|   15:07:40
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הכרה של האו"ם בהכרזת עצמאות פלשתינית - תרחיש ריאלי או איום סרק?

האם העובדה שיש באו"ם רוב אוטומטי נגד ישראל פירושה תמיכה בכל צעד פלשתיני? לא בהכרח. גורמים המכירים מקרוב את מסדרונות הארגון סבורים כי במאבק דיפלומטי חכם ישראל תוכל למזער נזקים, ואולי אף לצאת כשידה על העליונה
23/10/2010  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מזכ"ל האו"ם באן קי מון [צילום: AP]

דימטירי סאודס, שר החוץ של קנדה, לא האמין שזה קורה לו. לראשונה מזה 65 שנה ארצו לא הצליחה להתקבל כחברה זמנית במועצת הביטחון של האו"ם. לא היה כדבר כזה מאז נוסדה המועצה. מבחינת ממשלת אוטווה היה זה עלבון צורב. סאודס ההמום פרק את תסכולו בתקשורת והאשים את כל העולם בכישלון. "לא סחרנו בערכי מדיניות החוץ שלנו", חזר ואמר למיקרופונים לאחרונה.

סאודס צדק. בשנים האחרונות הגדילה קנדה את הסיוע למדינות הנחשלות באפריקה והפגינה יחס קשוח לאירן ולצפון קוריאה. היא גם תמכה בישראל ומנגד צמצמה את הסיוע לאונר"א. בשל כל אלה התנקם בה הגוש הערבי. קנדה, כמו שקורה לא אחת לישראל, נדחקה החוצה בגלל פוליטיקה בינלאומית מכוערת. הפוליטיקה של האו"ם.

בנייני האו"ם בניו-יורק ובז'נווה הם כנראה הזירות הקשות ביותר עבור הדיפלומט הישראלי. נאומי שטנה. צביעות. כל העולם נגדך כחוויה יומיומית. בידוד כאקסיומת חיים. שליחים ישראלים שחוזרים עם משקעים רגשיים עזים מעוצמתו של הגוש האנטי-ישראלי ומדורסנותו. זהו האו"ם.

דוגמה קטנה שתמחיש את עוצמת העוינות - מעל הדיפלומטים הישראלים מרחפת סכנה מתמדת של כינוס העצרת הכללית ל"דיון חירום", מהיום למחר, שעניינו גינוי ישראל. בטלפון אחד למזכירות הארגון יכול הגוש הערבי לקדם יוזמה כזו, וכבר היו דברים מעולם. אז נכון, זהו רק גינוי ולא החלטה עם שיניים, אך בעולם שבו אנו חיים, ובמיוחד בתקופה שבה הממשל האמריקני מייחס לאו"ם משקל רב במדיניות החוץ, כל גינוי שכזה הוא מכה לא נעימה.

הידיעה שיש באו"ם רוב אוטומטי נגד ישראל, ולא פחות מכך ההכרה שהישראלים מאוד מוטרדים מיחסי הכוחות בבניין, עומדת ברקע האיום האולטימטיבי של הפלשתינים 'לפנות לאו"ם'. חדשים לבקרים הם מנפנפים באפשרות הזאת, כביכול כמוצא אחרון ומאיים. "נשקול פנייה לעצרת הכללית של האו"ם על-פי סעיף 67 של העצרת כדי לבדוק אפשרות להשלטת מנדט בינלאומי על השטחים", הצהיר סאאב עריקאת, הממונה על המשא-ומתן עם ישראל. יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, העלה אפשרויות ברוח זו בכינוס הליגה הערבית האחרון.

דוח גולדסטון נקבר

מדוע הפלשתינים והערבים לא פנו לאו"ם עד היום? אחת הסיבות היא שהפלשתינים עצמם לא יודעים מה הם רוצים. ליתר דיוק, לא יודעים אילו גבולות לדרוש. ההנחה בישראל היא שהפלשתינים ידרשו הכרה בקווי 67' כגבולות מדינתם, אלא שגבולות מצומצמים שכאלה הם בעיה עבור הנרטיב הפלשתיני

אך עד שכך יקרה, אם יקרה, מותר לתהות מדוע הפלשתינים והערבים לא פנו לאו"ם עד היום. ובכן, אחת הסיבות היא שהפלשתינים עצמם לא יודעים מה הם רוצים. ליתר דיוק, לא יודעים אילו גבולות לדרוש. ההנחה בישראל היא שהפלשתינים ידרשו הכרה בקווי 67' כגבולות מדינתם, אלא שגבולות מצומצמים שכאלה הם בעיה עבור הנרטיב הפלשתיני. בראייתם הם זכאים לפחות לגבולות 47', שלא לומר לכל ארץ ישראל. אם כך, כיצד יבקשו הנצחה בינלאומית לגבולות הסותרים את דרישות המינימום שלהם עצמם? ב-99', מספר גולד, דרש המשקיף הפלשתיני שהאו"ם יכיר בגבולות 47' כתחום המדינה הפלשתינית. ללמדך שהדילמה הפלשתינית אינה תיאורטית כלל ועיקר.

סוגיית הגבולות היא אכן הנעלם הגדול בכל מה שנוגע לפנייה פלשתינית עתידית לאו"ם, אם תהיה כזו. המרואיינים הגלויים והסמויים לכתבה זו נחלקו בדעתם מי הסמכות שאמורה להכיר בגבולות מדינה - האם זו העצרת הכללית (כנראה שלא), מועצת הביטחון (ייתכן) או מדינות העולם באופן בילטרלי מול המדינה הפלשתינית (האפשרות הסבירה ביותר), אם תקום.

פרופ' שלו, כיום נשיאת המועצה האקדמית של הקריה האקדמית אונו, מעריכה שהתרחיש הסביר הוא פנייה של הפלשתינים לאו"ם לצורך הכרה בגבולות 67'. באותה נימה היא מדגישה: "אתה יודע למי ניתנה הנבואה ואנו עוד לא שם. כרגע גם הרשות הפלשתינית מעוניינת בתהליך אבל זו חרב מתהפכת".

ואכן, בכל מה שקשור לאו"ם רב הנסתר על הנגלה. בקרב כל הנוגעים בדבר בישראל יש אומנם הסכמה כללית שלא רצוי להעביר את זירת העימות עם הפלשתינים למגרש של באן קי-מון. עם זאת, מעבר לפחדים כלליים, אין איש שיודע לומר בוודאות שלישראל ייגרמו נזקים קונקרטיים כתוצאה מהתפנית. המצב כיום הוא לא נעים. הוא כנראה יהיה נעים עוד פחות אם האו"ם יתערב. ועדיין, יחסים בינלאומיים, עם ישראל ובכלל, הם בראש ובראשונה אינטרסים.

לישראל שיתופי פעולה הדוקים עם עשרות מדינות בעולם. היא נחשבת למעצמה טכנולוגית וצבאית ולפלא כלכלי. האיחוד האירופי, למשל, זה שתוקע את ישראל בעניין הפלשתיני, משקיע כאן מיליארדים במו"פ (מחקר ופיתוח), יותר מאשר כל מדינה אחרת מחוץ לאיחוד, כיוון שהכיר בכך שהמחקר הישראלי מתקדם יותר מאשר ביבשת האירופית (מי שלא מאמין מוזמן לבדוק את הנתונים). לא במקרה מתעניין ה-OECD בתקציב הדו-שנתי, ולא במקרה מוכתר סטנלי פישר בתארים נחשקים. מדינות העולם המקיימות קשרים עם ישראל (ומדובר ברובן המכריע) עושות זאת לטובתן שלהן. כמובן שגם ישראל מרוויחה, אך אותן ממשלות לא ימהרו לוותר על מה שהן יכולות לקבל מישראל רק בגלל העניין הפלשתיני. שוב, אין זה אומר שיעמדו לצדנו אלא שיש שני צדדים למטבע.

הנה דוגמה מהעבר הקרוב. דוח גולדסטון המפורסם, זה שניסה לקעקע את יכולת ההגנה העצמית של ישראל, נקבר לפחות כרגע בביורוקרטיה של האו"ם. הפלשתינים והערבים אומנם קידמו אותו במרץ אך בסופו של דבר התעייפו. ישראל מצדה גייסה את מה שמוגדר במקומותינו 'הרוב המוסרי' נגדו. מספר לא קטן של דמוקרטיות, בכלל זה באירופה המערבית והמזרחית, שתמכו בישראל ועתידות לעשות כך גם בהקשרים אחרים - גם אם אינן מסכימות עם ישראל בסוגיה הפלשתינית - תהיה לעמדתן השפעה מכרעת אם העניין יגיע לאו"ם.

מדובר על מדינות כמו איטליה, צ'כיה, פולין (בהנהגה הקודמת), בריטניה, צרפת, יוון, קנדה וכמובן ארה"ב. כולן ידידות של ישראל ויש להן השפעה על התהליכים באו"ם ובקהילייה הבינלאומית, מעבר למספר האצבעות של שגריריהן בעצרת. אין זה אומר שהן מסכימות עם ישראל בעניין הפלשתיני, אלא שתהיה להן אוזן קשבת לטענותיה אם וכאשר יגיע הרגע. מעבר לכך, היכולת ליצור פיצול בגוש האירופי תשפיע גם היא על התצורה הסופית של ההחלטה.

ויש עניין נוסף, אולי החשוב ביותר, בכל הנוגע לאופציית האו"ם, והוא התגובות מבית. לדיפלומטים ישראלים הבקיאים בנפתולי האו"ם אין ספק שההצהרות הפלשתיניות נועדו לבדוק את טמפרטורות המים. עבאס, עריקאת, שעת' ואחרים משחררים בלונים כדי לבדוק מה אומרים בעולם, ובעיקר כיצד מגיבים בישראל. הם מפריחים את האיומים כדי להלחיץ את הצד הישראלי, הן בדעת הקהל והן בדרג המדיני, כחלק מלוחמה פסיכולוגית קבועה. בישראל מבינים זאת. אחרי הכול, מציינים במערכת המדינית הישראלית, עובדה היא שחרף איומים שנמשכים שנים הפלשתינים לא פנו לאו"ם. הם כנראה מבינים שלפחות כרגע הנזק מבחינתם גדול מן התועלת.

מחבל הבאסקים עד יהודה ושומרון

ד"ר דורי גולד: "ב-1999 הפלשתינים ביקשו מהאו"ם לא לאשר את כתב ההאמנה של ישראל אם הוא כולל הכרה באחריות על יהודה ושומרון. בין היתר שוחחתי עם השגריר ההודי באותה עת ואמרתי לו: 'אם אתם תומכים בבקשה הזאת של הפלשתינים, מחר ינהגו הקשמירים כמותם וידרשו לפסול את כתב ההאמנה שלכם'. הוא שמע, חשב ופעל מול השגריר הפלשתיני להורדת העניין"

כשפורטים לפרוטות את הכותרות נוסח 'האו"ם יחליט' נראה שהתמודדות מול הפלשתינים באו"ם היא אכן מצב לא רצוי לישראל. גם ד"ר דורי גולד, שגרירנו באו"ם בסוף שנות ה-90, סבור כך. "חשוב שישראל תוציא את האו"ם מהתהליכים הללו ותמנע מצב שהאו"ם הופך לגורם אילוץ עבור הדרג המדיני בישראל. ללא ספק זהו שדה קרב הרבה יותר קשה לישראל. הגוש הערבי יכול ליזום כל מיני מהלכים לגבי נוכחות צה"ל והיישובים היהודיים שיהיו מאוד לא נוחים לנו ויפגעו באינטרסים חיוניים. בנוסף, בתהליכים באו"ם יש לעתים קרובות דינמיקה של הסלמה. ההחלטה הראשונית מתקבלת בקונצנזוס והיא מרוככת יחסית, אך ככל שהתהליך מתקדם הוא הופך לקיצוני יותר".

יחד עם זאת, גם לדעת ד"ר גולד ואחרים שמכירים לעומק את הבניין הגבוה במנהטן, לחלוטין לא מדובר בקרב אבוד. בחריש עמוק, במאבק דיפלומטי חכם, ישראל תוכל למזער נזקים. בתנאים מסוימים, וצריך לומר זאת בזהירות, יש סיכוי שאפילו תצא כשידה על העליונה. כלומר, לא שהאו"ם יכיר ביו"ש ובמזרח ירושלים כשייכים לישראל, אלא שהעניין הפלשתיני ייתקע בביורוקרטיה של האו"ם, לא לפה ולא לשם, והמצב הנוכחי יתקבע. הסיכויים לתוצאה כזו אינם גבוהים. יכולה להיות גם תוצאת ביניים אחרת, אולי שלילית מבחינת ישראל, אך כזו שאינה שונה מהותית מהמצב הבינלאומי הנוכחי, שגם היום כבר אינו נוח. דווקא בגלל הצביעות והפוליטיקה הבינלאומית המלוכלכת, התהליכים באו"ם הם בגדר ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

ראשית ישנן הביורוקרטיה והמשפטיזציה של האו"ם. אלה מהוות עולם בפני עצמו. והיה אם יחליטו הפלשתינים לפנות לאו"ם ולבקש את הכרתו במדינתם, תגיע הבקשה לעצרת האו"ם. שם אומנם יקל על הערבים להשיג רוב גדול, אך גם הם לא ישיגו בקלות את 180 המדינות - המספר הנחוץ להחלטות מסוג זה. מעמדם באו"ם משופר מזה של ישראל, אך גם הם יצטרכו להזיע. בנוסף, החלטות העצרת הכללית הן הצהרתיות ונטולות שיניים. לא יהיה נעים כמובן לעמוד כמעט לבד מול כל העולם, ואסור לזלזל בכך, אך קשה לראות מה תהיה ההשלכה המעשית של החלטה דקלרטיבית על היומיום באזורנו.

האפשרות האחרת כאמור היא לפנות למועצת הביטחון. כאן יש חשיבות דרמטית לשאלות מי יהיו חברות מועצת הביטחון ומי תהיה נשיאת המועצה בתקופה שבה תונח הסוגיה על השולחן. שאלת השאלות היא כמובן מה תאמר ארה"ב. וטו אמריקני יסייע לישראל, אם כי אינו סוף פסוק. מנגד, ישיבה על הגדר מצד ממשל אובמה תהפוך את הזירה למסובכת בהרבה.

אבל גם בלי אמריקה יש פרמטרים שיכולים לשחק לטובת ישראל. למשל, הנוסח. חכמת החיים המצטברת לימדה את הנציגים הישראלים שגם בהחלטות רעות אפשר להכניס שיפורים, שכן הדינמיקה הבינלאומית היא כזו שככל שנוסח ההחלטה קיצוני יותר כך הקונצנזוס לגביה קטן יותר. מנגד, אם יוזמי ההחלטה מעוניינים ברוב משמעותי הם חייבים למתן את הנוסח, כלומר להעביר החלטה נוחה יותר מבחינת ישראל. יש סיבות לחשוב שכך יקרה גם בעניין הפלשתיני, שכן ברגע האמת יהיו לא מעט מדינות שיחשבו פעמיים ושלוש האם לתמוך בהכרזת עצמאות חד-צדדית של ישות הנמצאת בעימות עם המדינה שממנה היא מבקשת להתנתק.

למשל ספרד. אביגדור ליברמן ספג קיתונות לעג מהתקשורת הישראלית על הדברים שאמר לשרי החוץ של צרפת ושל ספרד. הסגנון שלו אולי לא היה דיפלומטי, אך הוא ודאי נגע בנקודה רגישה ואמיתית, במיוחד עבור עמיתו הספרדי מורטינוס. בצפון ספרד (ובמידה מוגבלת בדרום צרפת) נאבקים הבאסקים להשיג עצמאות כבר עשרות שנים. הטרור באזור (שפעם נעשה בתיאום עם אש"ף) עולה ויורד חליפות בסכסוך שלאיש כבר אין כוח להתעניין בו. בשל העניין הבאסקי נמנעה מדריד מלהכיר בהכרזת העצמאות החד-צדדית של קוסובו לפני כמה שנים. גם בהקשר הפלשתיני היא תיקח בחשבון את השיקול הזה.

ספרד אינה היחידה. רוסיה טרודה בבעיה דומה עם הצ'צ'נים וגם היא לא הכירה בקוסובו. הודו במצב דומה עם קשמיר, סין מול טייוואן וטיבט, וכן הלאה. אז נכון שבנאומים פומביים לא תשמעו לעולם את הלבטים הללו, אך בחדרי חדרים הם נלקחים בחשבון, ועוד איך. דורי גולד נעזר בהם כשגריר באחת ההזדמנויות.

"ב-1999 הפלשתינים ביקשו מהאו"ם לא לאשר את כתב ההאמנה של ישראל אם הוא כולל הכרה באחריות על יהודה ושומרון. במזכירות האו"ם החלו לבחון ברצינות את העניין. יזמתי פנייה למדינות שיש להן סכסוכי גבול. בין היתר שוחחתי עם השגריר ההודי באותה עת ואמרתי לו: 'אם אתם תומכים בבקשה הזאת של הפלשתינים, מחר ינהגו הקשמירים כמותם וידרשו לפסול את כתב ההאמנה שלכם'. הוא שמע, חשב ופעל מול השגריר הפלשתיני להורדת העניין. זו דוגמה למה שישראל יכולה וצריכה לעשות אם הפלשתינים יפנו לאו"ם. צריך להיערך לפעולה בינלאומית רחבת היקף שפונה למדינות שיש להן חשש מתנועות בדלניות השואפות להיפרד ממדינות האם. ישראל צריכה לשכנע אותן שפעולה חד-צדדית כמו הכרזה על מדינה היא תקדים העומד בניגוד לרצון הקהילייה הבינלאומית, השואפת לפתור סכסוכים באמצעות משא-ומתן. מהלך כזה פירושו גם ערעור על הסדר הבינלאומי. יש מדינות באפריקה העשויות להתפרק לשבטים אם האו"ם יכיר בכל תביעת עצמאות באופן חד-צדדי".

ואכן, החד-צדדיות היא שיקול מכריע. החלטה פלשתינית לנטוש את המשא-ומתן, מסביר גולד, עומדת בסתירה גם להסכמי אוסלו. "עד היום, חרף כל העימות והקשיים, ההסכמים עדיין מוכרים על-ידי שני הצדדים ואיש לא ביטל אותם. הפלשתינים מבינים שפנייה לאו"ם פירושה הפרת ההסכמים והם לא ימהרו לעשות זאת". כנראה שגם בשל כך בצד הישראלי לא לוקחים ברצינות את האיומים הפלשתינים לבנאם את הסכסוך. בניגוד לדרג המקצועי שמאוד מוטרד מפנייה פלשתינית לאו"ם, הדרג המדיני דהיום סבור שמדובר באיומים שלא יֵצא מהם דבר. לו היו הפלשתינים מאמינים שהמוסדות הבינלאומיים יושיעו אותם, סבורים בירושלים, הם היו פונים אליהם בעבר. זו ההערכה ולה מתווספים איומים חרישיים על צעדים חד-צדדיים של ישראל במקרה של החלטות חד-צדדיות של האו"ם. אחד הרעיונות הוא סיפוח גושי ההתנחלויות ואתרים אסטרטגיים לישראל.

שאלת הווטו האמריקני

"האיש הזה הוא לא צורר ולא חוסיין", מדגישה גבריאלה שלו. היא מתכוונת כמובן לברק אובמה. אובמה וממשלו אולי לא אוהבים את נתניהו ואת עמדותיו, אך חוסר הסימפתיה הזה לא החליש ולו במעט את מידת התמיכה שמקבלת המשלחת הישראלית מזו האמריקנית באו"ם. "זה לא נכון שדברים השתנו בין ממשל בוש לממשל אובמה", אומרת שלו. "היו צרימות בעבר, והן הורגשו כבר בשלהי כהונת בוש. אני ראיתי את המשלחת הנוכחית בפעולה, ואין לנו ידידים גדולים מהם בבניין האו"ם, עד לדברים הקטנים ביותר. התמיכה הזאת כוללת כמובן את שגרירתם לאו"ם, סוזן רייס".

אובמה, מסבירה שלו, שינה את גישתה הכוללת של ארצות הברית לאו"ם. בשונה מבוש שניסה לכרסם בכוח הארגון (ארה"ב צברה חובות של מיליארדים לארגון בתקופתו) אובמה תומך בשיתוף פעולה איתו. "לקו הזה יש גם השפעה על ישראל, אך בכל מה שקשור אלינו שיתוף הפעולה הוא מצוין", מסבירה השגרירה לשעבר.

גם אם כיום אמריקה לצדנו, יש במערכת המדינית מי שסבורים שהמשולש אובמה-נתניהו-או"ם הוא למעשה המשחק האמיתי שמתנהל במערכת המדינית, בעיקר מצדו של ראש הממשלה. התעלומה המרכזית בהקשר הזה היא מה יעשה אובמה במקרה שהפלשתינים יפנו לאו"ם - האם יטיל וטו, או שמא, בשל אהדתו לעניינם, יפקיר את ישראל לגורלה?

פרסומי עבר בעיתונות בנושא זה, שטענו שאובמה לא יטיל וטו, באו ממקורות ערביים ועל כן מהימנותם מוטלת בספק. מנגד, גם גורמים במערכת הישראלית לא יודעים להשיב תשובה ברורה. יש הטוענים שביבי ביקש הבטחה לווטו עתידי ואובמה סירב. אחרים טוענים שדווקא נמסרה התחייבות כזו לפני חודשים אחדים.

למען האמת, לא בטוח שהבטחות העבר הן החשובות, השאלה היא מאיזו עמדה ובאיזו אווירה יתחיל הדיון במוסדות האו"ם, אם וכאשר. אם נתניהו ייתפס בעולם ובארה"ב כמי שטרפד את המשא-ומתן, ייווצרו לאובמה תנאי שדה נוחים יותר להתחמק מווטו. ביבי אשם, זב"שו, יוכל לטעון. מאידך-גיסא, אם נתניהו יצליח לגלגל על הפלשתינים את אשמת פיצוץ השיחות, אובמה ייאלץ לתמוך בו גם אם אינו רוצה בכך. זה בעצם המשחק. Blame Game.

תחזית פסימית

התגובה האינסטינקטיבית בישראל למשמע ההפחדות הללו היא משהו בנוסח 'רק לא האו"ם'. או כפי שאומרת ל'מקור ראשון' פרופ' גבריאלה שלו, שגרירתנו באו"ם עד לא מכבר, "יש במוסדות האו"ם רוב אוטומטי נגדנו המורכב ממדינות ערב, ממדינות מוסלמיות ומאלה הקרויות בלתי מזדהות, שהן בעיקר מדינות אפריקה. אם התהליך המדיני יקרוס, בהחלט ייתכן שהגוש הערבי ירוץ עם זה (בקשת הכרה פלשתינית חד-צדדית, א"כ) קדימה, ואם זה יגיע לעצרת אי-אפשר יהיה לעצור את התהליך. דבר כזה יהיה מאוד מסוכן וימרר את חיינו. תהיה לכך השפעה פסיכולוגית ובינלאומית. מבחינת המשפט הבינלאומי החלטות ברוח זו יהפכו אותנו למדינה כובשת. זה גם יהפוך את האו"ם ומוסדותיו מגוף שחיים איתו לגוף שמאוד עוין אותנו. בטווח הרחוק זה ישפיע בכל תחום ויהיה מסוכן מאוד מבחינתנו. אם יכירו בהם יהיו להם שגרירים בכל המדינות, פלשתין תהיה חברה במועצת הביטחון, וכדומה. זה דבר שאנו לא רוצים להגיע אליו".

התחזית הפסימית של שלו משקפת את הדעה הרווחת במערך הדיפלומטי בישראל. התרחיש החמור ביותר הוא קבלת החלטה במועצת הביטחון הקוראת לישראל לבצע צעדים מסוימים. אי-ביצועם יהפוך את ישראל למדינה המפֵרה החלטות מועצה - מעמד שללא ספק כדאי להימנע ממנו. הסבירות שיתפתח תסריט כה קיצוני אומנם נמוכה, שכן חרף המתיחות עם ארה"ב ספק אם זו תפנה עורף לישראל (הרחבה בהמשך). ועדיין, בשל הרוב האוטומטי, בכל רגע שירצו סלולה לפני הפלשתינים הדרך לנטוש את המשא-ומתן ולבקש ממוסדות האו"ם להכיר במדינתם. כיוון שישראל היא מדינה מנודה באו"ם, קלושים סיכוייה לבלום את התהליך.

זהו הצל המוטל כל העת על התהליך המדיני. אלא שמתבקש לבדוק אם השד נורא כל כך. האם נטישת ערוצי המשא-ומתן עם הפלשתינים והחלפתם בהתכתשות במוסדות הבינלאומיים אכן טומנת בחובה כישלון בטוח לישראל, או שמא, כמו בתחומים אחרים, אנו מבהילים את עצמנו מעבר לנדרש?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/10/2010   |   עודכן:  23/10/2010
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכרה של האו"ם בהכרזת עצמאות פלשתינית - תרחיש ריאלי או איום סרק?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי געזונט
24/10/10 11:09
2
אליהו אפריימי
24/10/10 21:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השם: הגנרל מייקל מולר. התפקיד: המתאם הביטחוני החדש בין ישראל לרשות הפלשתינית. מולר, שנחת השבוע באזורנו, מחליף את הגנרל דייטון, העוזב לאחר חמש שנים לא פשוטות שבהן עסק בשיקום כוחות הביטחון הפלשתינים ובהקמתם מחדש.
23/10/2010  |  פזית רבינא  |   כתבות
יום לפני הראיון בביתו בהרצליה פיתוח רוני קז מסמס לי: "מכונת הקפה התקלקלה. אשמח לעצור ולהביא לך קפה. רק תגידי מה את אוהבת". בבוקר הראיון הוא מתקשר מבית הקפה לשאול אם אני רוצה סוכר או סוכרזית, ואחר כך שוב מצלצל לברר אם אני מעדיפה קרואסון שקדים או שוקולד.
23/10/2010  |  חן שליטא   |   כתבות
בעונה השנייה של הסדרה "ישנן בנות" (The L Word), מנהלת ג'ני, אחת הגיבורות, שיחה עם בֶּר קונור, כוכב קולנוע שעבר זמנו, ואשר התפרסם בעיקר בשנות ה-80 במערבוני אקשן סוג ב'. קונור, שעשה קריירה מגילום דמויות של גברים מסוקסים, נחרד מהמחשבה שידעו שהוא הומו. בשיחה הקצרה ביניהם אומרת לו ג'ני: "אם שחקן מפורסם יצהיר - "אני הומו", זו תהיה מתנה ענקית לעולם, אבל זה גם יהרוס לו את הקריירה".
23/10/2010  |  טל לוין  |   כתבות
תרבות הצביעות השתלטה כמעט על כל חלקה טובה. גם המערכת המשפטית לוקה בה. אלמלא כן, לא הייתה מתחוללת הסערה התורנית בפרשת הפיליפינית, וספק אם עניינם של בני הזוג נילי ואהוד ברק היה מגיע לכותרות הראשיות של אמצעי התקשורת הכתובים והאלקטרוניים.
23/10/2010  |  יואב יצחק  |   כתבות
פעם חשפנות הייתה עסק לנערות זולות ומלחים שיכורים, אבל לאחרונה היא טיהרה את שמה, והפכה ליותר מלגיטימית, היא הפכה לחזות הכל. זה קרה גם בגלל שהרייטינג הוא הדרך אל האושר, וגם כי התערטלות לא דורשת חשיבה, התביעות שלה אחרות לגמרי, היא רוצה אהבה והיא לא בררנית בעניין הזה. היא לא רוצה להתחתן, היא רוצה רק שעה ותגובות אוהדות. בעידן החשפנות החוקית אנחנו רוצים אהבה מכולם, העיקר למצוא חן בעיני העם, השלטון, נהגי המוניות, האליטות הישנות, האליטות החדשות, צוותא ושינקין, אצטדיון טדי ואצטדיון בלומפילד, בגין ובן-גוריון. ואיך לא נאהב את מי שמלטף לנו את הראש, מי שמגלה לנו איך הוא מרגיש.
22/10/2010  |  מיה סלע   |   כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
שר הביטחון: הכרה במדינה יהודית לא הכרחית  /  איציק וולף
"לבנייה אין השפעה על המו"מ"  /  איציק וולף
מדינה יהודית בגבולות 47'? יש על מה לדבר  /  עידן יוסף
הפרנסה קובעת את סדר העדיפויות  /  נחמן פביאן
האינתיפאדה הבאה  /  מרדכי קידר
כל אנשי הנשיא  /  נפתלי גוטמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il