|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
נתניהו. שולט בכיפה [צילום: פלאש 90]
הכול פוליטי

המדריך לפוליטיקאי הדתי המתחיל

מעוניין להיבחר לכנסת הבאה ומתלבט בין המפלגות השונות? אורי אריאל, אורי אורבך, ציפי חוטובלי ודודו רותם תורמים מניסיונם
14/03/2012  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
סיכויים קלושים לרענון
אם כן, הציונות הדתית ומועמדיה לאן? התסריט המסתמן נכון לעכשיו הוא איחוד דוגמת 2006. הבית היהודי ותקומה ילכו יחד, אך כל מפלגה תקבע את רשימתה לכנסת בנפרד. מיכאל בן-ארי ואריה אלדד יתמודדו ברשימה עצמאית. המקומות המשוריינים לאישה ולצעיר ברשימת המפד"ל יזוזו במקרה כזה בערך למקומות ה-7 וה-9 ברשימה המשותפת. הסיכויים לרענון שורות משמעותי קלושים.

השיטה המשתלמת ביותר, מתברר, היא מסלול עקיף, דוגמת מסלול אלקין שבדרך לליכוד עבר בקדימה והיום הוא נמנה עם הפלג הימני של המפלגה ומתמודד על ראשות המרכז, בעוד שבקדימה סוגרים כפי הנראה את הבסטה, ומחצית מחברי הסיעה עשויים למצוא את עצמם בחוץ, שלא לדבר על מתמודדים חדשים. אולי אצל יאיר לפיד יש מקום.

הם חיים בתוכנו. בימים אלה, כשהארץ כולה הופכת לשוק תחפושות, כשהם מחפשים את ילדיהם (ולעתים גם את נכדיהם) למסיבה בבית הספר או בגן, בעיני רוחם הם מודדים תחפושות גם לעצמם. ליתר דיוק, חליפות. של חברי כנסת. משום שהשנה היא אולי לא שנת בחירות, אבל לבטח שנה לפני הבחירות.

מחד-גיסא, הפוטנציאל האלקטורלי של הציונות הדתית נאמד בכ-15 מנדטים. מאידך-גיסא, לא חסרות בציונות הדתית דמויות בולטות. אולי לא כוכבי-על, אבל כן אנשים מוכרים ובעלי פוטנציאל. שופטים, קצינים בכירים, אנשי חינוך, רבנים צעירים, עיתונאים, עורכי דין בולטים, ראשי מוסדות, ראשי רשויות וסגני ראשי ערים (הרשימה, להוציא אנשי הצבא והרבנים, כוללת כמובן גם נשים). לא מעטים בהם מטפחים חלום להיבחר לכנסת. אין פסול בחלום ולא בשאיפות. הן בבית היהודי והן באיחוד הלאומי מדברים על הצורך בדם חדש, ברענון השורות.

בהתחשב בעובדה שההבדלים האידיאולוגיים בין המפלגות שבהן מכהנים כיום ח"כים מהציונות הדתית אינם חדים, אדם בעל שם וקבלות, בשנות הארבעים או החמישים לחייו, ניצב לפני בחירה - האם להתמודד בליכוד, בבית היהודי, באיחוד הלאומי או בישראל ביתנו.

לתשומת לבם של המתמודדים (והמתמודדות) הפוטנציאליים מהציונות הדתית מוגש ייעוץ פוליטי ראשוני ושרטוט המפה לבחירות הבאות, בסיועם הנדיב של חברי הכנסת המכהנים. אגב, לא כל אחד ממליץ להתמודד במפלגתו שלו.

הליכוד
חוטובלי. מקום ריאלי לאישה

הגוף הבוחר: מתפקדי המפלגה.
מבנה הרשימה: נכון לעכשיו - 18 מקומות ברשימה הארצית, 4 מתוכם משוריינים לנשים. העשירייה השלישית מורכבת ברובה מנציגי מגזרים ומחוזות. ייתכנו שינויים.

מספר ח"כים מהציונות הדתית: שישה מתוך 27.

יועצת: ציפי חוטובלי.

חוטובלי סבורה אומנם שהליכוד הוא בחירה אסטרטגית נכונה, אבל מציינת כי "צריך לחלק את השאלה לשניים. מה נכון, ומה אפשרי מבחינה טכנית. מי שרוצה להשפיע ולראות את עצמו בכנסת יותר מקדנציה אחת – יצליח רק דרך הליכוד. ח"כים ממפלגות אחרות, אפילו אם הם שרים כמו הרשקוביץ, פחות מזיזים לראש הממשלה".

ייתכן שח"כ ממפלגת השלטון משפיע יותר מח"כ מסיעה קטנה יותר, אבל ח"כ מסיעה קטנה עדיין משפיע יותר ממי שנשאר בחוץ.

"נכון. אבל אפילו ברמה הטכנית היכולת של אדם להעמיד את עצמו לבחירה ברשימה של 4-5 אנשים, כשהתחרות אדירה, היא מוגבלת מאוד. בבית היהודי עוד ישריינו מקום לאישה ולצעיר, ואולי יבוא מישהו מבחוץ עם שריון".

דוגמת הרב אמסלם?

"כן. אם כך, לגבר שיתמודד כמעט אין סיכוי מול הח"כים המכהנים. אשר לאישה, השאלה היא האם המקום שישוריין לה ברשימה יהיה ריאלי".

ובליכוד יש סיכוי?

"כן. בליכוד תמיד שומרים מקומות לחדשים. הם נכנסים דרך המחוזות: דני דנון, אקוניס, ואפילו סער ושטייניץ נבחרו בעבר במחוזות. קשה להיכנס לכל מקום, אבל יש סיכוי. כמובן, יש גם עניין של התאמה. למשל, מישהי כמו מלכה פיוטרקובסקי, הייתי שמחה מאוד לראות אותה בכנסת לו הייתה רוצה, אבל דרך הליכוד היא לא תיכנס. אין לה דנ"א ליכודניקי. לאחד כמו נפתלי בנט יש, אבל הוא לא יתמודד בליכוד מסיבות אחרות. אם כבר לדבר בציניות - הכי קל ליצור קשרים עם ליברמן ולהיכנס לרשימה, אבל לח"כ שם אין שום משקל ציבורי. ברגע שראש המפלגה מחליט שאתה לא מתאים, אתה עף".

הבית היהודי
אורבך. יצוג חדש [צילום: פלאש 90]

הגוף הבוחר: על-פי החלטת ועדת המפקד - מתפקדי המפלגה. המפקד טרם יצא לדרכו, והוא צפוי להתחיל אחרי פסח – אם ייושרו ההדורים בסיעה ובצמרת המפלגה.

מבנה הרשימה על-פי החלטת הוועדה: המקומות הרביעי והחמישי בחמישייה הפותחת משוריינים לאישה ולצעיר (מתחת לגיל ארבעים). ייתכנו שינויים בהמשך.

מספר ח"כים מהציונות הדתית: שלושה מתוך שלושה.

הערה חשובה: המיקומים ברשימה ישתנו אם הבית היהודי ירוץ בבחירות ברשימה משותפת עם תקומה. הסבירות למהלך: גבוהה מאוד.

היועץ: אורי אורבך.

"מה השאלה בכלל - אני ממליץ להתמודד בבית היהודי".

אבל אין לכם מקום להכניס סיכה.

"טוב, המקום הראשון משוריין למי שייבחר ליו"ר. אני משער שמתמודד חדש לא יתמודד מיד על ראשות המפלגה. המקומות השני והשלישי לא משוריינים. הרביעי והחמישי משוריינים לאישה ולצעיר, וזה מבטיח ייצוג חדש".

יש לכם שלושה ח"כים מכהנים, ואתה מדבר על התמודדות על מקומות שתיים ושלוש?

"כן. יש משקל לח"כים מכהנים, אבל מה את חושבת, למשל לאבי וורצמן מבאר-שבע או למוטי יוגב אין סיכוי מולי ומול זבולון אורלב? יש יתרון לוותיקים, אבל לפעמים המתפקדים רוצים מישהו חדש. ככה הן פריימריז. המתמודד החדש יכול לנסות באיחוד הלאומי, אבל שם אין פריימריז בכלל. אם הייתי אינטרסנט, גם אני הייתי מתנגד לפריימריז. אבל זו שיטה שכן נותנת סיכוי לחדשים".

אם תתאחדו עם תקומה, המיקום ברשימה ישתנה.

"כשנתאחד, נדבר על המיקום. כעת נערוך מפקד לבית היהודי".

האיחוד הלאומי
אריאל. באישור הרבנים [צילום: פלאש 90]

מורכב משלוש מפלגות: תקומה, תקווה וארץ ישראל שלנו.

תקווה היא אריה אלדד וארץ ישראל שלנו היא מיכאל בן-ארי, לכן הגוף הרלוונטי, אם בכלל, הוא תקומה שככל הנראה בדרכה לאיחוד עם הבית היהודי.

הגוף הבוחר בתקומה: מזכירות שמורכבת מכ-50 איש. בחירת המועמד כרוכה באישור הרבנים.

מספר ח"כים מהציונות הדתית: שלושה ואריה אלדד.

היועץ: אורי אריאל.

"את תופרת חליפה ליתום - מיהו האיש שרוצה להתמודד?"

יתומים שרוצים את החליפה הזאת לא חסרים.

"אני ממליץ לבוא לאיחוד הלאומי. הכי טוב כמובן להצטרף לתקומה, אבל יש עוד מפלגות".

איך מתמודדים בתקומה?

"אם המועמד ראוי, הוא יציג את מועמדותו למזכירות שמונה כ-50 איש. היא תבחר בו והרבנים ייתנו את ברכת הדרך".

כלומר, אם המזכירות תבחר בו, הוא ייכנס למקום השלישי, שזה מקום שביעי או שמיני ברשימה המשותפת עם הבית היהודי?

"אנחנו עוד לא מדברים עם הבית היהודי על המקומות. קודם עלינו להשלים את המגעים בתוך האיחוד הלאומי".

מי בוחר את חברי המזכירות עצמם?

"לפני 13 שנה, כשקם האיחוד הלאומי ונוסדה תקומה, הוקמה המזכירות הראשונה שמנתה כ-20 איש. מאז היא צירפה חברים חדשים".

יש נשים במזכירות?

"כן. תהיה לתקומה אישה גם ברשימה".

במקום השלישי או הרביעי?

"את יוצאת כל הזמן מנקודת הנחה שכצל'ה ואני ניבחר למקומות הראשון והשני. זה בכלל לא בטוח. היא תהיה במקום ריאלי".

כשאריאל מדבר על השלמת התהליכים באיחוד הלאומי, הוא מתכוון לסיכום שטרם הושג עם אריה אלדד ומיכאל בן-ארי. תקומה, כפי שכבר פרסמנו, הציעה לשניים לשמור על המצב הקיים ברשימה לכנסת הבאה. הם סירבו וביקשו לקבוע את המיקום בפריימריז. במוצאי שבת נערכה פגישה בביתו של בן-ארי, בהשתתפותם של אלדד ואריאל. בן-ארי ואלדד ביקשו לשוחח עם רבני תקומה ולשכנע אותם בחיוניות שבעריכת פריימריז. תקומה מתנגדת. אם אלדד ובן-ארי לא יסכימו לחתום על ההסכם עד אמצע השבוע הקרוב, הובהר לשניים, תקומה תראה את עצמה חופשית לנהל מגעים עם הבית היהודי.

אריאל מספר ששוחח עם בכיר בבית היהודי. אתם כל כך רוצים פריימריז, אמר, ומה תגידו אם ברוך מרזל ייבחר למקום הראשון, מיכאל בן-ארי לשני והרב וולפא לחמישי? לדבריו הבכיר לא התלהב.

מצד שני, שאלתי את איתמר בן-גביר האם הוא רואה את עצמו ברשימה משותפת עם זבולון אורלב, כשיהיה עליו לקרוא למצביעים לתמוך גם בו. בן-גביר השיב שהוא מאמין שהצד שלו יקבל קולות רבים יותר, אבל ברור שרשימה משותפת משמעותה ייצוג לכולם.

במבט לאחור, שאלתי את אורי אריאל, האם אתה חושב שטעיתם כשהלכתם בנפרד?

"היינו צריכים ללכת יחד", הוא עונה, "אבל לא בצורה של אחדות מלאה. בשתי תנועות ובסיעה אחת בכנסת. לזה אנחנו שואפים עכשיו ויפה שעה אחת קודם, לא כמו 'אגודה' שמגישה את הרשימות בלילה האחרון בדקה התשעים".

ישראל ביתנו
רותם. כולם הביתה [צילום: פלאש 90]

הגוף הבוחר: ועדה מסדרת שהרכבה חסוי.

מספר ח"כים דתיים לאומיים: אחד מתוך 15.

היועץ: דודו רותם (האחד).

"מה אני מייעץ למתמודד מהציונות הדתית? קודם כול, לא להתעסק עם הציונות הדתית. לדעתי הם לא יתאחדו. בסוף יתברר מי לא זכה במקום ראשון ואז יפוררו את הרשימה כמו שקרה בפעם הקודמת. הם התפרקו בגלל הוויכוח על מקומות. אם ייערך מפקד ויתברר שמישהו לא זכה, אותו אחד יגיד שאין תוקף למפקד".

אז מה אתה מציע?

"כולם צריכים ללכת הביתה. אורלב, אורבך, כצל'ה ואורי אריאל, ושהציבור יבחר את הרשימה מחדש. הציונות הדתית חייבת לשנות את פניה ולבחור מנהיגות חדשה, כולל נשים. אחרת לא יצליח כלום. ברוך השם, אני לא בחבורה הזאת".

מה אתה ממליץ לדמות ציבורית מהציונות הדתית שמעוניינת להיכנס לפוליטיקה?

"ללכת לליכוד. זו המפלגה הדתית-לאומית הכי גדולה בכנסת".

לא לישראל ביתנו?

"לא. אין לנו פריימריז ואני לא יכול להגיד לו מה הסיכויים שלו להיכנס או לא להיכנס".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  14/03/2012   |   עודכן:  14/03/2012
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אריה אלדד   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   זבולון אורלב   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המדריך לפוליטיקאי הדתי המתחיל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דרור1
14/03/12 12:45
2
ד"ר רון בריימן
15/03/12 17:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכל מאוחר מדי ומעט מדי בפרשה עגומה זו.
13/03/2012  |  אביתר בן-צדף  |   כתבות
חלפה כבר כמעט שנה תמימה מאז שפקדנו לאחרונה את מבשלת הבירה התל אביבית "ברוהאוס" (שדרות רוטשילד 11). חזרנו אליה הן בשל הגעגועים לתפריט המפתה שלה והן משום שהיא תמיד מזכירה לנו את בית השיכר המפורסם של מינכן, "הופברויהאוס", אף כי להבדיל, כמובן, באלף-אלפי הבדלות.
13/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בפסיפס הדמויות המרכיבות את דיוקן המחשבה הצרפתית והמחשבה הצרפתית היהודית במאה העשרים בולטת דמותו הייחודית של ולדימיר ינקלביץ' (Vladimir Jankélévitch, 1903-1985). ינקלביץ', ששמו אינו מוכר לרוב הקהל הישראלי, היה פילוסוף ומוסיקולוג צרפתי יהודי ממוצא רוסי שעמד בראש הקתדרה לאתיקה בסורבון מראשית שנות החמישים ועד לסוף שנות השבעים. לכתביו ושיעוריו נודעה השפעה רבה על העולם האינטלקטואלי הצרפתי, והשפעה מיוחדת על העולם האינטלקטואלי היהודי דובר הצרפתית בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה. עם זאת, סגנונו הייחודי, מושאי מחקרו הבלתי שגרתיים ועמדותיו הבלתי מתפשרות ביחס לשאלת הסליחה וכינון היחסים עם גרמניה בשנים שלאחר המלחמה, הותירו את הגותו בשולי השיח הפילוסופי הצרפתי בן זמנו והמחקר אודותיו למשך שנים רבות.
13/03/2012  |  ינון ויגודה  |   כתבות
בשבוע האחרון, נכנס מרקורי לנסיגה במזל טלה ולהלן השפעות הנסיגה בכל מזל. ולמי ששכח מהן השפעות הכוכב - הרי שתפקיד הנסיגה הוא להאיר על-ידי אירועים שונים בעיות שהיו תמיד, אך בזמן רגיל יש נטייה להתעלם מהן. בתהליך הנסיגה הבעיות שהודחקו או הקלקולים שלא הורגשו יוצאים החוצה.
13/03/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
אם אתם מעוניינים לשכוח מעט את דאגות היום-יום, האיום האירני, מטחי הטילים, ייקור הדלק ואפילו את תקלות הרכבת - הרי שרודף השמלות ידאג לכך שתקבלו עווית של צחוק פרוע למשך כשעתיים, בהם תחוו עלילה הזויה ומטורפת, וכשתצאו למציאות שבחוץ, עדיין יהיה נסוך חיוך טיפשי על פניכם ותיזהרו לא להיתקל באושר בית הלחמי, אפילו לא לשאול אותו "מה העניינים", אחרת תהיו צפויים לגשם שלא בעיתו, אבל על כך בהמשך.
13/03/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il