|   15:07:40
מנהל   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

החיים עם קוצב לב

כתבה זו סוקרת את כל מה שרציתם לדעת על קוצבי לב: כיצד משתילים, כמה זמן אשפוז, מה מותר ומה אסור לחולה בתפקוד היומיומי, כיצד ההשתלה תשפיע על חיי החולה, כיצד מתבצע המעקב הרפואי, חידושים בתחום הקוצבים ובתחום המעקב מרחוק ועוד
27/10/2011  |     |   כתבות   |   תגובות
קוצב הלב יכול להסדיר את פעימות הלב [צילום: AP]

בלב קיימת מערכת הולכה חשמלית פנימית השולטת על קצב הלב. כל פעימת לב נוצרת על-ידי התפשטות אות חשמלי מהחלק העליון של הלב עד לחלקו התחתון. מעבר של האות החשמלי, הוא זה שגורם לשריר הלב להתכווץ ולהזרים דם.

על-מנת שהלב יתפקד באופן תקין, על קצב הלב להיות בטווח התקין, כלומר שאינו מהיר מדי, שאינו איטי מדי ושהינו סדיר. קוצב הינו מכשיר קטן המושתל בבית החזה או הבטן ועוזר לשלוט בהפרעות קצב הלב. המכשיר מעביר גירוי חשמלי ללב על-מנת לגרום ללב לפעום בקצב תקין.

קוצבים משמשים לטיפול בהפרעות קצב לב. הפרעות קצב לב כוללות מצבים בהם הלב פועם לאט מדי (ברדיקרדיה = Bradycardia), מהר מדי (טכיקרדיה = Tachycardia) או באופן שאינו סדיר.

במהלך הפרעות קצב הלב, תפוקת הלב יכולה להיפגע ואז היא אינה מספקת את צרכי הגוף. דבר זה יכול לגרום לסימפטומים כמו: עייפות, קוצר נשימה וחולשה כללית. הפרעות קצב לב קשות יכולות לגרום לפגיעה באיברי גוף שונים עקב ירידה משמעותית בתפוקת הלב ואף יכולות לגרום במקרים קיצוניים לאיבוד הכרה ואפילו למוות. קוצב הלב יכול להסדיר את פעימות הלב ובצורה זו להקל על הסימפטומים הנובעים מהפרעת קצב הלב, ובמקרים רבים להחזיר את האדם לפעילות רגילה.

חידושים בתחום קוצבי הלב
לראשונה: קוצב לב המאושר לשימוש בבדיקת MRI
▪ ▪ ▪

בדיקת MRI הופכת להיות יותר ויותר שכיחה בעולמנו הרפואי ובהרבה מקרים בדיקת MRI הינה בדיקת דימות הכרחית וחשובה ביותר לאבחון ומעקב אחר מצב רפואי מסוים.

מכיוון שבדיקה זו כרוכה בהפעלת שדה אלקטרומגנטי חזק ביותר, קיים חשש לפגיעה בקוצב ובאלקטרודות וכן ברקמות הפנימיות עקב התחממות / תזוזת מרכיבי קוצב הלב. לפיכך, נוצר הצורך לפתח מערכות שלמות של קוצב לב, היכולות לאפשר בדיקת MRI.

לאחרונה, נעשתה פריצת דרך בתחום זה, כאשר חברת מדטרוניק בע"מ פיתחה מערכת קוצב לב מלאה מסוג Surescan MRI©, המאפשרת לבצע בדיקת MRI לכל חלקי הגוף ללא מגבלה.

בשלב זה לא קיימות הנחיות ברורות למי להשתיל קוצבים מסוג זה.
מקובל שחולים שהינם צעירים יחסית, כך שיש סיכוי גדול יותר שיזדקקו בעתיד לבדיקת MRI או במקרה שלחולה ישנה בעיה רפואית ידועה הדורשת מעקב באמצעות בדיקת MRI, יקבלו מערכת קוצב המאפשרת בדיקת MRI compatible.

כיצד הקוצב ישפיע על מהלך חיי המטופל?

במרבית המקרים, עובדת היות המטופל נושא קוצב לב, לא צריכה להגביל אותו מפעילות מאומצת או ספורטיבית. מומלץ להימנע מפעילות ספורטיבית הכרוכה במגע קרוב ויכולה לגרום לנזק לקוצב ולאלקטרודות.

חולה עם קוצב לב, צריך להימנע ממגע קרוב וממושך עם מכשירים חשמליים או מכשירים בעלי השראת שדה מגנטי חזק. מכשירים היכולים להשפיע על פעילות התקינה של קוצב הלב כוללים:

  • מכשירי טלפון סלולרי, נגני MP3;
  • מכשירי חשמל ביתיים כמו מיקרוגל;
  • גלאי מתכות;
  • רתכות;
  • גנרטורים חשמליים

מכשירים אלו יכולים להפריע למהלך התקין של האות החשמלי של קוצב הלב ולפגוע בתקינות פעילותו של קוצב הלב. לכן, מומלץ לא להניח מכשיר טלפון סלולרי או Mp3 בכיס החולצה מעל אזור קוצב הלב. מומלץ לדבר עם הטלפון הסלולרי באוזן הנגדית למיקומו של קוצב הלב.

ניתן להשתמש במכשירים חשמליים ביתיים, אך מומלץ לא להישאר במרחק קרוב ולזמן ממושך לידם. ניתן ללכת דרך גלאי מתכות וניתן להיבדק על-ידי גלאי מתכות ידני, כל עוד הוא אינו שוהה לזמן ממושך מעל אזור קוצב הלב. עליך להודיע לבודק הביטחוני בשדה התעופה על כך שאתה נושא קוצב לב. התרחק לפחות 50 ס"מ מגנרטורים חשמליים ומרתכות.

ישנם מצבים רפואיים היכולים להפריע לפעילותו של קוצב הלב. פעולות אלו כוללות:


  • שימוש ב-MRI;

  • שימוש בזרמים חשמליים לעצירת דימום בזמן ניתוחים ( Electrocauterization);

  • שימוש בגלי קול על-מנת לרסק אבנים בכליות (Shock-wave lithotripsy).

יש ליידע את הרופא המטפל על היותך נושא קוצב לב. לעיתים יש צורך לבצע מספר שינויים בתכנות הקוצב טרם הפעולה המתוכננת על-מנת שפעילותו לא תפגע במהלך הפעולה הרפואית.

כיצד קוצב לב עובד?

קוצב הלב מורכב מסוללה, גנרטור ממוחשב, ומוליכים עם יכולת חישה הנקראים אלקטרודות. הסוללה והגנרטור הממוחשב, מוקפים כיחידה אחת בתוך קופסא מתכתית. האלקטרודות מחברות את יחידת הגנרטור ללב החולה. קוצבים מחוברים ל-1 עד 3 אלקטרודות אשר ממוקמות בחללים שונים של הלב.

הקוצב מנטר ועוזר לשלוט על קצב הלב. האלקטרודה חשה את הפעילות החשמלית הטבעית של הלב ושולחת את המידע ליחידה הממוחשבת שבגנרטור של הקוצב. במידה וקצב הלב הוא לא תקין (למשל איטי מדי) המחשב יורה לגנרטור לשלוח אות חשמלי ללב דרך האלקטרודה.

קוצבים יכולים לחוש את הטמפרטורה בדם, קצב הנשימה והתנועתיות של החולה ולהתאים את קצב הקיצוב בהתאם לצרכים הפיזיולוגיים של הגוף. תכנות הקוצב נעשה על-ידי מכשיר חיצוני ללא צורך במגע ישיר עם הקוצב.

מה לצפות לאחר ביצוע השתלת קוצב הלב?

תהליך ההחלמה מהניתוח הוא יחסית מהיר. מספר שעות לאחר ההשתלה, החולה יכול לרדת מהמיטה ולהסתובב בתחומי המחלקה. החולה בדרך-כלל נשאר להשגחה יום נוסף בבית-חולים. מספר ימים לאחר ההשתלה, עדיין ייתכנו מעט כאבים, נפיחות קלה ורגישות באזור ההשתלה. מתן תרופות להקלת כאבים כמו: אקמול או אופטלגין, בדרך-כלל מספיקים להקלת הכאבים.

יש להימנע מהרטבת אזור ההשתלה במשך שבוע ימים ולהימנע מהרמת היד מעל גובה הכתף והרמת משאות כבדים במשך חודש ימים. רוב האנשים חוזרים לפעילותם הרגילה מספר ימים לאחר ביצוע ההשתלה.

מי זקוק לקוצב לב?

אנו ממליצים על קוצב לב ממספר סיבות. הסיבה השכיחה ביותר הינה דופק איטי (ברדיקרדיה) ו / או חסם במערכת ההולכה החשמלית של הלב (Heart block). במצבים אלו, האות החשמלי שנוצר בלב, הינו איטי מדי ו / או התפשטותו לכל חלקי הלב נפגעת.

מצבים היכולים לגרום לתופעות אלו, קשורים לגיל מתקדם, נזק למערכת ההולכה החשמלית של הלב כתוצאה מאוטם בשריר הלב או מחלות אחרות הפוגעות במערכת ההולכה של הלב.

ההחלטה על הצורך בקוצב לב נעשית על-ידי הרופא המטפל ונשקלת בהתאם להפרעת הקצב של החולה, הקשר בין הסימפטומים של החולה להפרעת קצב הלב, ובהתאם לתוצאות בדיקות אבחנתיות נוספות (א.ק.ג, הולטר לב, אקו לב, מבחן מאמץ, בדיקה אלקטרופיזיולוגית וכדומה).

מעקב רפואי

הרופא המטפל יבקש לבדוק את קוצב הלב שברשותך באופן סדיר בין 12-3 חודשים. בבדיקה שמתבצעת בדרך-כלל במרפאת קוצבים, נבדקת שלמות מערכת הקוצב, מצב סוללת המכשיר, האם החישה והקצוב דרך האלקטרודות הם תקינים. האם יש צורך לקצב ולתכנת את המכשיר בצורה אחרת והאם יש צורך לבצע שינוי בטיפול התרופתי של החולה.

החלפת קוצב לב עקב התרוקנות הסוללה, מתבצעת בממוצע אחת ל-8-6 שנים. החלפת הגנרטור / סוללה, כרוכה בניתוח קטן יותר ללא צורך בדרך-כלל בהחלפת האלקטרודות.

מעקב מרחוק למושתלי קוצב לב

כיום עומדת לרשות החולים מושתלי קוצבי לב ודיפברילטורים, מערכת טלרפואה קרלינק למעקב וניטור, המקשרת אותם ישירות לרופא במרפאה. מערכת זו מתוצרת מדטרוניק, מאפשרת ניטור ומעקב טוב יותר לחולים מושתלי קוצב / דפיברילטור, משפרים את ביטחון החולה ואת הטיפול בו, ומפחיתים את העומס על מרפאות הקוצבים.

המערכת נמצאת בשימוש עבור מושתלי קוצב לב / דפיברילטור, חברי הכללית ומכבי.

תהליך השתלת קוצב הלב

פעולת ההשתלה מבוצעת בחדר סטרילי, בדרך-כלל בהרדמה מקומית בלבד באזור ההשתלה, עם מתן תרופות לטשטוש קל. בתחילה, הרופא מבצע חתך באורך של עד חמישה ס"מ בחזה העליון ומכין מקום לקוצב מתחת לעור.

באמצעות החדרת שרוול לתוך וריד גדול, הרופא מקדם אלקטרודה ללב דרך הוריד עד ללב החולה וממקם את האלקטרודה במקום המתאים בלב וזאת באמצעות מערכת שיקוף (X-rays) המדגימה לרופא כל זמן בפעולה את מיקומה של האלקטרודה בתוך גופו של החולה.

לאחר-מכן, הקצה האחר של האלקטרודה/ות, מוברג לתוך הקוצב וכל המערכת מוכנסת לתוך האזור שהוכן מראש מתחת לעור והחתך נסגר באמצעות תפרים / סיכות. משך הניתוח הוא כשעתיים.

הכותב הוא מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבים במחלקה הקרדיולוגית בבית-חולים לגליל המערבי נהריה
תאריך:  27/10/2011   |   עודכן:  27/10/2011
ד"ר רון סלע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יופי הוא הרגשה פנימית. אין שום כללים רפואיים הקובעים לגבי יופי או אי-יופי. הכירורג הפלסטי מצפה לדברי המטופל שיפרט את מה שמפריע לו במראה החיצוני שלו. בפנים או בחלק גוף אחר. בשיחה הפותחת בין רופא מטפל ומטופל, מצפה הרופא לדעת פרטי פרטים על רגשותיו של המטופל בנושא הנתון, כמו גם על מצבו הבריאותי ובעיקר על תרופות שנוטל המטופל מכול סוג שהוא.
27/10/2011  |  ד"ר מאיר כהן   |   כתבות
בכל סיפור טוב חייבת להיות גם דמות רעה. בסיקור שחרורו של גלעד שליט הוטל התפקיד הזה על כתבת הטלוויזיה המצרייה שהירה אמין, שהביאה את הראיון הראשון עם החייל המשוחרר. מה לא נאמר עליה: שזה היה ראיון כפוי, מניפולציה זולה, שהיא חטפה אותו, שגילתה חוסר אנושיות. הגדילו לעשות פקידים ישראלים אנונימיים שצוטטו ב"ג'רוזלם פוסט" אומרים כי הראיון היה "נצלני, פוגעני, חובבני, תעמולתי ואכזרי". בקיצור: המכשפה מהאגדות.
27/10/2011  |  רפי מן  |   כתבות
מנחם זיבוטפסקי רק בן 9, אך בעוד כחודש ימים ייפול בשלו דבר במבנה המפורסם של הפרדת הרשויות במערכת השלטון האמריקנית. בית המשפט העליון של ארצות הברית ידון בעתירה שהגיש אביו, ד"ר ארי זיבוטפסקי, איש אוניברסיטת בר-אילן, נגד מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון בכבודה ובעצמה.
26/10/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
"למה המשפחות השכולות הן אלו שצריכות להסביר שזה כל כך מסוכן?" תהתה לימור סון-הר-מלך. בשנת 2003 ירו מחבלים אל עבר המכונית שבה נסעה עם בעלה שולי. הוא נהרג במקום, היא נפצעה קשה. מכיוון שהייתה בחודש השביעי להריונה הועברה לבית החולים, וילדה כעבור שעות אחדות את בתם שרה. "זה כל כך נורא, שאני מרגישה שאין לי מילים להסביר את הנוראות הזאת. המחבלים שעמדו שם על הכביש, כל המטרה שלהם הייתה לרצוח ולהרוג. אני לא יכולה לסבול את המחשבה שהם יהיו בחוץ", היא אומרת.
26/10/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
"חתונה מושלמת" המועלית בבית צבי ברמת גן, היא הצגת בידור שתכליתה להצחיק, להצחיק ולהצחיק, מטלה הנושאת פרי והקהל גועה ,רוב הזמן, בפרצי צחוק היסטרי. המחזה חובר בידי הבריטי רובין האודן ואף הוצג לפני כמה שנים בהבימה ובימים אלה ממש שוב מועלה גם בלונדון.
26/10/2011  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il