|   15:07:40
דלג
  יוחאי עופר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
מחבל שיידה אבנים. זה עלול להסתיים במוות [צילום: פלאש 90]

בצה"ל שוקלים: חומה נגד זורקי האבנים

‫עשרות צעירים המיידים אבנים, זריקת סלעים מרכבים חולפים והשלכת בקבוקי תבערה כך חולפת נסיעה בין גוש עציון לקריית ארבע בשבועות האחרונים "מדובר בציר הכי מסוכן ביהודה ושומרון", מודה גורם בפיקוד מרכז ומגלה כי בעקבות האירועים נשקלת אפשרות להקים חומה בצד הכביש על-מנת להגן על הנוסעים טרור של אבנים
01/03/2012  |   יוחאי עופר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
טענת המתיישבים:
"בחטיבת עציון לא התייחסו לידויי האבנים כניסיון לבצע פיגועים, עד לאירוע חדשות בו נהרגו אשר ויונתן פלמר"

מוכתר הכפר בית אומר: "המתנחלים אשמים" / אסף גבור
“לא יודעים, לא שומעים ולא רואים“. זו המדיניות שבה נוקטים הגורמים הפלשתינים הרשמיים בכל הנוגע לזריקת האבנים על כביש 60 בין בית עומר לאל ערוב. הצד הפלשתיני מציג חזית מלוכדת מאחורי הנערים. נאסרי סברני, ראש עיריית בית אומר, מכחיש כל קשר לנערים המתייצבים יום־יום במרכז הכפר בראשו הוא עומד. “העניין כולו נמצא בחקירה של המשטרה הפלשתינית והצבא. לנו כאנשי ממשל אין שום קשר לעניינים הביטחוניים האלו, אני לא יודע באילו נערים מדובר ולכן אינני יכול לעזור לך בעניין“, אמר סברני. ראש הכפר אף ביקש לנצל את ההזדמנות כדי להסביר את האווירה העוינת בכפרים. “אין ספק שהמתנחלים אשמים בעניין. הם שורפים לנו עצים ומשתלטים לנו על האדמות. אין לנו שום דרך לדבר איתם. הם פורעי החוק באזור שעושים לנו כל הזמן בעיות“.

עיאד עוואד דובר ועדות ההתנגדות העממיות, ועיתונאי המקושר לארגון ‘בצלם‘, מארגן בכל שבוע הפגנות באזור הכפר בשיתוף פעילי שמאל. “אני נמצא עם מצלמה ומתעד, כשיש בעיות עם המתנחלים ומעצרים של צעירים, אני מצלם ומעביר את התמונות לתקשורת“. למרות שגורמים פלשתינים קשרו אותו לפעילות האלימה הגואה בכבישים, עוואד מצידו מכחיש כל קשר לנערים שזורקים אבנים. “אני רק מצלם את הפשעים של המתנחלים והצבא הישראלי. אתמול מתנחל פגע בסטודנט, ובשבוע שעבר הייתה תקיפה נגד נער בן 16 . למה אתם מדברים על מה שעושים למתנחלים ולא על מה שהם עושים לנו. אתם צריכים לראות את התמונה בכללותה“.

לגבי אפשרות לחיים משותפים של היהודים והערבים המתגוררים באזור, עוואד לא מבטיח הרבה. “אתם צריכים להגיד לממשלה שלכם שתפעל למען השלום ושיסלקו מפה את המתנחלים. אתם נמצאים על האדמה שלי, אתם גוזלים לי את האדמה ושמים שם מתנחלים. כל העולם אומר את זה אז איך אתם רוצים שנחיה איתכם בשלום. על איזה שלום אתה מדבר?“, אבל לא כלפי כולם עוואד חש שנאה. “יש כאלה אנשים טובים שעובדים איתנו באופן רציף, הישראלים מהשמאל. אנחנו אוהבים אותם ומארחים אותם בביתנו, איתם אני מוכן לעשות שלום“.

התושבים הנוסעים על הכביש שבין גוש עציון לקריית ארבע יודעים היטב שמדובר בנסיעה מסוכנת במיוחד, שמתחילה להזכיר את השנים הרעות של האינתיפאדה השנייה.

"הציר בין אל-ערוב ובית אומר הוא הכי מסוכן היום באיו"ש. הקטע בין צומת הגוש לצומת העוקפים, הוא קטע שהיקפי האבנים בו גדולים מאוד". מודה גורם צבאי בכיר באוגדת איו"ש ל'מקור ראשון'. "אנחנו פועלים בכל הכוח אבל עדיין אין שינוי משמעותי. אלו לא חוליות או טרור מאורגן, זו תרבות של התנכלות לרכבים ישראלים שהתפתחה בכפרים".

בצה"ל מגדירים את זריקות אבנים לעבר הצירים כ'פח"ע "פעילות חבלנית עוינת - י.ע.) עממי'. לפי הנתונים של הכוחות בגזרה, רק בקטע הכביש העובר בתוך הכפר בית אומר מתרחשים כשליש מאירועי זריקות האבנים מכלל הצירים ביהודה ושומרון. "האתגר הגדול בכפרים האלו הוא כפול", אומר הגורם הצבאי.

"הם יושבים על הכביש, ובנוסף אלו כפרים שההתנהגות שלהם קיצונית מאוד, כפרים אלימים ומאורגנים, ולכן כל לילה אנחנו עוצרים תוקפים, ומבצעים פעילות יזומה". במחנה הפליטים אל ערוב הוקמה אומנם גדר שאמורה לחסום את האבנים, אך זמן רב היא לא מצליחה למלא את תפקידה. "כל ילד בן 15 יכול לזרוק מטווח אפס סלע על רכב ישראלי שעובר בכביש, ואז להיעלם בחזרה אל תוך המחנה".

באוגדת איו"ש מתקשים לפעול במחנה הפליטים. "בכל שבוע אנחנו עוצרים עשרות מיידי אבנים", אומרים באוגדה. "בארבעת החודשים האחרונים בוצעו 160 מבצעים נגד מיידי אבנים".

בניסיון להילחם בטרור הגובר כנגד המתיישבים הישראלים שנעים בציר מדי יום, פועלים באוגדת איו"ש לאשר את הקמתה של גדר ביטחון בבית-אומר ושיפוץ הגדר הקיימת בסמוך לאל ערוב שתמנע את הגעת הצעירים לעבר הכביש. בצה"ל מספרים שגם הצד הפלשתיני מעורב במאמצים להפסקת אירועי האלימות. "דיברנו עם ראש המועצה הפלשתיני, מפקד המשטרה ומפקד הבטח"ל, וביקשנו מהם שיעשו דברים
מטעמם עוד לפני שנאלץ לפעול חזק יותר ולהתחיל עם מהלכים שיקשו לשווא על חייהם. הם הבטיחו לטפל בבעיה של בית אומר אבל אנחנו עדיין לא רואים תוצאות בשטח". בבית אומר מנסה הצבא להתמודד על-ידי סימון רצועה של 2 קילומטרים, לאורכה זוהו 11 זירות בהן מתבצעים יידוי אבנים.

במקומות אלו מוצבים מארבים על-מנת לנסות ולאתר את הצעירים המתקרבים, משימה שמתגלה כקשה ביותר. "בבית אומר אני עוד מתקשה, זה שני קילומטר של גיהינום שמתחיל בסוף אל ערוב. אני נמצא מאוד חזק עם הכוחות שלי במוקד אחד ואז פורץ אירוע נוסף
במקום אחר", מספר המפקד בגזרה ומוסיף: "במשך 20 שנה זורקים פה אבנים בהיקפים הגדולים ביהודה ושומרון כי אלו כפרים שהתפתחה בהם תרבות של אלימות קשה, פשוט יורדים לכיוון הציר וקורעים רכבים".

גם המתיישבים מעידים על נוכחות מוגברת של כוחות צה"ל המפטרלים כל הזמן לאורך הכביש, ובנוסף ישנם סיורים בתוככי הכפרים שלא תמיד נראים לעין. סיורים כאלה נתקלים לעיתים קרובות בעימותים עם הפלשתינים. בחטיבת עציון לא התייחסו לידויי האבנים כניסיון לבצע פיגועים, עד לאירוע בו נהרגו אשר ויונתן פלמר מאבן שנזרקה לעברם מרכב חולף.

בתחקיר נמצא שמדובר בחוליה שפעלה בשיטה רצחנית ומתוכננת, ובצה"ל הבינו שמדובר בטרור לא מוכר. "במתווה של פיגוע כזה אבן שנזרקת מרכב חולף זה כמו פגיעה של טיל לאו, זה אפילו יותר גרוע מאירוע ירי".

לאחר הפיגוע של בני משפחת פלמר שונו הנהלים וההגדרות. בצה"ל אומרים כי בבדיקה לאחר מעשה נמצאו 16 אירועים כאלו שלא זכו להתייחסות רצינית. בחטיבה מסבירים שההכנות היו לתרחישים שונים לחלוטין. "היינו ערוכים להתקוממות עממית של 'זרעי קיץ' (בעקבות הכרזה על מדינה פלשתינית, י.ע.). כל הדיווחים האלו לא משכו מספיק תשומת לב, ולצערנו זה עלה לנו במחיר כבד מאוד". שבוע לאחר הרצח אותרו כל חמשת הפלשתינים בחוליה שהיו מעורבים ברצח בני משפחת פאלמר. בחקירתם טענו חברי החוליה שיצאו לנקום את שריפתו של מסגד בשומרון.

בצה"ל מבינים כי הצלחתם הקטלנית של פיגועים במתווה המדובר היא הישג אדיר מבחינת המחבלים. "אין כמעט עקבות, בגלל שזה לרוב במהלך נסיעה בחושך. כך לא ניתן לדעת מהיכן נזרקה האבן ועד שהכוחות מגיעים אי-אפשר לאתר את הרכב שנכנס בחזרה לעומק
שטחי הרשות".

בחקירת המחבלים הצליחו באוגדת איו"ש ובשב"כ לפצח את דרך הפעולה שלהם. בנסיעה המיועדת לביצוע פיגוע יושב מאחורי הנהג מחבל אחד לפחות עם סלע על הברכיים. כאשר רכב נוסע מולם, הסלע מושלך בצורה המדויקת ביותר שתביא לפגיעה קשה במכונית תוך ניצול מהירות הנסיעה. מדובר בנשק אפקטיבי כל כך, עד שדיוק בזמן ההשלכה יכול להביא להתהפכות הרכב הנפגע, כפי שאירע למכוניתם של פאלמר ובנו. עם שינוי ההגדרות כל דיווח על ידוי אבנים מרכב חולף המתקבל במוקדי הביטחון זוכה להתייחסות מצד משטרת יו"ש, שבשילוב עם השב"כ וצה"ל מגיעים לזירה ובוחנים את הפגיעות ברכב. בצה"ל מקווים שעם הגברת המודעות של הכוחות לאיום החדש בגזרה, ושינוי הנהלים המביא להזרמת משאבים למניעת ידויי האבנים, יופיעו הסימנים הראשונים להצלחה במיגור התופעה. גם באוגדת איו"ש נשמעים קולות של תקווה. "יש לנו כלים אפקטיביים כדי להתמודד עם האירועים האלה, אנחנו מקווים שממש בקרוב נוכל לראות תוצאות בשטח". גם אנחנו מצטרפים.

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
יוחאי עופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצה"ל שוקלים: חומה נגד זורקי האבנים
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראלי-1
1/03/12 21:18
2
מורשת י.רבין
1/03/12 21:59
 
הנביא ישעיהו
2/03/12 01:20
3
קרנף
2/03/12 01:18
4
אורי עמר
2/03/12 08:19
 
Gilead
4/03/12 03:02
5
yoni207
2/03/12 10:31
6
די לפחדנות!
2/03/12 11:53
7
חוסיין אובמה
2/03/12 13:51
8
שאול אבידור
2/03/12 13:57
9
שומר החומות
2/03/12 15:20
10
ירון זכאי 1
4/03/12 00:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המחזה "גליליאו" שעיבד עידו ריקלין מאיר תופעה שחוזרת ונשנית בהיסטוריה של התרבות: ממציאים דגולים נחשבים למורדים בקיים, ובמקרה הטוב - למשוגעים. המצאת הטלסקופ של גליליאו (מעניין כמה ילדים ונוער יודעים על כך כיום?) שאנו עדים לה על הבמה בצורה הכי מציאותית, היא שאימתה את תורתו של קופרניקוס על היות כדור הארץ אחד מכוכבי הלכת שסובבים סביב השמש. והשמש אינה מרכזו הסטאטי של העולם. הדבר היווה סטירה להגמוניה הנוצרית, ולתאוריות שלה על היות הכוכבים קבועים במקומם בתוך כדור זכוכית. הפיגור במחשבה היה והינו נחלת המימסדים הדתיים, שבהאחזותם בהתאבנות המחשבה הם מנסים לשמר את שליטתם במחשבת בני האדם.
01/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
האביב בפתח ועימו הפריחה ואיתם מגיעה הרגישות לאף ולאבקנים המתעופפים באוויר - מה שנקרא אלרגיות, קדחת השחת וכו'. התוצאה - קשיי נשימה, שיעול מוגבר, אף דולף ועוד. התגובות האלרגיות יכולות להיות קלות עד קשות. מרביתן כוללות רק את הטרדה הכרוכה בעיניים מגרדות ודומעות ובהתעטשויות.
01/03/2012  |  דויד קאפח  |   כתבות
כולנו מכירים את הסיטואציה: אחד מבני או בנות משפחתנו עומד בקשר רומנטי עם אדם 'זר', והכוונות של הזוג נראות רציניות. המשפחה הדואגת נכנסת ללחץ ופונה לברר בכל דרך במי מדובר. האמצעים כוללים טלפונים לאיתור חברים מהמעגל הקרוב והרחוק, מורים ובני משפחה, לכולם נערך תשאול זריז לגבי המועמד לכניסה לחיק המשפחה. ועם מדובר במצב חירום עבור משפחה סטנדרטית, נסו לנחש מה קורה בארה"ב. שם מסתבר, ישנם רבים שמוכנים לשלם על הבירורים האלה הרבה מאוד כסף, ואף ירתמו לכך משרד חקירות שלם.
01/03/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
טבע בתולי, לצד נופי-ים קסומים, אגמים וקניונים, יערות עבותים, כפרים ציוריים וערים עתיקות - זוהי תמצית קסמה של מונטנגרו האקולוגית, שלא בכדי מכונה גם "שווייץ של הבלקן".
01/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
הזמרת ויטני יוסטון, שהלכה לעולמה לפני כשבועיים בגיל 48, תכננה לעשות קאמבק קולנועי עם סרט חדש בשם Sparkle שצפוי לצאת למסכים ב-17 באוגוסט. הדרמה המוזיקלית הינה רימייק לסרט משנות ה-70, השואב השראה מסיפורן של חברות להקת ה-"Supremes".
01/03/2012  |  חן חדד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il