|   15:07:40
  ישי רוזן-צבי  
מרצה מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מוסר יהודי

באחרונה פורסם סקר של עמותת גשר, לפיו רוב מוחלט של הציבור הדתי והחרדי תומך בגירוש ילדי העובדים הזרים ואילו החילונים חצויים בשאלה זו; עוד נמצא בסקר כי דתיים מעדיפים את הציווי "עניי עירך קודמים" על מצוות הסיוע לגר וליתום. מדוע מדיר הציבור הדתי את רגליו ממאבקי זכויות אדם, כאשר במסורת היהודית קיימת תשתית עשירה העשויה לתמוך במאבקים מסוג זה? ד"ר צבי מרק וד"ר ישי רוזן-צבי דנים בסוגייה
07/09/2010  |   ישי רוזן-צבי   |   כתבות   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
הפגנה נגד גירוש ילדי העובדים הזרים

ד"ר צבי מרק: "הסקר המצוטט מחזק את תחושת השסע התרבותי העמוק במדינת ישראל. בעוד שהאנרגיות של השמאל מופנות לכל מאבק שמצמצם את אופייה היהודי של המדינה, הימין והימין הדתי, מעוניין לשמר ולהדגיש את ייחודה היהודי של המדינה.

'גירוש' ילדי העובדים הזרים הוא דוגמה מובהקת לכך. הכותרות בתקשורת והקמפיין הציבורי מיוסדים כולם על הטעיית הציבור. הרי לא מדובר בגירוש ילדים בודדים או הוצאה כואבת שלהם מחיק משפחותיהם, אלא בהשבת משפחות העובדים הזרים הלא חוקיים למולדתם, ההורים יחד עם ילדיהם. הצביעות וחוסר האמינות בולטים עוד יותר לאור העובדה שהעם היהודי חווה לא מזמן גירוש של אלפי משפחות שהתגוררו בחבל גוש קטיף כבר עשרות שנים, שהגיעו למקום על-פי חוק ועל-פי החלטות ממשלה, בתמיכת המדינה ובעידודה, עד שהתקבלה החלטה שזהו אזור אסור ליהודים וכוחות צבא גירשו משם דור שני ושלישי של ילדים שגדלו ביישובים, הרסו את ביתם, את שדותיהם ואת מפעל חייהם.

כידוע, בגוש קטיף היו אלפי נערים וילדים. וכאן, כאמור, הצביעות חוגגת: אם הבעיה היא ביחס המדינה לילדים, היכן הם אותם ארגוני שמאל כשמדובר באלפי הילדים היהודים של גוש קטיף שנעקרו מבתיהם ולרבים מהם עדיין לא נמצא פתרון הולם? דוגמה טובה נוספת התרחשה בעת הפוגרום בעמונה: מרבית האזרחים שהיו שם היו ילדים ובני נוער; נערות ונערים הוכו על-ידי פרשי משטרה, נעצרו, נחבלו ונפצעו באלימות שכלל לא היה בה צורך לשם פינויים. היכן היו זכויות האדם שלהם? איזה ארגון שמאל קם לדבר בשם אותם ילדים ונערים?

ניתן היה לטעון שהנוער בעמונה עבר על החוק ומכאן שתיקת השמאל, אבל מה באשר לרמיסת החוק מדי שבוע בבלעין? והיכן הוא כבוד החוק כאשר מדובר בעובדים זרים לא חוקיים? התשובה היא פשוטה: רוממות החוק קיימת בגרונם רק כאשר מדובר במאחז לא חוקי של הימין, אך אבן קלע בידם כשמדובר בהפרת חוק אלימה כנגד חיילים. העמדות בנושאים האלו אינן קשורות ביחס לחוק כשלעצמו או בדאגה לשלום ילדים באשר הם, אלא בתפיסות שונות לגבי אופייה הרצוי של המדינה. הזעזוע מגירוש ילדים הוא אך ורק כשמדובר בילדי עובדים זרים ואילו ילדי מתנחלים מותר לגרש. זהו שיח סלפני, ורק שליטתו של השמאל בכלי התקשורת המרכזיים מאפשרת אותו.

מי שרעיון המדינה היהודית יקר ללבו שואל את עצמו כיצד יש להתמודד עם נושא ההגירה הלא חוקית למדינת ישראל. עבור יהודי דתי זוהי שאלה מהותית. התקשורת מכנה את אלפי האנשים המגיעים מדי שנה דרך מצרים לישראל בשם 'פליטים', אלא שמחקר של פרופ' ארנון סופר חשף שמדובר במהגרי עבודה שיעדם רק ישראל, לא בגלל שהם נרדפים בארצות האחרות, אלא כי מדובר במדינת רווחה שאין בה מדיניות הגירה מסודרת והחלטית אך לעומת זאת יש בה קואליציה של ארגוני שמאל המגויסים באופן אוטומטי לטובת המהגרים.

זרם ההגירה יוצר בעיות עצומות במקומות אליו הוא מגיע. המצב בעיר אילת או באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב ידוע היטב ובטווח הארוך עלולה להיווצר כאן מדינה בתוך מדינה ואיום דמוגרפי על אופייה היהודי של המדינה. אולם התחושה היא שקל יותר לגייס את פעילי השמאל להצלת לווייתנים חולים בחוף נידח מאשר לארגן קבוצה של זוגות צעירים שיחזקו את האוכלוסיה היהודית בעיר אילת או בדרום תל אביב. יתרה מכך, ישנו חשד שגורמים בשמאל אפילו מעוניינים במהגרים האלו כמשקל נגד לריבוי הטבעי של הימין הדתי והחרדים. עבורם המהגרים הם התשובה הדמוגרפית לגידול הטבעי באוכלוסיה הדתית והמסורתית.

ההתנגדות של מפלגות השמאל לכל מה שהוא יהודי מונעת מהן להפוך לכח חברתי באמת. השמאל מצטייר, ובצדק, כמי שיצא מגדרו למען חולה באפריקה או למען מהגר לא יהודי, אולם לא ינקוף אצבע למען עני יהודי. מדוע ש"ס יכולה לקחת על עצמה את האתגרים החברתיים, להפוך למפלגה חברתית שמצביע לה ציבור לא חרדי רחב ואילו מרצ אינה מסוגלת לכך, גם אם באופן עקרוני רעיונות ברוח זו מופיעים במצע שלה? אחת התשובות נעוצה ברושם לפיו האנרגיות של השמאל מתנקזות כולן למאבקים כנגד אופיה היהודי של המדינה, כנגד הממשלה וכנגד הצבא.

הלך הרוח הזה מביא לרתיעה בקרב הציבור הימני והדתי מלחבור למאבקים שהשמאל מוביל, וייתכן שזו הסיבה לתוצאות הסקר שצוטט לעיל. הציבור הדתי חושש להיות מגויס לאג'נדה של מדינת כל אזרחיה או להיסחף בקמפיינים שמובילה הקרן החדשה לישראל. קל יותר לאדם דתי לקחת חלק בפעילות זכויות אדם מחוץ לגבולות ישראל כאשר זה אינו צבוע בצבע פוליטי מובהק. יתרה מכך, בציבור הדתי ניתנת מלכתחילה תשומת לב גדולה יותר לגורלו של העם היהודי ואילו מערכת הערכים של השמאל, המתנכרת לממד הערכי שבאחווה הלאומית מעוררת בו רתיעה. בהשאלה ניתן לומר כי כאשר הציבור הדתי שומע שישנן אימהות במצוקה, הוא ירוץ קודם לעזור לאמא שלו ועצם השאלה מדוע אתה עוזר לאמך כשכל האמהות סובלות תעורר בו סלידה מוסרית.

כמובן שמדובר בהכללות ואפילו הכללות גסות, אך השאלה נשאלה ברובד של ההכללות וסקרים. אין ספק שברמה האישית יש אנשים מוסריים יותר ופחות בשני המחנות צריך להיות "אולם שורש העניין הוא סולם ערכים ושיח מוסרי שונים. במקרה הספציפי של 'ילדי העובדים הזרים' שבו פתחנו, לא מדובר אפילו בשיח מוסרי שונה, אלא בסילוף מכוון של השיח הציבורי באופן המונע את ליבון הסוגיה המהותית והיא ההגירה של לא יהודים למדינת היהודים".

ד"ר ישי רוזן-צבי: לכאורה, מה לרמת דתיות ולשלילת זכויות מהגרים? מה לקיום מצוות ולגירוש 'ילדי העובדים הזרים' (כלומר ילדים שנולדו כאן ואין להם שפה ותרבות אחרת, אך איתרע מזלם להיוולד למהגרי עבודה ולא למהגרים מכוח חוק השבות)? הרי מדינה יהודית היא עיקרון ציוני ולא דתי, ודווקא זיקה דתית עשויה להתבטא ביתר רגישות אנושית, כמו ביהדות של 'תיקון עולם' (שמתקיימת בגאון מעבר לים, אבל לא מוכרת במקומותינו). אמנם, כשבוחנים את הדברים לעומק, הממצא הזה אינו מפתיע.

"היחס המתנשא והמפלה כלפי הגוי נטוע אכן עמוק בתוך התודעה הדתית היהודית ובחינוך הדתי. תודעת 'אתה בחרתנו מכל העמים' היא אחת מבסיסי הזהות הדתית ויש לה השלכות מרחיקות לכת. אין בכך כל חדש. היהדות הבתר מקראית התגבשה כמערכת דתית אתנית, שבה הדת והעם נמצאים בסמביוזה בלתי ניתנת להפרדה, 'עמך עמי ואלוהיך אלוהי'. ספרות חז"ל עיצבה אתוס שבמוקדו העם והניגוד המרכזי שבו הוא זה שבין יהודי לגוי. יש לשים לב לכך שהשלב המכריע כאן אינו באפליה כלפי הגוי, אלא עוד קודם לכן, בעצם קיום הקטגוריה של 'גוי', שבה לכל מי שאינו יהודי יש שם אחד כולל. כך נוצר מבנה בינארי ודיכוטומי: יהודי מול גוי. זה לא דבר מובן מאליו. לצרפתי, לבריטי או לאמריקני אין שם כולל לכל אלו שאינם בני הלאום שלהם.

הבחנה זו מקבלת ביטוי לא רק בהגות ובליטורגיה, אלא גם בהלכה ובאורח החיים, שהם האחראים יותר מכל לכינון ולתחזוק של האתוס הדתי. הדברים ידועים: מהלכות הרחקה מגויים ועד הגבלת ההלכות שבין אדם לחברו לבני העם בלבד. הנה דוגמה אחת: אין בהלכה הקלאסית ולו שיטה אחת הסבורה שמותר לחלל שבת על-מנת להציל חייו של גוי. גם בפסיקה החדשה, שגילתה גמישות בנושא זה, הנימוקים הם 'משום איבה' או 'דרכי שלום', אבל לא משום ערך חייו של האדם באשר הוא אדם.

ביטוי להשפעה העמוקה של אתוס זה בציבור הדתי היא בהיעדרם המוחלט של גויים ממערכת החינוך הדתי. גם בחינוך החילוני אין רבים כאלה, יש להודות, אבל בכל זאת מצאו את דרכם לשם כמה וכמה מהגרים מכוח חוק השבות שאינם יהודים על-פי ההלכה, פלשתינים אזרחי ישראל, ילדי מהגרי עבודה ואף פליטים. לעומת זאת, בבתי הספר הדתיים הדבר הזה כלל לא יעלה על הדעת. מדוע בעצם? הרי הקושי התרבותי קיים בכל מקרה. אין זאת אלא שההסתגרות והשוביניזם האתני טבועים עמוק באתוס הדתי, הן החרדי והן הלאומי.

אבל כל זה הוא רק חלק אחד של הסיפור, החלק הפשוט שבו. מה קל יותר מאשר להאשים את הדתיים, או החרדים ואת שליחם הפוליטי, אלי ישי ביחס נורא לזרים. אלא שגירוש הילדים התקבל על-ידי ממשלה חילונית למהדרין, בניצוחו של ראש ממשלה חילוני ובנימוק החילוני של המאבק הדמוגרפי ושמירת הרוב היהודי. זה גם הנימוק שבו רוב הנשאלים בסקר של עמותת גשר הנזכר לעיל סברו שיש לגרש את הילדים.

הצגת הדת והציונות החילונית כאילו הן נמצאות כאן בשני קטבים שונים היא אחיזת עיניים; אשליה הנוחה לכולם. המדינה משתמשת בדת כשומרת הסף של גבולות האתנוס - בתחומי הנישואין והגיור - ושם, ורק שם, ניתנת לדת סמכות שלטונית. אבל גבולות האתנוס והפריבילגיות שלו נקבעים על-ידי המדינה היהודית והסמכת הדת לעניינים אלו משרתת את האינטרס הלאומי, לא את הדת. לעתים ראוי לזכור שלא הדתיים המציאו את 'הבעיה הדמוגרפית', את חוק השבות, את קק"ל ואת יהוד הנגב והגליל.

לכן חייבים להבחין בין רגישות למדיניות, ולהישמר מן הפח של ראיית ההקשר הראשון כחזות הכל. אותם אנשים המזדעזעים מגירוש הילדים חיים בשלום ובשלווה ובדרך כלל בהזדהות גמורה, עם מדיניות המפלה באופן שיטתי את האזרחים הלא יהודים ובשם אותו היגיון דמוגרפי עצמו. בשם העיקרון הזה המדינה מפלה את אזרחיה הערבים בכל שטחי החיים, מחלוקת משאבי המדינה, קרקעות ותקציבים, דרך הזכות להינשא ועד שלילת כל זכויות קולקטיביות. בשם ההיגיון הזה למדינה אין כלל חוקי אזרוח, אלא חוקי שבות אתניים בלבד. והרי זהו עצם העניין: שאלת גירוש ילדי מהגרי העבודה אינה אלא סניף של מדיניות ההגירה בכלל, שכל עניינה הוא המאבק הדמוגרפי.

דוגמה לטשטוש המובנה הזה (שיש בו הרבה פחות תום לב ממה שניתן לסבור) ניתנה בתגובה של אילן גאל-דור, מעמותת גשר, לסקר בנושא הדתיות והיחס לילדי הזרים. הוא אומר, ואני מצטט, כי 'החברה הישראלית נמצאת במלכוד בין חובתה לדאוג לכל אדם באשר הוא לבין רצונה לראות במדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. אנו בגשר רואים בברכה את רצון רוב תושבי המדינה לראות בה אופי יהודי, יחד עם הצורך לפתור את בעיית העובדים הזרים'. זוהי תמצית המכבסה הלשונית כולה. ראשית, ב'חברה הישראלית' עסקינן ולא חלילה ביהודים בלבד ('מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת'), שרק עליהם מטיל הסקר לקבוע את אופייה של המדינה היהודית. שנית, המלכוד אינו נובע מהרצון שמדינת ישראל תישאר מדינה יהודית אלא 'יהודית ודמוקרטית'. וכאן הבן שואל: וכי איך גירוש הילדים יפגע בדמוקרטיה של המדינה חלילה? לבסוף, לא את הרוב היהודי מבקשים לשמר אלא את ה'אופי היהודי'. העיקר לא להעלות על דל השפתיים את העניין עצמו, את השד הדמוגרפי, שהמאמץ המתמיד לשמרו, מביא אותנו, דתיים וחילוניים כאחד, אל עברי פי פחת של ציד אדם".

ד"ר צבי מרק הוא מרצה במחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר במכון שלום הרטמן.
ד"ר ישי רוזן-צבי הוא ראש החטיבה לתלמוד בחוג לתרבות עברית באוניברסיטת תל אביב ועמית מחקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  07/09/2010   |   עודכן:  07/09/2010
ד"ר צבי מרק, ד"ר ישי רוזן-צבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוסר יהודי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגרש הילדים
7/09/10 15:54
2
סקר סקר תרדוף
7/09/10 16:44
3
ספינר
7/09/10 19:54
4
אבזם
8/09/10 00:28
5
קורןנאוה טבריה
8/09/10 07:00
6
יוסי-מתיתיהו
8/09/10 12:41
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השנה הקרובה נפתחת כאשר כוכב העשייה, המוכר בשמו מארס, נמצא במקום בו מובטחת לנו התחלה חדשה של פעילות. החודש הקרוב יהיה אינטנסיבי במיוחד בשל העובדה שמארס הוא גם כוכב המביא איתו פעילות אגרסיבית ולכן, מומלץ מאוד להיזהר בחודש הקרוב על-מנת לא להיגרר למעשים אלימים. ואולם, במידה שלא תהיה ברירה, אין ספק שיש למדינה את כל הכוחות לפעול. למעשה, בשנה הקרובה לא מומלץ למדינה לפעול בצורה ישירה ולא להציג את תוכניותיה ברבים, אלא אך ורק מאחורי הקלעים וזאת בגלל ביקור הכוכב שמביא איתו צורך בסגירת מעגל במקום המקושר עם פעילות סודית.
07/09/2010  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
החופש הגדול נגמר וכל הילדים חזרו לגן ולבית הספר. המוני הורים נשמו לרווחה וחלקם אף נרגשים עד מאוד, אותם הורים השולחים בפעם הראשונה את ילדיהם לגן, או לכיתה א', ואולי לחטיבת הביניים. אך מבין כל ההורים השמחים ו/או הנרגשים ישנם קומץ הורים עצובים, אפילו אבלים.
07/09/2010  |  גאולה שינה  |   כתבות
מי שמכיר את המושג של יחסי ציבור רק בהקשר של עיתונות - התועלת שלו מיחסי ציבור יכולה להיות מוגבלת. התחום של עיתונות בנושא יחסי הציבור יכול לתפוס רק נתח קטן בהשוואה לתחומים אחרים, שהם לא פחות חשובים ולעיתים מגיעים משם ממש ניסים.
07/09/2010  |  עדי פלאוט  |   כתבות
עונת החגים הבאה עלינו לטובה הינה תקופה רוויה במאכלי חג ומאכלים מכל טוב, יינות, מנהגים ומצוות. בל נשכח את מצוות חג ראש השנה לאכול תפוח בדבש "יהי רצון מלפניך שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה". "בזכות" מצוות אלו, כמצוות אכילת תפוח בדבש אנו מוסיפים לעצמינו קלוריות רבות. בכתבה זו אנסה להגביר את רמת המודעות לכמות הקלוריות וצריכתן, תוך שמירה על איזון הגוף, בפרט בתקופת החגים בה הפיתויים למאכלים עתירי שומן וקלוריות, רבים יותר.
07/09/2010  |  ניר פלורנטין  |   כתבות
רוני ישראלי, שם בדוי, הוא מנהל מחסן בחברה לשיווק ציוד משרדי. רוני מסור מאוד לעבודתו ומבלה בה כמאמר הקלישאה "מעלות החמה עד צאת הנשמה". כמעט תמיד בסוף היום הוא מגלה שמאז הבוקר לא התפנה כלל לאכול או לשתות. למעשה, העבודה היא הציר שסביבו סובבים חייו. את שעות הפנאי - המצומצמות שלו - הוא מבלה בעיקר לבד. החברים מתקופת הצבא ניתקו את הקשר בהדרגה, ועל חיי אהבה אין בכלל מה לדבר. הקשרים הספורים שלו עם נשים הסתיימו בדרך כלל אחרי הדייט הראשון ולכל היותר השני. בעצם, כשהוא חושב על כך ברצינות, גם הקשרים שלו עם לקוחות מתנהלים בבדידות מזהרת, באמצעות הטלפון או הדואר האלקטרוני.
07/09/2010  |  ד"ר אריה רביב  |   כתבות
הכישוף היהודי הקדום  /  ד"ר ישי רוזן-צבי
אברהם אבולעפיה והגאולה האישית  /  משה אידל
מדינת היהודים: החברה הישראלית ו"חברת הלומדים"  /  פרופ' שלמה נאה, פרופ' צבי זהר, פרופ' אלחנן ריינר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il