|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מסע אל האני

שאלה של זהות: מהאדם הראשון עד אברהם אבינו על זהות אישית, משפחתית ולאומית בתורה להתחיל מבראשית
04/11/2011  |   ציפי לידר   |   כתבות   |   תגובות
שאלה של זהות [צילום: פלאש 90]

ספר בראשית, כפי שמעיד עליו שמו, הוא לא רק ספר של התחלה חדשה שמסמלת בריאת העולם, אלא גם ספר של בניית זהויות חדשות ועיצובן, הכרוכות זו בזו. השאלות הרטוריות הראשונות, המופיעות בתורה, קשורות לסוגיה מהותית זו. הן משמשות לא רק כאמצעי ליצירת קשר ופתיחת דיאלוג בין הבורא לאדם החוטא, אלא טעונות משמעות סמלית עמוקה.

השאלה הקלאסית הראשונה "אַיֶּכָּה" מהדהדת בחלל העולם, כשחיצי הביקורת מופנים אל אדם הראשון, בעקבות אכילת הפרי האסור מעץ הדעת. היא משַׁקפת את הצורך בהתבוננות בפנימיות האדם, כדי לעמוד על גורמי החטא, וחיפוש זהותו העצמית. מֵעֵבֶר להשלכה פסיכולוגית, ההתנערות מהחטא של אדם הראשון, שהאשים את אשתו, וחווה שהאשימה את הנחש, מצביעה באופן מובהק על היותם נגררים ונטולי זהות אישית. מילה אחת אפוא, שהיא בעלת הַעֲצָמָה ועוצמה רבה, יותר מאשר המיקום הפיסי פונה בבֵרור על-פי ההֶקשר אל המיקום הפנימי, המנטלי של האדם, גורמת לו לטלטלה עזה ומעוררת אותו לשאול שאלות יסוד הגלומות בה. היכן אני? מה מקומי בעולם הפנימי והחיצוני? מה יחסי אל עצמי ואל העולם? מהי רמתי המוסרית ויכולת ההתמודדות שלי? אלה שאלות נוקבות של מוּדעוּת עצמית המובילה להכרת החטא.

השומר אחי אנוכי

סוגיית הזהות האישית זוכה להרחבה בקריאה הדרמטית של הקב"ה אל קַיִן, לאחַר הרצח הטראגי של הבל אחיו: "אֵי הבל אחיך". כאן הזהות עולה בזיקה אל האחֵר, האח, וכוללת אותו. השאלה הרטורית מפנה אצבע מאשימה לעֵבֶר קין,שהתנכר לאחיו, קם עליו והרגוֹ, במקום שהבל כאח יהפוך לחלק בלתי נפרד מאישיותו וזהותו העצמית. דפוס הניכור חוזר גם בתשובתו לה': "לא ידעתי (בתורה ידיעה מצביעה על היכרות וקירבה) ובא לידי ביטוי באותה מטבע של שאלה רטורית "השומר אחי אנוכי?!" גם בשיחה המקדימה לפני הרצח, על-רקע דחיית קורבנו, בולטת הטלת האשמה על הבל, במקום על קורבנו הנחוּת, ורק העונש שהוטל עליו, להיות נע ונד בעולם, הביא אותו לידי הכרת החטא.

מודל הזהות הלאומית

בפרשת נוח שאֵלת הזהות עולה שלב נוסף - מזהוּת אישית אל גיבוש זהות משפחתית.

בעוד שפרשת בראשית כפי שציינו מצביעה על התחלה חדשה, הרי נוח הוא סמל לתקומה אישית ובנייה מחדש של היקוּם ושל המין האנושי אחרי החורבן בעקבות המבול, ומוכיח כי יש חיים אחרי המוות. כמנהיג שהיה נְטוּל אחריות והשפעה על דורו - בניגוד לאברהם אבינו ולמשה רבֵּנו - רוב הפרשנים דנים אותו לגנאי, ומציינים שהיה צדיק יחסית לדורו המושחת בלבד. אולם הכְּתַב-סוֹפֵר דן אותו לחיוב, כמי שדאג בראש ובראשונה לביצור התא המשפחתי , בדמות התיבה, כדי להגן על משפחתו מפני הרוחות הרעות שנשבו מסביב. גם אם הגישה האידיאלית למנהיגוּת היא שילוב האחריות המשפחתית והאחריות הציבורית, נוח שהיה חלש אופי ככל הנראה לא היה מסוגל לכך.

לעומת זאת, בפרשת לך-לך נפתח פרק חדש בתולדות האנושות. אברהם אבינו עולה מדרגה, ומן הזהות האישית והמשפחתית החדשה שהוא מאַמץ מגיחה הזהוּת הלאומית.

הסדר ההפוך מן הסדר ההגיוני, לכאורה, של העזיבה בפסוק הראשון של הפרשה, מן הרחוק אל הקרוב, היפנה אליו את תשומת לב הפרשנים ואת אור זרקוריהם להסברים שונים ומגוונים.

אחד ההסברים המרתקים מבוסס על פרשנותו של רבי נחמן מברסלב, המצביע על מסע אל פנימיות האדם ואל נבכי נפשו. התרחקותו של אברהם מהסביבה הפגאנית, מן הקל אל הכבד, מארצו, ממולדתו וממשפחתו עובדי האלילים, הכשירה את הקרקע לקראת ייעודו הסמלי כאבי האומה היהודית. אך לא די בה. המסע החיצוני מלווה בתהליך של הפנמה. לפי רבי נחמן ציוני הדרך הם מטפוריים, ואינם מצביעים על מיקום פיזי. מילת המפתח היא 'לך', המשקפת את המסע הפנימי אל נפשו של האדם.

במסגרת מסע זה על היהודי, על-פי המודל של אברהם אבינו, להתרחק מן הארציות (מארצך), דהיינו מן הגשמיות, ומן הֶרגלים שליליים. ההינתקות מהזהות הישנה כוללת את שני מרכיבי ההתנהגות, המעצבים את אישיותו של האדם: תכונות מוּלָדוֹת (ממולדתך), ותכונות נרכשות (מבית אביך). אברהם נפרד אפוא מזהותו הישנה, הגנטית מבית תרח אביו, והנלמדת מחרן, ומאַמץ זהות חדשה "אל הארץ אשר אראך" - של ארציוּת, או חיי גשמיות, המונחית על-ידי אלוקים.

זו היא הבשורה החדשה שהביאה היהדות לעולם. בניגוד לדואליות של הדתות האחרות, המפרידות בין חומריות לרוחניות, התורה שוללת הינזרות מחיי הגוף, ומקדשת אותם באמצעות המצוות.

לשם כך אברהם נפרד מלוט, לא רק מבחינה טריטוריאלית וגיאוגרפית, אלא בעיקר מבחינה אידיאולוגית. המחלוקת ביניהם היא על שתי תפיסות עולם שונות. אך אברהם ממשיך להפגין כלפיו אחווה, בהתאם להצהרתו "כי אחים אנחנו", ולעמוד לצידו בשעת צרה. את נאמנותו זו הוכיח בשעת מבחן, עת הציל את לוט מהשבי ונלחם בעבורו נגד ארבעת המלכים. בכך דומני תיקן את חטא האנוכיות הקטלנית של קין, שהביאה לרצח אחיו.

שבת שלום!

תאריך:  04/11/2011   |   עודכן:  04/11/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתוב בפרקי אבות (פרק ה'): [ג] עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: רבים מכירים את המשנה הזאת כי לומדים אותה כל שנה, אבל דומני כי לא רבים מסבירים לעצמם שכל הנסיונות של אברהם אבינו ובכלל, הן בתחום האמונה. אברהם אבינו מכונה בפי רבותינו 'ראש המאמינים' כי עמד בכל הנסיונות בלי שאמונתו תתרופף חלילה. להפך, העמידה שלו בנסיונות הוכיחה כי הוא מתחזק והולך בעוצמת האמונה, והתורה מעידה על כך בפירוש בסוף הפרשה הבאה, פרשת וירא. לפני כמה שנים דיברנו על תהליך ההתחזקות שלו באמונה וכעת נתבונן באירוע או שנים מאלה שהתורה מספרת לנו עליהם בפרשת השבוע שלנו, פרשת לֶךְ-לְךָ, וננסה להבין את תהליך ההתחזקות שלו באמונה ואולי גם נצליח לזהות את מקומה של האמונה בדרכי הפעולה שבחר אברהם אבינו.
04/11/2011  |  נסים ישעיהו  |   כתבות
בשקט-בשקט, בחסות הדיון בדוח טרכטנברג, העבירה הממשלה את מינויו של יוסף שגאל לשגרירנו החדש בבלארוס. בכך מצטרף שגאל לסדרת מינויים פוליטיים של אנשי תקשורת רוסית בישראל, שממנה אביגדור ליברמן לתפקידי ייצוג דיפלומטי במדינות חבר העמים.
04/11/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
עד שנשא מחמוד עבאס את נאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם ב-23 בספטמבר 2011, היה מעט מסתורין בנוגע לפנייתה של המדינה הפלשתינית להתקבל כחברה בארגון. זאת מכיוון שעבאס לא הכריז על מדינה לפני פנייתו לאו"ם, ולא ברור כיצד מדינה שלא הוכרזה מבקשת להיות חברה בו. אלא שעבאס סיפק את התשובה לשאלה זו: המדינה הפלשתינית היא זו שעליה הכריז ערפאת באלג'יר ב-15 בנובמבר 1988.
03/11/2011  |  ד"ר עמנואל נבון  |   כתבות
תל אביב זרועה עשרות בתי קפה ומסעדות שצמחו להם בכל פינה, בכול שכונה, בכל סגנון. בתי קפה ומסעדות באווירה ביתית ישנה, בעיצוב פוסט מודרני עכשווי, בסגנון בנאלי ושגרתי עם אוסף של רהיטים יד שלישית, או עם הברקות עיצוביות משולבות בזכוכית, עץ, פלדה, פלסטיק. יש מקומות בהשראת טוסקנה, ירושלים, הישוב הישן, אקלקטי ומה לא. בתי הקפה המסעדות הם חלק מהאופי התל אביבי, עיר ללא הפסקה לחוף הים תיכון, עיר רעבה, סקרנית ותוססת. פשוט אי-אפשר לתאר את העיר ללא מסעדותיה ובתי הקפה שלה, המאפים שלה, הקפה והמשקאות מכול סוג, סוגי מטבחים ממאה מדינות שונות עם ובלי יומרות, הקהל המגוון, האווירה של מול הים או של שכונה חבויה.
03/11/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בשר ההודו הוא מזון בעל ערך תזונתי גבוה: הוא מכיל כמות גדולה של חלבון, ומצד שני דל יחסית בשומן. יש בו מגוון ויטמינים ומינרלים הנחוצים לבריאות. אכילת מנת בשר הודו, כ-100 גרם, תספק כמחצית מקצובת החלבון והאבץ היומית לגברים, כשליש מקצובת החלבון וכ-70% מקצובת הסלניום.
03/11/2011  |  ד"ר איילת הררי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il