|   15:07:40
  רוני רחמיאל  
מומחה לגלאוקומה המרכז הרפואי תל אביב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

רואים לכם בעיניים

בדיקת עיניים פשוטה עשויה לגלות את הסימן הראשון לגלאוקומה אם זה קורה בזמן, כלומר מוקדם, ואם תקפידו על הטיפול - רוב הסיכויים שלא תחושו ירידה באיכות הראייה אם לא - זה עלול להסתיים בעיוורון ראו הוזהרתם
24/02/2011  |   רוני רחמיאל   |   כתבות   |   תגובות
העיוורון השקט [צילום: AP]

"העיוורון השקט" או "גנב הראייה השקט" - אלה הם שניים מהכינויים להם זוכה מחלת הגלאוקומה בציבור, משום שלעיתים קרובות החולים לא מרגישים קושי בראייה ואיכות חייהם לא נפגעת עד לשלבים מאוחרים של המחלה ופגיעה קשה בתפקודי הראייה שלהם. למעשה, רק 50% מחולי הגלאוקומה יודעים על קיום מחלתם וחשוב לזהות את אותם שאר החולים, שכלל לא מודעים למחלתם.

גלאוקומה, או בשמה העברי ברקית, היא אחד הגורמים העיקריים לעיוורון בישראל ובעולם המערבי. שכיחותה בעולם המערבי עומדת על כ-2% באוכלוסיה הכללית, והיא עולה עם הגיל, כך שבעשור השביעי היא עומדת על 7% ובשמיני על 12% בממוצע.

מדובר בקבוצה של מחלות עיניים, שהמשותף להן הוא נזק בעצב הראייה. נזק זה מוביל לפגיעה בתפקודי הראייה ובמיוחד בשדה הראייה - עד למצב של עיוורון. לחץ תוך-עיני גבוה (הטווח התקין הוא 21-8 מ"מ כספית) נחשב לגורם הסיכון העיקרי והיחיד הניתן לטיפול - הורדת הלחץ הוכחה בוודאות כמגנה על בריאות עצב הראייה.

אורח החיים והסיכון לחלות בגלאוקומה

לאורח החיים יכולה להיות השפעה תומכת או מונעת בהופעת או בהחמרת מחלת הגלאוקומה. כך, למשל, צריכת קפאין לא נמצאה קשורה לעליית הסיכון לחלות במחלה, למעט אלה מהם שיש להם רקע משפחתי של גלאוקומה ובמיוחד בצריכת קפה של יותר מחמש כוסות ליום (הסיכון עולה פי 1.6). כוס קפה אחת יכולה להעלות לחץ תוך-עיני בעד 4 ממ"כ למשך כשעה וחצי.

לגבי צריכת אלכוהול - ידוע שקיימת ירידת לחץ תוך-עיני לאחר שתיית אלכוהול חד-פעמית. לעומת זאת, שימוש קבוע מעלה את הלחץ, אך לא בהכרח קשור לסיכון לחלות בגלאוקומה.

גם לא נמצא קשר ברור בין עישון סיגריות להתפתחות גלאוקומה פתוחת זווית וניקוטין לא הוכח כמעלה לחץ תוך-עיני.

למרות שהקשר בין פעילות גופנית למניעת התפתחות גלאוקומה לא נבדק עדיין בצורה מבוקרת, הרי שהוכח, כי פעילות כזו, ובמיוחד תרגילים אירוביים, מורידה את הלחץ התוך-עיני ועוזרת לשיפור זרימת הדם לעצבי הראייה, ובכך יכולה לסייע במניעת החמרה של המחלה. עם זאת, ירידת לחץ הדם במהלך הפעילות מפחיתה את לחץ ההזלפה של הדם לעצב. תרגילי יוגה הכרוכים בכיפוף הראש והבאתו אל מתחת לגובה הלב יכולים להכפיל את הלחץ התוך-עיני, מצב שיכול להיות מסוכן לחולי גלאוקומה, אולם עד-כה לא נבדק האם הם גורמים להתפתחות גלאוקומה. גם שימוש בעניבה הלוחצת על הצוואר מעלה אך במעט את הלחץ התוך-עיני ולא נחשב למסוכן. הרמת משאות כבדים מעלה את הלחץ בכ-20% מערך הבסיס. הלחץ חוזר לתקין בתום המאמץ, ולא הוכח שמאמץ כזה גורם לגלאוקומה.

נמצא, כי שימוש בתחליפי הורמונים בגיל המעבר מוריד לחץ תוך-עיני ומגביר זרימת דם לעצב הראייה, אולם לא הוכח בוודאות שהדבר מונע התפתחות גלאוקומה. עם זאת, מחקרים מראים שכניסה לשלב זה לפני גיל 50 קשורה יותר בהתפתחות גלאוקומה.

בכל הנוגע לקשר בין תזונה לגלאוקומה, הרי שאין כיום מספיק מידע המצביע על אפשרות שנוגדי חמצון במזון מונעים את התפתחות המחלה. צריכת פירות וירקות היא חשובה, אבל גם היא לא הוכחה כמונעת את המחלה. לגבי צריכת שומנים, הרי שידוע כי לחומצות השומן החיוניות תפקיד חשוב במרכיבים תוך עיניים שיכולים להוריד את הלחץ (פרוסטגלנדינים), ואומגה 3, למשל, חשובה בהורדת הסיכון לשבץ מוחי ולבריאות רקמות נוירולוגיות כולל הרשתית, אולם לא ברור עדיין האם נוכחותן תורמת להפחתת הסיכון לחלות בגלאוקומה.

לסיכום, גלאוקומה היא מחלה כרונית הגורמת לעיוורון וניתנת לאבחון וטיפול מוקדם. איתור מוקדם של גורמי הסיכון הידועים למחלה ומעקב מתוכנן הם המפתח למניעת המחלה. שמירה על אורח חיים בריא, פעילות גופנית ותזונה נכונה, יכולים כנראה לעזור במניעת התפתחות המחלה, אולם דרושים מחקרים עתידיים מבוקרים להוכיח את השפעתם על הלחץ התוך עיני ועל התפתחות מחלת הגלאוקומה.

גורמי הסיכון

המחקר בנושא גורמי הסיכון למחלת הגלאוקומה הואץ מאוד בשנים האחרונות, ואף פורסמו תוצאותיהם של כמה מחקרים מבוקרים חשובים, המבוססים על אוכלוסיות גדולות ומגוונות, מהם עולה, כי גורמי הסיכון השכיחים לגלאוקומה פתוחת זווית ראשונית מתחלקים לגורמים דמוגרפיים, גורמים עיניים, גורמים הקשורים למחלות מערכתיות בגוף, גורמים גנטיים וגורמים אחרים.

  • הגורמים הדמוגרפיים משמעותיים מאוד. ככל שעולים בגיל, ובעיקר אחרי 40, עולה שכיחות המחלה בצורה ניכרת. מבחינת המגדר, הרי שלמרות מגמה מסויימת לשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים, לא ניתן לקבוע בוודאות קיומו של הבדל משמעותי בין המינים. שכיחות המחלה בקרב אפריקנים ואפרו-אמריקנים גבוהה במיוחד, בערך פי 5, בהשוואה לאותה קבוצת גיל בלבנים;

  • לחץ תוך-עיני גבוה הוכח, כאמור, כגורם הסיכון העיקרי למחלה והוא מסכן יותר ככל שערכו גבוה יותר, במיוחד מעל 25 ממ"כ. קוצר ראייה (מיופיה) נמצא קשור לשכיחות יתר של גלאוקומה במספר מחקרים. השכיחות עולה מעט יותר כאשר קוצר הראייה גבוה יותר. מראה מחשיד לנזק מגלאוקומה בעצב הראייה קשור גם הוא לעליית הסיכון לחלות במחלה, ורוב המחקרים כיום מראים קשר חזק בין קרנית דקה להתפתחות ולהחמרה של מחלת הגלאוקומה;

  • סיפור משפחתי של גלאוקומה, בעיקר בקרב ההורים או בקרב בני משפחה מדרגה ראשונה, מעלה את הסיכון לחלות במחלה פי 10-5, זאת למרות שגנים המזוהים כקשורים בגלאוקומה נמצאו עד-כה בפחות מ-5% מכלל החולים. התורשה המיוחסת היא מרובת גורמים עם מוטציות במספר גנים שונים, וברפואה הציבורית מושם כיום דגש רב באיתור ובבדיקות סקר לקרובי משפחה של חולי גלאוקומה;

  • בכל הנוגע לשאלה האם יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון לגלאוקומה, הדעות חלוקות. לעומת זאת, בשנה האחרונה פורסמו תוצאות של מחקרים חשובים, מבוססי אוכלוסיות גדולות, המראים קשר משמעותי מאוד בין זרימת דם נמוכה לעין (המונח המקצועי יותר הינו "לחץ הזילוף העיני") להתפתחות גלאוקומה פתוחת זווית ראשונית. ככל שלחץ הזלפת הדם לעין היה נמוך יותר, כך עלה הסיכון למחלה עד כדי פי 6.2 בערכי לחץ הזלפה של מתחת ל-30 מילימטר כספית. ולהפך - ככל שלחץ ההזלפה לעין עלה, פחתה שכיחות הגלאוקומה באופן משמעותי.

  • באחד המחקרים נמצא שיש קשר בין טיפול עודף ליתר לחץ דם (ועקב כך ערכי לחץ דם נמוכים מדי) לבין התפתחות נזק של גלאוקומה בעצב הראייה. נושא זה דורש התייחסות מיוחדת ושיתוף פעולה הדוק בין רופאי העיניים ורופאי המשפחה המטפלים ביתר לחץ דם, כדי למנוע מצב של תת לחץ דם בחולי גלאוקומה או מי שמצויים בסיכון להתפתחותה. המצב בחולים אלה חמור במיוחד בשעות הלילה המאוחרות, אז לחץ הדם יורד עוד יותר ובכך נחשף עצב הראייה לנזק קשה. יש בכך הצדקה מוחלטת לביצוע בדיקת הולטר לחץ דם של 24 שעות בחולי גלאוקומה נורמוטנסיבית, המטופלים ביתר לחץ דם. גילוי צניחת לחץ דם בשעות הלילה מחייב שינוי במתן התרופות ללחץ הדם;

  • גלאוקומה וסוכרת: הקשר בין שתי המחלות הללו איננו ברור לחלוטין עדיין. בעוד מחקרים גדולים וחשובים מראים שאין כל קשר בין מחלת הסוכרת להתפתחות גלאוקומה, קיימים מחקרים אחרים המראים סיכון יתר לגלאוקומה בחולי סוכרת.

ראשונית ומשנית, פתוחה וסגורה

צורת ההופעה השכיחה ביותר בגלאוקומה היא גלאוקומה פתוחת זווית ראשונית, אולם אפשר לחלות בגלאוקומה ראשונית למרות לחץ תוך-עיני בטווח התקין - מצב הנקרא "גלאוקומה נורמוטנסיבית".

משערים שבסוג זה של גלאוקומה, יש - בנוסף לרגישות יתר של עצב הראייה ללחץ תוך-עיני נמוך - גם הפרעה בזרימת הדם לעצב הראייה, ותיתכן אף נוכחות של רעלנים בסביבת החיים של עצב הראייה.

מחקרים בתחום זה מראים, שלחולים אלה יש בעיות בזרימת הדם גם באזורי גוף אחרים (במוח למשל), מחלת לב, יתר לחץ דם והסתיידות עורקים. המידע בכתבה זו מתייחס לאוכלוסיית החולים בגלאוקומה פתוחת זווית ראשונית ולגלאוקומה נורמוטנסיבית.

אבחון גלאוקומה נעשה בבדיקת עיניים שגרתית של רופא העיניים, הכוללת בדיקת לחץ תוך-עיני והערכת מצב עצב הראייה. בנוסף ובהתאם לממצאי הבדיקה, נדרש שימוש באמצעי בדיקה נוספים כמו: בדיקת שדה ראייה ממוחשבת, צילום והדמיה של עצבי הראייה, בדיקת עובי קרנית וכדומה.

הצפי לשנים הבאות הוא שהגלאוקומה תהפוך לנטל כלכלי קשה על שירותי הבריאות בעולם, זאת בשל התבגרות האוכלוסיה, העלייה בשיעור גורמי הסיכון למחלה והנטל הכלכלי הכרוך בטיפול בה לאורך חיי האדם, במיוחד בשלבי מחלה מתקדמים.

המרכז הרפואי תל אביב יציין את יום הגלאוקומה הבינלאומי, בסדרת בדיקות לגילוי מוקדם של מחלת הגלאוקומה על-ידי מומחי המרכז הרפואי. מרתון הבדיקות יתקיים ב-10.3.11 בין השעות 14:00-9:00 בלובי מגדל האשפוז ע"ש אריסון. הכניסה והבדיקות חינם
הכותב הוא מומחה לגלאוקומה, יחידת הגלאוקומה, מחלקת עיניים במרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  24/02/2011   |   עודכן:  24/02/2011
ד"ר רוני רחמיאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רואים לכם בעיניים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חולה לשעבר
25/02/11 13:42
2
אופטומטריסט
26/02/11 22:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד המחקרים המדהימים שנעשו עם ויטמין C קשור להימנעות מהיווצרות של כתמי עור וכוויות כתוצאה מחשיפה לשמש. נמצא, כי אנשים שנטלו באופן עקבי ויטמין C וויטמין E (שניהם נוגדי חמצון חשובים ביותר), סבלו פחות מכוויות שמש וכתמי שמש ביחס לאנשים שלא נטלו תוספי תזונה אלו.
24/02/2011  |  הלגה רקנטי  |   כתבות
שפע המידע שקיים לגבי היגיינה יכול לבלבל כל אחד מאיתנו. יש מיתוסים רווחים בציבור שהתקבעו כאמיתות, למרות שהם שגויים מיסודם.
24/02/2011  |  רונית בר-נתן  |   כתבות
"אנחנו כמובן שמחים שאין נפגעים, בואו נמשיך הלאה" (ארז טל, אחרי משדר חדשות מיוחד בגין נפילות גראד בבאר שבע)
24/02/2011  |  איילה פנייבסקי  |   כתבות
לקראת נסיעתה לתחרות בינלאומית בסלובקיה קיימו מקהלות "בת קול" קונצרט חגיגי בהיכל המוזיקה ביפו. מקהלת "בת קול", שהיא המקהלה הייצוגית של הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה ת"א, מורכבת מכמה מקהלות נפרדות. המכינה לבני 6-9 הצעירה לבני 9-12 והייצוגית מגיל 12 עד 18. היא נוסדה ב-1984 ומנצחת עליה מהיווסדה ענת מורג. על המקהלות הצעירות מנצחת דליה לזר שגם מתאמת בין המקהלות.
24/02/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
סאאב עריקאת, ראש צוות המשא-ומתן הפלשתיני, הודיע על התפטרותו. בעיצומה של סערת מסמכי אל-ג'זירה הבטיח עריקאת שאם יוכח שההדלפה יצאה מתוך משרדי יחידת המשא-ומתן שעמד בראשה - יתפטר. ועדת החקירה הפלשתינית קבעה השבוע שכך היה. עריקאת לקח אחריות והגיש את התפטרותו לאבו-מאזן.
23/02/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
המחבר מגיע למסקנה כי לאצ"ל נודעת חשיבות רבה, משום שיחד עם ארגונים דומים, חתר לסיום שלטון המנדט הבריטי מארץ-ישראל, זמן קצר מאוד לפני ההכרזה על הקמת מדינת ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
קשה לי להבין איך קרה, שחייה של דניאלה גלבוע, החיילת התצפיתנית במוצב בקיבוץ נחל עוז, הנמצאת כיום בתופת העזתית עקב מחדל של ממשל ישראלי, נדחקים לקרן זווית, כי ראש הממשלה נמצא במלכוד ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il