|   15:07:40
  אריה גלוזמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
'גולדמן סאקס'. נהנו מתוכנית ההצלה הכלכלית של הנשיא [צילום: AP]
כלכלת האיסלאם

'גולדמן סאקס' מאמצים את השריעה

תוכנית הנפקת ה'סוקוק', אג"ח איסלאמי, של בנק ההשקעות 'גולדמן סאקס' יוצרת מאבקים בעולם הבנקאות האיסלאמית מצד אחד ובפוליטיקה האמריקנית הפנימית מצד שני לאוהבי האקשן - יהיה מעניין
09/04/2012  |   אריה גלוזמן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
"הבנקים הגדולים מסוגו של 'גולדמן סאקס' יכולים לתרום לענף המימון האיסלאמי את ניסיונם המקצועי, את מיומנותם בסוגיות הנזילות והשקעות בשוקי המניות, וזה יקרב את המימון האיסלאמי לאידיאל שלמענו הוא פועל, כמובן תוך שמירת עקרונות השריעה המקובלים. נכון לעכשיו אין שום בסיס עובדתי להניח שהעקרונות האלה אינם נשמרים"

חברה מערבית נוספת נכנסה לתחום המימון האיסלאמי, והפעם זו 'גולדמן סאקס', שבחודש אוקטובר האחרון יצאה בתוכנית להנפקת 'סוקוק', אג"ח איסלאמי, בסך 2 מיליארד דולר. אולם מתברר שבעולם המוסלמי לא כולם התלהבו מהמהלך. היו שאמרו שענק ההשקעות ממנהטן והבנקאות האיסלאמית לא הולכים ביחד. ההתקפות על היוזמה של 'גולדמן סאקס' התגברו לאחרונה ועוצמתן גרמה ליועץ השריעה, שליווה את פיתוח תוכנית ה'סוקוק' של הקבוצה, לצאת להגנתה. האיש הוא אסים חאן, מבכירי 'דאר אל אסתת'מאר', חברת ייעוץ בתחום המימון האיסלאמי. בהודעה לעיתונות אמר חאן: "הבנקים הגדולים מסוגו של 'גולדמן סאקס' יכולים לתרום לענף המימון האיסלאמי את ניסיונם המקצועי, את מיומנותם בסוגיות הנזילות והשקעות בשוקי המניות, וזה יקרב את המימון האיסלאמי לאידיאל שלמענו הוא פועל, כמובן תוך שמירת עקרונות השריעה המקובלים. נכון לעכשיו אין שום בסיס עובדתי להניח שהעקרונות האלה אינם נשמרים".

מי ינסח לי את הכללים?

השפעתו של אוסמאני ניכרת הרבה מעבר לענייני הבנקאות האיסלאמית. כתביו, הנחשבים לאחד מעמודי התווך של הפסיקה הסונית, מלאים בשנאה למערב. בספרו 'האיסלאם והמודרניזם' כתב אוסמאני: "יש להרוג בכופרים עד שיובסו, יכנעו וישלמו דמי חסות"

מחמד ח'ניפר, גם הוא מומחה למימון איסלאמי, הביע חשש בראיון ל'פייננשל טיימס' הלונדוני ש'גולדמן סאקס' ישקיעו את רווחיהם מהנפקת ה'סוקוק' המתוכננת במימון פעילותם הבנקאית המסורתית המנוגדת לשריעה. המסחר ב'סוקוק' של הבנק האמריקני יופץ בבורסה של אירלנד, ולדברי ח'ניפר אין שום ביטחון כי המסחר בה יתבצע במחירים נומינליים כפי שדורשים עקרונות האיסלאם.

אסים חאן המייעץ ל'גולדמן סאקס' דחה מכל וכל את חששותיו של ח'ניפר. בטור שחאן כותב ב'רוייטרס' הוא אמר ש'גולדמן סאקס' מתעסק לא רק עם מכשירים פיננסיים, ויש למוסד הזה ניסיון רב שנים והיקפים במסחר בסחורות, בהתאם לכללי השריעה האוסרת לעשות כסף מכסף. חאן ציין שבתוכנית ה'סוקוק' המדוברת נאמר בבירור שהמסחר יתבצע במחירים נומינליים.

הוויכוח בין חאן לבין ח'ניפר, המתנהל בימים האחרונים בתקשורת המערבית, משקף היטב את הקיטוב בין השיטות השונות בבנקאות האיסלאמית. חאן זעם על טענותיו של ח'ניפר שייתכן ש'הסוקוק' של 'גולדמן סאקס' יונפק בשיטת 'תווארוק' המתירנית הנהוגה במלזיה (שיטה לפיה הבנק משמש מתווך לרכישת הטובין והלקוח משלם למעשה בעבור הטובין) במקום בשיטת 'מוראבחה' השמרנית הנפוצה במדינות המפרץ (שיטה לפיה הבנק רוכש בעצמו את הטובין והלקוח רוכש אותו מהבנק).

יש כיום כמה גופים המגדירים תקינה בתחום המימון האיסלאמי. תחרות עזה שוררת בין השיטות והארגונים השונים, וכל צד מגייס חכמי שריעה שיתקפו את הצד השני. ח'ניפר, שהוביל את ההתקפות על תוכנית ה'סוקוק' של 'גולדמן סאקס', הוא מומחה עולמי בבנקאות האיסלאמית המפרסם טורים בנושא ב'רויטרס', ב'פייננשל טיימס' ובסוכנות 'בלומברג'. אך לא רבים מודעים לכך שהוא מייצג את הגישה השמרנית יותר בבנקאות האיסלאמית.

בימים אלה ח'ניפר עובר תהליך הסמכה כמומחה שריעה מטעם AAOIFI, ארגון תקינה במימון איסלאמי היושב בבחריין. על גישתו השמרנית של הארגון יעידו הסטנדרטים הנוקשים שלו ואישיותו של ראש מועצת השריעה שלו, תאקי אוסמאני. פסיקותיו הרבות מתייחסות לבנקאות האיסלאמית שסייע להקים בארצו פקיסטן. אוסמאני עומד בראש מועצות השריעה של בנקים איסלאמיים רבים ברחבי העולם.

השפעתו של אוסמאני ניכרת הרבה מעבר לענייני הבנקאות האיסלאמית. כתביו, הנחשבים לאחד מעמודי התווך של הפסיקה הסונית, מלאים בשנאה למערב. בספרו 'האיסלאם והמודרניזם' כתב אוסמאני: "יש להרוג בכופרים עד שיובסו, יכנעו וישלמו דמי חסות". במקום אחר הוא כתב "פאר והדר במדינה שאיננה מוסלמית הם מכשול גדול בעבור המוסלמי, ולכן ניפוץ הפאר הזה הוא ממטרות הג'יהאד".

פסיקותיו של אוסמאני על חילול שם אללה הפכו לחלק מספר החוקים של פקיסטן, ונוצרים מקומיים רבים שילמו בחייהם רק בגלל שהעזו לקיים את אמונתם בפרהסיה. מחיר דומה שילמו אלפי בני הכת ה'אחמדית' המתונה כשארגוני טרור בפקיסטן יישמו את פסק ההלכה של אוסמאני, שהכריז על האחמדים ככופרים. גם המתנקשים שרצחו את הנשיאה לשעבר, בהוטו, הסתמכו על פסיקותיו של אוסמאני האוסרים שילוב של נשים בשלטון.

לא פלא שגורמי המודיעין במערב מקשרים את אוסמאני לגורמי טרור. בשל ההקשרים האלה ובשל פסיקותיו הוא הודח מראשות מועצות השריעה של חברת 'דאו ג'ונס', שבה היה אחראי על מדד ה'דאו ג'ונס' האסאלמי, הכולל 25 חברות מובילות העומדות בדרישות האיסלאם. צעד דומה נקטה גם החטיבה האיסלאמית ב-HSBC הבריטית.

רוחות חדשות בארה"ב?
אובמה. מצדד בקידום הבנקאות האיסלאמית [צילום: AP]

המגעים בין ממשל אובמה לבין 'האחים המוסלמים' הם עובדה המשקפת מדיניות שיש לה גם השלכות כלכליות. הנשיא ואנשיו מצדדים בקידום הבנקאות האיסלאמית, והמהלך של 'גולדמן סאקס' משתלב היטב במגמה

החוגים השמרניים בארה"ב טוענים שהקשרים בין 'גולדמן סאקס' לבין הנשיא אובמה הם שהניעו את הבנק לפנות לשוק ה'סוקוק'. על-פי פרסומים שונים, 'גולדמן סאקס' היה בין התורמים גדולים לקמפיינים של אובמה בשנת 2008 ושל מפלגתו שנתיים לאחר מכן. מצד שני, 'גולדמן סאקס', שהיה אחד השחקנים בשוק הסאבפריים, נהנה מתוכנית ההצלה הכלכלית של הנשיא. אחד משותפיו של הבנק, גארי גנסלר, התמנה על-ידי אובמה לראשות נציבות המסחר.

רבים סבורים שהנשיא ברק אובמה מוביל מגמה החותרת לפיוס עם 'האחים המוסלמים'. היה זה אך סמלי שבביקורו ההיסטורי של אובמה בקהיר, לפני כמה שנים, ישבו נציגי התנועה בשורות הראשונות. פגישות רמות דרג בין נציגי הממשל לבין ראשי 'האחים המוסלמים' הן עובדה קיימת. העיתון הלבנוני 'אל-דיאר' פרסם לא מזמן כי המחוות הפומביות הן תוצאה של מגעים חשאים המתקיימים כבר 4 שנים והניבו הסכם סודי. על-פי ההסכם, ארה"ב מסכימה להגמוניה של התנועה במזרח התיכון - מציאות שאכן מתהווה לנגד עינינו. האחים המוסלמים מתחייבים בתמורה לפעול לפירוקה של 'אל-קאעידה' ולפגיעה בציר השיעי-עלאווי במזרח התיכון, כולל התססה של אוכלוסיות סוניות במחוזותיה של אירן.

גם אם הפרסום בלבנון ספקולטיבי משהו, המגעים בין ממשל אובמה לבין 'האחים המוסלמים' הם עובדה המשקפת מדיניות שיש לה גם השלכות כלכליות. הנשיא ואנשיו מצדדים בקידום הבנקאות האיסלאמית, והמהלך של 'גולדמן סאקס' משתלב היטב במגמה. אך אובמה איננו לבד. מדינות שונות בארה"ב קידמו בשנים האחרונות חקיקה המאפשרת פעילות פיננסית המבוססת על חוקי השריעה.

האם המגמות החדשות משקפות את דעת הקהל בארה"ב? לא בטוח. לא לחינם רשמה 'גולדמן סאקס' את תוכנית ה'סוקוק' שלה בבורסה באירלנד ולא בארה"ב. הרגישות האמריקנית לחופש ולזכויות אדם גורמת להתנגדות רבה ליישום השריעה על אדמת ארה"ב. קבוצות שונות נלחמות בתופעה,כיוון שלדעתן היא סותרת את הערכים האמריקניים. למלחמתן הצטרפו לאחרונה המועמדים הרפובליקניים לנשיאות - ניוט גינגריץ' וריק סנטרום. במדינות מסוימות בארה"ב הוצאה השריעה אל מחוץ לחוק, וזה יכול להסביר את העובדה שאף על-פי שבארה"ב יש 20 חברות המציעות שירותי מימון איסלאמי, עד עתה לא קם שם בנק איסלאמי אחד. גם העובדה שרבים מהבנקים האלה קשורים לטרור ולתוכנית הגרעין של אירן לא מוסיפה לפופולריות של הענף.

המאבק הפנים-אמריקני נמצא אפוא בעיצומו. מחד, יש התנגדות ציבורית עזה ליישום השריעה בארה"ב, ומאידך נמשכת החדירה האיסלאמית לכלכלה האמריקנית בחסות פוליטיקאים בכירים ובראשם הנשיא.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  16/05/2012
אריה גלוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
'גולדמן סאקס' מאמצים את השריעה
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
9/04/12 17:15
 
EML
9/04/12 18:34
 
חשדנית
10/04/12 12:37
 
חשדנית
10/04/12 12:44
 
חשדנית
10/04/12 12:50
 
חשדנית
10/04/12 12:55
 
חשדנית
10/04/12 13:38
 
חשדנית
10/04/12 17:20
2
שרוצים להרגנו?
9/04/12 17:18
3
חשדנית
9/04/12 17:21
4
חשדנית
9/04/12 17:27
 
EML
10/04/12 18:26
 
ראיס-פוטין-בוטקס
14/04/12 22:37
 
EML
15/04/12 21:22
5
חשדנית
9/04/12 17:52
6
חשדנית
9/04/12 18:08
7
חשדנית
9/04/12 18:18
8
EML
15/04/12 08:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום רביעי ביקשתי מהמשנה לראש הממשלה משה יעלון עידכון - מה הוחלט בישיבה הלילית של צוות השרים להתיישבות. בישיבה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה שלפני כן השתתפו ראש הממשלה והחברים הקבועים של הצוות - שר הביטחון אהוד ברק, השרים יעלון ובגין ומזכיר הממשלה צביקה האוזר. בישיבה לא התקבלה החלטה באשר לבית המכפלה.
09/04/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
גרזן בראשו של מתפלל שעבר ברחוב הנביאים, מארב אבנים המוני מאורגן בדרך להר הזיתים, בקבוקי תבערה על דירות ועל אוטובוס, דקירה ברכבת הקלה - כל אלה, המפורטים בטבלה המצורפת, הם רק מקצת מאירועי הטרור שהתחוללו בבירת ישראל בשבועות האחרונים. פיגועים רבים אחרים לא פורסמו כלל.
בעבר הרחוק נערכו על הר הגלבוע מלחמות. היום צומחים עליו פרחים יפהפיים ונדירים, והאגדה המקומית גם יודעת לספר שאין כמותם כדי לעורר את האהבה. כך או אחרת, זהו המקום המתאים לראות בו את הפריחה האביבית של עכשיו במלוא-תפארתה ובה בעת גם לצפות בדבורים מזדווגים עם פרחים.
09/04/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
השופט נעם סולברג, אחד משני השופטים החדשים בבית המשפט העליון, שימש בשבוע שעבר כשופט תורן בעניינים פליליים. שורה של החלטות שנתן סולברג בתוך יומיים מאפשרת אולי ללמוד על הקו המנחה אותו: העדפת האינטרס הציבורי על פני השיקולים האישיים של חשודים ונאשמים. במקום בו סולברג מגיע למסקנה שקיימת מסוכנות, הוא אינו מהסס לשלוח למעצר ממושך.
09/04/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
הצופים שיצאו מהמופע מלמלו: ממש ברודוויי!!! ואכן, להקת הבנות היפהפיות, הקסימו בשירתן, בתנועתן ובהעמדה שאחראים לה הבימאי רוזנברג והכוריאוגרף עוז מורג, התפאורה המהממת של איה בן אשר עפ”י מאיה פלג, התזמורת המופלאה שעל הבמה, והתלבושות המרהיבות והמושקעות שמצודדות כל עין, של נטשה מנטל. זוהי הפקה יוצאת דופן במהותה ובערכיותה. ריטה עצמה, שנכחה בהצגה החגיגית לפני שבוע, שבה וחזרה לצפות בה עם שתי בנותיה בערב האחרון בסידרה זו, כדי שלא יחמיצו את החוויה.
08/04/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il