|   15:07:40
דלג
  מרגלית מולנר גויטיין  
יוצרת סרטים, עיתונאית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אומברטו אקו - סמיוטיקן, חוקר ספרות וסופר איטלקי

אומברטו אקו הוא בין האישים הבולטים בעולם שיצא נגד יוזמת אקדמאים באיטליה להטיל חרם תרבותי ואקדמי על ישראל, והגיע לישראל כאורח יריד הספרים ה-25 בירושלים אקו העדיף להימנע מביקורת פוליטית: "יש לי מספיק מה לומר נגד ממשלת איטליה, אין לי זמן לדבר על ממשלת ישראל". ואכן, בהרצאה באוניברסיטת ת"א התרכז בעבודותיו ובדרך הכתיבה של היוצר. ואגב, לוקח לו 8 שנים לכתוב נובלה
28/02/2011  |   מרגלית מולנר גויטיין   |   כתבות   |   תגובות
אומברטו אקו. התחיל את כתיבתו לפני 30 שנה [צילום: עומר מירון]

שם הורד. סיפור בלשי על פני 500 עמודים

על היופי. לאחרונה התפרסם בארץ

אומברטו אקו- סמיוטיקן, חוקר ספרות, היסטוריון, פילוסוף, עיתונאי וסופר איטלקי, נולד בעיר אלסנדריה במחוז פיימונטה שבצפון איטליה. ילדותו עברה עליו בערי צפון איטליה תחת המאבקים הרצופים בין הקומוניסטים ובין אנשי "החולצות השחורות" של הפשיזם האיטלקי.

עבודת הדוקטורט שהגיש לאוניברסיטת מילאנו התמקדה בתיאוריות של תומאס אקווינס (1274-1225) שנחשב כפילוסוף הנוצרי החשוב ביותר בסוף תקופת ימי הביניים. אקו זכה לפרסום עולמי גם מחוץ לעולם האקדמי, בעיקר בזכות ספרו הראשון, שם הורד (1980), שהוא המשך ישיר לכתיבתו האקדמית. זהו רומן מתח פילוסופי-היסטורי שעלילתו מתרחשת באיטליה בשנת 1327, ועוסקת בסדרת רציחות מסתוריות המתרחשות במנזר, בו אמורים להתכנס נציגיהם של ראשי העולם הדתי והפוליטי באירופה באותה תקופה.

בשנת 1986 עובד הספר לסרט בבימויו של ז'אן-ז'ק אנו ובכיכובם של שון קונרי וכריסטיאן סלייטר. ספרו ""Confessions of a Young Novelist (2011) הוא הגיגיו של הסופר בגילו העכשווי (79) על הספר שנכתב בהיותו בן 40.

בין ספריו: "המטוטלת של פוקו", "האי של יום האתמול", "באודולינו", "השלהבת המסתורית של המלכה לואנה", לטייל עם דג סלמון, תולדות היופי, תולדות הכיעור, יומן זעיר. ספרו האחרון, "בית הקברות של פראג" טרם תורגם לעברית ועוסק בפרוטוקולים של זקני ציון.

אקו טוען כי היהודים היו אחראים למהפכה הצרפתית מתחת לפני השטח, וזה היה, בעצם, הגורם הראשי לאנטישמיות שהתפתחה במאה ה-19. עם יציאתו עורר הספר את התנגדות הרבנים והכנסייה באיטליה שחששו מהתעוררות של אנטישמיות בעקבותיו.

באחד מפרסומיו הראשונים, "היצירה הפתוחה" אקו מבחין בין טקסטים "פתוחים" המעודדים פרשנויות רבות, לבין טקסטים "סגורים". עבודותיו הבאות, בעיקר "תפקידו של הקורא" ו"תיאוריה של הסמיוטיקה" היו ניסיון ליצור מתודות כלליות לניתוח טקסטים, ללא הבחנה בין "תרבות גבוהה" ו"נמוכה".

אקו מתגורר כיום במילנו ומכהן כראש התוכנית למדעי התקשורת באוניברסיטה של בולוניה. עיתונאי פורה שכתב טורים לכמה מן היומונים והשבועונים הגדולים באיטליה, אקוֹ מרצה מבוקש, ומשמש פרופסור אורח באוניברסיטאות רבות בעולם. על יצירותיו הספרותיות והאקדמיות קיבל פרסים ותארי כבוד רבים. בנובמבר 2009 הוזמן אקו על-ידי אנרי לוארה, מנהל הלובר, לערוך את התוכנית התרבותית במוזיאון על-פי טעמו לתקופה של חודש וחצי.

-איך אתה כותב?

משמאל לימין...אני יודע שזה לא מתאים לישראל...ועבורכם אני אפרט יותר. למעשה אני סופר צעיר כי התחלתי לכתוב רק לפני שלושים שנה. עד אז עסקתי במחקר ופילוסופיה. אני מתחיל עם הכותרת ואח"כ עם האיור, כשיש בידי כל האיורים אני מתחיל לכתוב. עד 1972 הרגשתי נוח להיות תיאורטיקן. כל השנים סיפרתי סיפורים לילדי, עד שהם העדיפו להתעניין ב"רוק".

-כיצד עבדת על "שם הוורד"?

במסגרת מחקרי טיילתי ביותר מ-25 מנזרים מימי הביניים. ב-1978 התחשק לי להרעיל נזיר. חשבתי שזה יהיה נחמד. וכך נולד "שם הוורד". כתבתי סיפור על טקסט תיאורטי. סיפור בלשי על חמש מאות עמודים. עבודת הדוקטורט שלי הייתה על נושא זה, כך שלקח לי רק שנתיים לכתוב את הספר. בהמשך עבדתי שמונה שנים על כל ספר. הכי חשוב זה להתחיל.

בשנים אלה אני אוסף דוקומנטים, מפות, תמונות. כדי ללכוד את התחושה אני מבקר במקומות מצייר את הבניינים, המדרגות, עורך סקצ'ים של אנשים וצובע בפנקס המנטלי שלי. הולך לילות שלמים לאורך המסדרונות, סופר את הצעדים כדי שזה יתאים לאורך הדיאלוגים שלי...דיאלוג זה לא רק פנומן לינגוויסטי, אלא בחירת המילים, הסאונד. כך אמרו לי שזה מתאים בדיוק לסרט. בתחילת הספר נתתי את המפה של המנזר כדי להראות שהמקום קיים באמת, שהקורא ידע איך הדמויות פסעו שם...

גם בספר "האי של יום האתמול" הייתה לי מפה של האנייה, אבל רציתי לבלבל את הקורא. רציתי לשים את הגיבורים במרחב טבעי פתוח, על אי בודד, אבל דניאל דפו כבר כתב על כך וגם ג'ול ורן. החלטתי לשים את הגיבור על אנייה כשהוא מביט לאי בעיניים כלות, אך אינו יכול להגיע אליו. המסע האישי שלו עובר דרך חדרי האונייה.

- איך אתה בוחר נושא?

בספר "בנדולינו" הייתי מוקסם מהעיר קונסטנטינופול, מהתרבות הביזנטית, רציתי לבקר שם. ואם אפשר גם לכתוב נובלה באותו זמן, למה לא? אני אדם עשיר. מצאתי שם מראות מדהימים. עשיתי קוקטייל והחלטתי לספר את הסיפור על-ידי בנדולינו השקרן. החלטתי ששני הילדים יהיו מעיר מולדתי אלסנדריה שבצפון איטליה. כך חזרתי לשורשים שלי. בניגוד ל"שם הורד" שעסק בדמויות מלומדות, כאן הגיבור הוא כפרי. האנשים לא מדברים שם לטינית אלא ניב מקומי, דיאלקט.

כדי להצליח סופר חייב לשים לעצמו סיסטמה של הגבלות. ב"שם הורד" היה עלי להרוג 7 נפשות. כאן הצבתי מבנה מוכתב: 10 חלקים, כמו 10 הספירות בקבלה. כאשר יש לי פער של זמן בין האירוע שאני רוצה לתאר והתאריך בו נמצא הגיבור, אני ממציא סריה של התרחשויות. אני שולט בזה. זה נראה אולי סטייה מהנושא, אבל חשוב לי להראות את התהליך שהגיבור עובר בדרך.

- איך אתה מתייחס לכתיבה בעידן החדש?

אמרו עלי שאני "פוסט מודרני" בכך שיש בספרי 2 רבדים בו זמנית, שבטקסט שלי יש " אינטר טקסטואליות אירונית ". שהוא "מטה-נרטיב" בזה שהכותב מדבר ישירות לקורא. שהכתיבה שלי היא "נובלה ניאו- גוטית". אני לא מאמין שסופר כותב לעצמו. אני גם לא מאמין בהשראה. הכישרון הוא 10% השראה ו- 90% זיעה.
לדעתי ספרות לא נועדה לבדר, אלא לדרבן את הקורא לקרוא את הספר מספר פעמים בקריאות ופרשנויות שונות.

בעידן הפייסבוק אפשר אפילו בקריאה משותפת או מבוססת על קריאה של אחרים. אפשר ליצור רומן חדש - מיקס של פינוקיו עם סינדרלה, אחרון המוהיקנים וסקרלט אוהרה. הסוריאליסטים כבר עשו זאת, גם במוזיקה זה קיים, בג'ז סשן. אפשר לתת תרגיל בבית ספר- לכתוב את שופן למנדולינה.

אבל בקריאת סיפור הדברים קורים בסדר מסוים, לא משנה מה הקורא חושב, הוא חייב לקבל את התכתיב של הסופר. במלחמה ושלום הגיבור מת בסוף. אין לשנות את הגורל. אנחנו זקוקים ללקח הזה.

- קרה לך שאבדת ב"בלגן" שלך?

יש דברים שאינני מודע להם. אומרים ש"הטקסט יותר אינטליגנטי מכותבו". קרה לי שהבמאי העיר לי על טעות ונאלצתי להוסיף עוד שתי גופות... לפני סיום הסרט זה יתכן, אבל אח"כ לא.

- לאחרונה יצא בארץ ספרך "תולדות היופי".

התחלנו לאסוף תמונות עוד ב-1960 . דחינו את הפרויקט ב-15 שנה. חידשנו והוספנו והספר הצליח, אז הוצאנו את "תולדות הכיעור". זה יותר משעשע. אין בו חוקים. יופי הוא משעמם. כיעור הוא משעשע - אף יכול להיות ארוך כמו שלפינוקיו, כמו חדק של פיל...

- איך אתה מתייחס לתרגום ספריך?

אני מעביר הערות ואומר לשים לב למילה זו או אחרת. משוחח עם המתרגמים. אם הם לא מצליחים למצוא את התרגום הנכון, כי בכל שפה יש הניבים שלה, אני מאשר להם להוריד או להחליף מלה. אני לומד מכך הרבה, גם בשפות שאני לא מכיר, כמו יפנית, הונגרית...

תאריך:  28/02/2011   |   עודכן:  28/02/2011
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אומברטו אקו - סמיוטיקן, חוקר ספרות וסופר איטלקי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי שמודאג ממחירי הנפט הגואים בעקבות המצב בלוב, יכול להתחיל להיות מודאג באמת. ככל הנראה, החשש מפני זעמה של האוכלוסיה הגיע השבוע אפילו לממלכת סעודיה: המלך עבדאללה, ששב השבוע לסעודיה לאחר טיפול רפואי ממושך בארצות הברית ובמרוקו (פריצת דיסק בגבו שהסתבכה גרמה להצטברות דם סביב עמוד השדרה) - הורה להעניק מתנות לאזרחי הממלכה. לכאורה, כך נוהג מונרך נדיב עם נתיניו לאחר שלושה חודשי היעדרות. בפועל, מדובר בנדיבות המסתכמת בסכום נאה בן יותר מעשר ספרות. ועל-רקע המהומות בבחריין ובלוב, אפשר להבין.
27/02/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
ביום רביעי שעבר עלה ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) לדוכן במליאת הכנסת והגיש לקריאה טרומית את הצעת החוק 2773 - "הצעת חוק השקעות משותפות בנאמנות (תיקון - פרסום תשקיף בעיתון), התשע"א-2010".
27/02/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
היא הייתה בתו הבכורה של המיליארדר היהודי, איל הנפט מדרום אמריקה, מיילס שרובר. והיא גם הייתה אשתו של הפילוסוף הזקן, הרברט מרקוזה. מיילס שרובר התגרש מאמה, והשלוש, אמה ואחותה הצעירה, עברו ממקסיקו סיטי לניו-יורק. זה היה שנים לפני שמיילס הכיר את מארחת האחמי"ם ממשמר הנגב, גיטה שרובר. ריקי הייתה כשרונית להפליא בתחום הבלשנות, וחסרת כישרון מוסיקלי לחלוטין. היא הגיעה לקיבוצנו, כמתנדבת, בשנת 1961. היא אהבה להתלכלך בענפים השונים של המשק: בבריכות הדגים, בפרדס ובכרם. אהבתה לעברית הייתה מדהימה. והיא זכרה את שהותה בקיבוץ, את העברית, ואת ישראל, גם שנים רבות לאחר שהותירה את כל אלה מאחורי גבה.
27/02/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
כולנו מכירים זאת - יום אחד אנחנו רוצים להתנתק מספק כלשהוא, בין אם בגלל הצעה טובה יותר, בין אם בגלל שאנחנו כבר לא צריכים את השירות, ובין אם, ולי זה קורה הרבה, בגלל שמאסתי בשירות. אז אנחנו מתקשרים לשירות הלקוחות, ואחרי המתנה מעייפת מאוד מספר לנו הטלפן בצד השני שיש לנו התחייבות לעוד XXX ושרק בסופה נוכל לבטל את החתונה הקתולית.
27/02/2011  |  אביב בר-נוי   |   כתבות
בפעם הראשונה מאז מבצע עופרת יצוקה התפוצץ (ד', 23.2.11) טיל גראד אירני בשכונות הצפוניות של באר-שבע, בשעה 21:45. ההגעה למקום הנפילה ב'בוקר שאחרי׳ בבאר-שבע, החזירה אותי למראות ולשגרה של הקסאמים בשדרות. שמשות מכוניות מנופצות; רסיסים על בתי השכונות; כיסוי מהיר של מקום נפילת הטיל - כאילו לא קרה כלום; כדורי מתכת בכל מקום; נקבים בדלתות פלדלת; פמוטים של שבת עומדים באמצע שברי הזכוכיות; תמונות רבנים שלא ניזוקו; ותושבים מבוהלים ונרגשים מאירוע הטרור שפקד אותם; ושוב פעם המוטיב החוזר מפי תושבים על "נס", "מזל", "מקריות".
27/02/2011  |  נועם בדין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il