|   15:07:40
  ריקי רט  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
למרות ההסתייגויות, ההכשר תקף. הרב עובדיה יוסף [צילום: פלאש 90]

פתרון או ביזיון

רגע לפני שהחרדים האשכנזים יוצאים בהמוניהם להפגין נגדו, הוציא הרב עובדיה יוסף 'מסמך הבהרות' המבטל למעשה את ההכשר שנתן לגיורים הצבאיים. אלי ישי ואריה דרעי כבר רבים על הקרדיט, ואילו אנשי שס לא רואים במסמך הזה הישג אלא כניעה חד-צדדית
26/02/2011  |   ריקי רט   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

פגישה נדירה התקיימה ביום רביעי השבוע בביתו של הרב עובדיה יוסף. אל הבית בשכונת הר-נוף הירושלמית הגיע הרב שמואל וואזנר, מגדולי הדור של הציבור החרדי-ליטאי. הסיבה הרשמית לפגישה הייתה ספר חדש של הרב עובדיה, אולם שיחתם של השנים עסקה גם בענייני גיורים, והרב וואזנר השמיע דברי חיזוק באוזני מארחו, שעבר כמה שבועות קשים בגלל הסוגיה הזאת. שני הרבנים ידעו שלקשייו של הרב יוסף אחראי בין היתר הציבור שאותו מייצג האורח הנכבד; הרי בדיוק באותו יום רביעי אמורים היו החרדים הליטאים לצאת לרחובות ולהפגין נגד מנהיג שס, בגין מה שנתפס בעיניהם כביזוי ההלכה.

ההפגנה יוצאת הדופן נמנעה ברגע האחרון, לאחר שהרב עובדיה יוסף החליט לסגת מפסק ההלכה המכשיר את גיורי צה"ל. בעקבות לחצים שהופעלו עליו, הוציא השבוע מנהיגה הרוחני של שס מסמך הבהרות שלמעשה מבטל את עוקצה של פסיקתו הקודמת. בכך שככה הסערה הפנים-חרדית סביב הסוגיה, אך כמו כל נושא הקשור בשס, גם כאן נמצאה עילה להלהיט מחדש את הקרב בין מחנה ישי לבין אנשי אריה דרעי.

התקשורת חיכתה לצימעס

הרב שלמה פפנהיים, העדה החרדית: "היו גורמים ברקע שליבו את אש המריבה, אנשים שמחפשים אקשן ובלגן. היינו צריכים להגיע להידברות מוקדמת כדי למנוע את המחלוקת בציבור החרדי. כששני הצדדים הבהירו את עצמם, התברר ששניהם חושבים אותו דבר והכול היה בעצם אי-הבנה"

הרב שלמה פפנהיים, מבכירי העדה החרדית, נשמע השבוע מרוצה. "הרב עובדיה לא חזר בו, זוהי הבהרה שהייתה נצרכת", הוא מנסה להמעיט בניצחונו. "הרי למעשה אין בינינו ובינו מחלוקת הלכתית. לכולם ברור שגֵרות בלי קבלת מצוות לא תופסת אפילו בדיעבד. לכן צריך לבדוק לגבי כל הגיורים שהיו בצבא - אם הייתה כוונה לקבלת תורה ומצוות בעת הגיור, אזי הגיור תקף. במקרה כזה, גם אם עכשיו הם לא שומרים מצוות, מדובר ביהודים עבריינים ולא בגויים; אבל אם לא הייתה להם כלל כוונה לשמור מצוות, הגיור אינו בתוקף. זה מה שחושבים גם הרבנים הספרדים".

הרב פפנהיים מוסיף שהוא שמח שההפגנה המתוכננת בוטלה. "היו גורמים ברקע שליבו את אש המריבה, אנשים שמחפשים אקשן ובלגן. היינו צריכים להגיע להידברות מוקדמת כדי למנוע את המחלוקת בציבור החרדי. כששני הצדדים הבהירו את עצמם, התברר ששניהם חושבים אותו דבר והכול היה בעצם אי-הבנה".

"אין לנו רצון לפגוע ברב יוסף", מוסיף אחד ממארגני ההפגנה. "אנחנו יודעים שנהנים לצייר אותנו כחבורת חוליגנים שרק מחפשת סיבה לצאת לרחובות, ואנחנו מודעים ל'צימעס' שהתקשורת החילונית הייתה עושה מהפגנה כזו".

שותפיה של 'העדה החרדית' במאבק נגד הרב יוסף ופסיקתו היו כאמור אנשי הציבור החרדי-ליטאי. מקורב לרב אלישיב אמר השבוע ל'מקור ראשון' כי אם ייאכפו התקנות המפורטות במכתב ההבהרה, גם מנהיג הליטאים יראה בכך סוף לפרשה. "לפי מה שכתוב במסמך ברור שהגיורים כפי שאושרו עד כה לפי פסיקתו של הרב עובדיה, הם פשוט לא גיורים", הוא אומר.

עם זאת, בעיתון 'יתד נאמן', שופרו של הרב אלישיב, הביעו הסתייגות מן המסמך המחודש. "בהוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, נמשכת המחאה הציבורית נגד מערך 'גיורי' הכזב", זעקה השבוע הכותרת האדומה. לצד זאת התייחס הביטאון הליטאי למסמך ההבהרות באופן מרומז, ובלי לנקוב בשמות. "בעקבות הביקורת הנרחבת והמחאה הציבורית, הודיעו גורמים שתמכו בעמדת הרבנות הראשית על הסתייגויות מסוימות. הלחץ הציבורי של שומרי התורה וההלכה הביא לכך, אך אין להסתפק בכך עד שיבוטלו הגיורים הצבאיים לגמרי", נכתב שם. בנוסף פורסם בעיתון שרבנים ואישי ציבור קוראים לערוך בקרוב כינוס הסברה גדול לציבור הרחב, ש"בו תיחשף היקף השערורייה החמורה ועשיית חוכא ואיטלולא מהלכות גיור".

ח"כ חיים אמסלם, שפרש משס בין היתר על-רקע סערת הגיור, אמר השבוע כי 'מסמך ההבהרות' הוא התקפלות מבזה. "האישור הגורף שנתן מרן הרב עובדיה יוסף לגיורי צה"ל לא זקוק לשום הבהרה", אמר אמסלם. "כך נהג הרב עובדיה בכל שנות רבנותו. אין לנו אלא להצטער על הכניעה לעדה החרדית הקיצונית, שרואה במדינת ישראל אויב ובזה בכל לבה לשס ולמנהיגיה. זה פרק ב' של פרשת עמנואל - כניעה לחרדים אשכנזים שמוצגת כניצחון.

"פוליטיקאים חרדים רבים כעת על הקרדיט לריצה המתרפסת אל חרדים קיצונים מהם, ומנסים לנסח את מהות הניצחון המדומה. מי שנפגע הם אותם 4,600 מתגיירי צה"ל, שבכל בוקר מתעוררים מחדש ובודקים על-פי הכותרת בעיתון אם הם יהודים או לא. הם עומדים בצד, אכולי ספק, מבוזים ומובסים. איך ייתכן שמתגייר שעבר את כל הליך הגיור - קורס ארוך, ברית מילה וטבילה - עדיין לא יודע אם הוא יהודי?"

קירחים מכאן ומכאן

גורם בשס: "העדה החרדית, שארגנה את ההפגנה, היא לא רלוונטית בציבור הספרדי. מבחינתנו אלו קומץ של שורפי דגלים, וההפגנה שלהם הייתה רק מחזקת ומגבשת את הציבור החרדי-ספרדי. אני גם חושב שאם היינו ממשיכים באותה דרך של עמידה על עקרונות ההלכה, בסופו של דבר ההפגנה הייתה מתבטלת"

לפני חודש נדמה היה כי פסק הלכה חדשני ופורץ דרך בא לעולם. אחרי שנים של מאבק חרדי נגד מערך הגיור הצבאי, קם מנהיג תורני שלקח על כתפיו את האחריות וקבע כי כל הגיורים שנעשו בצה"ל בשנים האחרונות - כשרים. זו הייתה תמצית פסיקתו של הרב עובדיה יוסף, לאחר פגישות עם הרב הראשי שלמה עמאר ועם חברי ועדת הרבנים שהוקמה לבחינת הגיורים הצבאיים.

עד מהרה התברר כי אין זה סיומו של המאבק, אלא ראשיתה של חזית חדשה וסוערת במיוחד. בתגובה לפסיקתו של הרב עובדיה הכריזו רבני העדה החרדית והציבור הליטאי על עצרת מחאה ב'כיכר השבת' בירושלים. העיר הוצפה בפשקווילים הקוראים לציבור להגיע "למעמד הנורא שיתקיים בימים הקרובים נגד הכשרת גיורים מזויפים". מנהיג הציבור הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, חתם אף הוא על קריאה לצאת לרחובות ולהפגין נגד גדול הדור של הציבור הספרדי. מנגד פרסמה שס פשקווילים משלה, בחתימתם של הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון והרב שלמה עמאר, שמוחים על הפגיעה ברב עובדיה יוסף.

יו"ר שס אלי ישי, בכירים נוספים במפלגה וגם אריה דרעי, שחששו לראות הפגנת אלפים נגד מורם ורבם, החליטו לחפש מוצא שיאפשר לסיים את המחלוקת ולבטל את העצרת. הפתרון נמצא בדמות מסמך ההבהרות שפורסם השבוע, ובו מסייג הרב עובדיה את פסיקתו הקודמת. במסמך החדש נקבע שאם יוכח כי ברגע קבלת עול המצוות לא התכוון המתגייר באמת לשמור תורה ומצוות, הגיור לא יוכר והוא לא ייחשב יהודי. סעיף אחר קובע שהתנהגותו של כל אחד מ-4,600 החיילים שגוירו בצה"ל תיבדק כאשר יגיע לרישום נישואין, ואם ימצאו הדיינים כי הוא אינו שומר תורה ומצוות - יהא עליו להתגייר מחדש.

על הקרדיט לסיום הפרשה ניטשת כעת מלחמה פנימית בשס. ככל הידוע, בצהרי יום ראשון השבוע התכנסו בביתו של הרב יוסף כמה מבכירי הרבנים של המפלגה. הם הציגו למנהיג שס שורת הבהרות אפשריות לפסק ההלכה שפרסם, והוא חיווה את דעתו על כל סעיף וסעיף. במהלך הפגישה הוזעק אל הבית השר אלי ישי. ישי, שקיים כבר בשבוע שעבר שורת פגישות עם מנהיגי החרדים האשכנזים בניסיון למנוע את ההפגנה הגדולה, קיבל לידו את מסמך ההבהרות ומיהר להעבירו אל נציגי העדה החרדית.

בשס יש גם מי שמציג השתלשלות שונה של הדברים. לטענתו, אנשי העדה החרדית העבירו לאריה דרעי מסמך הבהרות, והפצירו בו להחתים את הרב יוסף. דרעי אומנם לא הצליח לעשות זאת, אך עצם הניסיונות הביאו לגיבוש מסמך דומה, שעליו החתים אלי ישי את הרב.

"על אפם ועל חמתם של אנשי שס, הקרדיט מגיע לאריה דרעי", אומר אחד ממקורביו. "הוא זה שהבין כי אם לא ייחלץ לעזרה, ניאלץ כולנו לעמוד מול מחזות שזכורים מימים אחרים, של אשכנזים שמפגינים מצד אחד, ספרדים מצד שני, ובתווך משטרת ישראל מכלה את כוחותיה על ויכוח חרדי פנימי. נמנע כאן חילול השם גדול".

אך האם כדאי לדרעי להתגאות בהישג? כלל לא בטוח. "יש תחושה שמסמך ההבהרות הוא תהליך של אין ברירה", תיאר השבוע גורם בשס את הלך הרוחות בבית הרב ובמפלגה. "מצד שני יש תחושה שכבודו של הרב עובדיה נפגע - והכול בגלל רצונו של דרעי לעשות כותרות על גבו של הרב, על-ידי הגשת מסמך כניעה והתרפסות לאשכנזים.

"לדעתי זה ניסיון של אריה דרעי לעשות קאמבק. אפשר לומר שהניסיון כשל, כי בעקבות המהלך שהוא בישל, הכעס כלפיו בציבור הספרדי רק הולך וגדל. אני מדבר עם התומכים בשטח ורואה שהזעם עליו בציבור גדול מאוד. כולם היו בטוחים שהרב לא יחזור בו, והנה בלחצו של דרעי יצא פסק עם הבהרות".

לדברי אותו גורם בשס, יוזמי מסמך ההבהרות יצאו קירחים מכאן ומכאן. "הם הציגו את זה כ'מסמך הבהרה' - כביכול הפּסק של הרב טעון הבהרה - ואפילו אחרי המסמך ממשיכים גדולי תורה אשכנזים לטעון שגיורי צה"ל אינם תקפים. אז מה התועלת?"

לדעתך מוטב היה להניח לדברים ולראות הפגנת ענק נגד הרב יוסף?

"העדה החרדית, שארגנה את ההפגנה, היא לא רלוונטית בציבור הספרדי. מבחינתנו אלו קומץ של שורפי דגלים שלא מכירים במדינת ישראל ומתכחשים למוסדותיה. לדעתי, הפגנה כזאת הייתה רק מחזקת ומגבשת את הציבור החרדי-ספרדי. אני גם חושב שאם היינו ממשיכים באותה דרך של עמידה על עקרונות ההלכה, בסופו של דבר ההפגנה הייתה מתבטלת".

מאחורי הקלעים של הדרמה בשס מסתתרת גם התפתחות פוליטית. לראשונה מזה שנים נרקם שיתוף פעולה בין דרעי לבין הרב משה יוסף, בנו של הרב עובדיה ומי שנחשב פטרונו של אלי ישי בבית אביו. הרב משה יוסף ורעייתו יהודית, המתגוררים יחד עם הרב עובדיה בביתו, נחשבים לממליכי המלכים בשס. הם אלו שהכתירו את יורשיו של דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס. גורם בשס, שנותן לדרעי את הקרדיט על מסמך ההבהרות, אומר כי הרב משה יוסף יכול היה למנוע את הפצת הפסק המעודכן אבל בחר שלא להתערב, וזו כשלעצמה הבעת עמדה. "אינני יודע לומר אם מדובר בסולחה בין דרעי לרב משה יוסף, או שמא הרב פשוט חס על כבודו של אביו, ולכן קיבל את הצעד של דרעי בשתיקה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  26/02/2011   |   עודכן:  26/02/2011
ריקי רט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעיון בקלסתרוני פניהם של הקהל הרב שהתגודד ברחבת הכניסה של "מרכז קריגר" בשכונת הכרמל הצרפתי בחיפה ניתן היה להגיע למסקנה הבאה: העירקים דומים!. הגברים דומים זה לזה והנשים דומות זו לזו. דפוס אחיד של קהל, שעמד בקבוצות, לבוש בבגדים דומים, ושוחח באופן זהה, באותו נימוס של מכרים שזמן רב לא נפגשו וההצגה יצרה להם את ההזדמנות להיפגש.ברחבת הכניסה הם דיברו ביניהם בעברית.
26/02/2011  |  יעקב יוסף  |   כתבות
השופטת יעל אחימן מבית משפט השלום בתל אביב דחתה השבוע תביעה בסך שני מיליון ו-220 אלף שקל שהגיש תאגיד התקשורת הרוסי קומרסנט (Kommersant) נגד חברת ע.ש.ר עיתונות רוסית בע"מ, המוציאה לאור את העיתון "גלובוס", נגד מנהל העיתון אילן כפיר ונגד שניים מעורכיו.
26/02/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
תיאטרון מיקרו הירושלמי מתארח בשלוש הצגות שונות בתיאטרון גבעתיים בתאריכים שונים.ראיתי את"שירים מהבוידם" שהנה הצגה-מופע מוסיקלי הכוללת 15 שירים ישנים מכל הזמנים ומכל הסוגים. אלה שירים נוסטלגיים המוגשים בלבוש חדש מודרני בתזמור שונה וגוון חדש כאשר המוטיב המרכזי נשמר.
26/02/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
"חבורה קטנה של עכברושים שכירי חרב, סוכנים של אל-קאעידה", כך הגדיר השבוע שליט לוב מועמר קדאפי את המפגינים נגד משטרו, בנאום שנשא בכיכר הירוקה בטריפולי. אולי בגלל איכות השידור הירודה ואולי בגלל כמויות הבוטוקס שהוזרקו לפניו במשך השנים, קדאפי נראה כמו שד עטוף בגלימה חומה ותרבוש.
25/02/2011  |  אסף גבור  |   כתבות
רונית תירוש העלתה לפני שבוע להצבעה הצעת חוק לביטול המע"מ על המים. ההצעה נפלה כמובן, ולא רק בגלל התנגדות האוצר אלא משום שהועלתה על-ידי חברת סיעת אופוזיציה. התוצאה: במשך שישה חודשים אסור להעלות במליאה הצעות לביטול המע"מ על המים. נמשיך לשלם אלא אם הממשלה תחליט אחרת.
25/02/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il