|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

חידושים בתחום הסוכרת

שנת 2010 מהווה שנה שבה אנו כבר לא משערים או עובדים על-פי תחושה כי הטכנולוגיה משפרת את תנאי האיזון של חולי הסוכרת, אלא כיום אנו מבססים את המלצותינו על סמך עבודות קליניות ראויות, המורות את הדרך ואת התוצאה של הטיפול בטכנולוגיות מתקדמות אלו באיזון הסוכרת בקרב החולים
16/11/2010  |     |   כתבות   |   תגובות
טכנולוגיות מפותחות [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  סרטן בלוטת התריס

שכיחותה של מחלת הסוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) עולה בשנים האחרונות כאשר הסיבות לכך אינן לגמרי ברורות. למעשה, 10% מכל מקרי הסוכרת הם חולים המתמודדים עם סוכרת נעורים. גם גיל המחלה עבר שינוי, וידוע כי מספר מקרי הסוכרת החדשים המתגלים אצל אנשים צעירים עד גיל 19, זהה כמעט למספר מקרי הסוכרת המתגלים בגילאים יותר מאוחרים, מעל גיל עשרים.

שינויים באפידימיולגיה של הסוכרת

ברור היום כי בעקבות העלייה בתוחלת החיים, רוב חולי סוכרת נעורים הינם מבוגרים מעל גיל עשרים. לכן לא מדובר במחלה הקיימת אך ורק בגילאים צעירים, אלא גם מבוגרים אשר לכאורה יכולים לטפל בעצמם. השינוי שחל באפידמיולוגיה של סוכרת נעורים גורם לכך שרוב החולים הם כאלה המטפלים בעצמם ואינם נזקקים לעזרה מהורים או מטפלים שינהלו את הטיפול בסוכרת. על כן מפתיע (או שלא) שלמעשה גם בשנים האחרונות חולי סוכרת נעורים (אשר רבים מהם מעל גיל 18) אינם מגיעים לערך הרצוי של A1c הנמוך מ-7. על-פי תוכנית מדדי האיכות המתפרסמת מידי מספר שנים, לאחוז ניכר מחולי הסוכרת ערך A1C גדול מ-7. כלומר רובם אינם מאוזנים! גם בגילאים יותר מאוחרים, 25 עד 34, רובם עדיין עם ערכי A1C מעל 7.

מדוע אם כן, סוכרתיים אינם מגיעים לאיזון? והאם הטכנולוגיה הקיימת יכולה לספק מענה שיאפשר ליותר סוכרתיים להגיע בבטחה לאיזון המיוחל?

לסוכרת לא מאוזנת מספר גורמים:

1. הטיפול בסוכרת איננו פשוט, הוא משתנה מידי יום, מידי שעה, מידי תקופה ועונה, והוא דורש מהמטופל להכיר את המחלה, את דרכי הטיפול והצלחת הטיפול תלויה רבות בתובנות המטופל.

2. על-מנת להיות מאוזנים, נדרש מהמטופלים לאבד מהספונטניות של החיים, כלומר הרבה דברים שהם מובנים מאליהם ללא סוכרתיים דורשים מהסוכרתיים מידה רבה של מחשבה תחילה, לדוגמה בזמן ארוחות, בזמן ארוחות ביניים, בזמן פעילות גופנית וכיוצ"ב. כיום משתדלים שלא יהיו כמעט מגבלות על חולה הסוכרת בשגרת חייו. הדרישה להיענות למצבים קיצוניים, כמו ספורט קיצוני וכיוצא בזה, דורשת מיומנות רבה.

3. הטיפול עצמו. הואיל ומחלת הסוכרת נגרמת עקב היעדר אינסולין בייצור עצמוני בלבלב, יש צורך באינסולין ממקור חיצוני המוזרק לגוף בצורה שאינה פיזיולוגית. במקום שהאינסולין יגיע ישירות לכבד מהלבלב, האינסולין מגיע ישירות לדם הפריפרי ואח"כ לכבד ולכך יש השלכות שונות. בנוסף גם מנגנוני הבקרה על רמות הגלוקוז אינן תקינות אצל חולה הסוכרת. כך שסוכרתי אינו מוגן ממצבים שבהם רמת הגלוקוז יורדת מתחת לרמה התקינה (היפוגליקמיה) וגורמת לתשישות, אי נוחות, סחרחורת, ואף למצב של איבוד הכרה, פרכוסים ומוות.

לסיכום יש צורך להתאים את הטיפול לתנאים המשתנים של שגרת חיי החולה, ומאידך, לאפשר טיפול יעיל תוך הימנעות מהיפוגליקמיה ככל שאפשר. הטיפול בזריקות אינסולין עם התפיסה של מספר זריקות ביום בהתאם לארוחות המשתנות אומנם עונה במקצת על היכולת להיענות לרצון של החולה לחיים ספונטניים ככל שאפשר, אך עדיין שיטת טיפול זו סובלת ממגבלות של חוסר דיוק ושל היפוגליקמיה. השאלה אם כן, האם בטכנולוגית המשאבות של היום אנו מוצאים פתרונות לשתי בעיות אלה?

חדשנות בתחום משאבות אינסולין:

משאבות האינסולין עברו שינויים רבים מתחילת שימושן הקליני מזה למעלה משלושים שנה. השינויים והשיפורים הם בתחום המזעור, התכנות והאביזרים המתכלים.

מזעור המשאבות: מבחינת גודל, המשאבות המודרניות נעות בסדרי גודל של 5X8 ס"מ, כאשר חלק ניכר מהגודל מוכתב על-ידי נפח האינסולין.

תוכנות: בתוכנת המשאבות קיימים שיפורים בתחום העזרה בהחלטה על הטיפול, כמו לדוגמה מחשבוני בולוס, המחשבים עבור החולה את מינוני האינסולין הנדרשים לארוחות. בנוסף קיימות תוכנות הזוכרות את פעילות המשאבה כך כאשר פורקים את הנתונים למחשב במרפאה או בבית החולה, ניתן לפענח את התנהלות ערכי הסוכר, התנהגות הסוכרתי, ולהתאים ולשנות את תוכנית האינסולין בהתאם.
יש לציין כי בשנים האחרונות פורסמו מחקרים המראים כי לשימוש במחשבוני הבולוס האלה יש יתרון באיזון הסוכרת. התכונות והתוכנות של משאבות האינסולין מאפשרות התאמת הטיפול לתנאים המשתנים של חיי החולה.

טכנולוגיית הסנסורים: בשנה האחרונה אנחנו עדים לפריצות דרך בתחום השימוש בסנסורים לקריאת סוכר רציפה, הנובעות גם מפיתוח סנסורים מדויקים יותר וגם מפיתוח תוכנות המאפשרות חיבור משאבות אינסולין לסנסורים וקבלת החלטות הקשורות לרמת הגלוקוז המוצגת באופן רציף בזמן אמת. מדטרוניק פיתחה משאבה בעלת יכולת שילוב עם סנסור לקריאת סוכר רציפה, ה"פארדיים Veo". מספר מחקרים פורצי דרך הוכיחו כי השימוש בסנסורים מאפשר להשיג את אותו חזון של שיפור ברמות הגלוקוז, הפחתת תנודתיות הגלוקוז, וזאת ללא עליה ברמות ערכי הגלוקוז הנמוכים וההיפוגליקמיות. עבודות חדשות הראו כי בהשוואה למשאבות אינסולין רגילות, ובוודאי בהשוואה לטיפול בזריקות, משאבות משולבות סנסורים הראו שיפור באיזון. ההישגים הללו אשר נצפו בקרב המשתמשים במשאבות "פארדיים" משולבות סנסור לקריאת סוכר רציפה נצפו בכל הגילאים. השיפור באיזון הסוכרת הלך וגדל בקרב אותם מטופלים שהשתמשו באופן קבוע בסנסורים (למעלה מ 70% מהזמן). מחקרים אלה מהווים ביסוס מדעי לשימוש בסנסורים, הווה אומר, הסנסורים לקריאת סוכר רציפה מהווים נדבך חשוב בהשגת המטרות של האיזון בסוכרת.

הגיבוי המחקרי וסגירת המעגל לקראת לבלב מלאכותי

נשאלת השאלה האם בעקבות השיפור הטכנולוגי במשאבות האינסולין מצד אחד, והגברת הדיוק של הסנסורים מצד שני, לא ניתן להשתמש בנתונים הרציפים של ערכי הגלוקוז על-מנת לגרום לאוטומציה של הזלפת האינסולין ובכך להגיע ליעד של לבלב מלאכותי. כאן הדרך עדיין רחוקה, אך צעדים ראשונים בכיוון קרו השנה עם האישור להשתמש במשאבות אשר מפסיקות את הזלפת האינסולין במידה וערכי הגלוקוז יורדים מתחת לסף הקבוע. למשאבת אינסולין "פארדיים Veo" של מדטרוניק מנגנון אוטומטי המפסיק הזלפת האינסולין במקרה של ירידה חדה ומסוכנת של ערכי הסוכר. כאשר רמת הגלוקוז של חולה הסוכרת המטופל במשאבת "פארדיים Veo" יחד עם סנסור לקריאת סוכר רציפה, יורדת מתחת לגבול הנמוך, המשאבה מתריעה על-ידי אזעקה ובמידה והמטופל לא מגיב לאזעקה זו על-ידי העלאת רמת הסוכר(בעזרת טבליות גלוקוז או נוזלי גלוקוז) ,המשאבה מפסיקה אוטומטית את פעילותה למשך כשעתיים על-מנת למנוע היפוגליקמיה. פיתוח זה עשוי להוביל בשנים הקרובות להמשך ההתקדמות לקראת אוטומציה מלאה של הזלפת האינסולין.

שנת 2010 מהווה שנה שבה אנו כבר לא משערים או עובדים על-פי תחושה כי הטכנולוגיה משפרת את תנאי האיזון של חולי הסוכרת, אלא כיום אנו מבססים את המלצותינו על סמך עבודות קליניות ראויות, המורות את הדרך ואת התוצאה של הטיפול בטכנולוגיות מתקדמות אלו באיזון הסוכרת בקרב החולים.

תקוותנו היא כי טכנולוגיה זו תהיה נגישה לרבים מהחולים, הן מבחינה כלכלית והן החינוכית על-מנת להרחיב את מעגל המשתמשים בקרב חולי סוכרת נעורים.

הישגים אלה יובילו להפחתה נוספת בסיבוכים ארוכי הטווח כתוצאה ממחלת הסוכרת. השימוש הגובר בטכנולוגיות המתקדמות בשנים האחרונות, כבר הראה תוצאות של שיפור בתוחלת החיים של חולים וצמצום בסיבוכי הסוכרת.

כל הבריאות בכף ידך
הכותב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהל המכון האנדוקריני, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.
תאריך:  16/11/2010   |   עודכן:  17/11/2010
פרופ' אוהד כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חידושים בתחום הסוכרת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מעלה שאלה
16/11/10 22:55
2
חילוני חרד
17/11/10 22:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי ששמע את השירים SUMMERTIME ,IT AIN`T NECSSARILY SO ואת השיר "תותים", לא ישכח אותם לעולם. הקולות של זמרי ההפקה ההיא נצרבו בזיכרון כל מי שראה את הסרט, או חזה בהצגה בניו-יורק. הייחוד של האופרה הזו, שגרשווין הלחין עם מוזיקה מקורית שלו, בסגנון ג'אז, הוא שכל משתתפיה חייבים להיות שחורים. ההפקה של בית האופרה של קייפטאון, העיר הדרומית בה כושים חיו בתנאים חופשיים יותר מאחיהם ביוהנסבורג - הפקה זו זרועה בקטעים שדוברי אנגלית לא יבינו. הם נאמרים בשפת הילידים של אחד השבטים המקוריים.
16/11/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
למעלה מ-15,000 איש צבאו אתמול את פארק הירקון לראות את ההופעה של לינקין פארק, מספר לא מבוטל, אך שטח דשא רב נותר אתמול מעורטל בפארק. אלו שהצטופפו במרכז לעומת זאת, עשו מספיק רעש בשביל הלהקה כדי להבהיר מעבר לכל ספק שהיה להם כדאי להגיע. ב-20:45 הם עלו לבמה, ובמשך קצת יותר משעה וחצי העניקו לקהל שואו מהוקצע, עוצמתי, מופק נכון, אנרגטי וכיפי ביותר.
16/11/2010  |  אסף בן-קרת  |   כתבות
התערוכה שהועמדה ב"גלריה האחרת" ע"ש ציפורה לוריא ז"ל במכללה האקדמית לחינוך "תלפיות" בחולון, משדרת את אמונתן, עמדותיהן והשתייכותן הקבוצתית של שתים-עשרה הבוגרות לשנת תש"ע,
16/11/2010  |  ד"ר נירה טסלר  |   כתבות
בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים, החליט ביום א' (14.11.10) (כב' השופט מודריק), בהחלטה תקדימית, לדחות על הסף עתירה מינהלית שהוגשה לפתחו בספטמבר האחרון. העתירה הוגשה על-ידי עמותת "תושבים למען נווה צדק", נגד החלטת המועצה הארצית לתו"ב, שניתנה לפני מסםר חודשים. החלטה אשר דחתה את הערר שהוגש על-ידי הוועדה המקומית ושאישרה בכך, למעשה, את תוכנית תא/3596 - "מתחם ליבר", בהתאם להחלטת הוועדה המחוזית לתו"ב, שניתנה לפני כשנה.
הגשמים עדיין לא הגיעו אבל האפצ'יקים, השיעולים והנזלת כבר כאן. דווקא בתקופה זו עולה החשיבות בחיזוק ההגנה הטבעית של גופנו ובמניעת מחלות חורף.
15/11/2010  |  סמדר טייטלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il