|   15:07:40
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

משחק עיתונות

תוכנית רדיו דוקומנטרית יוקרתית בארצות הברית נתנה במה לתחקיר על תנאי התעסוקה המזעזעים במפעלי אפל בסין. כשהתגלה שהמציג בדה אותם מליבו טען: מדובר בתיאטרון
21/03/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
המונולוגיסט מהתיאטרון הפך לשעה קלה לעיתונאי [צילום: AP]

כמה קיצורי דרך
תראה", סיכם דייזי, "אני לא אומר שלא עשיתי כמה קיצורי דרך, מתוך הצורך להשמיע את הדברים. אבל אני עומד על המידע שלי. שגיתי, ואני מצטער על כך בכנות, שהצגתי את זה בתוכנית שלך כעבודה עיתונאית. זו איננה עיתונות. זה תיאטרון". כך כתב גם בבלוג שלו.

בהופעות בתקשורת מוגדר מייק דייזי בדרך כלל "כותב/מונולוגיסט". הוא פוגש את הקהל שלו בעיקר בתיאטראות. עם המונולוגים שלו הוא סובב ברחבי אמריקה, ומחליף אחת לכמה שנים את נושא המופע. דייזי הוא סטנד-אפיסט, אבל במהופך: בדרך כלל לא בעמידה וכמעט ללא הומור. בישיבה וברצינות. האיש כבד הגוף יושב על הבמה ומספר. יש לו כושר ביטוי וחוש דרמטי, עם הרמות קול, וגם פאוזות במקומות הנכונים. "אלוף מספרי הסיפורים", כינה אותו פעם ה"ניו-יורק טיימס".

הוא ניחן גם בחוש מסחרי. אמריקה, שבה מתפתלים תורים ארוכים כמעט בכל פעם שאפל משיקה מוצר חדש, גם אוהבת לשנוא את סטיב ג'ובס, בחייו ולאחר מותו. "הייסורים והאקסטזה של סטיב ג'ובס" נקרא המופע שמריץ דייזי מאז 2010. כשג'ובס היה עדיין בחיים, דייזי נתן לקהל בתום ההופעה את כתובת הדוא"ל של הבוס של אפל וביקש: כיתבו לו! לפעמים ג'ובס היה משיב, עם העתק לדייזי.

הכישרון התיאטרלי של דייזי, בן 36, מתמקד בעיקר בתיאור הצד האפל של המוצרים הבוהקים של אפל, ובעיקר תנאי העבודה הקשים במפעלים בסין ששם מיוצרים האייפד, האייפון ודומיהם: שעות עבודה אינסופיות, חשיפה לחומרים מסוכנים, העסקת קטינים, וכל יתר המאפיינים הקשים של תעסוקה בעולם השלישי. פעם "נייקי" הייתה היעד העיקרי לביקורת על הייצור הזול והנצלני של מוצרי הצריכה הממותגים. בשנים האחרונות האיש הרע הוא ג'ובס.

אבל משהו השתבש בינואר האחרון, כאשר המונולוגיסט מהתיאטרון הפך לשעה קלה לעיתונאי. דייזי הוזמן לשדר כתבה על פס הייצור הסיני בתוכנית הרדיו הנחשבת של הרדיו הציבורי "חיים אמריקנים אלה". מגיש התוכנית, אירה גלס, נחשב לאחד הבולטים בעורכי התוכניות הדוקומנטריות ברדיו. ב"מר דייזי הולך למפעל אפל" תיאר את הזוועה שראה במפעלי פוקסקום במחוז שנזן בסין.

בכניסה למפעל, כך סיפר דייזי, ראו הוא והמתרגמת שלו קאת'י לי ילדים בני 14, 13 או 12. הם פגשו, כך סיפר, פועלים שנחשפו לחומר רעיל המשמש להברקת מסכי האייפד, ואיבדו בשל כך שליטה על ידיהם. הן רועדות כל כך עד שהפועלים הללו אינם מסוגלים אפילו לאחוז בכוס מים.

גלס ומפיקי תוכנית הרדיו משתמשים לעתים בשחזורים מבוימים של אירועים, אך הדבר אינו מוסתר מהמאזינים. הדיווחים הדוקומנטריים שלהם עוברים לפני השידור אימות באמצעות "בודקי עובדות". אלה ביקשו אומנם מדייזי את פרטי ההתקשרות עם המתרגמת הסינית כדי לאמת את הפרטים, אך נענו שאינו יודע איך לאתר אותה. הכתבה הייתה כה מרתקת ומשכנעת, שהמפיקים החליטו לוותר על האימות.

התוכנית משודרת בכ-500 תחנות רדיו ברחבי ארצות הברית. מאזינים לה כ-1.8 מיליון בני אדם. 700 אלף גולשים מורידים אותה באמצעות הרשת. הכתבה של דייזי שברה את כל שיאי ההורדות. הדיווח שלו על הזוועות מפס הייצור בסין הוצג כ"חשיפה" ועורר הדים רבים. סברות באשר למתחולל במפעלים היו למכביר, אבל דייזי הביא עדויות קשות ממראה עיניו. הוא רואיין ברשת הטלוויזיה CBS, בטלוויזיה הציבורית ובערוצים נוספים.

גלס, וגם המאזינים, התייחסו לדייזי כעיתונאי, שמתאר את מה שראו עיניו. אבל העניין הרב שעוררה הכתבה הביא כמה עיתונאים שאינם מספרי סיפורים דווקא לבחון את ממצאיו של המונולוגיסט שירד לרגע מבמת התאטרון. רוב שמיץ, כתב של תוכנית אחרת ברדיו הציבורי, מרקט-ווטש, היושב בשנחאי, איתר את החוליה החסרה - המתרגמת. הוא שוחח איתה בדיוק במקום שאליו לקחה בשנה שעברה את דייזי, בשערי המפעל פוקסקום.

ראיתם כאן ילדים שעובדים במפעל, שאל אותה. קאת'י לי השיבה בשלילה. ואת הפועלים עם הידיים הרועדות? לא. גם כתב ה"ניו-יורק טיימס", צ'ארלס דוהיג, שפרסם סדרת כתבות על תנאי העסקת הפועלים בסין וביקר גם באותו מפעל, הטיל ספק באמיתות המידע.

בסוף השבוע שעבר הבינו גלס ומפיקי התוכנית כי הגילויים אודות אמינותו של המונולוגיסט דייזי פוגעים קשות במוניטין המקצועי שלהם. הם הודיעו כי הם מתנערים מהכתבה שכללה "מספר רב של פיברוקים". גלס כתב במפורש: "הוא שיקר לנו". דייזי עצמו התראיין לתוכנית ועומת מול גלס והכתב שמיץ משנחאי.

קאת'י אומרת שלא שוחחתם עם פועלים שהורעלו, אמר שמיץ. "זה נכון", הודה דייזי.

- אז שיקרת?

"לא הייתי מבטא זאת כך".

- איך היית מבטא זאת?

"רציתי לספר סיפור שכבש אותי לחלוטין בעת הביקור".

גלס ביקש לדעת אם דייזי פגש עובדים במקום אחר או שרק הביא מידע ממקור שני או שלישי. "פגשתי עובדים בהונג קונג", ענה דייזי, "שהיו בדרכם להפגנת מחאה נגד אפל, הם לא הורעלו אבל שמעו על פועלים שכן נפגעו, וזה היה נושא שיחה קבוע אצלם".

"תראה", סיכם דייזי, "אני לא אומר שלא עשיתי כמה קיצורי דרך, מתוך הצורך להשמיע את הדברים. אבל אני עומד על המידע שלי. שגיתי, ואני מצטער על כך בכנות, שהצגתי את זה בתוכנית שלך כעבודה עיתונאית. זו איננה עיתונות. זה תיאטרון". כך כתב גם בבלוג שלו.

טשטוש התחומים בין עיתונות לתאטרון הוא שעורר את חמתם של עיתונאים רבים. דיוויד קאר, בעל הטור לנושאי תקשורת ב"ניו-יורק טיימס", הצליף בדייזי במאמר ארוך. איש אינו אומר שהכל נעשה לפתע מושלם בשרשרת הייצור של אפל, כתב קאר, "אבל מהנרטיב ההרואי של אמן התאטרון העשוי ללא חת המסתער על החברה הגדולה בעולם נותרו רק חורבות מעלות עשן". עמיתו לעיתון, צ'רלס דוהיג, שהשקיע כמעט שנה בתחקיר על המפעלים בסין, אמר כי המצב שם מורכב בהרבה מזה שמתאר דייזי במונולוגים שלו.

קאר וכותבים אחרים השוו השבוע בין פרשת דייזי לסרט הווידיאו השנוי במחלוקת "קוני 2012" על פושע המלחמה האוגנדי ג'וזף קוני, שגייס רבבות ילדים לצבאו ושיגר אותם למשימות רצחניות. מפיק הסרט, ג'ייסון ראסל, בחר לפשט את הנושא המורכב של מאבקים בין-שבטיים אלימים באפריקה לדמותו של אדם אחד, ותוך התעלמות מכך שהוא כבר איננו נמצא ככל הנראה בתחומי אוגנדה.

הסרט, שזכה לכשמונים מיליון צפיות בתוך שבועות ספורים העלה לתודעת העולם את שמו של קוני, אבל בעיני עיתונאים הוא נחשב להפקה תעמולתית זולה. כך גם המופע של דייזי: הוא הצליח להפנות תשומת לב רבה למצבם האומלל של פועלים בסין, אבל חצה את הקווים הלאה מתחומיה של העבודה עיתונאית.

אפילו בשיא פריחת הניו-ג'ורנליזם, באמריקה של שנות הששים של המאה הקודמת, היה ברור שדבר כזה הוא חטא בל יעבור. הז'אנר ביקש לשחרר את העיתונאי היוצר מכבלי הכתיבה הנוקשים, לאפשר התבוננות אחרת על המציאות. אבל האבות המייסדים, כטום וולף, גיי טלסי ואחרים הקפידו על עבודת איסוף דקדקנית של פרטים בשטח. כשציטטו אנשים הם ברחו מאמירות בומבסטיות, וידעו לתעד את שפת היום יום האנושית, אבל ציטוט היה ציטוט, לא המצאה.

"האם זה בסדר לשקר כדי לחשוף אמת גדולה יותר?" שאל קאר בפתח מאמרו, ומיהר להשיב בשלילה נחרצת. דיווח של אינטרסנטים המבקשים לקדם עניין מסוים איננו עיתונות, הסביר, קוראים לזה תעמולה.

מבקרים אחרים מוטרדים לא רק מטשטוש התחומים בין תיאטרון לעיתונות ומהפגיעה הבוטה בכללי היסוד של העבודה העיתונאית. הם מודאגים מהנזק שגורמת הפרשה למאבק נגד תנאי ההעסקה של עובדים בסין. דייזי, הם אומרים, חיבל בדיוק בעניין שלשמו הוא נאבק: מנושא דגל המאבק הוא הפך למי שנחשף בקלונו, וכמי שהסתמך על עדויות שמיעה מפוקפקות והמציא פרטים שלא הצליח לאמת.

ביקורתם של העיתונאים עליו מובנת ומוצדקת, אבל נראה שדייזי מבין טוב יותר את ההתנהלות במרחב הציבורי. זו הרי לא תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה, וגם לא האחרונה, שבה דווקא יצירה בדיונית, ולא תחקיר עיתונאי מדוקדק, מצליחה להזניק נושא משמעותי לראש סדר היום ולהטמיעו בתודעת הציבור. הוא סיים אומנם את הגיחה הקצרה שלו לעולם העיתונות בבושת פנים, אבל כל זה אינו פוגם כנראה בקריירה התיאטרלית שלו. השבוע, כך דיווח ה"וושינגטון פוסט", כבר ניצב על הבמה בפני 400 איש באוניברסיטת ג'ורג'טאון. ויש לו כבר הזמנות רבות להופעות נוספות.

רשימות קשורות:

- אנטי-סוציאלי
- מחסום דוט קום
- הטלוויזיה החדשה: מילון מונחים
- בתוככי מכונת ההייפ
- גם בניגוד לרצון הנהג

תאריך:  21/03/2012   |   עודכן:  21/03/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משחק עיתונות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כתומית
22/03/12 18:09
2
ד"ר רון בריימן
23/03/12 15:04
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעיית הפשיעה בקרב מהגרי העבודה הבלתי-חוקיים (אלו המכונים לעיתים בטעות "פליטים") ידועה היטב. ריכוזיהם של מהגרים אלו, במיוחד באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, הולכים והופכים לשטח אקס-טריטוריאלי, בו המשטרה כמעט ואינה נוכחת והחוק כמעט ואינו קיים. מהחלטה של שופט בית המשפט העליון, צבי זילברטל, מתברר שגם בתי המשפט לא בדיוק תורמים את חלקם למאבק באותה פשיעה.
21/03/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
תאי הדם הלבנים, אותם תאים חיסוניים הנלחמים בפולשים ובמחלות, מנווטים את דרכם מתוך זרם הדם לכיוון אתרי דלקת או פגיעה באמצעות "תמרורי יציאה" - אותות כימיים המסמנים את מקום המעבר דרך דפנות כלי הדם אל הרקמה המודלקת שמתחתם.
21/03/2012  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
כשהבימה מעוצבת בצורה מדהימה ומושקעת, לא ממש ריאליסטית אלא רוויה בסמלים ורמזים, ובקומפוזיציות לא רגילות על בימותינו, מעשה פיסול - נפתח המחזה בתאור יומיומי של חיי כמה משפחות במזרח אירופה של פעם. התיאור נאטורליסטי ומדויק. כבר במפגש הזה בין שתי המשפחות בהן אחת הבנות (פריידע - אליאן דבאל שור האצילית) עומדת להנשא לארוסה מוטל (ניר שפיר בעל החום והרגש), ניתן להבחין בקשר העין בינו לבית אחותה הצעירה ציפע (הילה רביב-צור השובבה, מלאת המרץ והחן). הסב האהוב הוא הבדחן, מלא ההומור שכל משפט שלו ביידיש מסתיים בחרוז (אורי קובלסקי המקסים). בנו, גיבור המחזה, הוא הרשל (ישראל טרייסמן) הנשוי לפעסיע/לורה סהר -ושלושת אלה הם הוותיקים שבקאסט הצעיר הזה.
20/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בעוד ג'וליה רוברטס ולילי קולינס קוטפות שבחים על העיבוד המשעשע והצבעוני לשלגיה ב"מראה מראה - הסיפור האמיתי", מערך השיווק של הגרסה האפלה והבוגרת למעשייה הוותיקה מעלה הילוך וחושף חמש דקות מרשימות מהסרט החדש שלגיה והצייד.
20/03/2012  |  חן חדד  |   כתבות
שמורות-טבע מרהיבות וערים תוססות הן רק מקצת ההיצע התיירותי המגוון של האי השכן, קפריסין, המרוחק 40 דקות בלבד של טיסה מהארץ. אבל דומה שמעל לכל התפרסם האי המקסים הזה במגוון חופיו היפהפיים - כמעט היחידים שעומדים כיום בתו התקן האקולוגי הבינלאומי, ושבזכותו גם זכו באות המופת של אונסק"ו.
20/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
משת"פים   /  אורן פרסיקו
צייץ לי קמפיין   /  רפי מן
הממונה על המחוז   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il