בגורמים עברייניים, המבצעים מעשים ראויים לכל גנאי, תוך פגיעה בביטחון ובסדר הציבורי. יש למצות איתם את הדין כפי שממצים את הדין עם כל אזרח ישראלי הפועל באלימות.
מעשיהם והעדר האכיפה נגדם, פוגעים במעמדה הבינלאומי של ישראל, הרעוע גם כך, בעת שבה נחוצה לה יותר מתמיד תמיכתן של בעלות בריתה. את המחיר של הכניעה לגורמים הקיצוניים ביותר בחברה הישראלית, משלם כלל הציבור בישראל.

מעבר לכך, יש לפעול באופן כולל יותר לבלימת ההתדרדרות הקשה במעמדה הבינלאומי של ישראל, תוך התנהלות במעשים ובהצהרות המבהירה שישראל היא מדינה ערכית ושומרת חוק. כשישראל מוצאת את עצמה במועדון המדינות שאליו משתייכות רוסיה, סין ואירן, שעל אזרחיהן מוטלים עיצומים אישיים, זהו סימן ברור לכישלון מדיניות החוץ של ישראל, הנובע מהעדפת אינטרסים פנימיים צרים על פני העדפת האינטרס של הביטחון הלאומי של המדינה.

הכותבות הן חוקרת בכירה ועוזרת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  05/04/2024   |   עודכן:  05/04/2024
פנינה שרביט-ברוך, יוליה ארפורט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עיצומים אישיים: ישראל בחברת רוסיה, סין ואירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ארבעה שוטרים נפצעו הלילה (יום ד', 3.4.24) - שניים מהם באורח קשה ובינוני - בפיגוע דריסה שביצע ערבי תושב טירה. השוטרים - שניים מתחנת המשטרה בטירה ושתי שוטרות מג"ב שסייעו להם - נדרסו בעת שהיו בפעילות מבצעית במחסום בחיבור שבין כביש 444 לכביש 5507 בצומת כוכב יאיר. המחבל הדורס, ישראלי בן 26, המשיך לאחר הדריסה למעבר אליהו וניסה לדקור שם מאבטחים. המאבטחים ירו במחבל והרגו אותו.
03/04/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen", ששבעה מעובדיו נהרגו הלילה (יום ג', 2.4.24) בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, הודיע על עצירה מיידית של הפעילות שלו באזור. בין השבעה שנהרגו - אזרחי פולין, בריטניה, אוסטרליה, ארצות הברית וקנדה.
02/04/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי עצרו הלילה (יום ב', 1.4.24) את אחותו של איסמעיל הנייה, מנהיג חמאס, בביתה שביישוב תל שבע שבנגב. האישה בת ה-57 נעצרה בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.
01/04/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
שני צעירים בשנות העשרים לחייהם ונער בן 17 נפצעו קשה בפיגוע דקירה שאירע (יום א', 31.3.24) בקניון 'פרנדלי' בגן יבנה. המחבל, מואמן פאיז מחמוד חליל, הוא תושב חברון בן 19 שעבד באחת החנויות במתחם הקניות למרות שהיה שוהה בלתי חוקי בישראל.
01/04/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
עכשיו מובן מה התרחש כאן בתש"ח, עכשיו מובנת הבעיה שעמדה בפני הישוב היהודי המותקף מה שקרה בשמחת תורה תשפ"ד מבהיר לחלוטין את ארועי תש"ח ואת התגובה הישראלית בתש"ח
31/03/2024  |  שמואל פישר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il