|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

נוסעת על כרעי תרנגולת

סכנת חיים לנוסעי הרכבת: <br>הסכם הבטיחות אינו מיושם

מאז שנחתם לפני עשרה חודשים הסכם הבטיחות ברכבת ישראל לא בוצע שום דבר משמעותי ליישומו שר התחבורה אינו מגבה את ההנהלה, שנאלצת לצפות מנגד בגילה אדרעי מופקדת על שלומם של הנוסעים
07/06/2012  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
תקני בטיחות בסיסיים אינם בשימוש [צילום: איתמר לוין]

הרפורמה בתחזוקת הרכבות עדיין תקועה
עידן יוסף
למרות הבעיות הקשות בחברה, מציג מנכ"ל הרכבת הרחבת שעות הפעילות, הוספת עשרות אלפי מקומות ישיבה, קיצור משך הנסיעה, שיפור התחבורה הציבורית אל/מתחנות הרכבת, הפעלת אינטרנט מהיר בתחנות וברכבות, העלאת אופניים לרכבות הנוסעים ושיפור מדד הדיוק
לרשימה המלאה

עידן יוסף
הכתובת על הקיר: אסון הרכבת הבא בפתח

באוגוסט 2011 נחתם הסכם הבטיחות ברכבת ישראל. החתימה עליו נעשתה רק לאחר איומיו של שר התחבורה ישראל כ"ץ כי יסגור את הרכבת. עשרה חודשים חלפו מאז אותה חתימה, ומעקב News1 מגלה כי ההסכם אינו מיושם, ואפילו לא לקראת יישום. במילים אחרות: הכתובת על הקיר - אסון ברכבת ישראל הוא רק שאלה של זמן ומזל.

מבלי להלאות בפרטים המקצועיים של ההסכם, נאמר בקצרה כי הן במסלול התפעולי והן במסלול התחזוקתי אין שינוי שמעיד על התקדמות כלשהי. הכשרת הנהגים לקויה, אגף הפיקוח אינו מתפקד כראוי, אין נווטנים (GPS) בקָטָרים, ועד העובדים אינו מאפשר שום שינוי ברישוי, אין תשתית הדרכה מסודרת ומנהלת אגף הדרכה אינה מצליחה לקדם הכשרת/הסמכת נהגים, אין בית ספר להנדסאות בטכניון ואפילו תקני התחזוקה "איזו ISO) 9000)", שנהוגים בכל המדינות המתקדמות ואמורים היו להיכנס לפעולה בתוך שנתיים, אינם מקודמים. איזו 9000 הן אמות מידה בינלאומיות מתקדמות ומשוכללות - שעיקרן: טכנאי בודק ומהנדס מאשר. הדבר אינו קיים ברכבת כי הוועדים מתנגדים להחלה. בעל מקצוע שמגיע לרכבת ישראל מבין שיש לו עסק עם מדינת עולם שלישי.

לדעת משרד מבקר המדינה, על כל הגורמים המעורבים בדבר - הרכבת ומשרד התחבורה - היה להפנות תשומת לב מיוחדת לתחום הבטיחות ברכבת במטרה לשפרו ולוודא את תיקון הליקויים שהעלה משרד מבקר המדינה בדוח המעקב האחרון (מאי 2012) ובדוחות ביקורת קודמים, ויפה שעה אחת קודם.

דוח הביקורת הנפרד העלה שכבר באוגוסט 2005 אישרה ועדת המחשוב העליונה של הרכבת להטמיע מערכת שתיתן, בין השאר, מידע מדויק בזמן אמת על מהירות הרכבת. ביקורת המעקב העלתה שעד אוגוסט 2011 טרם התקינה החברה בתאי הניהוג מכשור לקביעת מהירות הנסיעה של נהג הקטר ולתיעוד מלא ומפורט של אירועים.

פיקוח תפעולי על נהגים כמוהו כפיקוח שוטרים על נהגים הנעשה באמצעות מצלמות מהירות. הוועד הורה לא לשתף פעולה עם אגף הפיקוח התפעולי. בשנים 2008-2007 נוצרה התשתית להקמת האגף בעקבות דוח המבקר והקמתו אושרה בדירקטוריון באוקטובר 2009. הוא מונה מנהל ו-12 עובדים שבעל-כורחם נותרים כמעט חסרי מעש. אגף הפיקוח חסר אונים מול התנהלות זו.

העדר שיתוף פעולה מצד הוועד, שמצידו "שם פס" על ההנהלה, מציב אותה בפני שוקת שבורה. זאת נוכח חוסר גיבוי מהשר שאינו עומד על כך שההסכם ימולא. מדוע? נראה שהשיקולים של התנהלות השר מול ההסתדרות בראשות עופר עיני והוועד פוליטיים. בפועל, מי שמופקד כיום על בטיחותם של הנוסעים ברכבת ישראל היא לא אחרת מאשר גילה אדרעי, יושב-ראש ועד העובדים.

שאלנו את רכבת ישראל:

1. מדוע לא בוצע עד כה אף סעיף מההסכם למרות הזמן שחלף, לרבות יישום תקן האיזו הבינלאומי. למה מחכים?
2. מדוע למרות שהוועד אינו משתף פעולה, אגף הפיקוח התפעולי אינו מבצע את עבודתו כפי שעליו לבצעה?
3. מדוע טרם הוכנס מיחשוב מודרני לתא הנהג?

תשובת דוברות הרכבת:

1. רכבת ישראל נמצאת באיבו של תהליך תקינת איזו.
2. אגף הפיקוח התפעולי מבצע את תפקידו.
3. מה זה מיחשוב מודרני - טאבלטים?

News1 לא הסתפק בתשובות, וביקש הבהרה מי הגורם ברכבת המבצע את תהליך תקינת האיזו. כמו-כן הפנינו את תשומת לב הדוברות, שכאמור שאלה מהו מיחשוב מודרני לציטוט הבא מתוך דוח המעקב של מבקר המדינה שעוסק בהיעדר מכשור לתיעוד מלא ומפורט של אירועים בתא הניהוג: "דוח הביקורת הנפרד העלה שכבר באוגוסט 2005 אישרה ועדת המחשוב העליונה של הרכבת להטמיע מערכת שתיתן, בין השאר, מידע מדויק בזמן אמת על מהירות הרכבת. ביקורת המעקב העלתה שעד אוגוסט 2011 טרם התקינה החברה בתאי הניהוג מכשור לקביעת מהירות הנסיעה של נהג הקטר ולתיעוד מלא ומפורט של אירועים". הנהלת הרכבת אומנם הבטיחה למבקר כי על-פי תוכנית העבודה המעודכנת, באוגוסט 2012 תיושם מערכת לאיכון רכבות שתכלול גם בקרה על מהירות הנסיעה. ספק רב אם לפי מצב התנהלות הדברים כיום יתאפשר להתקין מערכת שכזו בחודשיים שנותרו.

ברכבת ישראל העדיפו שלא להשיב לשאלות ההבהרה.

למרות הערת המבקר לפני כשש שנים שיש להכינן, טרם הוגשו הצעות חוק בנושא הבטיחות ברכבת ישראל. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הוא מקדם תזכיר חוק התעבורה המסילתית שנועד להסדיר את התחום ולהחליף את פקודת מסילות הברזל. התזכיר יעסוק בין השאר בנושאים הבאים:
  • פיקוח על כשירותם הרפואית של נהגי רכבת ישראל וביצוע בדיקות סמים ואלכוהול;
  • מתן רישיונות לנהגי רכבת, פיקוח על הסדרי הבטיחות, שעות עבודה, וקביעת ענישה ראויה לנהגים המתרשלים בתפקידם ומסכנים את הציבור;
  • נושא בירור פנימי של תאונות רכבת והיחס מול גופי חקירה חיצוניים;
  • אופן מינוין, פעולותיהן וסמכויותיהן של ועדות בירור לבדיקת תאונות ברכבת.

המשרד גם ציין כי הוא פועל להכנת חקיקה ראשית להסדרת נושא הבטיחות ברכבת. "עבודת המטה לגיבושו של תזכיר חוק להסדרת התעבורה המסילתית כבר הסתיימה ואנו מצויים על סף הפצתו כטרום תזכיר חוק", נאמר בתשובה, אך לא ננקב תאריך לביצוע.

אגף לרישוי מסילתי

עם זאת, משרד התחבורה נקב בתאריך באשר לאישור הקמת ותחילת הגיוס ברשות לתחבורה ציבורית שבמסגרתה יקום אגף רגולציה - יוני 2012. האגף יכלול כ-17 תקנים ובהם מפקחים על הבטיחות, התפעול והשירות ברכבת. "בהתאם להערות דוח מבקר המדינה, פועל משרד התחבורה להרחבת כוח האדם באגף רישוי מסילתי. משרד התחבורה הגיש בקשה לנציבות שירות המדינה, ובקרוב צפויים להתפרסם שלושה מכרזים למשרות בכירות באגף רגולציה מסילתית", לשון התגובה.

שאלת News1 מתי בוצעה, אם בכלל, במשרד התחבורה בדיקה ובקרה של מצב יישום הסכם הבטיחות שנחתם באוגוסט האחרון, נותרה ללא מענה מצד דובר המשרד.
הסכם עקרונות בנושא מימוש השלכות מימוש תכנית הבטיחות על העובדים בחברת רכבת ישראל
עקרונותיו של הסכם הבטיחות ברכבת ישראל נחתמו באוגוסט 2011, לאחר שביתות מצד ועד עובדי הרכבת, ועיקרו השארת התחזוקה ברובה בידי עובדי הרכבת

תאריך:  07/06/2012   |   עודכן:  07/06/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סכנת חיים לנוסעי הרכבת: הסכם הבטיחות אינו מיושם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד משרד התחבורה
8/06/12 11:02
2
מיותר (רק נזק)
8/06/12 16:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
6 בנובמבר 2008. שריפה במפעל רהיטים בהוד השרון התפשטה למפעל "סנו" הסמוך. עשרות טונות של חומרי גלם המשמשים את תעשיית חומרי הניקוי זרמו מהמפעל למערכת הביוב ומשם נשפכו לירקון.
07/06/2012  |  עידן יוסף  |   כתבות
בתקופות רעות בשווקים הפיננסים, נוטים המשקיעים לחשוב כי הנה מדובר בתקופה הקשה ביותר בזיכרון ה"צרוב" שלהם. פתאום לרגע שוכחים מה קרה ומה היה בעבר הלא כל-כך רחוק ומעניקים למשבר הקיים הילה של שיאים משבריים חדשים.
06/06/2012  |  גיא חזן  |   כתבות
פנים רבות להכרת טובה: יש האומרים "תודה" למי שגמלם טוב. יש הקונים למיטיב מתנה יפה שתשמח את לבו. יש המדברים בשבחו באוזני הבריות ומעלים את קרנו ועוד... ויש, כמוני במקרה זה, הגומלים באותו מטבע: כתיבת שיר תודה למשוררת מרים ילן שטקליס.
06/06/2012  |  שמחה סיאני  |   כתבות
"לטעות זה אנושי; להאשים מישהו אחר זה עוד יותר אנושי" - קובעת אימרה ידועה. אך מה לגבי מצב בו הטועה מאשים את נשוא הטעות? לאמר: "נכון, טעיתי לגביך - אבל אתה אשם"? ומה כאשר מי שנוהג כך הוא המדינה בכבודה בעצמה, על שלוחותיה השונות? לשופט בית משפט השלום בתל אביב, ירון בשן, יש (30.5.12) תשובה ברורה וחד-משמעית על שאלות אלו.
06/06/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
רו"ח שלומי שוב ממליץ לנו לא לשכוח לרגע שה-IFRS היא תקינה המבוססת על עקרונות בניגוד לתקינה הקודמת שהייתה מבוססת ברובה על כללים! מדוע? כדי למנוע מחברות ציבוריות ליישם את העקרונות באופן שיתעתע בנו
06/06/2012  |  חובב לויטס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il