|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חיים שאין בהם אהבת תורה <br>

הניסיון הנואל של אותו האיש והדומים לו, לקבוע את ערכי עולם התורה ואת גבולותיו במסגרת ראיונות לתקשורת ושיחות עומק עם עיתונאים, טומן בחובו הרס וחורבן העשוי להיות בלתי הפיך
18/11/2010  |     |   כתבות   |   תגובות
אמסלם. האיש הדעתן לא אכזב [צילום: פלאש 90]

הרכש החדש שהתיישב בשולחנם של זוללי החרדים, כמה מפתיע, נראה בעצמו כחרדי אדוק לכל דבר. למרבה הפלא, בחר כוכב התקשורת לסגל לעצמו מראה שמרני מובהק ואף לחבוש כובע רבני לראשו, אף שאלו כבר מזה זמן, אינם עולים בקנה אחד עם חידושי האופנה המקובלים ברחוב החילוני

אל מסע ההסתה המתוקשר, המתנהל כבר שנים, כנגד הציבור החרדי ולומדי התורה, הצטרף בחודשים האחרונים שחקן חיזוק חדש ומבטיח; רהוט, שנון, מושחז, מלא להט ויומרה, בדיוק כמו שאיחלו לעצמם כלי התקשורת החילוניים בחלומם הוורוד ביותר. העיתונאים הנרגשים והנפעמים מיהרו להסתער על האיש ולדלות מפיו כל ציוץ ואוושה קלה, תוך שהם מאמצים אותו אל לבם בחום, ומחבקים אותו בחיבוק דב המזכיר את חיבוקו הידוע של לבן הארמי.

כפי שקוראינו הנבונים בוודאי הספיקו לקלוט, פרץ השמחה וההתרגשות שאחז במערכות העיתונים ובאולפנים השונים, לא היה לכבודו של עוד מגולח זקן בעל שיער ארוך, המתהדר בעגיל באוזנו הימנית ובמכנסיים קרועות למחצה. הרי כאלו לא ממש חסר. הרכש החדש שהתיישב בשולחנם של זוללי החרדים, כמה מפתיע, נראה בעצמו כחרדי אדוק לכל דבר. למרבה הפלא, בחר כוכב התקשורת לסגל לעצמו מראה שמרני מובהק ואף לחבוש כובע רבני לראשו, אף שאלו כבר מזה זמן, אינם עולים בקנה אחד עם חידושי האופנה המקובלים ברחוב החילוני.

ואכן, האיש הדעתן לא אכזב ומיהר לספק את הסחורה הנדרשת, בקצב שסחרר את מיטב המסיתים הסדרתיים שידענו עד כה. בעבור כמה דקות שידור וכותרת צבעונית אחת, המציגה את תמונתו בהבלטה, שלף מיודענו אמרות שפר עוקצניות והגיגים מוזרים במיוחד, השמים את הציבור החרדי ללעג ולקלס, ואת רבניו כאנשים קיצוניים והזויים, המנותקים מרחשי לב הציבור. לעתים היו אלה ניסיונות לקעקע את יסודות ההלכה וההשקפה, ולעתים דעות כוזבות הפוגעות בכבודם של בני הישיבות ואברכי הכוללים. הצד השווה שבהם: יהירות והתנשאות אופייניים וציטוטים נבחרים מן התורה ומלשונות חז"ל. שהרי בדיוק לשם כך הוא כאן: לזכות את עם ישראל ולקדש שם שמים.

בכל הזדמנות שהתבקש להביע את דעתו, וגם כשלא התבקש, החל ידידנו לרקוד ולפזז לצליליהם של כלי התקשורת, תוך שהוא מפזר דברי חנופה והתיפיפות לכל הכיוונים וככל העולה על רוחו. "לוקחים בחור בן ארבע עשרה, שמים אותו בישיבה ומבקשים ממנו לפצח סוגיה הלכתית על שור מועד או שור תם שנגח בפרה, הוא לא מבין מה רוצים מהחיים שלו. מי זה השור ואיפה החמור? לרוב הציבור אין האינטלקט והעוצמה הלימודית לעסוק בעניינים האלה", איבחן האיש לא מכבר באחד מעיתוני סוף השבוע, והותיר אחריו תהיות רבות באשר לזהותו של אותו חמור.

"החברה הישראלית הסכימה בזמנו של בן-גוריון להסדר 'תורתו אומנותו' לארבע מאות לומדי תורה", הוסיף האיש המשכיל באותה הזדמנות, "הם לא שיערו ולא חלמו שהממדים יגדלו בכמויות ובעוצמות כאלה, שאין להן כל פרופורציה. הם טוענים שהפכנו לנטל עליהם? האמת היא שהפכנו לנטל על עצמנו". מה יש לומר? דברים כדרבנות. יאיר לפיד לא היה מנסח זאת טוב יותר.

דרכו, אינה דרכנו

אמנם אין להתכחש לכך, שהציבור החרדי עבר תהפוכות רבות במהלך השנים האחרונות. אכן, ישנן טענות שיש בהן מן הצדק וישנם ליקויים הטעונים תיקון. אך מי שבאמת עז רצונו לחולל שינוי לטובה, מתוך רגש של אחריות ציבורית ודאגה כנה, הרי הוא עושה זאת במסגרות המתאימות, בהגינות ובענווה, מתוך זהירות וכפיפות מוחלטת לגדולי התורה, לבל ייתן חרב בידם של אויבי הדת. איך אמר פעם מישהו? צדק בלי חכמה, הוא דבר בלתי אפשרי, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל.

הניסיון הנואל של אותו האיש והדומים לו, לקבוע את ערכי עולם התורה ואת גבולותיו במסגרת ראיונות לתקשורת ושיחות עומק עם עיתונאים, טומן בחובו הרס וחורבן העשוי להיות בלתי הפיך. שכן אותם חסרי בינה, נועצים את ציפורניהם דווקא בתפארת עם ישראל ומקור עוצמתו, בני התורה אשר זכו להסתופף בהיכלי הישיבות הקדושות ולשקוד על דלתות התורה. במסווה של הנחלת דרך והשקפה צרופה כביכול, מחדירים אותם אנשים דברי סילוף והבל, הטעיות מכוונות וקביעות שאין להם שחר תוך גלגול עיניים לשמים והעמדת פנים צדקנית ומתחסדת כאילו דאגת הכלל בראש מעיניהם. כך, מבלי משים, נפגעת חדות ההרגשה של מיטב בנינו בדברים הנוגעים לציפור נפשו של העם היהודי מדורי דורות. קריאתם של גדולי התורה במהלך השבוע האחרון, נועדה להבהיר מעל לכל ספק: דרכו, אינה דרכנו.

אין ספק כי כלי התקשורת החילוניים, בוודאי ישמחו להמשיך ולהשתמש בשורותיו של הרכש החדש ולגרוף רייטינג על גבו. קריאתו הנחרצת לשילוב אברכי הכוללים בצבא ובעבודה, ערבה לאוזניהם יותר מכל זעקות הסטודנטים גם יחד. הוא מצדו, אינו מתכוון לזנוח את הקן התקשורתי החמים, וכבר הבטיח לחבריו ממש בימים האחרונים כי "יהיה מעניין". במקביל, פרסם הרב הנמרץ את כוונתו לפתוח תנועה פוליטית חדשה, הפונה אל "ציבור גדול ששואף לחזור למשהו שפוי", כהגדרתו, ולקדש שם שמים כמובן. ומה עם הציות לגדולי התורה? אתם בוודאי שואלים את עצמכם. מה עם "דעת תורה"? נו באמת, עזבו אתכם, כל אלו הם בכלל המצאה אשכנזית.

המצאה אשכנזית

יודעי דבר טוענים בתוקף, כי הדובר הרהוט שצוטט בשורות האחרונות, הנו תלמיד חכם נכבד, הבקי היטב בנבכי הש"ס ובכללי הפסיקה. בוודאי מכיר הוא את נבואתו האחרונה של מלאכי, שבה מצוה הקב"ה את עם ישראל, "זכרו תורת משה עבדי" (מלאכי ג, כב). בעלי המוסר עומדים על כך, שלא אמר הקב"ה "זכרו תורתי", אלא "זכרו תורת משה", אף שבכך ניתן פתחון פה לעוקרי הדת לטעון שהתורה אינה מן השמים. כי אם היה אומר הקב"ה "זכרו תורתי", היה נוצר מצב הרסני שבו עושה כל איש כפי הישר בעיניו, וטוען מעל כל במה אפשרית כי זהו רצון ה'. החורבן שהיה נוצר מהשקפה שכזו, היה חמור יותר מכל דבר אחר. לפיכך דקדק הקב"ה באומרו "זכרו תורת משה עבדי", ובכך הנחיל עבורנו מסר לדורות: עלינו לקיים את התורה בדיוק כפי שגדולי ישראל האמיתיים מפרשים לנו אותה. תורה המנותקת ממושגי יסוד של "דעת תורה" ומקבלתם של גדולי ישראל, אין לה כל זכות קיום, והרי היא כתורתם של הצדוקים והביתוסים. השקפת חז"ל היא, כי מי שהולך על דעת עצמו ואינו מקבל עליו את מרותם וסמכותם של גדולי הדור, סופו לכפור בכל התורה כולה (ראה בברכות דף סג. ובשיחות מוסר להגר"ח שמואלביץ מאמר מב).

דא עקא, יתכן שדווקא מתוקף היותו תלמיד חכם, מרשה לעצמו כבוד הרב לאורך כל הדרך, להביע עמדות עצמאיות ולקבוע מוסכמות שלא שיערום רבותינו, תוך התעלמות מוחלטת מדעותיהם של גדולי התורה וראשי הישיבות. "צורת הלימוד האוטומטית במסגרת ה'כולל' אחרי החתונה, היא המצאה אשכנזית", מגלה האיש בקיאות היסטורית, וממשיך להרביץ את משנתו: "מי שעילוי גדול, ימשיך במסלול התורני. כל האחרים ילכו לצבא ולעבודה". אולם, מה לעשות, בני התורה האמיתיים יודעים היטב, כי תורה המתנוססת בכותרות ראשיות ומככבת במהדורות החדשות, אינה תורה הנובעת בהכרח מ"אהבת תורה", אלא דווקא מאהבת הרייטינג ותאוות הפרסום.

רק לא מזמן, סיפר האיש בגאווה בלתי מוסתרת, כי קיבל שיחת טלפון מזמר ידוע, שנע בין סגנון המוזיקה המזרחי והמערבי. "אתה בדיוק החרדי שאני רוצה לשמוע", הוא אמר לו. ידידנו בחר, משום מה, שלא לשתף אותנו האם ישנם גם תלמידי חכמים ובני תורה השותפים למשאלת לבו של אותו זמר מסתורי. אולם הדברים כבר ידועים. את התמיכה באיש המעורער, לא תמצאו בהיכלי התורה ובין כותלי בית המדרש, כי אם בקרב יושבי הקרנות ושלל התגובות באתרי התקשורת השונים. אך לא זה מה שמעניין את מי שמפטפט את עצמו לדעת על-מנת לזכות בגרם של אהדה וטפיחות על השכם מבני הציבור החילוני.

פורסם במקור: שבועון יום ליום
תאריך:  18/11/2010   |   עודכן:  18/11/2010
י"ל (מאמר מערכת בעיתון יום ליום)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיים שאין בהם אהבת תורה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא משועשע
18/11/10 10:53
2
אלון פלג
18/11/10 12:20
3
שמעון אמסלם
18/11/10 12:30
4
הרמב''ם
18/11/10 13:24
5
ישעיהו א
18/11/10 13:47
6
עדורא
18/11/10 13:50
7
סאטמר
18/11/10 15:59
8
אהוד ג
18/11/10 20:27
9
יעקב אלמליח
18/11/10 23:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המחזמר הקלאסי "סיפור הפרברים" שעלה השבוע בבכורה בבית צבי בתיאטרון רמת גן הוא מעדן מלוטש, חגיגה לאוזניים ולעיניים. זהו עונג צרוף של מחול ושירה, מבוצע בידי להקת שחקנים צעירה ומרשימה.
17/11/2010  |  חיים נוי  |   כתבות
ילד הייתי, ובספריית הוריי גיליתי את "איליאדה ואודיסיאה" בעיבודו של וורנר ווטסון ובלוויית איוריהם המדהימים של אליס ומרטין פרוונסון. את בית הספר עדיין לא פקדתי ולא הבדלתי בין הספרים, מה קשה ומה קל. לבי הלך שבי אחר השמות המוזרים, עלילות האלים ובני האדם, הדמויות המוזרות שלא דמו לשום דבר אחר שידעתי. בלא שאדע, לראשונה בחיי חוויתי מסע בזמן ובמקום לתרבות אחרת, כה אחרת מזו שסבבה אותי.
17/11/2010  |  דרור אידר  |   כתבות
תאריך המזל: 23.11 ועד ל-23.12;
17/11/2010  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
לילה אחד הסתובב דן מרגלית לכיוון אשתו דנה ולחש לה, "אני לא יכול יותר". לדברי העיתונאי הוותיק, היה זה אחד הרגעים היחידים שבהם הוא חש חרטה על החלטתו לצאת למסע נגד חברו אהוד אולמרט. "אמרתי לה שככה לא היה שום דבר, שום טורים עליי ושום בון טון להיות מולי וכלום. אבל אמרתי לה שאני לא יכול אחרת", הוא מספר בראיון בלעדי ל"פירמה". "והיא, שהיא דוקטור לפסיכולוגיה ומבינה עניין, שאלה אם אני מבין מה המשמעות של מה שאני אומר. אם אני מבין לאן זה יוביל. היא הבינה מה אני אומר לה. היא ידעה שאני לא אומר לה עוד איזה סתם משפט".
17/11/2010  |  לי-אור אברבך  |   כתבות
אנשים רבים חושבים על התנדבות, אולי רבים יותר מכפי שאתה מעלה בדעתך. השאלה היא, איפה? למען מי? לא חסרות סביבנו מטרות נעלות, אנשים מתחת לקו העוני, נוער במצוקה, נשים מוכות, ילדים שזקוקים לקצת חום וביטחון...
17/11/2010  |  רחלי נטע  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il