|   15:07:40
  יובל לובנשטיין  
יועץ אסטרטגי ומומחה לקמעונאות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחירים גבוהים בישראל לעומת אלו שבארה"ב [צילום: ערן יהב]

חיתולים חד-פעמיים - מדוע אנו משלמים כ"כ הרבה?

החיתולים הם מוצר מושך דעת-קהל והרשתות מנסות בכל כוחן לשכנע את הלקוחות לבוא לערוך אצלן קניות בעזרתו גודל השוק בישראל מוערך בכ-620 מיליון שקלים בערכי מכירה לצרכן ובכמות של כ-650 מיליוני יחידות חיתולים בשנה מדוע רשתות הפארם והמזון לא נכנסות לתחום החיתולים החד-פעמיים? מדוע סופר-פארם אשר בנתה מותג מוכר ואמין בשם לייף, לא מתחילה לשווק? ומדוע אין בעיתונות הלוחמת שלנו כתבות על מחירי החיתולים הגבוהים?
22/03/2011  |   יובל לובנשטיין   |   כתבות   |   תגובות

אחת ההוצאות הכבדות של כל זוג צעיר, אלא הם החיתולים החד פעמיים, אשר פותחו בארה"ב רק בתחילת שנות הששים של המאה הקודמת ונכנסו לישראל בשנות השמונים.

החיתולים הם מוצר מושך דעת קהל והרשתות מנסות בכל כוחן לשכנע את הלקוחות לבוא לערוך אצלן קניות בעזרתו. לאחרונה דווח על-ידי רשת סופרפארם שבפועל היא מפסידה על הקטגוריה ואף נקפה בסכום של 30 מיליון שקלים בשנה.לא ברור האם ההפסד הוא הפסד ישיר, כלומר הפער בין מחיר מכירה ללא מע"מ למחיר קניה? האם סכום זה הוא ללא השתתפות הספקים בהוצאות פרסום ? או שזה ההפסד של הרשת כולל ההוצאות העקיפות?. מדוע זה קורה? זאת ועוד במיוחד לאור העובדה שמחירי החיתולים בארץ גבוהים באופן משמעותי ממחירם בחו"ל?, האם זו התנהלות שפויה של השוק, מדוע לא נכנסים עם מותג פרטי בתחום?.

ננסה לנתח שוק זה, תוך המצאת נתונים לגבי מחיר החיתולים החד פעמיים במספר חנויות בניו-יורק שנסקרו במיוחד לרגל כתבה זאת לפני מספר ימים על-ידי ערן יהב ברשת Rite Aid בניו-יורק.

חיתול הוא פריט לבוש הנכרך סביב אזור החלציים של בני אדם שאינם שולטים בהפרשות. החיתול מונע דליפת נוזלים על-ידי ספיגת נוזל בכמות.

סוגי חיתול שונים נמצאו בשימוש האדם במשך שנים רבות. נושא מניעת הלכלוך מהפרשות התינוקות העסיק את בני האדם עוד משחר ההיסטוריה, אך בעבר הפתרון הנפוץ היה להשאיר את הפעוטות ללא ביגוד סביב אזור החלציים בניסיון לחזות את מועדי ההפרשות. עם זאת, ישנן עדויות על שימוש בביגוד תחתון לתינוקות העשוי מעלים או מעור, כבר לפני אלפי שנים. החל מהמאה ה-19 היה מקובל להשתמש בחיתולי בד כותנה שנכרכו סביב אזור החלציים וקובעו באמצעות סיכת ביטחון.

בשנת 1959 יצאה חברת פרוקטר אנד גמבל במוצר בשם פמפרס ושנתיים לאחר מכן יצאה קימבלי קלארק במוצר בשם האגיס. שתי היריבות נלחמות עד היום זז בזו והחל משנת 1985 נמכרו בארה"ב יותר האגיס מפמפרס.

החל משנת 1996 החלה חוגלה לייצר ולשווק את חיתולי האגיס בישראל, כאשר פמפרס מיובא מחו"ל על-ידי פרוקטר אנד גמבל ישראל. גודל השוק בישראל מוערך בכ-620 מיליון שקלים בערכי מכירה לצרכן ובכמות של כ-650 מיליוני יחידות חיתולים בשנה.

חוגלה מחזיקה ומייצרת את המותגים האגיס וטיטולים (הזולים בכ-20% מהאגיס) חלקם בשוק 53% ו15% בהתאמה, פמפרס מיובאת וחלקה מגיע לכ-25% ו 7% אחרים.

כאשר באים לבחון את התנהגות השוק עולות מייד השאלות הבאות:

- מדוע רשתות הפארם והמזון לא נכנסות לתחום החיתולים החד פעמיים?

- מדוע סופר פארם הרשת המובילה בתחום, אשר בנתה מותג מוכר ואמין בשם לייף, לא מתחילה לשווק ? במיוחד אם נכונה הצהרתה על הפסדיםבקטגוריה?

- האם יש קשר בין העובדה שלחוגלה יצרנית האגיס ולשופרסל הורים משותפים, לא מחשקת את שופרסל ומונעת ממנה להיכנס לתחום הזה במותג פרטי? מותג פרטי שופרסל, אשר הצהיר בתחילת דרכו על שקיפות מלאה ביחסיו עם הלקוח נראה משום מה מהסס, מדוע?
האם לא מן הראוי שגם נושא זה ייבדק על-ידי הממונה על ההגבלים?

- גם התנהלותה של רשת מגה לא ברורה ונראית איטית להחריד בכל הקשור לפיתוח מוצר תואם תחת מותג הרשת. דווקא מגה הייתה צריכה לנצל את העובדה, שישנה חפיפה בבעלות בין חוגלה לבין שופרסל ולהקים מותג פרטי, איכותי וזול אשר יכה במתחריה שוק על ירך.

המחירים הרגילים של החיתולים הממותגים ברשתות הפארם בארה"ב נעים סביב 12.49 דולר - שזה כאמור המחיר הרגיל למארז, אשר ממנו ניתנות ההנחות, כלומר מחיר שקלי של 45 שקלים. מחיר זה הוא המחיר הרגיל של המותגים. במבצעים נהוג להוריד 3 דולר למארז כלומר המחיר של הסחורה הממותגת במבצע מגיע ל-35 שקלים למארז.

מחירי המוצרים במותג פרטי באיכות מקבילה, ללא מבצע הם 9.49 -9.29 דולר לחבילה, כלומר משהוא כמו 3 דולר פחות כלומר סביב 35 ש"ח לחבילה, כאשר "במבצעי כמות" (2 חבילות), המחיר מגיע ל-7 דולר למארז, או בשקלים ל-25 ש"ח למארז.

הסחורה המיוצרת תחת מותג פרטי, אינה נופלת באיכותה מהסחורה הממותגת ולעיתים אף מיוצרת במפעלים הממותגים, אלא שכאן נחסכות הוצאות הפרסום והמיתוג, דבר שמאפשר להם להגיע למחיר הנמוך.

איך זה קורה שאנו משלמים כל כך הרבה?

מאחר שהנושא הוא אסטרטגי ממעלה ראשונה לרשת, מן הראוי היה לפתח מותג פרטי גם אם החיסכון לרשת הוא נמוך מהמקובל וכל זאת על-מנת להעמיד את במיוחד את חוגלה, אשר מייצרת את המוצר בארץ ולבטח מרוויחה עליו היטב.

מדוע אין בעיתונות הלוחמת שלנו – כתבות על הנושא? האם בגלל שחוגלה שייכת לקונצרן הגדול במשק בישראלי?. בארה"ב, ארגוני הצרכנים לא היו נותנים לדבר כזה לקרות. הם לבטח היו עורכים פעילות של מניעת קניות ממותג מסוים, לא להרבה זמן, אולי רק לפרק זמן של שבועיים, תאמינו לי – זה מספיק זמן!.

ככל שבוחנים את הנושא יותר, רבות השאלות מאשר התשובות. אם רשת Rite Aid שהיא רשת פארמים, רצינית ואחראית בארה"ב, בדומה לסופרפארם בארץ, יכולה להוציא לשוק חיתולים פרימיום ולמכור אותם במחיר של 25 ש"ח לצרכן, אין לי ספק שזה אתגר לכל קמעונאי רציני בארץ.

אין סיבה לשלם בארץ על האגיס או פמפרס סכומים של כ-45-50 שקלים במבצע, כאשר הם נמכרים במחירים אלה בשוטף בחו"ל והגיע הזמן שיכנסו לתחום גם מותגים פרטיים, אשר לבטח יצרו בשוק שווי משקל חדש גם של הסחורה הממותגת.

נעשה חשבון קטן כמה ניתן יהיה לחסוך לילד, אשר משתמש ב-3 חבילות בחודש במשך 3 שנים בשיעור הנחה של 15 שקלים למארז ונגיע למספרים מדהימים של כ-500 דולר לכל ילד, אשר כיום הולכים למפעלים וליבואנים ולא לצרכנים.

יובל לובנשטיין - יועץ לחברות מוצרי צריכה בתחום האסטרטגי והשיווקי.
ערן יהב - מומחה לסחר בינלאומי, מלווה חברות ישראליות בארה"ב, חי בניו-יורק.
תאריך:  22/03/2011   |   עודכן:  22/03/2011
יובל לובשנטיין, ערן יהב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיתולים חד-פעמיים - מדוע אנו משלמים כ"כ הרבה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סימה י.
8/11/11 10:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה לבחור מה מפתיע יותר - עיון בתולדות החיים של יהודית אשר? מבט על ציוריה, הסיפורים שמאחורי הציור, התשוקה למיתולוגיה, האגדה, ההשראה, הטכניקה, הביצוע? מה מכל אלה מופלא יותר?
22/03/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
אלפי אנשים בישראל ובעולם סובלים מידי שנה מתסמיני אלרגיה בתקופת האביב. אף נוזל, עיניים דומעות, גרדת וגירויים בעור ולעתים אף תופעות אסמתיות. מדובר כמובן באלרגים שביננו המהווים יותר מחמישית מהאוכלוסיה, לקבוצה זו האביב מהווה סבל אמיתי.
20/03/2011  |  ד"ר מוטי לוי  |   כתבות
ב-1968 עלה המחזמר החסידי בהפקתו של יעקב אגמון, עם החריזה הנפלאה של דן אלמגור, הוגה הרעיון שלמה ניצן שאף השתתף במופע וזמרים נפלאים כמו חנה רוט, דני ליטני ולוליק, בין היתר.
20/03/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
חג הפסח הקרב ובא, הוא זמן טוב להתחדשות ולניקיונות. עוד מעט נופגז בהמון טיפים והרבה פרסומות מכל החברות, עלונים וספרונים ומסרים אין סופיים, בדבר יעילות המוצרים והתכשירים.
20/03/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות

20/03/2011  |  ציפי לידר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il