|   15:07:40
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
הדיון בבג"ץ בעתירות נגד שחרור המחבלים בעסקת שליט [צילום: פלאש 90]

משחק מכור

היה זה ערעור רציני. פרופ' גידי ספיר שטח בבג"ץ טענות כבדות נגד חוקיותה של עסקת שליט, אך במקום לזכות להתייחסות רצינית, החליטה הנשיאה ביניש להתעלם מהטענות ולדחותן בקש. אבל מי שבאמת הכריע בעניין הייתה (שוב) התקשורת
15/12/2011  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
עולם משוגע
"שפעם אחת אמר המלך לאוהבו, השני למלך, באשר אני חוזה בכוכבים, רואה אני שכל התבואה שיגדל בשנה זו - מי שיאכל ממנה יהיה נעשה משוגע, אם כן יטכס עצה. וענה לו: שעל כן יכינו בעדם תבואה שלא יצטרכו לאכול מתבואה הנ"ל. וענה לו המלך: אם כן כשאנחנו לבד לא נהיה משוגעים. וכל העולם יהיה משוגע אז יהיה להפך (ולהכין בשביל כולם אי-אפשר) שאנחנו יהיו המשוגעים בעיני העולם. על כן בוודאי נצטרך גם כן לאכול מהתבואה. אבל רק זה שנסמן סימן על מצחנו שנדע על כל פנים שאנחנו משוגע. שאם אהיה מסתכל על מצחך וכן שתסתכל על מצחי - נדע מהסימן שאנחנו משוגע" (ר' נחמן מברסלב)

תוצא החיטה המשוגעת שפשה בקרבנו סביב העיסוק בעסקת שחרור גלעד שליט התפוגג במהירות. לא עבר שבוע מהרגע שהחליטה ממשלת ישראל להציף את העולם בנהר של רוע אנושי-שטני, והפסיכוזה הלאומית שככה. אפקט ה'אשמנו-בגדנו' הזכור לנו מהתקופה שאחרי ההינתקות היה הפעם מהיר במיוחד: ציפי לבני נזכרה לבקר את נתניהו על העסקה, אהוד ברק מיהר להכריז ש'מדינה חפצת חיים חייבת לשנות את הכללים' והח"כים אצו להציע הצעות חוק להטלת מגבלות על עסקות עתידיות. אפילו הפובליציסטים של 'הארץ' עברו מהפך נפשי. קחו לדוגמה את ארי שביט: חמישה ימים בלבד אחרי שהשתפך על "ניצחון הסולידריות הישראלית", שינה הפובלציסט את טעמו והכריז על "בוקר ראשון של אחרי ההתחרפנות. בוקר ראשון של אחרי אובדן שיקול הדעת ואובדן העשתונות".

אך לפני הניסיון לאפיין את התסמינים הקולקטיביים שהובילו את שרינו לתמיכה כמעט גורפת במהלך, צריך לזכור שעסקת שליט לא הייתה מתרחשת ללא תמיכתה הגורפת של מערכת המשפט. האווירה בבית המשפט העליון ערב העסקה הייתה של משחק מכור, וכדאי להתבונן שוב במה שהתרחש בין כותלי היכל הצדק. בין העותרים נגד ביצועה של העסקה בלט פרופ' גידי ספיר מאוניברסיטת בר-אילן, שבמחווה נדיבה הואילה ביניש לאפשר לו לשטוח את טיעוניו במשך לא פחות ממחצית השעה. קו הטיעון של ספיר היה יוצא דופן, שכן הוא לא עסק בשאלת סבירות ההחלטה הממשלתית ולא בהיבטים המוסריים והציבוריים של העסקה השנויה במחלוקת, אלא בתשתית החוקתית והמשפטית שלטענתו אינה מאפשרת אותה.

לא הייתה סמכות

טיעונו הראשון של ספיר נוגע בשאלת סמכותו הנשיא לשחרור סיטוני של רוצחים. ברמה העקרונית, כל פעולה של רשות מבצעת או מנהלית יכולה להתבצע רק על-פי הסמכה ברורה שהוקנתה לה על-פי חוק. עם זאת, הואיל והרשות המבצעת מנהלת מערך עצום של אספקת שירותים לאזרח והיא נדרשת לקבל אינספור החלטות יומיומיות ברמת גמישות גבוהה, ההנחה היא שיש לאפשר לה טווח פעולה חופשי בתחומים מסוימים. בהקשר זה, המונח "הסדר ראשוני" קובע כי "המדיניות הכללית ואמות המידה העקרוניות המונחות ביסוד הפעולה ייקבעו בחקיקה ראשית" (אהרן ברק, בג"ץ רובינשטיין 4253/02).

מהם הנושאים הכלליים והעקרוניים שבהם חייבת הכנסת לומר את דברה? בבג"ץ ועדות המעקב (11163/03) קבע השופט חשין כי החלטה שממנה נגזרות אחת מההשלכות הבאות חייבת להיות מעוגנת בחקיקה: יש לה השפעות חברתיות וכלכליות נרחבות, היא עשויה לייצר סערה ציבורית או שהיא פוגעת בחירויות הפרט. לאור זאת, שחרור המוני של מחבלים שהוא בעל השפעה חברתית נרחבת ופוגע בחירויות הפרט הוא ללא ספק סוג של "הסדר ראשוני".

ספיר הוכיח כי החוק אינו מקנה לנשיא המדינה את הזכות להעניק חנינה קולקטיבית למרצחים. חוק החנינה הקיים מתייחס לעבריינים שעברו שיקום והביעו חרטה עמוקה ושהנשיא השתכנע כי יש הצדקה יוצאת דופן לשחרורם ממאסר. בשום מקום לא כתוב שהנשיא יכול להעניק חנינה קולקטיבית מטעמים פוליטיים.

טיעון נוסף הוא שהחוק קובע שרק בעל הסמכות יכול לממש את סמכותו. לענייננו, גם אם נניח שהנשיא הוא בעל הסמכות הרי ברור שבמקרה הזה שימש פרס חותמת גומי בלבד, ולמעשה לא שקל את ההחלטה ולא קיבל אותה בעצמו, כך שההחלטה נתקבלה שלא בידי בעל הסמכות. אף אחד אינו מעלה על דעתו שפרס יכול היה באמת להתנגד להחלטת הממשלה.

טיעון שלישי קשור לחוק זכויות נפגעי עבירה. החוק קובע במפורש שיש לקרבנות ארבעה עשר יום לערער על החלטות מהסוג שלפנינו, ואילו שחרור הרוצחים נעשה בפרק זמן קצר, כשזכות נפגעי העבירות נשללת מהם.

בטיעון הרביעי הזכיר ספיר שלוש אמנות שעליהן חתומה מדינת ישראל, המחייבות הטלת עונשים יעילים ומרתיעים על טרוריסטים, בחומרה המתאימה לאופי העבירות שביצעו. שחרור מוקדם סיטוני של רוצחים בוודאי אינו עולה בקנה אחד עם החובה המוסרית והחוקית להעניש את הפושעים.

האפשרות הגרועה

האמת היא שהיה ברור למדי שהעתירה תידחה. ברמה העקרונית עמדו בפני ביניש ארבע אפשרויות להתמודדות עם הטעונים המשפטיים של פרופ' ספיר:

ראשונה, לומר שהסוגיה איננה שפיטה. בכך הייתה אומנם מכריזה ביניש על חיסול מורשתו האקטיביסטית של ברק אך הייתה יכולה להכריע את הדיון מבלי להתייחס כלל לגופם של דברים. שנייה, להתייחס לטענות המשפטיות ולדחותן בנימוקים משפטיים אחת לאחת. שלישית, להתייחס לטענות ולקבל את כולן או מקצתן, אך למצוא דרך משפטית להחריג את עסקת שליט מהמסקנות ולהכשירה. רביעית, להתעלם מהטענות או לדחותן בקש.

הציפייה הייתה שלכל הפחות ביניש לא תבחר באפשרות הרביעית, שהיא הגרועה ביותר מפני שהיא מציגה מצג שווא, מפני שהיא פוגעת קשות בדוקטרינה המשפטית, ומפני שהיא פוגעת באמון הציבור בבית המשפט. אבל ההרכב בראשות הנשיאה בחר באפשרות הגרועה ביותר. בנסיבות הללו אפשר להתחיל להבין מניין נובעת ההתרשלות של הפרקליטות ביחסה לטענות של עותרים כדוגמת ארגון רגבים. מדוע להתאמץ להשיב לטענות, אם בית המשפט ממילא לא יתייחס אליהן באופן רציני?

אגב, לאחר שסיים ספיר את טיעוניו יצא מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, מאולם הדיונים וצעק בטלפון הנייד: "תביאו לכאן מייד את וינשטיין. הולכת להיות פה קטסטרופה". הדבר היחיד שהמנכ"ל לא לקח בחשבון הוא שאין צורך בווינשטיין כשביניש באולם.

סחף יחצ"ני

הציניקנים יאמרו שבג"ץ מכופף את הכללים או פשוט מתעלם מהם כשאינם מתאימים לו, או שדורית ביניש פשוט התקשתה להחזיק ראש ולהתמודד אינטלקטואלית ומשפטית עם הטיעונים שנשמעו במהלכו של יום דיונים ארוך ומתיש. אבל האמת היא שלטיעונים הרציונליים נגד העסקה לא היה שום סיכוי, כי הזירה התקשורתית והמנטלית של עסקת שליט התנהלה באזור נפשי אחר לחלוטין.

בפרספקטיבה היסטורית, הפרשה הזו צריכה להילמד בבתי ספר לתקשורת המונים. נכון, השתלטות הדימויים על השיח הציבורי הישראלי לא התחילה עם חטיפת שליט ב-2006. גם לא מערכת היחסים הסימביוזית שבין התקשורת לפוליטיקאים ולמערכת המשפט. כשבערב החלטת הממשלה שואל מגיש החדשות של ערוץ 2 את כתב הכנסת שלו "מי מהשרים עלול לסכן את העסקה?", וכשמכל שרי הממשלה קולו של ההיגיון לא הצליח לקושש יותר משלושה מתנגדים – אפשר להעריך בזהירות שאנחנו בבעיה. הסחף המוחלט שהצליחו ליצור הספינולוגים והיחצ"נים בפרשה הזו היה בהיקף ובעצמה חסרי תקדים. "הילד", "הבן של כולנו" ו"נעם ואביבה" הביסו את כל המתמודדים האחרים בריאליטי הגדול ביותר בתולדות המדינה.

המשימות בדרך למיליון כללו הפעם בליעה של הרבה מאד צפרדעים, וכמו ב'מאסטר שף' וב'מרוץ למיליון', גם כאן המנצח "עבר תהליך פנימי", "קיבל החלטה קשה", הביס את המתמודדים האחרים והצטלם לבסוף עם הפרס בפתח המסוק.

אם עלי להצביע על הרגע שהכריע את המערכה, הבחירה שלי היא שידור הסדרה "חטופים" בערוץ 2. בעיניי, ההשפעה הייתה דומה להשפעה הדרמטית של סרטים כמו "נודל" ו"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" שעשו עבודה דומה ביחס של החברה הישראלית לעובדים זרים. וזהו כשלונו הגדול של הימין, כי מחנה הרוב הזה יודע להסביר נהדר את העמדות שלו ואת הרציונל האסטרטגי של ההנחות הפוליטיות שלו, אבל נכשל כשלון חרוץ בעיצוב הלא מודע הקולקטיבי של החברה הישראלית. סדרה כמו חטופים, שגרמה להמוני ישראלים לשבת מול המרקע ולבכות ולהחליט שאין שום מחיר שהוא יקר מדי עבור "הילד שלנו", חזקה יותר מאלף מילים, ואולי גם מאלף הרוגים אנונימיים שעלולים, לאסוננו, ליפול בסיבוב המדמם הבא מול הפלשתינים.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  15/12/2011   |   עודכן:  15/12/2011
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משחק מכור
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ביבי החלול הכושל
15/12/11 20:11
2
אלטע קאקער
15/12/11 20:34
3
חיים וינברגר
16/12/11 10:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד מן החבורה שלנו פרש. עזב את תל אביב לחיפה, כי ילדיו מצאו לו בית אבות יוצא מן הכלל במרומי הכרמל. מן הקומה השמינית הוא רואה משלושה חלונות את הים ומן החלון הרביעי - את יערות הכרמל הירוקים. "את זה תל אביב לא יכולה להציע לי", אמר.
15/12/2011  |  יאיר דקל  |   כתבות
תבשיל עגל נחשב ארוחה חגיגית, אך המציאות שמאחוריו חגיגית הרבה פחות. תחקיר של ארגון 'אנונימוס' חשף לאחרונה כי 100 אלף העגלים המיובאים מדי שנה לישראל מוכים באופן שיטתי בדוקרנים ובשוקרים חשמליים בכל חלקי גופם, לרבות הראש. למרבה האירוניה, באתר האינטרנט של תנובה מסופר על "תנאי הגידול האופטימליים" של בעלי החיים.
15/12/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
ידיעות אחרונות פוקח עיניו ומסתנוור מעריב מתמקד בפערי שכר מסוג מסוים "ז'ורנל" הולך ומאבד את ייחודו
15/12/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
זו הייתה עוד אחת מאותן פרשות שהסעירו את הציבור בישראל בראשית שנות ה-60, אבל בניגוד לסערות האחרות, היא נולדה בשל תוכנית רדיו. זו לא הייתה תוכנית אקטואליה, אלא תסכית דוקומנטרי היסטורי, שעסק בפרשה מימי מלחמת העולם הראשונה. העיתונות עסקה בה בהרחבה ימים רבים. בחלל ריחפה השאלה מדוע החליטה הנהלת קול-ישראל לגנוז את התוכנית ולא לשדרה.
14/12/2011  |  רפי מן  |   כתבות
בעשורים הארוכים של השלטון הקומוניסטי היה הקרמלין אפוף ערפל כבד של סודיות. מהציבור הרוסי, כמו גם מהעולם הרחב, נמנע כמעט כל מידע על המתרחש במסדרונות השלטון: מי הם האנשים המושכים בחוטים, מי נגד מי, מתי נסק מעמדו של פוליטיקאי מסוים ומתי הודח. חוקרי ברית-המועצות ברחבי העולם, סובייטולוגים כפי שכונו אז, כמו גם אנשי ביון ועיתונאים מערביים, חיפשו כל סדק כדי לראות ולהבין מה קורה בצמרת השלטון.
13/12/2011  |  רפי מן  |   כתבות
ברק הורה על פינוי מאחורי גבם של נתניהו, בגין ויעלון  /  הודיה כריש חזוני, אריאל כהנא
המשטרה שוקלת: חקירה פלילית נגד רפי איתן  /  יהודה יפרח
האם הכפר הלא-חוקי דהמש יסופח ללוד  /  ישי פרידמן
להיערך לקיפאון  /  מנפרד גרסטנפלד
מעכבי לחימה   /  עקיבא ביגמן
מסביב יהום הסהר  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il