בעוד ועדת טרכטנברג שומעת הצעות ודרישות להקלת הנטל מעל מעמד הביניים, החלטנו לחזור שש שנים אחורה - לתקופה בה גיבש
בנימין נתניהו, אז שר האוצר, את רפורמת המיסים הגדולה שלו. רבים סבורים, כי רפורמה זו היא שהחמירה את מצבו של מעמד הביניים, שכן היא אומנם הקטינה במידת-מה את המיסים הישירים שהוא משלם (בעיקר מס הכנסה), אך מימונה חייב להעלות את המיסים העקיפים.
תוכנית העבודה החמש-שנתית של רשות המיסים לשנים 2010-2005 הבטיחה שהורדות המיסים יאיצו את הצמיחה, יגבירו את כושר התחרות של המשק ויצמצמו את האבטלה. התוכנית מהווה למעשה את סיכום מדיניותו של נתניהו, שהיה שר האוצר עד אוגוסט 2005, ואשר במרכזה עמדה הפחתת המיסים הישירים.
בפתח המצגת שסיכמה את תוכנית החומש נאמר, כי צמיחה היא הדרך היחידה לקדם את השכבות החלשות, וכי הפחתת המיסים היא המכשיר המרכזי שיוביל לצמיחה. עוד נאמר בה, כי הבטחת מתווה רב-שנתי של ירידת מיסים, תבטיח למגזר העסקי את הוודאות שמצידה תגביר את ההשקעות ותיצור מקומות עבודה - תנאי הכרחי לסיוע לשכבות החלשות.
התוכנית קבעה תוואי של הורדת מס החברות ל-25% בשנת 2010 ושל הורדת המס השולי המירבי ל-44%. כמו-כן הובטח שהמע"מ יירד ל-16%, אך בפועל הוא עומד עדיין על 16.5%. כך באה לידי ביטוי המדיניות שגרמה לכך שבעלי הכנסות גבוהות ישלמו פחות מס ישיר, ואילו בעלי הכנסות נמוכות ישלמו יותר מס עקיף - שהוא רגרסיבי מטבעו.
עוד הובטח בתוכנית, כי הפחתת המיסוי הישיר תעניק "העדפה יחסית לשכבות הביניים", כאשר נטל המס עליהן יירד ב-17% למשתכרים 7,000 שקל בחודש וב-13% למשתכרים 20,000 שקל בחודש - לעומת ירידה של 11% למשתכרים 35,000 שקל בחודש ומעלה.
התוכנית מתרכזת במיסוי הישיר וכמעט אינה אומרת דבר על המיסוי העקיף, למעט ההבטחה להורדת המע"מ. כך למשל אין בה כל התייחסות לבלו על הדלק, שהוא גורם מרכזי בהאמרת מחירו של הבנזין בשנה האחרונה. גם תחום מיסוי המקרקעין זכה לתשומת לב מועטה בלבד, כאשר התוכנית להפחית את מס הרכישה בשנים 2007-2006 ובכך להקל על רכישת דירות קטנות וזולות.
המצגת גם כוללת את עלות התוכנית, שהגיעה לשיא של 11.3 מיליארד שקל בשנת 2010. לא נאמר בה דבר על מקורות המימון, ונראה שמחבריה ציפו לכך שהצמיחה המואצת תביא גם להגדלת הכנסות המדינה ממיסים למרות הרפורמה היקרה. הדבר לא אירע, בין היתר בשל המשבר הפיננסי של 2008 ו-2009, אך נתניהו דבק בתוואי של הורדת המיסים הישירים - למרות התנגדותם הנחרצת של כמעט כל הגורמים המקצועיים והמומחים החיצוניים.
פרק נפרד בתוכנית מוקדש לשילוב נשים בשוק העבודה, בעיקר באמצעות סיוע בתחום המעונות לילדים. ואולם, למרות שהתוכנית הוצגה בידי רשות המיסים, אין בה כל היבט מיסויי בתחום זה, ורשות המיסים עמדה ועומדת בתוקף על התנגדותה להכרה בתשלום למעון כהוצאה לצורכי מס.