|   15:07:40
מנכ"ל   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

טיפול בהפרעות קשב וריכוז דרך הגוף

תהליך הטיפול לוקח זמן וחשוב להתמיד בטיפול אחד לאורך זמן פרגון וחיזוק הילד בתהליך הם מכריעים בחשיבותם בתהליך שמרו על מעורבות בתהליך הטיפול והיו בקשר עם המטפל
21/07/2011  |     |   כתבות   |   תגובות
היו קשובים לשינויים קטנים בטיפול
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הסיבות להפרעות קשב וריכוז רבות ושונות, אם כי לא תמיד ניתן לשים את האצבע ולקבוע מהו הגורם והאם אכן מדובר בבעיה נוירולוגית או קושי תפקודי ספציפי המשליך על היכולות הלימודיות. שיטת אלבאום לטיפול בהפרעות קשב וקשיי תפקוד ולמידה, מציגה גישה אינטגרטיבית הלוקחת בחשבון בתהליך האבחון והטיפול את מכלול המשפיעים, תוך הסתכלות על התמונה הרחבה והתאמת הטיפול היעיל.

בכתבה הבאה נציג את מגוון הגורמים העשויים להוביל לקשיי קשב וריכוז וכן את עיקרי השיטה.

המסוגלות לריכוז מושפעת ממגוון גורמים

המסוגלות לריכוז, מושפעת ממגוון גורמים. ניקח לדוגמה, את חיי היום יום באופן הפשוט ביותר ונזהה כי היכולת להימצא בריכוז לאורך זמן, היא הסך המסכם של כל התפקודים הקוגניטיביים, הרגשיים והגופניים. כולנו מכירים את הקושי להיות בריכוז בשעה שאנו רעבים, עייפים, טרודים או סובלים מכאב פיזי כלשהו.

ההגדרה הרפואית, הנוירולוגית להפרעת קשב וריכוז, כוללת בתוכה גם את מסקנות ממצאי המחקרים המצביעים על שוני מבני מזערי במוח של ילדים הסובלים מקשיים אלו. מכיוון שאין בתקופתנו זו, אפשרות (כלכלית בעיקר) לאבחן כל ילד באמצעות הדמיות מוח אלו, נותרת האבחנה של הפרעות קשב וריכוז כ"תחום אפור" בו נכללים לא מעט סימפטומים התנהגותיים. ההתבוננות על התנהגויות כגון: קושי לשבת ולהתרכז במשימה מונוטונית, קושי בדחיית סיפוקים, קושי בוויסות גירויים, חייבת להכיל בתוכה את השאלה מהם הגורמים להופעת התנהגויות אלו. לא תמיד תמצא התשובה לכך, אך עצם הצבת השאלה מחייב חקירה יסודית יותר המעלה את הסיכוי לאבחון וטיפול מתואמים ויעילים.

וויסות חושי

מקור אפשרי נוסף לעייפות, הוא הקושי בוויסות החושי. את כל המידע על העולם אנו קולטים באמצעות מערכת החושים שלנו. התפקוד שלנו הוא סך-כל תהליכי הקלט העיבוד והפלט שמתקיימים כל העת.

כאשר ישנו קושי בתהליכי הוויסות והעיבוד החושי, משתבש משהו ביכולתנו לקליטה "תקינה" של מידע. שיבוש זה ממשיך לפעול כאפקט דומינו ומשפיע על התנהגותנו.

הקשיים בעיבוד החושי, יכולים להופיע ביתר קלט חושי או בתת-קלט חושי. מצב מוכר ליתר בקלט החושי, הוא רגישות היתר למגע. ילד או ילדה אשר סובלים מכך, יכולים לחוות מגע כמעצבן ופוגע. ההימצאות בקרב ילדים רבים, מייצרת עבורם חווית הצפה תמידית. גירויי המגע אינם מווסתים ונחווים בעוצמה רבה בגוף. ילדים אלו, יכולים להעדיף להתבודד, עלולים להגיב בזעם לנגיעה סתמית של חבר וכמובן יכולים לחוות קשיי קשב וריכוז על-רקע של הצפה בגירויים.

במסגרת הטיפול ברגישות יתר למגע באמצעות שיטת אלבאום, לומד המטפל במהלך הטיפול את אופן המגע המתאים לילד, מגע שאינו מאיים עליו: המטפל יבחן התאמת מגע חלש או חזק? האם יש דירוג בעוצמת המגע המתאימה לילד? האם יש מקומות בגוף הרגישים יותר או פחות? זהו תהליך איטי ומדורג בו ההורה, הנוכח בחדר, משתתף על-מנת להמשיך את התרגול במגע, גם בבית. כתוצאה מתהליך בדיקה זה, המערכת העצבית לומדת לבקש ולקבל את המגע המתאים לה. הרגישות פוחתת והפרשנות האוטומטית למגע משתנה. מגע הוא כבר לא רק איום. בנוסף, נוצר קשר מחודש של הילד עם ההורה המבוסס פחות על שיח מילולי ויותר על הבנה וקבלה דרך מגע המתאים לילד.

מצבים פחות מוכרים הם מצבי החסר (התת) בקליטה החושית. חשוב מאוד לציין גם אותם, משום שהם גורמים מכריעים ביצירת הפרעות קשב וריכוז המלווים לרוב גם בחוסר שקט תנועתי (A.D.H.D).
וכאן ההזדמנות, לחזור לרעב כגורם לקשיים בריכוז. ניתן לדמות מצב של חסר בקליטה החושית, כמצב של רעב. הגוף או הקשר מוח/גוף, נמצא במצב של חסר תמידי. הברירה ההישרדותית התקינה, היא לחפש את החסר לי מבחינה גופנית. החיפוש, עשוי להיהפך למה שנראה לעין, כהתנהגות חסרת שקט ותנועתיות יתר. באמצעות התנועתיות, הילד מספק לעצמו גירויים תחושתיים (למשל תחושת מגע עמוק), גירויים ווסטיבולרי (סיבוביים) ועוד.

אף אחד מאיתנו לא רוצה להישאר רעב. בברירה בין לשבת על הכיסא ולהתמקד במשימת שיעורי הבית לבין התנועתיות שתרגיע את הרעב -נראה כי הבחירה המודעת איננה נמצאת כלל בידי הילד.

הטיפול בשיטת אלבאום, מעלה למודעות של הילד והוריו את ההשפעות של מצב זה, על יכולות הקשב והלמידה. מודעות זו מובילה לרוב לאנחת רווחה. ההבנה לגבי הגורם האפשרי לקושי, מפחיתה את הביקורת או האשמה שמפנים הילד והוריו כלפי עצמם או אחד לשני. הטיפול מציע מגוון תרגילים המספקים את הגירויים החושיים הנדרשים לשם וויסות.

אחת הטכניקות היעילות ביותר למצב של חוסר בתחושה העמוקה הוא עיסוי מותאם המספק את הגירוי העמוק. בנוסף, נלמדים תרגילי מתיחות שונים ותרגילי מאמץ סטטי, המספקים גירוי דומה. הילד לומד לקיים הפסקות יזומות בשעת שעורי הבית, לשם סיפוק הגירוי החושי.

טיפול בשיטת אלבאום

טיפול בשיטת אלבאום מאפשר להתאמן על המיומנויות הגופניות השונות הנדרשות בלמידה: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, תרגול תנועות עיניים, תרגול מערכת הצלבה, נשימה מודעת ועוד.

כל מיומנות נלמדת בנפרד וכאשר משתפרים ההישגים, נדרש הילד לשלב כמה פעולות במקביל. אימון זה מתבצע במסגרת קשר טיפולי תומך ומעודד, תוך בחינה מעמיקה של כל הסימפטומים הסביבתיים והתפקודיים אשר עלולים לגרום לקשיים. במסגרת הטיפול, המטפל מעלה את סף הקושי בהתאם להתקדמות הילד, מאפשר ביטוי לתסכול ופורקן מתח וכך בהדרגה מצטברות להן חוויות ההצלחה. חוויות אלו באימון, משפיעות באופן ישיר על הדימוי העצמי, המוטיבציה והאמונה ביכולת האישית.

טיפים להורה ולילד

  • זכרו כי תהליך הטיפול לוקח זמן (ללא קשר בסוג הטיפול בו תבחרו) וכי חשוב להתמיד בטיפול אחד לאורך זמן. אל תאבדו סבלנות או תקווה והאמינו בילדיכם. החוויה המצטברת בקרב ילדים אשר "קפצו" מטיפול לטיפול היא לרוב תסכול וחשש מפני האפשרות שבעצם לא ניתן לעזור להם;

  • במהלך הטיפול, היו קשובים לשינויים קטנים. זכרו, הילד שלכם לא יהיה ילד אחר (וטוב שכך). השינויים יופיעו בהדרגה והוא זקוק לכל שתשימו לב להם ותציינו זאת בפניו. פרגון וחיזוק הילד בתהליך הם מכריעים בחשיבותם בתהליך. כאשר ילדכם מוכן להתנסות בדברים חדשים מהם חשש בעבר, כאשר משך הריכוז שלו בשיעורי הבית התארך ולו במעט, כאשר מחברותיו יותר מסודרות והתארגנות הבוקר שלו יעילה יותר, כל אלו הם סימני הדרך שלכם ונקודות הציון עליהן עליכם לחזק אותו;

  • שמרו על מעורבות בתהליך הטיפול והיו בקשר עם המטפל / ת. לכל שאלה או חשש יש מקום. תחושת הביטחון והאמון מכריעות את הרצון להמשיך בטיפול. זכרו כי קשר הוא הדדי וכי יש לכם מקום משמעותי ביצירת שביעות הרצון שלכם. אל תתנו לדברים להתנהל מעצמם - קחו חלק פעיל בתהליך;

  • זכרו כי העולם אינו שחור ולבן ובוודאי גם לא אופיו של ילדכם. האופציות אינם להניח לילד להיות כפי שהוא ולעזוב אותו או לחלופין, לשנות אותו. בין לבין, יש עולם מלא של אפשרויות קידום ועידוד המתקיימות מתוך הכרה באיכויות הייחודיות של הילד והרצון לחזקו בתחומים בהם הוא מתקשה. האמונה והשקעה בהחלט משתלמות.

קשיי תפקוד והקשר להפרעות קשב

תפקודי הלמידה מכילים כל אחד מהם תתי תפקודים. ניקח לדוגמה, את משימת ההעתקה מהלוח, הנדרשת מתלמיד כמעט בכל שיעור. המורה כתבה סיכום על הלוח והתלמיד נדרש להעתיק בזמן מוגדר את הכתוב. בשעת ההעתקה, הוא מפעיל את אצבעות ידיו (מוטוריקה עדינה ויכולות גרפו-מוטוריות), את האמה (מוטוריקה גסה), את שרירי גלגל העין, שאמורים לעבור מן הלוח למחברת ובחזרה, את מיקוד הראיה שעוזר בכל פעם לחזור למילה האחרונה שהועתקה כבר ומופעלים גם שרירי העורף והצוואר.

בנוסף לכל התפקוד הגופני המורכב הזה, נדרשת גם הבנת הכתוב, משמע הבנת הנקרא. המתח השרירי עלול לעורר חוסר שקט ואף כאב. הנשימה בשעת מאמץ זה הופכת רדודה ולא מספקת. נשמע מעייף, נכון? ילדים בעלי קשיים במוטוריקה העדינה או בתפקודי תנועות העיניים אכן מתעייפים מכך. במרבית מן המקרים יעידו הילדים, שהם העתיקו "כמו תוכי" ואין להם מושג קלוש, על תוכן הטקסט שהעתיקו זה עתה. אז איפה היה הקשב בכל הפעולה הזו? יתכן מאוד, שהאנרגיה והקשב הופנו לטובת הביצוע המוטורי. לא נותרה אפשרות, להפנות קשב גם לשם הבנת הכתוב.

התלמיד מוצא עצמו שוב ושוב במאמץ "להדביק את הקצב", עייף ומתוסכל מחוסר הצלחה וכמו שכבר אמרנו, כמעט כל אחד מאיתנו מתקשה להתרכז כאשר הוא עייף.

הכותב הוא מנכ"ל מרכז אלבאום למצוינות אישית
תאריך:  21/07/2011   |   עודכן:  25/07/2011
טל טבנקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טיפול בהפרעות קשב וריכוז דרך הגוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחמה חמד
24/07/11 12:57
2
אסנת
7/08/11 10:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה עושים רגע לפני הגמר, כשנותרו רק שלושה מתחרים ונגמרו השלבים, אבל עדיין צריך למלא עוד קצת זמן שידור בדרך אל חיפה? לכאן בדיוק נכנסות מצלמות הווידיאו הביתיות: בקמבאק מסעיר הן נשלחו לתעד את דוד לביא, חגית יאסו ולירון רמתי בימים שלפני הגמר - עושים חזרות, מבקרים את המשפחות, קופצים להופעות חפוזות בערים שמהן הגיעו, פוצחים במונולוגים מרגשים של שלושה שהגיעו עד הסוף.
21/07/2011  |  חגית גינזבורג  |   כתבות
דרך ארוכה עברה, בשנים האחרונות, הכירורגיה הפלסטית וטיפולי הלוויין המקיפים אותה סביב סביב. היום, עומדים לרשות הרופא והמטופלים שיטות שונות, המותאמות לכל גיל, למצב עור ולצרכים אסתתיים שונים. המטרה היא להעניק למטופלים את מה שהזמן והטבע לוקח מהם במראה ובהרגשה הנפשית והפסיכולוגית. אפשר להגיד במלוא האחריות כי טיפולים נכונים הם לא רק זמינים יותר ויקרים פחות, אלא בעיקר יעילים ובעלי זמן החלמה נוח ומהיר יחסית.
21/07/2011  |  ד"ר מאיר כהן  |   כתבות
בתקופת ההריון חלים בגוף האישה שינויים הורמונליים ופיזיים רבים, המשפיעים בין היתר על עור הפנים, על הגוף ועל השיער. רוב התופעות חולפות זמן קצר לאחר הלידה, אך את חלקן קשה מאוד להעלים, וחלקן יוצרות אי-נחת במהלך ההריון.
21/07/2011  |  הרמן וויס  |   כתבות
החופש הגדול אומנם זו תקופת חופש ארוכה עבור הילדים שנהנים מאין ספור פעילויות מחוץ לבית, אך בעבורנו ההורים הוא כבר מזמן הפך לפרק זמן די מדאיג ולא מדובר כאן אך ורק בסידורי עבודה, אלא בכל אותן הסכנות האורבות לילדנו מחוץ לבית - החל מכבישים ועד לבעיות בריאותיות. הרי כולנו יודעים שלא כיף להיות חולים במיוחד בתקופת החופש הגדול.
21/07/2011  |  אתי קגן  |   כתבות
היום (יוםה', 21.7.11) תתכנס בבית סוקולוב האסיפה הכללית השנתית של אגודת העיתונאים בתל אביב. בהזמנה לאירוע מפאר יו"ר האגודה, אבי פז, את הישגי האגודה בשנה החולפת: תקציב מאוזן, שיפוץ יסודי של בית סוקולוב, מתן שירותי ייעוץ משפטי, הקמת קרן חירום לטיפול במצבי משבר, כינוסם של כנס אילת, כנס חיפה וכנס כינרת, כמו גם סדרת מפגשי העשרה בשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון.
21/07/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il