|   15:07:40
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

קרקס נסראללה

במשך שעתיים וחצי היתל מזכ"ל חיזבאללה בצופי נאומו ההיסטורי, והלעיט אותם בתמונות ממוחזרות ובאנימציה ממוחשבת פרשנים בעולם הערבי מסכימים: ההאשמות כלפי ישראל לא היו משכנעות, אבל תמיד טוב להאשים את ישראל
18/08/2010  |   אסף גבור   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
באמצעות להטוטי מצלמה ניסה נסראללה להסיט את האש לעבר ישראל [צילום: AP]

בעוד הישראלים נגררים עם ילדיהם למופעי הקיץ השונים והיקרים, זכו הלבנונים השבוע להצגה הגדולה מכולם, שהוענקה להם חינם אין כסף. במשך שעתיים וחצי, שהיו עתירות אפקטים, סרטי וידאו ואנימציות מחשב, הגיש מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את מה שהוגדר בפי פרשנים כ"נאום חייו". מטרת ההצגה: להוכיח את חפותו בפרשת חיסולו של רפיק אל-חרירי. וכמו בפסטיבלים למיניהם, ככל שהמופע נמשך כך התפוגגה הציפייה הדרוכה, והתחלפה בתחושת אי נעימות.

החל משעות הבוקר של יום שני שעבר שידרו תחנות הטלוויזיה בלבנון פרומואים לאירוע הגדול של השנה. השדרנים ביקשו מהצופים להתכונן לקראת השעה שמונה וחצי בערב, אז הבטיח גיבור היום להופיע על המרקע. לא היה צורך בבניית מתח, שכן מתח כזה כבר קיים כמה שבועות: סביב צווארו של נסראללה, יודעים הכול, הולך ונכרך חבל בדמות מסקנות ועדת החקירה הבינלאומית לרצח ראש ממשלת לבנון, ובכירים בחיזבאללה עומדים לקבל לידיהם כתבי אישום בפרשה.

איך נחלצים ממלכודת כזו? כמובן, מאשימים את ישראל. לאורך כל נאומו ניסה נסראללה, באמצעות להטוטי מצלמה, להסיט את האש לעבר האויב הציוני ולהוכיח שגופי הביטחון הישראלים עמדו מאחורי החיסול. בפועל, הנתונים שהציג היו חלקיים, התמונות היו מטושטשות, והמלל היה רב מדי. מנהיג חיזבאללה עצמו נראה במהלך הנאום כמי שמאבד סבלנות, וסימן לעמיתיו בבונקר להגביר את המיזוג ולקצר בקטעי הווידאו. גם העיתונאים הלבנונים שישבו באולם המכובד וצפו בהופעה, פתחו ז'קטים והתירו עניבות בגלל החום הכבד. לו יכלו, היו מרבית הצופים המאוכזבים נעמדים בתום ההצגה מול הקופות ומבקשים את כספם בחזרה.

גם הגורמים הפוליטיים בלבנון לא נפלו מהכיסא אחרי הנאום. ריאד רחאל, חבר בסיעתו של סעד חרירי, אמר מפורשות שנסראללה לא הציג הוכחות משכנעות לאשמתה של ישראל. אמין ג'ומאייל, נשיא לבנון לשעבר, דרש ממנהיג חיזבאללה לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי, ולהעביר לו את המידע שברשותו. אבל מי בעצם שואל אותם.

היריבים יורידו את הראש

אסמאעיל, מרצה ירדני: "לישראל לא היה אינטרס לחסל מישהו כמו אל-חרירי, שסימל את המלחמה כנגד השתלטות סוריה על לבנון, ואת הניסיון לצמצם את כוחו של חיזבאללה. כל אדם בעל מנת משכל בינונית ומעלה יכול לחבר אחד ועוד אחד ולהבין את האינטרס של חיזבאללה להאשים כעת את ישראל"

מזכ"ל החיזבאללה לא הסתפק בשבחים לטכנולוגיה הישראלית, אלא הציג שורה של בכירים לבנונים שלדבריו היו מועמדים גם הם לחיסול. זו הייתה רשימה מגוונת, עם נציגות לכל פלג בלבנון - מרונים, נוצרים, שיעים וסונים. ראש הממשלה הנוכחי סעד אל-חרירי (בנו של רפיק אל-חרירי), יושב-ראש הפרלמנט הלבנוני נביה ברי ומנהיג המיליציה סמיר ג'עג'ע הם רק כמה מהשמות שהוזכרו. הטור השני של השמות שהציג נסראללה כלל משתפי פעולה שנשלחו על-ידי ישראל לאסוף מידע אודות אותם בכירים, כהכנה לחיסולם.

"נסראללה הלך על הקו הנוח ביותר ועל אסטרטגיה התקפית", אומר על כך אבו-עסקר. "ישראל היא הרי היריב האולטימטיבי, ומרבית העולם האיסלאמי יצטרף באופן אוטומטי לכל חזית המכוונת נגדה. כעת גם הפלג המתון יותר בלבנון, זה שביקש להצר את צעדיו של חיזבאללה ואולי להשתמש לשם כך בפרשת חרירי, יוריד את הראש. גם כוחן של סעודיה ומצרים בתוך הלובי הלבנוני נחלש. מצד אחד הן לא יכולות לתמוך בישראל ולטעון לחפותה; מצד שני, הן לא יכולות לומר לחיזבאללה 'בראבו, הוכחתם שישראל אשמה'. לכן עליהן לשמור על פרופיל נמוך".

אסמאעיל (שם בדוי), מרצה בכיר לפוליטיקה וממשל החי בירדן, נותן נקודת מבט אחרת על הנאום, זו הנוגעת לפוליטיקה הפנימית של לבנון. "נסראללה ניסה להבהיר שארגונו לא מתכוון להיכנע, וכי בכוונתו להילחם על שמו ועל מקומו בלבנון. זו אינה התקפה, אלה מסרים פוליטיים שמשרתים אותו. המיקוד כלפי ישראל הוא צעד פופוליסטי, שבעקבותיו יכולה להתגבר התמיכה בחיזבאללה בקרב האדם הממוצע - האדם שבדרך כלל נסראללה פונה אליו".

מאידך-גיסא, אסמאעיל סבור שבשורה התחתונה נסראללה לא הוכיח את חפותו. "אני חושב שההאשמות שלו מגוחכות. רוב האנשים לא קונים את מה שהוא ניסה למכור. מבחינה פוליטית טהורה, לישראל לא היה אינטרס לחסל מישהו כמו אל-חרירי. ראש הממשלה המנוח הרי סימל יותר מכול את המלחמה כנגד השתלטות סוריה על לבנון, ואת הניסיון לצמצם ככל האפשר את כוחו והשפעתו של חיזבאללה.

"גם התזמון שבו נסראללה חושף את התמונות וההוכחות מעלה שאלות רבות. כל אדם בעל-מנת משכל בינונית ומעלה יכול לחבר אחד ועוד אחד ולהבין את האינטרס של חיזבאללה להאשים כעת את ישראל, ולכן הציבור יתקשה לקבל את העובדות הללו".

לפי דבריו של מחמוד ג'עפר, גם במצרים ספגה אמינותו של נסראללה מכה בעקבות הנאום. התמונות שהציג נסראללה, הוא אומר, מתבססות על צילומים של צה"ל שפורסמו בעבר. גם הפרסומים החדשים-לכאורה על אסון השייטת היו קלושים, והתבססו על מסקנות ועדת החקירה שהקימה ישראל בעקבות האירוע. "העיתונות בקהיר, שמשקפת ומשפיעה על התחושה בעם המצרי, קיבלה את סרטי הווידאו והנתונים החדשים שהציג נסראללה בספקנות רבה. הנאום הארוך לא הצליח לשפוך אור על פרשיית החיסול ולא סיפק ממצאים חדשים בנוגע לאשמים. מהבחינה הזאת, נסראללה נכשל.

"הראיות גם מגיעות בזמן לא טוב, שגורם לכל הנאום להיראות כמו מלחמת מאסף ותו לו. למה נסראללה חשף רק עכשיו את ההוכחות שישראל עומדת מאחורי החיסול? למה לא לחשוף אותן מיד לאחר האירוע? אפשר להבין שבחיזבאללה קיבלו בתדהמה את העובדה שהם הולכים להיות מואשמים בחיסול חרירי, ולכן מרגישים שאין להם ברירה אלא להגן על עצמם".

המיתוס כנקודת תורפה

מחמוד ג'עפר, פרשן פוליטי בטלוויזיה המצרית: "נסראללה לא הואשם באופן ישיר, ולכן גם לא התנהג כנאשם. השאלה האם האנשים קנו את הראיות נגד ישראל היא לא חשובה ולא רלוונטית, כי נסראללה הציג את עמדתו כדי להכניס את ישראל לתוך סיר הנאשמים. מדברים על סוריה, מדברים על חיזבאללה, מדברים על אנשים נוספים - אז למה שלא נדבר על ישראל"

אז מה כן היה שם? ראשית, היצמדות לכלל הידוע מאומנויות לחימה רבות: השתמש בכוחו של היריב לטובתך. שרשרת משתפי הפעולה שחשף נסראללה בנאומו, והמשימות שלטענתו הוטלו עליהם, שימשו אותו כדי לצייר את ישראל כמדינה בעלת כוחות-על, שיכולה לעשות בלבנון ככל העולה על רוחה. "הסוכנים הישראלים השתלטו על רשתות התקשורת בלבנון, כאשר המטרה היא מעקב אחרי כל אדם", אמר נסראללה, והוסיף: "האויב יכול לצותת למי שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה".

הנאום עסק גם ביכולת הישראלית להשיג אינפורמציה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. "ישראל היא מעצמה בכל הקשור לטכנולוגיית מטוסי המודיעין", אמר נסראללה. "היא מוכרת את הטכנולוגיה הזאת לכל העולם ויודעת להשיג בעזרתה מידע איכותי. הטכנולוגיות המודיעיניות מהשמים משלימות את המודיעין בשטח, שמושג על-ידי סוכנים ומשתפי פעולה שמטרתם ליצור מלחמה פנים-לבנונית ולבצע חיסולים. ישראל ניסתה משנות ה-90 להפעיל סוכנים כדי לסכסך בין גורמים פנים-לבנוניים, להסיג את הכוחות הסוריים ולפרק את חיזבאללה מנשקו", קבע.

סאלם אבו-עסקר, פרשן העיתון 'אל-אהראם דיילי' המתגורר בחברון, אומר שנסראללה נהג בתבונה כאשר התייחס ליכולותיה של ישראל. "הוא לקח את המיתוס שישראל שוקדת לטפח במשך השנים, וניצל אותו היטב", אומר אבו-עסקר. "במקום לומר כהרגלו שישראל לא יכולה לנצח את לבנון, הוא השתמש בהיסטוריה של הפעולות הסודיות שישראל כל כך מתגאה בהן - של סיירת מטכ"ל, הקומנדו הימי, המוסד ויחידות אחרות - והבהיר בעזרתן נקודה אחת: ישראל פגעה בעבר בלבנון ובסוריה, יש לה אמצעים שונים, ולכן יש לבדוק האם היא אשמה גם בחיסול אל-חרירי. גם אם הדעה הרווחת היא שאין לישראל קשר לאירוע, כעת יהיו רבים שיגידו 'נסראללה לא הצליח לשכנע אותי, אבל אם בדיעבד בעוד הרבה שנים המוסד הישראלי יחשוף שהוא זה שביצע את החיסול, לא לגמרי אופתע'".

לדברי אבו-עסקר, ייתכן שלנאומו של נסראללה תהיה השלכה נוספת על עמדות הציבור. "הוא הצליח להזיז את מרכז הכובד ולהשפיע על דעת הקהל בלבנון ובעולם הערבי ביחס לוועדת החקירה עצמה. נסראללה צייר מציאות שבה חברי הוועדה קיבלו מידע מעובד מטעם ישראל, וכן התעלמו מהיסטוריית החיסולים שבוצעו בלבנון ובסוריה על-ידי הישראלים. בכך הוא הצליח לערער את הלגיטימיות של ועדת החקירה ומסקנותיה".

מחמוד ג'עפר, פרשן פוליטי בטלוויזיה המצרית, סבור גם הוא שנסראללה השיג את מטרתו, ולו באופן חלקי: "הוא לא הואשם באופן ישיר, ולכן גם לא התנהג כנאשם. השאלה האם האנשים קנו את הראיות נגד ישראל היא לא חשובה ולא רלוונטית, כי נסראללה הציג את עמדתו כדי להכניס את ישראל לתוך סיר הנאשמים. מדברים על סוריה, מדברים על חיזבאללה, מדברים על אנשים נוספים - אז למה שלא נדבר על ישראל".

מה שהיה הוא שיהיה

קאסם חטיב, פרשן סעודי: "הפגישה שנערכה בסוף יולי בין נשיא סוריה לבין מלך סעודיה, סיכמה למעשה את כל העניינים. אסד אמר שם כי הוועדה הבינלאומית הפכה לנטל פוליטי, והכריז שלא יאפשר פגיעה בחיזבאללה. ואם אסד והמלך עבדאללה רוצים שקט, זה מה שיהיה"

בעל המאה הוא כידוע גם בעל הדעה, ובארץ הארזים המשפט הזה נכון במיוחד. יאמר נסראללה את אשר יאמר, ויחשוב הזרח הלבנוני את אשר יחשוב – עתידה של המדינה מוכרע במקומות אחרים לחלוטין.

"הפגישה ההיסטורית שנערכה בסוף יולי בין נשיא סוריה בשאר אל-אסד לבין המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אלעזיז, סיכמה למעשה את כל העניינים", אומר קאסם חטיב, פרשן ברשת הטלוויזיה הסעודית MBC. "אסד אמר במהלך הפגישה שהוועדה הבינלאומית הפכה לנטל פוליטי על לבנון ועל יציבותה, והכריז מעל הפודיום שהוא לא יאפשר פגיעה בחיזבאללה. בכך בעצם נגמר העניין. הרי לבנון, מאז הכרזת עצמאותה, לא נהנתה מעולם מעצמאות אמיתית, ותמיד הייתה נתונה בידי גורמים חיצוניים בעלי אינטרסים. בעבר הייתה זו צרפת, והיום המצב הוא שמפלגת השלטון של אל-חרירי משקפת את האינטרסים הסעודיים, וחיזבאללה והמפלגות האחרות נשלטות על-ידי אירן וסוריה. בסופו של דבר, המצב הפוליטי נגזר מהאינטרסים של מדינות האם. אם אסד ועבדאללה רוצים שקט, זה מה שיהיה".

"היום שאחרי כתבי האישום של ועדת החקירה ייראה די דומה ליום שלפניו, מכיוון שלכל הצדדים אינטרס אחד- שקט", מסכים אסמאעיל. "שתי המפלגות העיקריות כעת יושבות בתוך ממשלה אחת, ושתיהן לא מעוניינות בפיצוץ שיכול להוביל למלחמה פנימית".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסיפור של מסמך גלנט אפשר למצוא הכול חוץ מאשמים מוחלטים. יש בו אלופים שרוצים לזכות בכס הרמטכ"ל, יש בו מריבות אישיות בין שר ביטחון למפקד הצבא, ויש בו הרבה מאוד דוברים שבוחשים בהנאה בקלחת הצבאית.
18/08/2010  |  יועז הנדל  |   כתבות
האקנה היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר והיא מופיעה בעיקר בקרב בני נוער, אך לא רק. הזנחה והעדר טיפול אפקטיבי יכולים לגרור את ההתמודדות עם האקנה, עד לבגרות.
18/08/2010  |  הרמן וייס  |   כתבות
באינטרנט, בין הפרסומות שקופצות מול עינינו ללא הפסק, "קפצה" מול עיני עשרות פעמים פרסומת המציעה חידוני טריוויה באמצעות הסלולרי, עם פיתוי של פרס כספי גדול למנצחים. שלחתי את מספר הסלולרי שלי, התחלתי לקבל שאלות ולענות עליהם בזו אחר זו, במשך כשעה ורבע. לאחר שעניתי על כל השאלות (תשובות נכונות לדברי "המארגנים") חשבתי לעצמי שזה מסוג הדברים שכדאי להפסיק. וגם הבנתי כי פרס כלשהו לא יגיע לפתחי. שכחתי מהעניין עד אשר בחשבון הסלולרי שלי שהגיע אחרי כחודש היה סכום של 120 שקל, תמורת שיחות אלה לחברת יוניסל-טרווית-מונדיאל. (זאת ידעתי לאחר בירור עם חברת הסלולר). שאלות הטריוויה המשיכו להגיע בתדירות של פעמים ביום, אף פעם לא עניתי מחקתי אותם וחשבתי שפעלתי נכון.
18/08/2010  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
גל מור, לשעבר מנהל הפיתוח באתר ynet וכיום הבעלים של הבלוג "חורים ברשת", יזכה לפיצוי בסך עשרות אלפי שקלים מידי חן אזולאי, הבעלים והמנהל של האתר "ניהול מקומי". כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב דן מור.
18/08/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
שאלה נפוצה היא - לשם מה נחוצים לימודי ביטחון? עד לפני כעשר שנים, לימודי ביטחון לאומי היו נדירים באקדמיות בישראל. נושאי ביטחון, אם נלמדו, נכללו בתחומי מדע המדינה, היסטוריה ובמידה מסוימת גם במחקרים סוציולוגיים. לכאורה וגם כמסורת, ענייני הביטחון נחשבו כנחלה בלעדית עליה מופקדים הממשלה, צה"ל ומשרד הביטחון. הייתה לכך הצדקה בתקופה שבה אחת לכמה שנים פרצה מלחמה. צה"ל, שהתכונן למלחמה, גייס את משרתי המילואים, המלחמה נמשכה ימים או שבועות אחדים והמדינה והחברה חזרו לשגרה.
18/08/2010  |  דב תמרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il