|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ולדימיר פרידמן ואמיר קריאף. חוויה תיאטרלית שאסור להחמיץ [צילום: יוסי צבקר]

"נורה" - הצגה נדירה באיכותה

הפקת תיאטרון באר שבע את מחזהו הקלאסי של הנריק איבסן "נורה" (ששמו המקורי "בית בובות", 1879) היא המשובחת והמרטיטה ביותר מכל אלו שראיתי, כולל זו בברודווי עם ג'אנט מק'טיר. עיבודו של אינגמר ברגמן למחזה, בימויו הסוחף של כפיר אזולאי, וצוות השחקנים שלוהקו באופן כה מוצלח - מעמיד הצגה זו כמועמדת לפרס התיאטרון בשנה הקרובה
29/05/2012  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
אביטל פסטרנק ומיכל וינברג [צילום: יוסי צבקר]

כשאיבסן, גדול המחזאים המודרניים, כתב ב-1879 את מחזהו "בית בובות", לא התכוון שבכך יפלס את הדרך לתנועת הפמיניזם, לשחרור האשה. למרות שזה אכן מה שקרה. הוא התכוון לגעת בנקודה אנושית נצחית, שיש לתת עליה את הדעת: מעמדה הנחות של האשה בתוך המשפחה הפטריארכלית. הצביעות בה היא חיה, גם אם בכלוב של זהב. וכשנורה מתלבשת (לאחר שבעלה כמעט אונס אותה במישגל כפוי תוך עירטולה) ועוזבת את בעלה ומשפחתה, זוהי החלטה נועזת, שפרצה דרך לנשים רבות בעולם. נורה הופכת במחזהו מאשה-בובה לאשה מורדת, עצמאית, חופשית, המיישמת את ה"אני" האמיתי שלה.

העלילה מתפתחת צעד-צעד, ברצף מהיר, בלי החלפת תפאורות וזמן במה ריק. שחקנים עולים ויורדים מהרמפה שעל הבמה, ואי-אפשר למצמץ, כדי לא להחמיץ דבר. התפאורה כשלעצמה היא מלאכת מחשבת של ערן עצמון. המוזיקה הנהדרת של יוסף ברנדנשווילי ושני קטעים של סיבליוס וגריג, נמסכים בנשמה. התאורה ממוקדת להפליא של תמר אור, מאפשרת את חילופי השחקנים, שחלקם תמיד מצוי סביב הרמפה, כמו במחזות קלאסיים יוונים, או בהצגות של שייכספיר, כפי שעולות בלונדון.

אביטל פסטרנק ממחישה בצורה מופלאה ורגישה את חילופי השלבים באישותה, מילדת תפנוקים של אב ובעל דומיננטים בחייה, לאשה שיודעת להחליט ולעשות. כך הצילה את חיי בעלה לאחר נישואיהם, כשלוותה כסף מעו"ד רמאי, ואיפשרה לבעלה לנסוע להירפא באיטליה ממחלתו. הסתרת האמת מבעלה, גרמה לאותו נכלול לבוא ולסחוט ממנה עוד ועוד.

את עורך הדין הנוכל מגלם בשיא האלגנטיות והאיפוק, השחקן-הכוכב זוהר שטראוס, שעוצמת האכספרסיה שלו הובאה לידי ביטוי בהצגות כמו "טייפ" בת' הבימה, וב-"קן הקוקיה" בת' באר שבע. ועבורו , למזער את יכולותיו הרגשיים, ולעשותם מינוריים - זה הישג מכופל וענק. גם אם התפקיד הוא של דמות אנטיפטית. למרות, שלבסוף מתגלה אופיו הרך והרגיש וטוב לבו, שעם תזמון שונה, היה יכול לשנות את כל הסיפור ולהפכו מדרמה טראגית להפי אנד. אבל בכך לא היה איבסן מגשים את מטרת כתיבתו...

אמיר קריאף כבעלה, טורוואלד הלמר, נוסך בתפקיד המעט אפרורי לכאורה, חלק מהיצריות ועוצמת הרגשות שיש בו, ועדיין לא נוצלו עד תומם בתיאטרון הרפרטוארי, כפי שכבר ראינו כשהופיע במחזה "המצודה", בהיותו עדיין סטודנט בבית צבי. מחזה שעלה גם כסרט על האקרנים בשם "המלכה מרגו", ומהפנט אותך אף הוא. אבל בקטעים בהם אש הניגוד בין הבעל והאשה מתלבה, הוא מחצין את סערת נפשו ומוכיח שגם תפקיד אפרורי ודחוי, יכול להפוך בידיו למוביל ועיקרי.

ולדימיר פרידמן, הוא הרופא ד"ר ראנק, במשחק כובש לב ברגישותו, ובסימפטיה שהוא מקבל מהקהל. מחמל נפש, שאוהב בסתר ובשקט את נורה, שלא יודעת על כך דבר, ועומד למות ממחלה. ובפגישת-פרידה, מגלה לה את לבו, ואת העובדה שהוא מוכן לתת לה הכל כדי להוציאה מסבך חובותיה ומהמשבר העתידי.

אך נורה הגאה, שמתעשתת לקראת סוף המחזה - מסרבת. וולדימיר פרידמן משאיר אותנו עם המון רגש כלפיו וכלפי הדמות החיובית שהוא מגלם כה נפלא.

מיכל וינברג, כחברת ילדות של נורה, שמופיעה אחרי שנות פרידה רבות, ומקווה להיעזר בזוג כדי לקבל עבודה בבנק שהלמר ינהל, משחקת באצילות ובקלאסיות אמיתית את הדמות שגם לה חלק בהתפתחות המצב והתדרדרותו. מיכל מפליאה במשחקה גם בהצגת ת' באר שבע "למה לא באת לפני המלחמה". שחקנית רבגונית ונדירה באיכותה.

בל נשכח את תרגומה המעולה של רבקה משולח, את התלבושות המרהיבות של יהודית אהרון, ואת עיצוב התנועה של טליה בק, בקטעי המחול, במיוחד של אביטל פסטרנק המקסימה. יעל לנגר הייתה הבת של הזוג, המאזכרת את החלק המשפחתי, שבגללו נורה נשארה בקן, עד שלא יכלה יותר.

הצגה נדירה באיכותה, שמהווה חוויה תיאטרלית שאסור להחמיץ. כאז כן היום - האשה עדיין נלחמת על מקומה בחברה. ולכן ההצגה אקטואלית מתמיד.

תאריך:  29/05/2012   |   עודכן:  29/05/2012
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"נורה" - הצגה נדירה באיכותה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבשלום קור
29/05/12 22:42
 
איפה העורך?
31/05/12 08:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תקופת ההריון הינה תקופה נפלאה הרוויה בריגוש ובציפייה. עם זאת, בתקופה זו הגוף עובר שינויים רבים - החל משינויים הורמונליים המשפיעים על מצב הרוח ועל תחושות שונות וכלה בשינויים פיזיים ובתופעות גופניות.
29/05/2012  |  פרופ' אייל שיינר  |   כתבות
מעל גיל 40? צריכים להרחיק את היד בכדי לקרוא ברור, הראייה כבר לא מה שהייתה פעם? תסמינים אלה ונוספים, מעידים על תופעה הנקראת בעגה המקצועית "פרסביופיה" - ליקוי ראייה מקרוב.
29/05/2012  |  ירון שושני  |   כתבות
השבוע פנתה אלי לקוחה שרצתה להעביר את האתר שלה לחברה אחרת בגלל שלא הייתה מרוצה מהשירות והיחס של החברה איתה איכסנה את האתר.
29/05/2012  |  רון סיסו   |   כתבות
נכון שבלוטות הזיעה שלנו נועדו למטרה חשובה: קירור טבעי של גופנו ו-וויסות הטמפרטורות לטובת פעילות תקינה ובריאה של המערכות. אבל מה עושים כאשר הבלוטות הללו פועלות באופן שגורם לנו להזיע באופן מוגבר, כזה המלווה גם בריח רע מוגבר?
29/05/2012  |  ד"ר אכי פרידמן  |   כתבות
מתקפות הפישינג (Phishing - השגה של מידע רב-ערך, כגון סיסמאות, פרטי אשראי וכו' במרמה) על סמארטפונים נמצאות במגמת עלייה. סקר שביצעה חברת המחקר האמריקנית Pew Research Center טוען, שמשתמשים בגילאים 18 עד 24 שולחים ומקבלים בממוצע 109.5 הודעות SMS ביום. עם כמות כזו של הודעות טקסט, קל להבין למה המשתמשים לא נוטים להתמהמה לפני שהם לוחצים על לינקים שלכאורה התקבלו מאחד מאנשי הקשר שלהם או מחברה מוכרת.
29/05/2012  |  גלעד הראל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il