סמנכ"ל התשתיות ב
רכבת ישראל יריב כץ התפטר (יום ב', 11.4.11) מתפקידו. התפטרותו מצטרפת לעוד מספר התפטרויות של בכירים ובעלי תפקידים מקצועיים ברכבת ישראל בתקופה האחרונה. במתפטרים בשנה האחרונה מנכ"ל, ארבעה סמנכ"לים ושישה מנהלי אגפים, מהנדסים וממונים:
- סמנכ"ל חטיבת מטענים - יוסי כרמלי
- סמנכ"ל משאבי אנוש - בני סאסי
- מנהל אגף אחזקת נייד - דוד אלמקיס
- מנהלת אגף משאבי אנוש - דליה קוטאי
- ממונה על אגף איכות סביבה - ורד גיאת
- מנהל אגף תפעול רכבות - אבי שטרית
- מנהל אגף פיתוח עסקי ומקרקעין - ניר ברלוביץ
- מנהל אגף תכנון - שלמה קרסנר
קרסנר שימש גם כממלא-מקום סמנכ"ל תשתיות. למעשה, מדובר במצב לא נורמלי של אי-איוש שני תפקידים בכירים מאוד בתחום תשתיות והנדסה.
לאלה מצטרפות התפטרויות של מספר עורכי דין במחלקה המשפטית באגף רכש והתקשרויות, ובהם גם סגן מנהל המחלקה, רונן בוקר; אחראי מערכת SAP באגף מיחשוב דן דנון, מהנדס הקטרים יוני לבקוביץ ומהנדס הקרונועים יוסף יואלי. אגב כך יצוין כי רכבת ישראל מעסיקה באופן תמוה פנסיונרים ללא מכרז במקום לקלוט עובדים חדשים. בשיחות שערכנו עם מספר מתפטרים כולם מלינים על האופן החובבני בו מתנהלת הרכבת והכניעה לגחמות סמנכ"לים שצמחו מתוך ועד העובדים המשתקות ניהול נכון של פעילות הרכבת והחלטות שנוגדות כל היגיון מקצועי.
פגיעת ראש
מעל כולם עומדת התפטרותו של מנכ"ל רכבת ישראל
יצחק הראל, שתיכנס לתוקף עם מציאת מחליף. הראל מתפטר על-רקע חילוקי דעות עם יושב-ראש הדירקטוריון
אורי יוגב ועל-רקע מחלוקת עם ועדי העובדים התוקעים מקלות בגלגלי הרכבת. הוא יוצא מן התפקיד בשן ועין כשהוא חבול ומוכה, ומותיר מאחוריו לצד הצלחות גם שורה של מה שנחזה להיות תוצאה מכשלים ניהוליים.
כדי להבין את משמעות גל הפיטורים יש צורך להבין תחילה מהי רכבת. מדובר בגוף מורכב ביותר שלמידה שלו מצריכה השקעה וזמן רב. מקצוע הרכבת נלמד בחו"ל ולא ניתן להכשיר מומחים בתחום בארץ. משבר בשדרה הניהולית פירושו להחליף הנהלה שצברה ניסיון בהנהלה חסרת שלד נסיוני.
רק אחרי כשנה בתפקיד יכול מנכ"ל להתחיל להבין מעט מן התפקיד המוטל עליו. מנכ"ל בעל ניסיון של חמש שנים בתפקיד יוכל להחליט בשעה מה שלמנכ"ל שצבר רק שנת ניסיון אחת ייקח להחליט בשבועיים. אגב כך יצוין כי
דיון דחוף של הוועדה לביקורת המדינה בנושא כשלי רכבת ישראל אמור היה להתקיים אך נדחה בין היתר בשל התפטרות המנכ"ל. המנכ"ל החדש שייכנס לא ממש יידע להסביר לוועדה כיצד מתנהלים הדברים בארגון.
לימוד תפקיד המנכ"ל ושאר התפקידים שהתפנו אינו מתבצע ללא תוצאות. בגלל החלל שנוצר נגרמת פגיעה בתפקוד הרכבת. לסבב הכסאות ולגל ההתפטרויות תהיה פחות השפעה קריטית על נושא הבטיחות, אך הזמן שיארך לשקם רכבת המתנהלת בצורה מקרטעת בא על חשבון רכבת טובה ומקצועית יותר. להנהלה יהיה חֵסר של:
- בחירת כוח אדם מקצועי והכשרתו
- הצמחת ערכה הניהולי של הרכבת