|   15:07:40
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

השוטרים מטמיני חומרי החבלה מנהריה

על שפל המדרגה הערכי שיש במעשים של השוטרים מטמיני חומרי החבלה מנהריה, אין צורך להרחיב מדובר במטעני חבלה שלא היו מטעני סרק, או מטענים "פירוטכניים", שסכנתם נמוכה, כפי שנטען שוב ושוב מצד ההגנה, אלא במטעני חבלה קטלניים בעלי יכולת הרג הם סיכנו לא רק את חיי העבריינים וכני משפחותיהם, אלא הם סיכנו גם אזרחים תמימים ואפילו אנשי משטרה שהגיעו לזירה
26/09/2010  |   אבי דוידוביץ   |   כתבות   |   תגובות
"פרשת השוטרים מנהריה היא אומנם עצובה ומטרידה, אולם התגובה החברתית אליה מדאיגה לא פחות" [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון דחה ביום 20.9.2010 את הערעור שהגישו ארבעת אנשי המשטרה, ביניהם קצין בדרגת רב-פקד, מטמיני חומרי החבלה מנהריה. על כל אחד מהארבעה נגזרו 24 חודשי מאסר, מתוכם 12 חודשי מאסר בפועל. על שוטר חמישי, שנעשה עד מדינה ומשפטו התנהל בנפרד, נגזר עונש של עבודות שירות. הרקע להתארגנות הפלילית של השוטרים, שכונו בתקשורת בשם "השוטרים הנוקמים", היה השתוללות של עבריינים אלימים בנהריה, לאורך תקופה ממושכת, שכלל ירי של טיל לאו לעבר תחנת המשטרה, ומספר רב של השלכת רימוני רסס במקומות שונים בעיר, כולל לעבר תחנת המשטרה.

הקבוצה שהתארגנה במתכונת של ארגון פלילי לכל דבר ועניין, הניחה שני מטעני נפץ קטלניים. יודגש ויובהר: מדובר במטעני חבלה שלא היו מטעני סרק, או מטענים "פירוטכניים", שסכנתם נמוכה, כפי שנטען שוב ושוב מצד ההגנה, אלא במטעני חבלה קטלניים בעלי יכולת הרג. האחד הונח מתחת למכוניתו של העבריין מיכאל מור - המשמשת את אשתו. המטען השני הונח על אדן חלון הבית של רפי בן שלום, שבאותה שעה שהו בו אימו ואחיו בן ה- 10. למרבה המזל פיצוץ מטען זה גרם אך לנזק ברכוש. המטען שהונח מתחת למכונית של מיכאל מור לא התפוצץ בגלל תקלה טכנית.

בית המשפט הקל בעונשם של השוטרים מטמיני חומרי החבלה, ואיזן בין הנסיבות המיוחדות שהביאו את השוטרים לבצע את מעשיהם חסרי התקדים ועברם ללא הדופי, ובין חומרת המעשים. יחד עם זאת, טועה מי שחושב שבהכרעת הדין של בית המשפט העליון תמה הפרשה. סביר להניח כי גורמים רבים, בעיקר בצמרת משטרת-ישראל, ודאי יחפצו שיהיה זה האקורד האחרון בעניין. הפרשה הסבה להם נזק תדמיתי והביכה אותם עד מאד. מבחינתם, הלוואי והפרשה הזו תרד לתהום הנשייה ותישאר שם לעד.

אולם האינטרס הציבורי, ובכלל זה החובה לשמור על שלטון החוק במובן הרחב של המושג, מחייב כי הפרשה תידון ותלובן מעבר לאחריותם הפלילית של אותם שוטרים מטמיני חומרי החבלה.

מגמות פופוליסטיות שסופן איום על שלטון החוק

הלך רוח לא ראוי למצער גם גילו פוליטיקאים אחדים - ליתר דיוק 44 חברי כנסת ובראשם חבר הכנסת, הניצב בדימוס, אריה ביבי. שבוע אחרי מתן גזר הדין יזם אריב ביבי עצומה ובה בקשת חנינה מנשיא המדינה שתכליתה לחלץ את השוטרים מבית הסוהר. 44 חברי כנסת שחתמו על העצומה המחישו עד כמה תקף הביטוי "אחרי רבים להטות". אם יוצא מתוך העצומה ההקשר הקונקרטי שלה - היינו פרטים מזהים של הפרשה - מתאים תוכנה להמלצה על הענקת ציון לשבח. החתומים על העצומה אף קיוו לראות את השוטרים האלו חוזרים לשרת במשטרת-ישראל, "לשרת את הציבור כפי שעשו זאת בעבר". המונח "ליקוי מאורות" מוכר היטב לאריה ביבי מ"וועדת זמיר" שבדקה את אירועי הר הבית בשנת 1990, כאשר אריה ביבי היה מפקד מרחב ירושלים. שם דובר על ליקוי מאורות מבצעי. כאן מדובר בליקוי מאורות ערכי ומוסרי.

ישנם גם גורמים ציבוריים נוספים שככל הנראה איבדו את המצפן המוסרי: מנכ"ל ארגון נשות השוטרים שהפליגה בדברי הגנה על שוטרים עבריינים, שלא רק שסיכנו את חבריהם, אלא המיטו עליהם חרפה. חמורה יותר וגסה יותר היא ההתבטאות של יו"ר עמותת זכויות השוטרים שפסקה בחוצפה כי "בית המשפט חי בבועה". מעניין אם מדובר באותו בית משפט אליו תפנה עמותת זכויות השוטרים על-מנת לקבל סעד משפטי במקרה של עוולה נגד אנשי משטרה שהיא תבקש להסיר.

ההליך הפלילי בפרשה כנראה הגיע אל סיומו. ההליכים המנהליים והערכיים ספק אם התחילו, או יתחילו.

מערכת אכיפה רופסת ופגמים בשיפוט מוסרי

מיד בסמוך לחשיפת הפרשה בפני הציבור התייצב המפכ"ל במסיבת עיתונאים והצהיר כי "אין לו שום כוונה להקים ועדת חקירה" שתבדוק את נסיבות הפרשה. באופן אישי הוסיף המפכ"ל ואמר כי הוא "קץ" בוועדות חקירה. כארגון וכפיקוד פסק ביוהרה לא מעטה - "לא נכשלנו". את השוטרים מניחי המטענים הוא תאר ככאלו ש"נטלו את החוק לידיהם" וככאלו אשר "פעלו כמשטרה עצמאית".

מובן כי פרשה זו הסבה מבוכה רבה לארגון. היא חשפה מציאות בה עבריינים משתוללים בעיר המבקשת להצטייר כעיר נופש וקיט, מטילים אימה ועושים כמעט ככל העולה על רוחם. מנגד, משתרכת לה מערכת רופסת לאכיפת החוק, שאינה מצליחה לבלום אותם. בין לבין עומדים אנשי משטרה, מאוימים פיזית ובמידה רבה גם מושפלים רגשית. לא ברור עד כמה מפקדיהם היו קשובים להלכי הרוח של השוטרים בשטח. עד כמה הם יזמו שיחות אישיות או קבוצתיות עם פקודיהם כדי לשמוע באופן בלתי אמצעי על תחושתם. לא מובן אילו אמצעי פיקוח ובקרה פעלו בתחנה על תפקוד השוטרים, אם בכלל, ועד כמה הם היו אפקטיביים. ספק אם מנגנונים יעילים לאבטחת מידע ("ביטחון שדה" בלשון ארכאית) פעלו שם. האם שררה בתחנה אוירה של משמעת ארגונית ומבצעית או איש הישר בעיניו עשה. איפה היו דרגי המרחב והמחוז לנוכח גל האלימות ששטף את העיר? המפכ"ל העדיף לסלק כל אופציה לחקירה מעמיקה של הפרשה, ולקבור אותה עמוק ככל האפשר, על-מנת שלא יתבררו התשובות האמיתיות לכל השאלות האלו.

לא זו אף זו, המפכ"ל גם גילה בהתייחסותו לפרשה ליקוי בשיפוט מוסרי. באומרו כי אותם שוטרים "נטלו את החוק לידיהם" הוא טעה, ובגדול. הם לא נטלו את החוק לידיהם, באשר החוק לא מאפשר הנחת מטעני חבלה בביתם של עבריינים. החוק מאפשר לעצור אדם, להעמידו לדין ולגזור עליו עונש והדברים פשוטים. בביטויים נוסח "נטל את החוק לידיו" יש, לעיתים, משום רומנטיזציה של המעשה הפלילי, כאשר נגד עיני השומע והקורא עולות דמויותיהם של קלינט איסטווד כ"הארי המזוהם" או ג'ון ויין המשליט סדר במערב הפרוע. אדוני המפכ"ל - אם אינך עורג למערב הפרוע עליך מוטלת החובה להטמיע בארגון שאתה עומד בראשו כי אותם שוטרים לא נטלו את החוק לידיים, אלא הם הפרו אותו ברגל גסה ורמסו אותו במו ידיהם.

הם גם לא "פעלו כמשטרה עצמאית" כפי שהתבטאת - אלא אם התכוונת למשטר ולמנגנוני פיקוח של מאפיה. משטרה אינה פועלת בניגוד לחוק. בכל אמצעי האלימות שהופקדו בידיה, החל בסמכויות וכלה באמצעי לחימה קטלניים, יש לעשות שימוש על-פי החוק. הנחת מטעני חבלה באישון לילה בבתים של עבריינים אינה בכלל זה. אין כאן היתפסות להתבטאות לא מוצלחת של נושא משרה שלטונית בכירה. יש כאן גילוי של הלך רוח לא ראוי.

שפל מדרגה ערכי

על שפל המדרגה הערכי שיש במעשים של השוטרים מטמיני חומרי החבלה מנהריה, אין צורך להרחיב. הדברים ברורים כשמש בצהריים. למי שאינו מסתפק אך בשלילת מעשה בלתי מוסרי שלא יעשה, ניתן להוסיף טעמים מעשיים לשלילת מעשים כאלו. השוטרים מטמיני מטעני החבלה סיכנו לא רק את חיי העבריינים שנגדם היו מכוונים המטענים, ואת בני משפחותיהם, אלא גם סיכנו אזרחים תמימים ואפילו אנשי משטרה - שהגיעו לזירה.

תהא אשר תהא תכליתה של הנחת מטעני החבלה, היא כנראה הייתה גוררת "פעולת תגמול" ופותחת במעגל אלימות שסופו מי ישורנו. תופעת המדרון החלקלק מביאה לעיתים להסלמה שאינה נצפית מראש. הניסיון והמחקר מלמדים כי במקרים רבים, כאשר אנשי אכיפת החוק התארגנו בהתארגנות פלילית, הם פגעו גם בעמיתיהם - אם מחשש להלשנה או מתוך רצון להעניש חברים שאינם הולכים בתלם הרצוי להם.

פרשת השוטרים מטמיני חומרי החבלה מנהריה היא אומנם עצובה ומטרידה, אולם התגובה החברתית אליה מדאיגה לא פחות ומשקפת במידה רבה איום על שלטון החוק במדינה. הכוונה בעיקר לתגובת המשטרה, פוליטיקאים וגורמים חברתיים נוספים אשר המכנה המשותף אליהם הוא הרצון להורידה מסדר היום הציבורי. המצער הוא שאלו האחראים על כמה היבטים הקשורים אליה, מעדיפים להתעלם מהסיבות שאפשרו את היווצרותה. אחרים, גם מתוך מניעים פופוליסטיים, מנסים להעניק לגיטימציה למעשים החמורים שנעשו על-ידי השוטרים מטמיני חומרי החבלה מנהריה.

תאריך:  26/09/2010   |   עודכן:  26/09/2010
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השוטרים מטמיני חומרי החבלה מנהריה
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
26/09/10 11:17
2
עמך
26/09/10 12:40
 
מה אכפת לך מי הוא
26/09/10 13:29
 
אלישמע
26/09/10 13:41
 
אליהו חיים
26/09/10 14:29
3
באש...
26/09/10 12:54
 
חרש ברזל
26/09/10 14:39
 
ירון זכאי
26/09/10 14:59
4
מתפרת בייניש בע"ם
26/09/10 13:12
5
מוטי1
26/09/10 13:20
 
אתה טיפוס מגעיל
26/09/10 13:34
 
מוטי1
27/09/10 09:50
6
הפרקליטים
26/09/10 14:10
7
חרש ברזל
26/09/10 14:21
8
צנחן
26/09/10 17:03
9
אלמוגי
26/09/10 23:39
10
צבי גלברד
26/09/10 23:57
 
ירון זכאי
27/09/10 10:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביים: רוני פינקוביץ'. מועלית בקאמרי.
26/09/2010  |  לאה טרן  |   כתבות
ישראל היא מדינה קולוניאליסטית שאינה דמוקרטיה ואין לה זכות קיום. זו הנחת היסוד ברוב מוחץ של הטקסטים הנלמדים במחלקות לסוציולוגיה באוניברסיטאות בארץ דוח מקיף חדש חושף אינדוקטרינציה אנטי ישראלית בקרב דור העתיד של מתווי המדיניות החברתית בישראל
25/09/2010  |  צור ארליך  |   כתבות
אירוע משפטי משמעותי בעיניי בשנה שחלפה הוא פסק הדין של בית המשפט העליון בנושא הפרטת בתי הסוהר (בג"צ 2605/05 המרכז האקדמי למשפט ולעסקים נ' שר האוצר, 19.11.2009). זהו פסק דין תקדימי בישראל אך גם בעולם כולו. במדינות דמוקרטיות כגון ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה ודרום אפריקה יש בתי סוהר פרטיים, אך טרם התקיים בהן דיון בבתי המשפט בשאלה אם מציאות זו אינה עומדת בסתירה לחוקותיהן. נוסף לעובדה שיש כאן תקדים עולמי, מבחינתנו בישראל יש בפסק הדין דיון ערכי, יסודי וחשוב בתפקידי המדינה והכוח השלטוני ובהיקף העברתם למגזר הפרטי.
25/09/2010  |  יפה זילברשץ  |   כתבות
דמו בנפשכם כי נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, היה מציע הצעה מקורית: לערוך טרנספר ליהודים מישראל לגרמניה על-מנת להעבירם שם "חינוך מחדש". הצעה כזו הייתה מתקבלת בזעזוע מוחלט וזוכה לגינויים לאינספור. אולם הצעה כזו לא הגיעה מצד הצורר האירני נמוך הקומה אלא דווקא מצד עיתונאי הארץ המהוגן, בני ציפר, שבחר בביטאון הייקים בישראל, "יקינתון", בעריכת העיתונאי ואיש הטלוויזיה מיכה לימור, על-מנת לחדש את ימי סטלין כקדם.
25/09/2010  |  דוד מרחב  |   כתבות
אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, וארנון מוזס, בעל המניות המרכזי ועורך אחראי בידיעות אחרונות, עברו על החוק. ובזדון. השניים פעלו יחדיו כדי לפרסם בידיעות אחרונות שני פרקים מספרו האוטוביוגרפי של אולמרט, היוצא לאור על-ידי קבוצת ידיעות אחרונות, בטרם אושר הפרסום על-ידי "ועדת השרים למתן היתר לפרסומים".
25/09/2010  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il