|   15:07:40
  יובל לובנשטיין  
יועץ אסטרטגי ומומחה לקמעונאות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

האם משהו קורה ב"ממלכת הסופרפארם"?

סופרפארם היא רשת הפארם המובילה בישראל, אך עדיין יש הרבה מה לחדש בה. הישארותה בתחומי הסבון והשמפו אינה יוצרת חדשנות וסטגנציה זו רק שוחקת את החוויה האם קיימים איתותים לקשיים בתיפקוד הרשת, והאם סופרפארם מגיבה לכך נכון?
29/01/2011  |   יובל לובנשטיין   |   כתבות   |   תגובות
רשת הקנאית לתוצאותיה ולתדמיתה

רשת סופרפארם היא רשת הפארם המובילה בישראל ואחת הטובות בעולם. הרשת הצטיינה בחדשנות מתמדת, במבצעים, ביצירתיות ובהובלה בכל תחום אפשרי. הרשת הצליחה למלא ואף ויותר, בעקביות ולאורך זמן, את הבטחותיה "כבר מרגישים טוב יותר" ו-"קפיצה קטנה לחו"ל".

הרשת, אשר אינה מפרסמת את תוצאותיה העסקיות, מגלגלת בישראל מחזורים גבוהים המוערכים בכ-3.5 מיליארד שקלים, פי שלוש לערך ממתחרתה "הקרובה" ניופארם".

כרשת מובילה, הקנאית כל כך לתדמיתה ולתוצאותיה, טבעי הדבר שהיא מושכת תשומת לב רבה. קמעונאים רבים בשוק שואלים "עד מתי ?", או "מתי נתחיל לראות את הקשיים ואת הירידה בביצועים"?.

האם רק אני הוא זה שמזהה את "האיתותים"?

נראה שלא מדובר על אירוע נקודתי, אלא על תהליך העובר על הענף והרשת בשנים האחרונות, דווקא לאור הפריסה הגיאוגרפית הרחבה של הרשת ו"תפיסת המאחזים" הקמעונאיים.

דוגמאות לחדשנות אפשרית

  • שירות ואספקה של תרופות ומוצרים לחולים ונזקקים עד הבית.

  • הרחבת המגוון "לגיל הזהב", כולל מוצרים שניתן לרכוש אותם באמצעות קטלוג (מכשירי שמיעה, מקלות הליכה ?).

  • הטבות משמעותיות ואמתיות לחברי כרטיס אשראי לייף, לאו-דווקא מעולם התוכן של הפארם, אלא הטבה שבאמת תסייע לנו "לעבור את החודש". לדוגמא, שובר לקניית דלק ללא התניית קנייה מכבידה, או הנחה משמעותית, כמו 1.0-0.7 שקלים לליטר. ההטבה צריכה להיות משהו מרתק, הטבה שכולם ידברו עליה. אומנם הטבה זו באה בעולם התוכן של הרכב, אך מתן ההטבה צריכה להיות במוצר שכולנו צריכים וצורכים. הצרכן רואה הטבה זו כשי או כמתנה שהרשת מעניקה לו עבור נאמנותו.

האם ניתן להשיב מלחמה אפקטיבית?

בהנחה שהתחרות בשוק המקומי תגבר, אזי "סופרפארם", מעבר להרחבת פעילותה בחו"ל, חייבת לנצל את המוניטין האדיר שיש לה ולמותג, ולנכס אותו לתחום הבריאות. תוחלת החיים והטרנד הבריאותי נמצאים במגמת עלייה, אז מדוע לא לרכב על גל זה?, האם ישמע לנו זר ומנוכר כניסה של סופרפארם לתחומים הבאים?

• אופטיקה, כולל רכישה של רשתות קיימות בענף?
• חנויות טבע, מדוע לא לרכוש רשת קיימת ולהרחיב האחיזה?
• חנויות למוצרי בריאות ופנאי, אולי ד"ר גב?
• הקמת רשת למוצרי בריאות - נעלי בריאות, מדרסים, מכשירי שמיעה, מוצרים אורטופדיים, מכשירי עזר לגיל הזהב?
• פעילות משמעותית אחרת יכולה להיות רכישת בעלות על רשת בתחום המזון.

מדוע לא להיכנס לקבוצת הריבוע/מגה למשל? כניסה זו, אשר תתרום למצבם הפיננסי של הבעלים, יכולה "ועל הדרך" לשדרג את שדרת הניהול, השירות והחוויה של קבוצת מגה. לא תמיד ההמתנה היא הצעד הנכון. מזומנים לא חסרים לסופרפארם, וגם לא קווי אשראי (בנק לאומי מושקע בסופרפארם, דרך זרוע ההשקעות הריאליות שלו, "לאומי פרטנרס"). מדוע לא לבצע מהלך חוסם, אשר ישפר עמדות לשתי הקבוצות הגדולות הללו?.

אין ספק כי מהלך כזה, אם אכן יקרה, יכונה ובצדק "המהלך הקמעונאי של השנה". האם נהיה עדים לו ב-2011? ..אכן יש הרבה מה לעשות ולחדש ברשת הסופרפארם. השארות בתחומי הסבון והשמפו, התחרותיים ביותר, אינה יוצרת חדשנות. סטגנציה זו רק שוחקת את החוויה הכול כך ייחודית של הרשת, אשר לקחה אותנו, כל פעם מחדש, לריח, לאווירה של משהו אחר, ולכמה דקות של חו"ל.

מה הם האיתותים? והאם סופרפארם מגיבה נכון?

1. מדד הפרסום. סופרפארם ידועה במבצעי תחילת השנה ובמבצעי העונות השונות ("סאמרסייל"), אולם נראה שהשנה, יותר מתמיד, קיימת פעילות רחבה ומושקעת. בכל עיתון, בכל מוסף, בכל סוף שבוע, נראה את הרשת בעוצמה ובבולטות. האם עוצמה פרסומית זו, מבטאת אכן עוצמה? או שהיא ביטוי לשחיקה ולירידה בעוצמה ?!

2. הרשת ומנהליה, הידועים "בסנסורים הרגישים" לכל שינוי קל, מגיבים בדרך שהם יודעים ומיומנים בה מזה שנים: שילוב של חוויה, מבצעים, ופעילות מועדון. כמו שאומרים אצלנו: "כל התותחים, אש עבור".

3. מכירת מכוניות. הטבה לחברי מועדון בתחום הלא שייך למהות העסק ולא מחובר לתדמית הרשת - מכירת מכוניות ?! האם פעולה זו הינה ביטוי לעוצמה או למשהו אחר? האם הרשת, אשר זיהתה בהצלחה מרובה את המהפכה הסלולארית, אכן רוצה להפוך את רצפת המכירה ל "גראז'"?

4. השת"פ בין פרוקטר אנד גמבל לשופרסל. פרוקטר הינו ספק מוביל בסופרפארם. לשת"פ בין הספק המוביל לרשת מתחרה ערך תדמיתי גבוה מאד בענף. ההיכרות הטובה בין המנהלים של החברות מאפשרת פעילויות החורגת מפעילות עסקית רגילה ושגרתית (השקות מוצרים חדשים, ניתוב תקציבי פרסום ופעילות קד"מ בערוץ הלא ישיר).

5. התחרות עם רשתות המזון. הרחבות שטחי מסחר של רשתות המזון ובדגש הרשתות המוזלות, מחליש מאד את סופרפארם, מאחר שקיימת חפיפה רבה בין מוצרי הפארם לאלה הנמצאים ברשתות המזון. אומנם סופרפארם ידועה ביכולת שלה להתנחל בכל נקודה אסטרטגית בשוק, אולם הגדלת מספר הנקודות המכירה למזון, מקטינה את הביקושים למוצרים חופפים, כמו שמפו ומשחות השיניים.

6. התחרות מול המשביר. התחזקות המשביר לצרכן בכלל ובתחום הבשמים בפרט, נוגסת באחת מהפעילויות הרווחיות ביותר של סופרפארם.

7. המאבק בקניונים. המשך המאבק המשפטי של ניו פארם נגד הבלעדיות של סופרפארם בקניונים, יאפשר לניופארם להיכנס לקניונים נוספים, מהלך אשר יפגע בסופרפארם. לא נראה שהסכמי הבלעדיות של הרשת בקניונים יעמדו לאורך זמן במבחן המשפטי, בכל הקשור להסדר כובל, ונראה שלממונה על ההגבלים העסקיים יהיה מה לומר בנושא. כך או אחרת, לאורך זמן זה פשוט לא הגיוני שבקניונים יש לנו מגוון וזכות בחירה לגבי חנויות לציוד משרדי, חנויות ספרים, ודווקא בתחום זה של הרשתות הפארם, לנו כצרכנים לא תהיה זכות בחירה. התהליך ייקח שנה או יותר אך לבטח הוא יגיע, ואז נוכל אנו הצרכנים לקבל "במקום הבילוי הצרכני שלנו" (הקניון), גם את אפשרות הבחירה הכל כך חשובה, גם בתחום רשתות הפארם".

8. זירת המזון הטבעי. כניסת רשתות המזון ביתר עוצמה לתחום "המזון הטבעי", מחזקת את רשתות המזון מול יבואני המוצרים, אשר חלקם מוצגים על גבי מדפי הסופרפארם (חטיפי בריאות ומוצרים ללא סוכר).

9. תחום מוצרי התינוקות. רשתות המזון גילו את תחום מוצרי התינוקות ונעזרים במוצריו על-מנת למשוך אליהם לקוחות, אשר בעבר היו בעיקר לקוחות של רשתות הפארם. תחום הפארם הופך להיות פעיל ותופס נתחים של 20-22% מהפדיון ברשתות המזון.

10. אובדן הרווח. סופרפארם מרחיבה את פעילות המבצעים הגדולים שלה, אולם משלמת על כך באובדן רווח. גם לפריסה הגיאוגרפית הרחבה קיים מחיר, הנקרא "קניבליזציה".

11. סטגנציה בתחום תוספי מזון וויטמינים. היינו מצפים שבתחום עתיר רווח זה, אכן סופרפארם תכבוש את המדף, שכן רמת האמינות שהציבור רוחש לה היא גבוהה ביותר בתחום, ואך טבעי היה, שהרשת תעמיד מדף עשיר ותחרותי בקטגוריה זו. בפועל פותחו מספר מוצרים תחת השם LIFE, ממקורות אספקה טובים ומוכרים, אולם נכון לעכשיו, נראה שהפיתוח נעצר וההפצה הועבר לידי מפיץ חיצוני.

12. "חדשנות" בנסיגה. כיום כל שיטות סופרפארם מאומצות, בצורה כזו או אחרת, על-ידי ניופארם, המשביר ומועדוני "הבייבי" של רשתות המזון- "אותה הגברת בשינוי אדרת". העיתונות ותיבות הדואר שלנו מלאות בהצעות, דומות בעיצובן ובתוכן שלהן, ורק הלוגו השונה יוצר את ההפרדה.היינו מצפים מרשת מובילה כמו "סופרפארם" להתרעננות מתמדת. מהסופרפארם אנו מצפים ליותר ! וכל עוד זה לא מסופק, משמע ישנה עמידה במקום, ובקמעונאות מצב זה נחשב לנסיגה ולבעיה.

הכותב הוא יועץ שיווקי ואסטרטגי לחברות מוצרי צריכה בישראל. שימש בעבר במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות, ביניהם הרשתות שופרסל והום סנטר.
תאריך:  29/01/2011   |   עודכן:  29/01/2011
יובל לובנשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם משהו קורה ב"ממלכת הסופרפארם"?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שירות תרופות לבית
29/01/11 20:19
2
achyu10
30/01/11 10:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את מצלמת הסטילס הראשונה שלו קיבל בן שני כמתנת בר מצווה. אביו הבחין שהילד הוא פריק של חדשות והעניק לו אותה כמכשיר למתעד המתחיל. אלא ששני הבין מהר מאוד שהוא דווקא טיפוס של וידאו. בתיכון אלון ברמת השרון שבו למד הוא הוקף באלו שלימים יהיו בקודקודי תעשיית הטלוויזיה - אלעד קופרמן (מפיק "האח הגדול"), רם נהרי (במאי "אהבה זה כואב" ו"אמא'לה") ותמר מרום (מגישת "היפות והאמיצות" ויוצרת "אמא'לה"), שגם הייתה המרואיינת הראשונה שלו כחלק מסרט תיעודי שעשה על תנועת הצופים. 28 שנה אחרי הבר מצווה, ולאחר ששני מיצב עצמו כמספר הסיפורים הבולט ביותר שיש כרגע לטלוויזיה להציע, הוא בחר לנסות שוב את הכוח הדומם של הסטילס.
28/01/2011  |  איתי שטרן  |   כתבות
מולד הירח בתאריך 3.2 נמצא במבנה כוכבים מורכב מאוד, שעלול לעורר ויכוחים ומריבות, או חוסר הסכמה וחילוקי דעות, על נושאים אידיאולוגיים גם ברמה הבינאישית. המבנה הזה מביא בכנפיו אנרגיה חלשה יותר ואם אתם רגשניים, זוהי תקופה מתישה יותר עבורכם. אלה מכם שרגישים במיוחד, הם אנשים המגיבים למחזור הירח, ובהורוסקופ האישי שלכם הירח דומיננטי, או שהירח/האופק, במזל סרטן.
28/01/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בשבת בבוקר, לקראת מחצית היום, יוצאים בעצלתיים, כמו שראוי לאווירת-שבת, כמה אלפי אנשים משוגעים לכל סוגי המוזיקה, לשמוע קונצרטים במקומות שונים בארץ.
28/01/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
כשסיפרתי להיסטוריון תום שגב, מחבר הביוגרפיה על שמעון ויזנטל, כי ראש מכון ויזנטל אפרים זורוף מטיל ספק גדול במצוד של מארק גוּלד אחר הנאצי הבכיר ברנהרד פרנק, הוא הגיב מיד: "נו, הוא מתחרה. אפרים הוא צייד נאצים בזכות עצמו ולכן זה לא מוצא חן בעיניו".
28/01/2011  |  אמנון לורד  |   כתבות
אחרי עשרות ביקורים בגדה - בהפגנות, בסיורים ובמפגשים, שהיתי אתמול ושלשום (25-26.1) יומיים רצופים בגדה, בכינוס של "פורום ארגוני השלום" ביריחו. השתתפתי בעשרות מפגשים ישראלים-פלסטיניים. בשל הקושי הרב לקבל אישורי כניסה לעמיתים פלסטיניים לישראל, הרחקנו בעבר לירדן, לאיטליה ולטורקיה, ופעמים רבות סיימנו מתוסכלים. הפעם, ביריחו - כמו הורינו שהיו עדים-משתתפים להולדתה של מדינת ישראל - הרגשתי כעד-משתתף לחבלי הלידה של השלום ושל מדינת פלסטין.
27/01/2011  |  נפתלי רז  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il