|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
ביוגרפיה אקזוטית וקשרים במקומות הנכונים. פרנק ויסנר [צילום: AP]

מהפכה עם ערך כלכלי

המהומות במצרים תפסו את וושינגטון עם המכנסיים למטה. מרוב הלם ובלבול, קלינטון שיגרה למובארק את פרנק ויסנר, דיפלומט אמריקני עם אינטרסים כלכליים מובהקים במצרים. על תוכן המסר שיועבר למובארק הוחלט רק כשויסנר כבר היה על המטוס לקהיר
05/02/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
"לא הייתה בוושינגטון תוכנית פעולה למקרה של משבר הנהגה חריף במצרים", מספר מקור המקורב למזכירת המדינה הילרי קלינטון. משבר כל כך חריף, שבוושינגטון העדיפו להתעלם מן הסתירות העולות בין פעילותו הפיננסית של ויסנר במצרים לשליחותו הדיפלומטית

אחד הרגעים המרתקים בדרמה שהתחוללה בקהיר היה המפגש בין נשיא מצרים חוסני מובארק לבין השליח המיוחד פרנק ויסנר, לשעבר שגריר ארה"ב במצרים וידיד אישי של הנשיא מובארק. מקור המקורב למזכירת המדינה, הילרי קלינטון, אומר ל'מקור ראשון' כי "לאחר שלושה ימים של מסרים תקיפים של הממשל שלא נענו, הבשילה התחושה בוושינגטון שהגיע הרגע להעניק למובארק 'דחיפה קלה' בכיוון הנכון". ויסנר, מוסיף המקור, נראה האיש המושלם להעביר לחוסני מובארק את המסר - זמנך עבר".

ההחלטה לשלוח את ויסנר לקהיר, אומר המקור, הייתה בחירה אישית של קלינטון. ויסנר תמך בשעתו בהילארי במרוץ לנשיאות מול אובמה, יש לו מעמד של דיפלומט-על והוא מכיר היטב את מובארק ואת מצרים. השניים נפגשו בחודש שעבר בלוויה של ריצ'רד הולברוק, השליח המיוחד של הילארי לאפגניסטן, שהיה ידיד קרוב משותף לשניהם. כך שכאשר פרץ המשבר במצרים, ויסנר כבר היה על הרדאר של מזכירת המדינה.

ויסנר, צריך לומר, מגיע מרקע משפחתי מוכר היטב. אביו הוא פרנק גרדינר ויסנר, ממייסדי סוכנות הביון האמריקנית, ה-CIA. ויסנר עצמו נשוי לכריסטין דה-גאנאי, גרושתו של פאל סרקוזי (הידוע גם כרוזן מנאגי בוסקה, הונגריה), הלא הוא אביו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי. בין ידידיו האישיים של ויסנר נמנה גם חמיד קרזאי, נשיא אפגניסטן. אולם הנקודה היותר משמעותית בסיפור היא שוויסנר מכהן כדירקטור בחברת PATTON BOGGS הפועלת כלוביסטית בעבור ממשלת מצרים בגבעת הקפיטול.

מבדיקה באתר האינטרנט של החברה עולה כי PATTON BOGGS מייעצת לממשלת מצרים, לצבא המצרי ולסוכנות המצרית לפיתוח כלכלי - כמו גם לכמה משפחות כלכליות מובילות בתחומי הנפט והגז במצרים. החלק היותר מעניין הוא שלפי האתר החברה גם פועלת כבוררת במקרים של חילוקי דעות בעסקות מכירת נשק בין ארצות הברית למצרים.

מעבר לביוגרפיה האקזוטית של ויסנר, השאלה היא כמובן מדוע הזדקקה הילארי מלכתחילה לשירותיו של ויסנר, דיפלומט בדימוס. לדברי המקור, המשבר במצרים תפס את הממשל האמריקני עם המכנסים למטה: "לא הייתה תוכנית פעולה בוושינגטון למקרה של משבר הנהגה חריף במצרים", מודה המקור. משבר כל כך חריף, שבוושינגטון העדיפו להתעלם מן הסתירות העולות בין פעילותו הפיננסית של ויסנר במצרים לשליחותו הדיפלומטית.

ביצה על הפרצוף

הבעיה של הממשל הייתה כיצד יגיב מובארק למסר מוושינגטון "זמנך עבר". החשש היה שאם המסר לא יהיה חד דיו, ייזכר אובמה בהיסטוריה כמי שאיבד את מצרים

המתח רק הלך והתעצם. במשך כל אותן שעות במטוס רק גבר זרם המפגינים שנהרו לכיכר תחריר בקהיר. כשנחת ויסנר בקהיר, כבר החלו לדבר על "הפגנת המיליון". בינתיים דלפה הידיעה על נוכחותו של ויסנר בקהיר. בוושינגטון ניסו למשוך זמן. כשלא הייתה עוד בררה, הודו. כן, הוא בקהיר, אמר דובר הבית הלבן פי-ג'י קראולי. כן, ביקשנו ממנו להיפגש עם הנשיא מובארק.

באותו שלב, הבעיה של הממשל הייתה אי-הידיעה כיצד יגיב מובארק למסר מוושינגטון. החשש היה שאם המסר למובארק לא יהיה חד דיו, ייזכר אובמה בהיסטוריה כמי שאיבד את מצרים. ויסנר, אומר המקור, הגיע לפגישה עם מובארק רק לאחר שבוושינגטון הגיעו למסקנה חד-משמעית שזהו זה, מובארק אאוט.

מה התרחש בדיוק בפגישה בין הנשיא המצרי לבין הידיד האמריקני, לא ברור. אף פרט לא דלף בשלב הזה מן המפגש הטעון עם ויסנר. מה שברור הוא שבעקבות אותו מפגש התייצב הנשיא מובארק לפני האומה המצרית והודיע שלא ירוץ לבחירות לנשיאות שייערכו בספטמבר הקרוב. "אני מבוגר", אמר, "ובכנות לא תכננתי לרוץ".

אבל מובארק, כמו מובארק, השאיר את האמריקנים פעורי פה כשהוסיף שבכוונתו להישאר בתפקידו כנשיא עד להעברת השלטון בצורה מסודרת לאחר הבחירות. הנשיא אובמה מצא את עצמו עם ביצה מרוחה על הפרצוף. לא זו הייתה מטרת שליחותו של ויסנר. לדברי המקור, לא לקח זמן רב עד שבוושינגטון החלו הרינונים: אובמה היה צריך לשלוח למובארק איש קרוב יותר אליו. כזה שהוא מכיר וסומך עליו. ולמה בכלל היה צריך לשלוח את ויסנר.

ההוכחה לכך שפגישת מובארק-ויסנר לא עלתה יפה מגיעה מכיוונו של מוחמד אל-בראדעי, המסתמן בימים האחרונים כדוברה הראשי של האופוזיציה במצרים. הצלחת המפגש בין מובארק לשליח האמריקני הייתה מותנית בדיל מקדים עם בראדעי. יתרה מזאת, בימים האחרונים פורסם כי נעשו גישושים בכיוונו ושגרירת ארה"ב במצרים מרגרט סקובי אף שוחחה עמו. אולם לא רק שמובארק לא שיחק את המשחק בפגישה עם ויסנר, ולא רק שבראדעי דחה על הסף את ההודעה של מובארק, יתרה מכך: היה די ברור שבראדעי, שבראשית השבוע אמר קבל עם וסי-אן-אן שלאובמה אין שום אמינות במצרים, לא ילך על שום דבר פחות מהסתלקותו המוחלטת של מובארק מהזירה.

הפיכה בניחוח כסף

אולם המקור אומר שזה לא סוף פסוק. לדבריו, ויסנר נשאר במצרים, וייתכן שהפגישה עם מובארק היא רק ראשיתו של המשא-ומתן על תקופת פוסט-מובארק. "לוויסנר יש ניסיון רב בתפעול תוכנית עזרה כלכלית הומניטרית במצרים מתקופת שירותו כשגריר. ייתכן שוושינגטון תנסה כעת את הכיוון הזה. בינתיים ויסנר לא הולך לשום מקום".

שאלתי מקור צרפתי, שמכיר היטב את הביוגרפיה של ויסנר, אם גם בפאריס חושבים כך. ולא רק בשל העובדה שוויסנר נשוי לגרושתו של אביו של סרקוזי. הצרפתי אמר שהוא יכול להמר שהידיעה שוויסנר מככב כעת בקהיר העלתה יותר משמץ גיחוך על פניו של הנשיא סרקוזי. ויסנר אולי כבר לא דיפלומט, אמר הצרפתי, אבל טביעת האצבע שלו בכל מיני אירועים דיפלומטיים יותר, ובעיקר פחות, מוכרת היטב בפאריס, כולל מלחמתו של סרקוזי בראש הממשלה דה-וילפאן בפרשת חשבונות הבנק המזויפים המוכרת בצרפת כפרשת Clearstream.

האירועים במצרים אולי היסטוריים, הוסיף המקור הצרפתי, אבל מן הבחישה בקלחת המצרית עולה ריח יומיומי מאוד. ריח של כסף גדול.

יש לי סימפתיה

ואכן, הייתה התרוצצות רבה השבוע בוושינגטון בניסיון להבין מה מתרחש בשטח. מגזין 'פוליטיקו' הוושינגטוני אף דיווח כי במסגרת ההתרוצצות זומנו בבהילות מומחים מכל קצות הקשת הפוליטית האמריקנית לסיעור מוחות במועצה לביטחון לאומי. אחד המומחים שהשתתפו בפגישה צוטט לאחריה כאומר "מעבר לעובדה שבממשל מבינים שחייבת לבוא תקופת מעבר במצרים, מדהים היה לראות כמה מעט החלטות נעשו בכיוון".

שניים מן המוזמנים לפגישה במועצה לביטחון לאומי, אליוט אברהמס ורוברט קאגאן, שני ארכי ניאו-קונסרבטיבים, לא טרחו כלל להגיע לפגישה. אברהמס, שליח ממשל בוש למזרח התיכון, לא הגיע בשל "התחייבויות קודמות". קאגאן, כך נמסר, "לא הצליח לתפוס מטוס בזמן".

אברהמס מצדו לא ברר השבוע מילים: "המציאות בשטח", אמר, "הוכיחה שכל הנחות היסוד של מדיניות אובמה במזרח התיכון היו מוטעות מן היסוד". ואחת מהנחת היסוד שאברהמס ניתץ בהנאה הייתה התפישׂה שלפיה הכוח המניע העיקרי בדרמות המזרח תיכוניות הוא הסכסוך הישראלי-פלשתיני. "יש לי סימפתיה רבה לממשל", אמר אברהמס בעוקצנות, "בשעה שהוא מנסה לטפל באירועים היוצאים מכלל שליטה במזרח התיכון".

וכך, בשעה שאברהמס עקץ, מזכירת המדינה מצאה את עצמה במרוץ מטורף אחר האירועים. ביום ראשון בצהריים, בברכתו של הנשיא אובמה, כבר היה ויסנר על סיפונו של מטוס חיל האוויר האמריקני בדרכו לקהיר. הלחץ והמתח היו כל כך גדולים, עד שכפי שדיווח 'הניו-יורק טיימס', באותו שלב כלל לא היו בידי ויסנר המסרים המדויקים שהממשל ביקש להעביר דרכו למובארק. במהלך 14 שעות טיסה התעופפו שיחות בין הבית הלבן למטוס חיל האוויר, בניסיון לגבש את המסר. הדילמה לשיטתם - מה לומר לשליט מצרים, שעד לפני שבועיים היה נדבך מרכזי באסטרטגיה האמריקנית במזרח התיכון, וכעת כל שעה נוספת שלו בארמון הנשיאות בקהיר היא נטל על הבית הלבן.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/02/2011   |   עודכן:  06/02/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהפכה עם ערך כלכלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
commonsense
6/02/11 23:23
2
צנחן
6/02/11 23:42
3
kid
7/02/11 01:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פתחתי ערוץ 1, ועל ראשי נפלה קופסת שימורים חלודה משנות ה-70. "איי!", צעקתי מופתעת, אך בזכות חבטה זו הצלחתי להישאר ערה לאורך כל 'הבית היהודי', תוכנית המתפקדת כמאוזוליאום של תחילת הטלוויזיה הישראלית. פלא ארכיאולוגי זה נשתמר בזכות תנאי היובש והבידוד הקיצוניים שבו הוא שרוי: מדובר במובלעת דוסית הלכודה בתוך מובלעת נוספת, זו של הערוץ הראשון עצמו, ועל כן היא נטולת כל זיקה לטלוויזיה המודרנית.
05/02/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
יאיר נוה, 53, הדתי הראשון שישב על כס סגן הרמטכ"ל, גדל בבני-ברק ולמד בישיבה התיכונית 'נתיב מאיר' בירושלים. הוא בן להורים ניצולי שואה, אנשי תורה ועבודה. אביו שירת בצבא קבע והגיע לדרגת סגן אלוף, ובהמשך עבד במשך שנים בבנק המזרחי. סבו של נוה, הרב זינגר, היה הרב הראשי של גבעת-שמואל – מקום מגוריו של נוה עד לפני כשלוש שנים, אז הצפין לזכרון יעקב.
05/02/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
דבר סגן השר, יעקב ליצמן:
05/02/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
האירועים המרתקים ביותר בחיי האנושות מתרחשים תמיד מאחורי הקלעים של הסודות הכמוסים של כל מדינה, כולל ישראל. אחד האירועים מן הסוג הזה טמון בשאלה מתי תגיע אירן ליכולת גרעינית מבצעית ומתי מתכנן הנשיא מחמוד אחמדינג'אד ללחוץ על הכפתור האדום ולשגר אל מרכז ישראל טילים בליסטיים נושאי ראש חץ גרעיניים. אל לב השאלה הקיומית הזו הטיל ראש המוסד הפורש מאיר דגן פצצת אטום משלו כאשר הצהיר, במפגש פתוח עם עיתונאים, כי אירן תוכל להגיע ליכולת גרעינית רק ב-2015 וזאת בניגוד להערכות המושמעות במערב, כולל בישראל, כי התחזית האפוקליפטית הזו עלולה להתממש כבר ב-2013-2012.
05/02/2011  |  עמי דור-און  |   כתבות
בהתחלה בכלל לא קלטתי שמדובר בפרומו. היד נשלחה אוטומטית להשתיק את הפרסומת. כשמספרים לי ש"באירוע של אירית רחמים, אין משחקים. הכל פרפקט", אני מיד מניח שזה יסתיים בסבון כביסה שעושה לה פלאים במפות ובמדי המלצרים. לזפזפ.
04/02/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים (2011)  /  מי ומי    / 
רשת פוקס: סולימאן ניצל מניסיון התנקשות  /  יואב יצחק
סולימאן: נכבד את הסכם השלום עם ישראל  /  יואב יצחק
מודי'ס הפחיתה הדירוג של חמישה בנקים מצריים  /  עופר וולפסון
הכבוד של הנשיא מובארק  /  יוני בן-מנחם
האווירה רותחת   /  מרדכי קידר
הנאום ושברו  /  נחמן פביאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il